Floor Press


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Træner den ikke lige selv, men ku man ikke forestille sig at den giver mere stabilitet i bagskulderen og vingerne når man har mulighed for at ligge flat med hele bredden af ryggen?

Desuden tror jeg det er smart at have en hjælper/spotter til at assistere når man skal have den fra gulvet og op over brystet samt til når man er færdig med et sæt(eller bare være sikker på at skiverne er høje nok til at man evt kan køre den tilbage over hovedet efter et pas)

HK

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger af og til floor press.

Det er en helt anderledes øvelse end normal bænkpres. Bruges ofte af styrkeløftere til at træne svagheder. Det er en øvelse hvor der er meget fokus på tricepsstyrken. Den er meget god hvis du er svag midt i løftet.

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

Floor Pres er genial hvis ens svage punkt i bænkpres er midt i løftet og/eller i toppen.

Den kan for nogen være hård ved skuldrerne og albuerne.

Det er hovedsageligt skulder og triceps der laver arbejdet.

Jast var hurtigere… :)

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

Enig med anyone. Den er god til at træne lock-styrke hvis det er problemet i bænkpres, hvilke det jo er for mange der træner med bænkpres trøje. Men hvordan den helt nøjagtig adskiller sig fra bænkpres med klods (udover at bevægelsen naturligvis er kortere) skal jeg ikke gøre mig klog på.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan den helt nøjagtig adskiller sig fra bænkpres med klods (udover at bevægelsen naturligvis er kortere) skal jeg ikke gøre mig klog på.

Det gør den på flere måder. Man laver fx ikke et opspænd af kroppen når man laver floor press, som når man ligger på bænken. Derudover forhindrer øvelsen også en i at bruges store dele af kroppen. Yderligere laver man lidt a lá samme trick som i box squat med at knække den koncetrisk/eccentriske kæde når armene ligger på gulvet og man momentær slapper af i pressemuskelerne.

Link to comment
Share on other sites

. Men hvordan den helt nøjagtig adskiller sig fra bænkpres med klods (udover at bevægelsen naturligvis er kortere) skal jeg ikke gøre mig klog på.

Nu skal jeg heller ikke gøre mig klogere end godt er, men har dette slet ikke noget at sige?

.

ku man ikke forestille sig at den giver mere stabilitet i bagskulderen og vingerne når man har mulighed for at ligge flat med hele bredden af ryggen?

Jeg mener at have læst et sted at vingerne også har indflydelse under BP

HK

Damn for sent, ham jast er hurtig. :firebounce:

Edited by HansyKrunietZ
Link to comment
Share on other sites

Ved floorpress vil de fleste opleve at de kan tage markant mindre i denne end i alm bænkpres. Dette skyldes først og fremmest at man ikke kan lave opspænd når man ligger på jorden. Man bør ligge flat på jorden med benene strakte.

Derudover så køres floorpres efter min mening også altid med pause i bunden.

Desuden er området hvor løftet startes stickingpoint for mange, herunder mig selv.

Folk med store brystkasser og korte arme har desuden ikke den store forskel i ROM i forhold til alm. bænkpres.

En anden god ting ved floorpress er, at man bryder den koncentriske fase i løftet, der betyder at du skal lave max fyring til muskulaturen, for at få sat stangen igang, lige i det område hvor mange folk har deres sticking point.

Jeg har oplevet mange gange at folk kigger underligt på én når man kører floorpress. Og har også fået spydige kommentar for det.

Men det har nu ikke forhindre mig at at kører øvelsen, da den efter min mening er et godt værktøj til at øge sit bænkpres.

Det kan også nævnes at en erfaren bænkpresser på internationalt niveau som Niels/ også har kørt øvelsen en del.

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have læst et sted at vingerne også har indflydelse under BP

Ryggen har ganske rigtigt nogen indflydelse i bænkpres. en stor ryg giver (med korrekt teknik) en god base at presse fra, og uden sådan en vil man have meget svært ved at lave store løft.

Amerikanerne tillægger ryggen meget stor betydning, da de ligefrem kan bruge den til at løfte vægten. Dette skyldes deres trøjer hvor de har armene ind til siden af kroppen, og kan derfor bruge ryggen til at presse med. Hvis man fx bruger en Fury trøje, hvor man typisk spreder armene meget ud, kan man ikke få samme udnyttelse af ryggen.

Men en stærk ryg er et must for et godt bænkpress

Damn for sent, ham jast er hurtig. :firebounce:
jaja, det sagde hun også igår :blink: :D Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

Det må så være i tilfælde som disse, at stoppet på smith stativet virkelig kommer til sin fulde ret.

Ikke nødvendigvis, jeg har da lavet den med frivægt... det kræver bare en spotter som man kan stole på :D... man skal i øvrigt være ret stærk hvis man har tænkt sig at kaste med 100kg...

- Rod

Link to comment
Share on other sites

For mit vekommende, så træner floor presses bundstyrke. Hvad den styrker afhænger meget af armlængde og bryststørrelse. Når jeg ligger på gulvet og har stangen i bundpositionen af floor presses, så er der ca. 5-10 cm ned til mit bryst. Så for midt vedkommende er det mere en øvelse for bundstyrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ved floorpress vil de fleste opleve at de kan tage markant mindre i denne end i alm bænkpres.

Det er jeg nu ikke helt enig i, jeg har maxet i den én gang, og der fik jeg 152.5 med hjem, og jeg kan kun bænke 130-135 almindeligt. Hvad den skal være god for kan jeg ikke blive enig med mig selv om :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tænkt mig at prøve nogle andre øvelser, jeg sticker ca 15 cm over brystet så måske nogle boardpresses ville være på sin plads. Jeg tror faktisk jeg vil prøve dem i morgen, hvis ellers den visne skulder tillader det.

PS: De 130-135 er med pause, men det var floorpressen også.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Dem som kan tage en stor portion vægt i floor presses, er ofte dem som i bundpositionen har et kæmpe mellemrum mellem stang og bryst. Jeg havde som sagt kun ca. 5-10 cm. Dette betød at jeg kunne tage ca. 10 kg mindre i floor press med pause, end jeg kunne i bænkpres "touch and go".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share