Technogym Upper Back


mdk
 Share

Recommended Posts

Se på billedet nedenfor. Det forestiller en technogym-maskine beregnet til "upper back" (altså kun subsidiært for latissimus dorsi). Sådan en maskine har vi der, hvor jeg træner. Man sidder på det lille sæde, holder brystet ind mod puden og trækker så de to håndtag ind mod brystet. Med andre ord: En hel del lissom rows.

På grund af, at jeg har let ved at få en øm ryg, vil jeg gerne finde et alternativ til mine bent over rows. Og jeg overvejede denne maskine.

Kender nogen den maskine, og kan I sige mig, om den dur til noget? :)

post-10-1071159289.jpg

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger den undertiden - i min log kaldes den for "machine back flies". Jeg synes faktisk den funger ret godt. Det er ikke så meget lats du træner - men mere Rhomboid, deltoid og trapezius. Hvis BB rows eller en arms rows er forbundet med problemer - så er den maskine ikke den ringeste erstatning jeg har oplevet. Jeg kan godt lide at armene arbejder uafhængigt af hinanden - de 2 håndtag følges ikke automatisk ad - det gør den en smule mindre maskinagtig B)

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt maskinen, men må indrømme at den virkelig passer dårligt til mig. Sådan har jeg det faktisk med alle de nyere Technogym maskiner (hedder de ikke Selection eller sådan noget), det er som om de er lavet til folk der overhovedet ikke er som mig.

Hvis jeg træner i maskiner, så benytter jeg mig altid af de gamle fra Technogym. Hvis du stadig er i Squash og Fitness så mener jeg de har en maskine til øvelsen rowing torso. Det er den hvor du har albuerne bag nogle puder som du så skubber bagud. Jeg er faktisk ret vild med den øvelse, hvilket formentlig hænger sammen med, at jeg kan tage det tre gange så meget i den nu som da jeg startede :) Men jeg har vel haft et meget lavt udgangspunkt.

Jeg går ud fra at den "upper back" maskine du omtaler, er den der skulle afløse "rowing torso" maskinen, og presse lidt flere $$ ud af centrene, men som sagt spiller min biomekanik ikke med den. Men du kan vel prøve dig frem.

Nu er jeg ikke helt klar over om du så vidt mulig forsøger at undgå lat. dorsi, men ellers kunne du jo overveje ganske almindelige cablerows.

Link to comment
Share on other sites

Vi har også lige fået den i vores center, du skulle vel ikke træne i fin form i svendborg ??? nej vel :unsure:

Jeg kørte den idag som du også kan læse i min log, men jeg brugte den nu mest til at ramme de bagerste delts, hvilket jeg syntes den rammer rigtigt godt hvis man holder albuerne højt når man kører den ;)

Men jeg ville aldrig skifte den ud med bent over rows.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du stadig er i Squash og Fitness så mener jeg de har en maskine til øvelsen rowing torso. Det er den hvor du har albuerne bag nogle puder som du så skubber bagud.

Den har de skam stadig - brugte den også førhen. Jeg stoppede med den, fordi jeg et sted (exrx-net??) læste mig til, at den ikke var så effektiv som rows. Der er heller ikke nogle af de "hardcore" i S+F, man ser bruge den ....

Har prøvet den lækre situation, at den ene arm rutsjer ud under puden, så vægtene hamrer ned med et klonk! :)

Nu er jeg ikke helt klar over om du så vidt mulig forsøger at undgå lat. dorsi, men ellers kunne du jo overveje ganske almindelige cablerows.

Det prøver jeg bestemt ikke. Jeg noterede bare, at maskinen ikke er beregnet primært til lats.....

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke lige den type der, men jeg kører nogle gange en maskine noget lignende - det er dog sådan en hvor begge greb følges ad (den der type lyder bedre) - men den bruger jeg enten til at træne bagerste skulder med - eller også så kører jeg den med en arm, så det faktisk svarer lidt til db-rows, en synes jeg er den eneste der virkelig rykker i den maskine.

2 hænder, det er fuldstændig immun overfor - desværre :(

Link to comment
Share on other sites

Det er jo biker maskinen i en overdreven tunet udgave, hvad blev der af keep it simple stupid :w00t:

i mit gamle center kører de med de hvide (stål) technogym, jeg kørte den på lidt forskellige måder, hvilket det ikke lige ser ud til at man kan på den nye tunet udgave....

1-Sædet helt i bund, puden på brystkassen(så man ik kan flektere) albuerne højt og overhånds greb(bredt).

"back-delt, trap, rhomb2

Siddende så pudens top ligger lige under de 10'ende ribben (det går lige i abs.) og der kan man så køre med to greb:

2:hammer(smalt)

lats, brachioradialis

3:underhånds (bredt)

"lats, biceps"

MDK hvor er det du blive røm i ryggen? og er det øm på en dårlig måde? hvis man er øm så har det virket B)

Devito

Link to comment
Share on other sites

Øm, som i: Den her ømhed kommer ikke af at træne min ryg bred :)

Min ryg er ikke svag eller noget, bare ikke ret udholdende (??)

ahhhhh.. det lugter at lidt E. spinae dovenskab ;) da de rygmuskler der har med skulderblad og arm at gøre ikke påvirker columna direkte...

og gode mavemuskler er jo altid godt for ryggen.....

Devito

Link to comment
Share on other sites

Jeg er (næsten) pålagt fra min arbejdsgiver, at instruere nye brugere i den (lidt ældre model godtnok)

Den er OK til træning af problemområdet under nakken og over lænden. Prøv at overstrække den øverste ryg samt presse skulderbladene sammen, når du træner i maskinen. Det vedligeholder din thoracale (brystryg) bevægelighed, samt styrker de muskler der modvirker "tantepuklen" ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu forsøgt maskinen og synes, den virker ret uergonomisk ...

Men så kom jeg på den her: cable straight back seated row. Fint nok.

Men så læser jeg på exrx.net om en anden type kable-row, at:

"The Cable Seated Row is an excellent movement to condition both the upper and lower back. As the saying goes "If you do not use it, you lose it".

The body adapts to specific stresses placed on the body as long as certain principles are followed. Both the muscles and joint structures can adapt to progressive stresses. Even the elastic limit of a tendon or ligament can be enhanced by exercise and training and can be reduced by aging and inactivity (Tendon and ligament adaptation). Ligaments are not inert.

During the seated row with spinal articulation you say, "Leaning over while returning puts the stress solely on the ligaments of the spine since the musculature is relaxed." In order [to]relax the muscles of the lower back, the exerciser would have to set down the resistance weight. Even if the exerciser deliberately relaxed the musculature with the spine completely flexed, the stretch in the lower back muscles would activate the muscle spindles, or stretch receptors, maintaining an involuntary contraction for several seconds. As with any exercise, moving through the full range of a joint's motion is recommended, yet not beyond.

Ironically, splinting the lower back during all movements can lead to the degeneration of the joint structures of the spine (Nelson 1993, 1995). Including an exercise such as the cable seated row that involves actual (dynamic) movement joint structures and accompanying muscles are essential for lower back integrity and health.

The Cable Straight Back Seated Row has been included for those who desire less lower back involvement during this movement."

(my fat)

Det virker umiddelbart kontraintuitivt, at det skulle passe! Normalt frarådes det da klart at belaste ryggen meget i krum tilstand.

Se bare den lille gif-mand her.....

post-10-1071688620.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

NøøøøøøøøøøøøJ hvor ser den fiiiiiiiiiiiin ud den maskine :o

Stod det til mig røg den i nordsøen, ligesom alle de andre elendige maskiner der udelukkende står og fylder og ser smarte ud.. Så kan solarie drengene sidde med deres ICE svedbånd og se smarte ud mens de presser nogle håndtag frem og tilbage :lol:

Hehe.. Ej, smøg til side ;)

Det er selvfølgelig ærgeligt hvis du ikke kan køre Bend over row, men så er der jo stadig masser af alternativer.

Jeg vil klart anbafale dig stortset alle andre øvelser end de maskiner der.. One Arm Dumbell Row, cable seatet row, standing cable row, T-Bar osv.. De vil højst sandsynligt udvikle din muskulatur en del mere fordelagtigt en disse maskiner, som er opfundet af en gal mand der kun er ude på at drive profit på de stakkels pop-centre, uden noget form for respekt for den gode gammeldags bodybuilding :)

Men held og lykke du!

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Den viste maskine i det oprindelige indlæg ligner meget kraftigt en vi også har i OBBC(Hvis ikke det er den samme) og den er beregnet primært til at træne det bagerste skulderhovede samt nogle af de andre muskler på ryggen også.

Hvis det kun er primært for at træne det bagerste skulderhovedet, så kan jeg ikke se problemet med at vælge denne maskine fremfor en tilsvarende øvelse med håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share