Pige spejderen


Pige spejderen
 Share

Recommended Posts

Hvis du ønsker stærker og større muskler er det vigtigt at du får noget i skrutten efter træning, primært letoptagelige kulhydrater og protein.. f.eks Cacaomælk eller en proteinshake med kulhydrater i.

og er du ude på at tabe dig gælder det også om at få noget protein og lidt kulhydrat indenbords - ellers er det bare muskelmasse du mister.

Link to comment
Share on other sites

Hej Spejder

Der er mange mennesker herinde med en interessant viden om træning. Først og fremmest efter træning prioriterer kroppen at opbygge sine glykogenlagre. Umiddelbart skal den bruge noget kulhydrat til at genopbygge lagerne. Hvis man ikke indtager noget kulhydrat vil kroppen mobilisere fedtlagerne og bruge disse til opbygning af glykonlagerne.

Hvis du er interesseret i at forbrænde fedt efter træning kan du lade være med at indtage store mængder kulhydrater. Idelt vil dog være at træne på relative høje intensiteter og indtage moderate mængder af kulhydrater sammen med noget protein efter træningen, det sikrer en høj omsætning af triglycerid (fedt) i efterforbrændingen og vil på længere sigt inducere et vægttab.

Tab af muskelmasse som Arne skriver er fuldstændigt udelukket. Kroppen vil først begynde at nedbryde muskelmasse efter flere dage uden intagelse af næringsstoffer..

Mvh. og god træning.

Rune Clausen

Bachelor i Idræt SDU.

Link to comment
Share on other sites

Tab af muskelmasse som Arne skriver er fuldstændigt udelukket. Kroppen vil først begynde at nedbryde muskelmasse efter flere dage uden intagelse af næringsstoffer..
:blink::blink:

For det første er det ikke det Arne skriver. Det kan være du forstår det sådan. Undskyld Arne, hvis jeg skulle tage fejl.

For det andet nedbryder kroppen muskelmasse hver dag. Ved træning opbygger du bare ligeså meget der bliver nedbrudt eller mere.

Hvis du er sengeliggende vil du tabe muskelmasse uanset hvor meget du spiser.

Hvis man ikke indtager noget kulhydrat vil kroppen mobilisere fedtlagerne og bruge disse til opbygning af glykonlagerne.
Idelt vil dog være at træne på relative høje intensiteter og indtage moderate mængder af kulhydrater sammen med noget protein efter træningen, det sikrer en høj omsætning af triglycerid (fedt) i efterforbrændingen og vil på længere sigt inducere et vægttab.
:blink::blink:

Hvis kroppen mobiliserer fedtlagerne og bruger dem til opbygning af glykogenlagerne, er det vel ikke nødvendigt at spise kulhydrater efter træning. Tværtimod, vil det være en stor fordel at lade være da man vil bruge sit fedt og alligevel få glykogenlagrene fyldt op.

Rune Clausen

Bachelor i Idræt SDU.

Burde det gøre troværdigheden større?

Med det du skriver, er der ihvertfald noget omkring fysiologi, biokemi og ernæring der halter.

Forklar lige nærmere omkring: en høj omsætning af triglycerider i efterforbrændingen, ved moderat indtag af kulhydrat og fedt?

Link to comment
Share on other sites

RuneClausen skriver:

Hvis man ikke indtager noget kulhydrat vil kroppen mobilisere fedtlagerne og bruge disse til opbygning af glykonlagerne.
Stubbe skriver (som svar):
Hvis kroppen mobiliserer fedtlagerne og bruger dem til opbygning af glykogenlagerne, er det vel ikke nødvendigt at spise kulhydrater efter træning. Tværtimod, vil det være en stor fordel at lade være da man vil bruge sit fedt og alligevel få glykogenlagrene fyldt op.

Jeg er ikke klar over hvorvidt du, Stubbe, er enig med RuneClausen, men det er ikke muligt for kroppen at omdanne fedt til glukose, som følgende kan lagres som glykogen.

Glukose => Fedt. Det virker. :a-okhand:

Fedt => Glukose. Det virker ikke (når vi taler om mennesker i hvert fald). :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke klar over hvorvidt du, Stubbe, er enig med RuneClausen, men det er ikke muligt for kroppen at omdanne fedt til glukose, som følgende kan lagres som glykogen.

Jeg skrev det i håb om at han selv ku se den var hel gal.

Derfor :blink::blink:

Det var jo stort set hele indlæget der var forkert.

Link to comment
Share on other sites

Til rette vedkommende...

Det er jo interessant. Jeg kan jo tydeligt se på reaktionerne herinde og det ikke kan betale sig at skrive noget som er rigtigt, men samtidigt virker det jo som om i er meget interesseret i emnet.

Jeg forslår at kigger i artiklen "Utilization of skeletal muscle triacylglycerol during postexercise recovery in humans" af Bente Kiens og Erik Richter. De er jo professorer, så det kan være at ind ændrer holdning?

Til Stubbe:

Jeg skrev et moderat indtag af kulhydrater efter træning. Du foreslår ikke at spise noget og lade fedtet klare opbygningen - det vil være problematisk idet opbygningsperioden bliver meget lang og derved vil gøre træningen "meget" hård og opslidende at udføre næste gang. Endvidere vil nogle opleve muskel ømhed. Ved at indtage moderate mængder kulhydrater vil kroppen prioritere glykogen opbygningen og herved bruge fede fri syrer fra blodet til opbygningen, så ved at intage utilstrækkeligt kulhydrat vil du få en højere omsætning af fedt i efterforbrændingen.

Fedt kan faktisk godt omdannes til glucose i mennesker gennem gluconeogensen - hvis du er interesseret i den biokemiske gennemgang skal jeg med glæde ligge den her på siden, således at diverse misfoståelser bliver udryddet.

Mvh. Rune - almidelig interesseret i idræt (den anden giver vist bare bagslag her i Danmark)

Link to comment
Share on other sites

RuneClausen--> Har du læst den undersøgelse du henviser til ? :unsure:

Beklager den lidt hårde tone. :xmas:

I undersøgelsen skriver de

>>It appears that muscle glycogen resynthesis has such high metabolic priority during recovery that utilization of lipids is necessary to cover energy expenditure in muscle and that TGm accounts for a substantial part of it. <<

Bemærk ordvalget "energy expenditure", fedtet bliver ikke brugt til gendannelse af glykogen, som forøvrigt ikke kan lade sig gøre, som Tr0lle allerede har nævnt. :xmas:

Et andet sted;

>>in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake. It is suggested that muscle triacylglycerols, and probably very low density lipoprotein triacylglycerols, are important in providing fuel for muscle metabolism in the postexercise recovery period. <<

Igen, fedtet bliver brugt som energi, ikke til gendannelse af glykogen. :)

Link to comment
Share on other sites

RuneClausen skriver:
Hvis man ikke indtager noget kulhydrat vil kroppen mobilisere fedtlagerne og bruge disse til opbygning af glykonlagerne.

Stubbe skriver (som svar):

Hvis kroppen mobiliserer fedtlagerne og bruger dem til opbygning af glykogenlagerne, er det vel ikke nødvendigt at spise kulhydrater efter træning. Tværtimod, vil det være en stor fordel at lade være da man vil bruge sit fedt og alligevel få glykogenlagrene fyldt op.
Jeg er ikke klar over hvorvidt du, Stubbe, er enig med RuneClausen, men det er ikke muligt for kroppen at omdanne fedt til glukose, som følgende kan lagres som glykogen.

Glukose => Fedt. Det virker. :a-okhand:

Fedt => Glukose. Det virker ikke (når vi taler om mennesker i hvert fald). :thumb_down:

Fedt kan omdannes til glukose. Glycerol fra fedtvævet kan bruges i glukoneogenesen og omdannes til glukose.

Link to comment
Share on other sites

Hej Helix

Først og fremmest dejligt med en positiv dialog... Det er korrekt at der står "energy expenditure", men det koster energi at opbygge glykogen lagrene. Den bliver dækket af fe.ks. triglycerider, hvis der ikke kommer en loading af kulhydrater.

Hvis man f.eks. arbejder over en længere periode med en relativ høj intensitet 75% af VO2max, så vil der ske en nedbrydning af glykogen lagerne og en større andel af substrat vil komme fra triglyceriderne som er mobiliseret fra fedtlagerne. Desuden vil der sandsynligvis forekomme en tilstand, hvor man bliver hypoglykæmist dvs. blodglucose falder under dens normale niveau. I den situation er leveren gennem gluconeogense i stand til at danne glucose udfra glycerol, glykogene aminosyrer, laktat osv. således at blodglucose koncentrationen opretholdes og stadigvæk kan bidrage til arbejdet hvis det fortsætter....

Så af en omvej kan fedt omdannes til glucose og tilbydes muskulaturen som substrat til forbrænding og opbygning....

Iøvrigt gik diskussionen på, at den kære pige spejder skulle tabe sig. Selvom hun indtager en moderat mængde kulhydrat efter træning vil der stadigvæk være en forholdsvis høj forbrænding af FFA i muskulaturen som indirekte bidrager til opbygningen af glykogen og oprretter det metabolske miljø f.eks bringe PH tilbage til normalniveau. Gendanne AMP og IMP osv.

Link to comment
Share on other sites

Tab af muskelmasse som Arne skriver er fuldstændigt udelukket. Kroppen vil først begynde at nedbryde muskelmasse efter flere dage uden intagelse af næringsstoffer..

Synes nu det er denne del som er den mest kontroversielle... Virker for mig rimelig absurd og jeg gætter på det er en eller anden detalje som her er overset.

Link to comment
Share on other sites

Noengange er der vist også nogen som gør det lidt mere kompliceret end nødvendigt er - især hvis spørgsmålet kommer fra en begynder. Så kan det godt virke som om folk lige så meget er ude på at demonstrere deres viden som at hjælpe spørgeren. For eksemplel er parterne i denne diskussion enige om at pigespejderen skal spise efter træning, men dette kom alligevel til at fremstå rimelig uklart.

Link to comment
Share on other sites

RuneClausen, du skriver:

Til rette vedkommende...

Det er jo interessant. Jeg kan jo tydeligt se på reaktionerne herinde og det ikke kan betale sig at skrive noget som er rigtigt, men samtidigt virker det jo som om i er meget interesseret i emnet.

Jeg går ud fra, at "rette vedkommende" er undertegnede, så jeg tillader mig at komme med et par kommentarer.

Selvfølgelig kan det godt betale sig, at skrive noget som er "rigtigt", men samtidig må det vel være gået op for dig, at du befinder dig i et DEBATforum, og det derfor er tilladt at debatere emner - og ikke blot lappe diverse røverhistorier fra en tilfældig person i sig.

Jeg forslår at kigger i artiklen "Utilization of skeletal muscle triacylglycerol during postexercise recovery in humans" af Bente Kiens og Erik Richter. De er jo professorer, så det kan være at ind ændrer holdning?

En kritisk gennemgang af artiklen kunne måske få folk til at ændre holdning, IKKE at der er tale om to professorer. Jeg kan forresten ikke anbefale dig, at bruge studier som du ikke selv forstår til at bakke dine påstande op.

Studiet du henviser til, påviser at i perioden efter en glykogenudtømmende-aktivitet vil en stor del af det indtagne sukker blive brugt til at genopfylde glykogenlagrene i musklerne (i stedet for at forbrændes). Muskelcellerne har dog stadig et energibehov, og dette ser i høj grad ud til at blive dækket af triacylglyceroler i muskelcellerne (TGm) samt evt. fedtsyrer fra blodet (selvfølgelig bundet til forskellige proteiner).

Hvordan du får resultaterne fra studiet til at vise, at fedt bruges til at opbygge glykogenlagrene er mig en gåde.....Fedtet bruges kun indirekte i den sammenhæng ved at bidrage med energi, således at glukosen spares og følgende kan inkorporeres i glykogenpolymererne.

Fedt kan faktisk godt omdannes til glucose i mennesker gennem gluconeogensen - hvis du er interesseret i den biokemiske gennemgang skal jeg med glæde ligge den her på siden, således at diverse misfoståelser bliver udryddet.
Jeg er bekendt med glukoneogenesen, så du behøver ikke at opremse samtlige enzymer og mellemprodukter for min skyld, ej heller at gøre rede for støkiometrien eller forskellige termodynamiske overvejelser.

Jeg vil stadig fastholde, at det er noget misvisende at sige, at "fedt" kan omdannes til glukose. "Fedt" udgøres af de tidligere omtalte triacylglyceroler. Disse molekyler er - som du muligvis allerede er klar over - opbygget af en glycerolenhed samt tre fedtsyrekæder. Glycerol kan, som Stubbe også nævner, via glukoneogenesen omdannes til glukose, men dette gælder ikke for fedtsyrerne, som udgør langt størstedelen af molekylet.

Mvh. Rune - almidelig interesseret i idræt (den anden giver vist bare bagslag her i Danmark)

Dén forstod jeg ikke? Har du mod på at uddybe?

Edited by Tr0lle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share