Vurdering af mit program


moig
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg tænkte blot på om der er nogle der har lyst til at bruge lidt tid på at vurdere mit program og evt. komme med forslag til ændringer :xmas:

Primært træningsmål: Optimal hypertrofi. Er dog klar over hatfield ikke umiddelbart stemmer overens med dette, men er med for variation, struktur og motivation.

Tirsdag

Ryg

Dødløft - Hatfields training cycle

Bent over rows - 3 x 8-10

Close grip pulldown - 3 x 8-10

Triceps

French press - 3 x 8-10

Close grip benchpress - 1x10, 1x8, 2x6

evt. Standing triceps extension, cable - 3 x 8-10

Torsdag

Bryst

Meget vekslende men ofte

Dumbbell bench press - 1 x 10, 2 x 8, 1 x 5-6

Dumbbell fly - 3 x 8-10

Dumbbell pullover - 1 x 10, 1 x 8, 1 x 6

Biceps

Barbell curl - 2 x 8-10, 1 x 5-8 evt. substitueret med preacher curl

Dumbbell hammer curl - 3 x 8-10

Lørdag

Let træning af biceps, triceps, bryst og ryg

Til hver muskelgruppe 2 øvelser af 3 sæt med 6 gentagelser let. Naturligvis med hatfield light training til ryg

Søndag

Ben

Squat - 1 x 10, 1 x 8, 2 x 6, 1 x 3-4

Bagben maskine - 3 x 8-10

Læg - 3 x 15

Skulder

Shoulder press - 2 x 8-10, 1 x 5-7

Dumbbell lateral raise - 1 x 15, 2 x 10, 1 x 7-8 evt. substitueret med laying rear lateral raise, cable - 3 x 8-10

Rotator cuff - 4 x 10-15

Det er med vilje at jeg ikke har valgt flere skulderøvelser, da den har været skrøbelig og giver den lidt ro mens jeg prøver genoptræning af rotator cuffen

Derudover mener jeg at jeg har rimeligt styr på kosten. Jeg får mit tilstrækkelige proteinindtag og benytter derudover Udo's choice, kreatin, weightgainer (Efter træning) og multivitaminpille

Hilsen Thomas

Edited by moig
Link to comment
Share on other sites

mht til chipups er det noget jeg klart vil overveje men er generelt meget slap i denne øvelse :(

Jeg har med vilje holdt lidt igen med incline til bryst pga. skulderen men den er dog på vej frem igen så det kommer klart med igen senere

Link to comment
Share on other sites

Pyramidesæt som dette "Dumbbell bench press - 1 x 10, 2 x 8, 1 x 5-6" er ineffektivt og generelt en dårlig måde at træne på. Læs evt her

Derudover ville jeg foretrække et program hvor du kommer alle muskelgrupper igennem to gange om ugen. Hvis skulderen skal genoptrænes, så skal du nok bare tage det roligt med vægtene i skulderøvelser, og to gange rotatorøvelser om ugen kan jeg ikke tro vil skade.

Link to comment
Share on other sites

Nej, du kommer NOGLE muskelgrupper igennem 2 gange om ugen ;)

Træner du ingen mave?

For optimal hypertrofi kan jeg ikke se det smarte i at have en let dag hver uge. Du vil være konditioneret til højere vægte af de tunge dage, så den lette dag er vel mest aktiv restitution. Så reelt får du kun trænet hver muskelgruppe effektivt en gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Så du vil have at jeg skal træne alle muskelgrupper tungt 2 gange om ugen :blink: Det vil da vel blot ende i overtræning :( , da at de forskellige muskelgrupper vil blive bearbejdet sekundært andre tidspunkter på ugen. Jeg vil f.eks. ved rygtræning bruge biceps mv. Og hvorvidt den lette dag bliver defineret som aktiv restitution er vel kun et spørgsmål om intensiteten!?

Jeg træner ikke mave nej da jeg mener at den bliver bearbejdet tilstrækkeligt gennem dødløft og squat

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg foreslår dig at træne hver muskelgruppe mindst 2 gange om ugen. Jeg har ikke udtalt med om intensiteten af programmet generelt, men det bør være bygget op omkring en form for progression.

Og nej, det vel ikke nødvendigvis ende i overtræning. Måske hvis du blot laver din lette dag om til en tung, fordi du har konstrueret dit split-program som du har. Men det kan gøres på andre måder. En af de klassiske (og gode) splittyper er bryst, skulder, triceps på dag 1, og ben, ryg, biceps på dag 2. Træner du efter det program 4 gange om ugen får hver muskelgruppe træning 2 gange og har samtidig 2-3 dages hvile mellem hver.

Det giver vel sig selv, at mht den "lette" dag, så vil det være med en lavere intensitet end den "tunge". Ellers er den vel ikke let :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share