At cykle eller løbe...............


løffe
 Share

Recommended Posts

Se det er mit spørgsmål.

Jeg har i noget der ligner 3 måneder trænet en del cykling og styrketræning for, primært, at opnå vægttab, er med i en meget hård fedtklub :bigsmile: , men også for at styrke benene en smule inden jeg skal igang med at spille lidt fodbold igen.

Nu er jeg nået derhen hvor jeg egentligt gerne vil igang med at løbe istedet for at cykle, det er jo bl.a. lidt mere fodboldorienteret, men jeg er en smule nervøs for hvad det vil betyde for min forbrænding.

Damen i mit center fortalte mig at jeg forbrænder mere ved at løbe, men jeg er jo, naturligvis, skeptisk, da kalorietælleren på løbebånd og motionscykel fortæller mig noget andet.................

Hvis nogen ved noget om dette vil jeg sætte stor pris på feedback!

Tak

Link to comment
Share on other sites

Hej løffe - og velkommen til MOL :)

Potentielt får man nok en anelse mere ud af at løbe. Til gengæld vil de fleste nok opleve at det er nemmere at holde intensiteten oppe når man cykler ift. når man løber.

Så......!!!

Hvis du kan få pulsen op på samme niveau ved cykling og løb, så taler vi stort set om samme forbbrænding. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ved cykling bruger man kun ca. 60 procent af kroppens muskler og du forbrænder derfor helt klart mest ved at løbe. Langrend og løb score absolut højest når vi snakker forbrænding. Cykling ligger faktisk langt nede på listen.

Hvis man vejer meget kan det ofte være en god idé at starte med cykling, roning o.lign idet sener og led ikke bliver belastet i så høj grad, - specielt ikke ved meget høj intensitet.

Velkommen til! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Nu er "meget" jo relativt, men jeg vejer omtrent 100 kg., er 195 høj, og har tabt små 10 kilo i løbet af de sidste 3 måneder, så jeg vil bestemt tro jeg er ved at være løbeklar.................indtil fodbolden starter.........................................

Link to comment
Share on other sites

Gælder "ranglisten" for forbrænding også omkring cykling i fittnesscentre, spinning og lignende, for det er det jeg har praktiseret. Jeg har ikke været ude i trafikken.

Blev lidt i tvivl om hvor klart jeg havde gjort det!

Det afhænger alt sammen af intensiteten. Jo højere intensitet jo mere vil du forbrænde. Lige meget hvad du laver så skal pulsen op. Spinning er en glimrende sportsgren. Mange finder motivation ved spinning og derfor bliver intensiteten ofte højere end når man bare triller derudaf på en kondicykel. Kig evt. i Arnes log. Han har haft stor success med sit vægttab. Et eksemplarisk person som viser at "hvor der er vilje er der en vej"!

Held og lykke med træningen!

PS: Hvorfor ikke starte en log?

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg kan roligt sige at jeg hader cyklingen ligeså meget som løbet, men at løb nok vil være en kærkommen afveksling, på trods af at det er koldt ad h....... til i øjeblikket.........

Ved ikke med sådan en log - er sgu ikke sikker på min kur vil blive en stor succes mange steder. Fedtklubbens regler bygger primært på at det er SÅ dyrt ikke at tabe sig, at man er nødt til det........................... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skifter fra cykling til løb, skal du være opmærksom på, at den "form" du har oparbejdet til cykling, ikke nødvendigvis gør sig gældende først gang du hopper på et løbebånd. Forskellen mellem løb og cykling er stor, og musklerne skal have tid til at vende sig til den nye form for belastning. Du må altså påregne, at du skal bruge noget tid før dit løb er på samme niveau som som din cykling.

Når det er sagt, synes jeg at løb er bedre udholdenhedstræning end cykling (og ja, det er udenlukkende en subjektiv vurdering!!!). Når jeg løber, føler jeg at jeg bliver tvunget til at holde et højere tempo end når jeg cykler. Det hænger måske meget sammen med at jeg primært cykler MTB, hvor der er mange temposkift, og hvor man nogen perioder ikke behøver at lave noget realt arbejde, men bare skal holde tungen lige i munden når det går nedad! Sådan fungerer det ikke med løb. Her er du nød til at yde en temmelig høj indsats fra start til slut, og det synes jeg giver en bedre og mere intensiv konditionstræning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er forbrændingen af kalorier der tæller i forbindelse med dine løbstanker, kan det anbefales at du ikke primært kun benytter et løbebånd men også kommer ud at løbe "rigtigt".

Grunden er, at ved brug af løbebåndet er det underlaget der bevæger sig og du selv står stille. Det giver en unaturlig form for løb hvor du nærmest "hopper" i luften pga. driften i selve båndet.

Forskellen ses tydeligeligt ved alm. løb på forskellige overflader som f.eks sand eller langs en vandkant - det er væsentlig hårdere og der forbrændes mere energi. Muligheden for skader er dog også større pga. af de ujævne overflader og kravet til at stabilisere foden.

Løb på alm. vej kan dog sagtens gøre det - Du kan for sjov evt. prøve at benytte et pulsur med kalorietæller på henholdsvis løbebånd og alm. løb. Trods unøjagtigheden ved dette, vil du kunne se en målbar forskel i forbrændingen over den samme afstand og lignende profil.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant Kim - havde faktisk ikke tænkt på det på den måde, men det lyder meget rigtigt at man taber en god del forbrænding på et løbebånd. Uden at jeg ved så meget om det.

Når det er sagt, var det nu faktisk også min plan at gå "på landevejen", eller nok nærmere i skoven, da jeg synes det er super-træls at stå på løbebånd, og jeg skal jo alligevel snart ud med bolden.

Hvis I fornemmer en god portions forventningens glæde, grænsende til det irriterende, når jeg taler om fodbolden, så har I ganske ret. Hele vægttabs-projektet er drevet af 2 ting:

- Lysten til at komme igang med fodbold på et rimeligt niveau. (Noget der har været vanskeligt de saidste par år pga. dårlig form og overvægt.)

- Frygten for at spytte for meget i fedtpuljen. (Vi betaler 1 kr. pr. gram vi vejer for meget i forhold til de månedlige mål der blev stillet op i oktober)

Noget tyder på at kombination af gulerod OG pisk, er vejen frem :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved egentlig godt at der er forskel på at løbe på bånd og ude i naturen, men er der nogen der ved om forskellen er stor? Er selv begyndt at løbe for nogen tid siden og føler at det ikke er så belastende for mine lægmuskler.. Når jeg løber i udenfor syrer mine lægmuskler meget hurtigt til.. Dette problem får jeg ikke på løbebånd, er det noget der kan trænes væk ved at opbygge en form indendøre og derefter rykke udenfor? Vil helst udnytte den optimale træningsform og hvis det er udendørs så vil jeg hellere det.. Døjede også med skinnebensbetændelse da jeg løb udenfor.. Dette har jeg ikke oplevet på løbebånd endnu... 7,9,13!

Hvad kan skyldes skinnebensbetændelse?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej Løffe

Hvis dit mål er fodboldtræning med alt hvad det indebærer af belastnng af fodled etc. må løbetræning være det bedste valg.

Løb er dog samtidig betydelig mere belastende for fødder og ben end cykling. Som nævnte af ORCA kan du derfor ikke overføre dit træningsniveau direkte fra cykling og risikerer skader ved at gå for hurtigt fra med løbetræning specielt med en vis balast af vægt.

Der er mange opgørelser af hvor effektiv forskellige træningsformer er sammenlignet med hinanden. Som flere har nævnt afhænger udbyttet i sidste ende af den intensitet du ligger i træningen. Her er løbebånd og kondicykel nok et dårligt valg, da det er svært at motivere sig til hård træning.

Hvis du ikke har løbetrænet i længere tid er det meget vigtigt med en tilvæningsperiode for sener, led mv. Du er derfor nødt til en langsom opstart (fx. kombineret løb/gå) med lavt udbytte. Derfor du kunne få større vægttab ved cykling i starten end ved løb. Endvidere er det lettere at øge mængden af cykling end løb.

Kort sagt må du lave et kompromis vedr. dine mål hvad angår vægttab og fodbold. Mit bud vil derfor være, at du starter langsomt med løbetræning samtidig med du fortsætter cykeltræningen (det koster desværre lidt ekstra tid). De to træningsform supplerer i øvrigt hinanden godt.

Hvad angår cykeltræningen er spinning er et godt valg, da man næsten ikke kan undgå at føle sig presset til at yde det bedste. Skader er mere begrænsede end løb, men pas på i starten, idet der typisk er meget stående cykling og nogle steder en tendens til høje belastninger frem for mange omdrejninger (pas derfor på balastningen i starten og begræns evt. de stående intervaller som belaster specielt knæene). Tag hellere de lavere niveauer af hold i starten.

Hvad angår løbetræning må naturligt løb (læs i naturen) på grus klart være at foretrække frem for løbebånd og asfalt (både hvad angår motivation og udbytte). Den første tilvæning af sener og led tager ofte 1-2 måneder, hvorefter du kan øge træningsmængden og intensiteten gradvist, som i starten bør være forholdsvis let. Herefter kan det være en god ide med lidt cross-træning så fodled, knæ mv. væner sig til skæve belastninger, samt mere intervaltræning. Elementer der typisk indgår ved fodbold.

Link to comment
Share on other sites

Ja..............................suuuuuuuuuuuk...................................
Jamen jeg kan roligt sige at jeg hader cyklingen ligeså meget som løbet

Må jeg i al venlighed foreslå at du supplerer din træning med lidt "mentaltræning" ;) Sjældent har jeg læst noget så tudekiksagtigt :bawling: som nogle af dine indlæg. Jeg skriver ikke det her at gøre grin med dig. Tværtimod. Jeg synes bare det er sørgeligt, hvis du skal bruge din tid på noget, der er dig så frygtelig meget imod. Hvis du kan ændre attituden i en positiv retning, så tror jeg chancen for succes er langt større. Også på fodboldbanen :)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ja..............................suuuuuuuuuuuk...................................
Jamen jeg kan roligt sige at jeg hader cyklingen ligeså meget som løbet
Må jeg i al venlighed foreslå at du supplerer din træning med lidt "mentaltræning" ;) Sjældent har jeg læst noget så tudekiksagtigt :bawling: som nogle af dine indlæg. Jeg skriver ikke det her at gøre grin med dig. Tværtimod. Jeg synes bare det er sørgeligt, hvis du skal bruge din tid på noget, der er dig så frygtelig meget imod. Hvis du kan ændre attituden i en positiv retning, så tror jeg chancen for succes er langt større. Også på fodboldbanen :)

Ziggymund :bike:

Du har indiskutabelt ret, og det er jo udelukkende min egen skyld at jeg er "nødt" til at løbe og cykle - jeg blev jo for fed, og kunne bare have taget fat noget før.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med mentaltræning - må erkende at jeg nok aldrig bliver begejstret for træning uden bold og mål. Ikke desto mindre har jeg trænet 3-5 gange om ugen i 3 måneder, så jeg synes egentligt at det mentale er på plads. (På det ene område ihvertfald :tongue: )

Og det er meget sødt med at ændre attitude - og i starten kunne man godt lyve for sig selv og sige at "det her er faktisk ok" - men i længden tror jeg ikke på det.

Jeg forstår, helt seriøst, ikke de mennesker der synes det er fedt at spinne eller løbe - ligesom de sikkert også synes jeg da må være fuldstændig idiot hvis jeg gider stå op søndag formiddag for at spille bold.

(Men ok - STOOOOOOOOOOOOOR tudekiks i de to poster - det giver jeg dig gerne :beerchug: )

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser spm. vedrørende mentaltræning, plejer jeg refleksmæssigt at anbefale vedkommende at læse W. Railo: Bedst når det gælder.

Angående løb mener jeg, at træning på bånd er at gøre det for surt for sig selv. Jeg er selv motiveret ud over det almindelige, men en halv time eller mere på et løbebånd er helvedes forgård, uanset intensitet. Kedeligt, monotont osv. Desværre kan man blive henvist til den slags på rejser, men generelt finder jeg mere motivation ved en tur i naturen. Ku' det tænkes, at noget tilsvarende gør sig gældende for en fodboldspiller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved egentlig godt at der er forskel på at løbe på bånd og ude i naturen, men er der nogen der ved om forskellen er stor? Er selv begyndt at løbe for nogen tid siden og føler at det ikke er så belastende for mine lægmuskler.. Når jeg løber i udenfor syrer mine lægmuskler meget hurtigt til.. Dette problem får jeg ikke på løbebånd, er det noget der kan trænes væk ved at opbygge en form indendøre og derefter rykke udenfor? Vil helst udnytte den optimale træningsform og hvis det er udendørs så vil jeg hellere det.. Døjede også med skinnebensbetændelse da jeg løb udenfor.. Dette har jeg ikke oplevet på løbebånd endnu... 7,9,13!

Hvad kan skyldes skinnebensbetændelse?

På forhånd tak

Ved ikke om forskellen er stor, men løbebånd har en vis støddæmpende fjedring i modsætning til løb på fx asfalt.

Lægmuskulaturen bliver mindre belastet ved bånd, fordi de - ved løb ude - skal hjælpe med at 'skubbe' kroppen frem, mens man på bånd ikke behøver skubbe fra, da båndet kører selv. Hvis du vil træne lægmusklerne op på bånd, kan du lave stigning på båndet. Så er du nødt til at skubbe fra (bruge lægmusklerne til flexion af foden) for ikke at ryge bagud af båndet :tongue:

Skinnebensbetændelse er overbelastningsskade ved overgang mellem knogle og muskelsener, en ond skade! Ofte ved for megen/hård træning efter for kort tids tilvænning af kroppen til træningen. Løbetræning skal optrappes langsomt for at senevæv og knogler kan tilvænnes, musklerne tilvænnes derimod meget hurtigere.

God træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt hvad du mener med mentaltræning...

Og det er meget sødt med at ændre attitude - og i starten kunne man godt lyve for sig selv og sige at "det her er faktisk ok" - men i længden tror jeg ikke på det.

Ro på, jeg er ikke ved at lokke dig til at meditere, læse bøger eller bevæge dig ind i en sekt. Med "mentaltræning" ville jeg blot henlede din opmærksomhed på, at når du forhånds har besluttet at noget pr. definition er kedeligt, ja så vedbliver det med det. Det er hverken en revolutionerende eller vis betragtning, som kaster en nobelpris af sig, jeg er kommet med, men indimellem kan vi jo alle have glæde af at få justeret vores perspektiv, uanset hvor banalt det er :)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse er overbelastningsskade ved overgang mellem knogle og muskelsener, en ond skade! Ofte ved for megen/hård træning efter for kort tids tilvænning af kroppen til træningen. Løbetræning skal optrappes langsomt for at senevæv og knogler kan tilvænnes, musklerne tilvænnes derimod meget hurtigere.

God træning.

Har selv oplevet noget af det samme for godt tre år siden, da jeg ville starte med at løbe.

Fandt et løbeprogram der i løbet af 3 mdr kunne få en op på ca 20-30 min løb. desværre fandt jeg ud af efter en uge at jeg sagtens konditionsmæssigt kunne holde til langt mere en programmet foreskrev - og så gik jeg vist alt for hurtigt frem. for pokker hvor fik jeg ondt. Jeg kunne få krampe fra skinneben til under fødderne.

Nu overvejer jeg igen at starte med at løbe. Vejer nu omkring 76,5 kilo og er 165 cm høj. regner med at vente til jeg vejer ca 65 kilo for ikke at belaste for meget.

Nu må jeg dog indrømme at jeg er lidt nervøs for at det samme skal ske igen. Kan det være en permanent skade der dukker op igen?? Og gode råd og fif modtages gerne.

Er der nogen der har et skånsomt starterprogram?

Link to comment
Share on other sites

Hej Spoi

Der er en bunke indlæg om skinnebensbetændelse og forskellige råd mod det i de forskellige fora. Prøv søgefunktionen.

En konservativ start på løbetræning: Max. 5% øgning af træningen om ugen målt i kilometer og løbehastighed, løb ikke til udmattelse/træthed (mindre styr på motorikken), få checket fødder og løbesko hos en specialbutik, der også tilbyder en lille løbeanalyse på bånd. Lidelsen ses hyppigere hos platfodede, så vidt jeg husker. Løb på blødt underlag (græs fx) er fint, forudsat underlaget er jævnt. Et ujævnt underlag er ikke godt for ustabile fodled samt for netop de to muskler, der kan give skinnebensbetændelse og som er med til at stabilisere foden.

Hvis det også handler om øget kondition og vægttab kan du jo supplere med cykling fx., som ikke belaster i samme omfang som løb, når det handler om at undgå skinnebensbetændelse.

Held og lykke med projektet.

Kiksen

Link to comment
Share on other sites

Tak jeg vil prøve søgefunktionen så.

Jeg har været på løbebånd i en specialbutik dengang for 3 år siden. Løber fint på mine fødder fik jeg at vede. Tror det var noget med over-/underpronation mm der blev tjekket.

jeg cykler nu, men det er altså ikke mig. Jeg synes det er så kedeligt. I mine unge dage løb jeg meget og elskede det - så ved jeg kan lide at løbe - når jeg først er i form.

Laila

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har løbet rimeligt meget, har bla. løbet Marathon på 4 timer. Jeg har aldrig haft nogle problemer med skader eller andre problemer med smerter. Dog har jeg følt mig øm men det er meget naturligt. Hemmeligheden er bare at stoppe med det samme man føler det gør ondt og starte langsomt op. Det kan tage 3 måneder for en uøvet at komme til at løbe 3,5 km ud i et. Jeg vil sige til dig at du ikke taber dig vildt meget med motion, det er kosten der er det vigtige hvis du skal tabe dig. Du skal op og løbe 5-10km om dagen før det rigtigt virker afhængigt af hvor meget du spiser- hvis du spiser meget så 10km. Hvis du virkeligt gerne vil veje 63(har selv vejet 58kg) så lad være med at styrke træne selvom det ville hjælpe på din forbrænding. Jeg løber aldrig mere i dag da jeg vejer 85kg, det er simpelthen ikke sjovt når man vejer så meget , jeg fløj af sted da jeg vejede 58kg men ikke mere. Istedet svømmer jeg hver anden dag og det er fedt, har du overvejet det?

Edited by Jesus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share