Dyrk dine laster!?


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Indlæg om at dyrke sine laster på HKs hjemmeside

Ultrakort refereret handler indlægget om, at det, der gør mest ondt i livskvaliteten, er, at vi ikke giver os selv lov til at nyde det, når vi dyrker vore laster.

Åbenbart har jeg misforstået noget - jeg troede, at det handlede om at arbejde med sig selv og blive lasterne kvit i rimeligt omfang.

Min undren bliver ikke mindre af, at forfatteren til indlægget rent faktisk også har skrevet indtil flere bøger om løbetræning.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig>jeg er for så vidt enig, men har du læst artiklen? De nævnte eksempler er whisky, havanesere, pommes frites og slik. Budskabet er, at man skal lade 7 og 5 være lige og dø lykkelig. Hvor vi alle bukker under for vore laster en gang imellem, kan jeg kun erklære min totale uenighed i, at det skulle være en argumentation for at lade stå til.

Link to comment
Share on other sites

Winston Churchill var til sin dødsdag – som 91-årig – overbevist om, at det var den halve flaske whisky og de fede havannesere, som havde holdt ham i live.
Helt fra jeg var barn, har jeg spist ølgær. Min mor sagde, at det var godt for mit hår. Alligevel var jeg allerede som 28-årig en tyndhåret mand!
Hvis det er tobak, så nyd din rygning med standhaftig og dybfølt glæde! Hvis det er spiritus, så drik og vær glad! Hvis det er pommes frites, slik eller billige videofilm, så nyd det.
"Doktor, kan De garantere, at jeg vil leve længere, hvis jeg dropper cigaretter, spiritus og kvinder?" "Nej", svarede lægen. "Men jeg kan garantere for, at det vil føles længere!"

Gennemgående grotesk artikel! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Og forfatteren D. H. Lawrence kunne ikke skrive en linje, før han havde gennemført sit daglige sundhedsritual – at sidde tre kvarter nøgen i et morbærtræ!

Den havde jeg ikke hørt før. Fed last :lol: Lidt flippet måske - ville ikke gå i min have. Ikke fordi, jeg har fobier eller min hække er for lave. Men jeg har ingen morbærtræer :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som jsc siger det og jeg kender det fra egen krop (her tænker jeg især på den øverste halve meter) gælder det om at nyyyyyde de laster man vælger at tillade sig.

Jeg tror også det er det Terje Nordberg forsøger at sige. Det fremgår bare ikke særlig tydeligt. Artiklen kan lidt for nemt tolkes som "æd, drik, hor - gør hvad du har lyst til"

Alle som prøver at ændre deres krop (det er jo i virkeligheden det de fleste af og laver på MOL) skal se på hvordan deres liv hænger sammen.

I denne proces har de fleste nogle vaner som skal fjernes eller begrænses for at få tingene til at gå op i en højere enhed.

Der er så mange måder at gøre det på. Jeg vil her tage udgangspunkt i min egen situation som er vægttab, hvilket vel også er omdrejningspunktet i mange nytårsforsæt.

Jeg skal finde et fødeindtag og en træningsmængde som bringer mig i Kcal underskud for at skrælle nogle kg af.

Jeg går igang med træning og kigger så på min kost. Der er så elementer i min kost hvor jeg vil sige - DET vil jeg ik undvære! Så må jeg jo enten skære i resten af kosten eller tage en ekstra løbetur så der er plads til det.

Når man så har valgt at beholde min rødvin, chokolade, fed ost, paradIS, eller bajser - så gælder det sgu da om at læne sig tilbage og NYYYYYDE det. Ikke have det dårligt hver gang man "synder".

Som nævnt i flere andre sammenhænge herinde (Arne´s log) så gælder det jo om livstilsændringer. Og hvis man laver sig en livsstil helt uden nydelse så er det sgu for nemt på et tidspunkt at smide DET HELE væk og bare sige "hva fanden"

Derfor - vælg dine laster med omhu - og NYD dem. (selvom man ved at den choko-bar koster en ekstra løbetur)

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at dyrke alle slags stræbsomme kampagner og kure, der dør efter maksimalt seks uger og derefter efterfølges af en mild depression over endnu en gang at have mislykkedes, skulle vi i det nye år starte en grundig undersøgelse af, hvad der i bund og grund får os til at føle os levende og glade.

Hvis det er tobak, så nyd din rygning med standhaftig og dybfølt glæde! Hvis det er spiritus, så drik og vær glad! Hvis det er pommes frites, slik eller billige videofilm, så nyd det.

Dårlig samvittighed er en usund, fortærende lidelse. Lad os i stedet gå ind i det nye år som de dagdrømmende, syngende, grinende, rygende, drikkende, badutspringende slikmunde, vi er.

Som gammel, uautoriseret sundhedsapostel lægger jeg hovedet på blokken og vover den påstand, at den, der dyrker sine laster med frydefuldt nærvær, har begrebet mere af, hvad sundhed dybest set handler om, end den, der uafbrudt hopper med på diverse flygtige, selvstændighedsnedbrydende sundhedskampagner.

Magen til vrøvl skal man da lede længe efter.

At sætte sig et mål af sundhedsmæssig karakter er åbenbart noget der automatisk efterfølges af en mild dression - Nej, du skal hellere sætte dig ned og spise pommes frites og ryge dig ihjel - det er livskvalitet ! Ellers får du dårlig samvittighed dine nederlag og det er usundt !

Ovenstående må vist gælde for folk med rygrad som af lavet af sky. Hvis jeg sætter mig et mål kan det godt være at jeg ikke når det i første omgang men så er det jo bare på med arbejdstøjet og prøve igen.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

man skal selvfølgelig til alle tider i alle situationer gøre ALT, hvad evt forbedrer ens livskvalitet på enten kortere eller længere sigt - så længe det ikke direkte eller indirekte går ud over andre mennesker.

Kan man ryge uden at det går ud over andre mennesker eller samfundsøkonomien, så ryg!

Kan man æde ude at det går ud over samfundsøkonomien eller ens livskvalitet på længere sigt, så æd!

Kan man k..... det halve af byen uden det går ud over andre mennesker eller samfundsøkonomien, så k...!

Men det kan man sandsynligvis kun i en meget lille udstrækning, så derfor skal man selvfølgelig stærkt begrænse disse ting. (lyder nærmest som en JS retorik <_< B) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share