Vigtigheden af fiskeolie


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Det er der en del der kan forklare dig herinde ihvertfald.

Jeg har ædt de her piller over en længere periode, og jeg kan ærlig talt ikke mærke en hujende fis forskel på noget som helst.

Det eneste jeg oplever, er stort ubehag hvis jeg kommer til at drikke en varm drik, og kapslen udløses i halsen...så bøvser jeg død fisk hele dagen

Udover at det selvfølgelig er piller der koster næsten 300 kr. pr 2-3 mdr.

Link to comment
Share on other sites

om det er vigtigt at sluge et par omega-3 fiskeoliekapsler hver dag, og hvorfor

Der er ikke noget "magisk" ved selve fiskepillen. Ideén med at indtage dem er, at de er med til at dække kroppens behov for omega-3. Fiskepiller/olie tilhører familien med alphalinolensyre. Dette er en af de essentielle fedtsyre, som kroppen ikke selv kan producere. Derfor skal den tilføres kroppen gennem kosten.

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ædt de her piller over en længere periode, og jeg kan ærlig talt ikke mærke en hujende fis forskel på noget som helst

Det ville nok være lige lovlig optimistisk at tro, at indtagelsen af et par fiskepiller om dagen ville ændre radikalt på ens følelse af velvære. Men det kan muligvis forbedre ens hjerte- og karsystem. Desuden bidrager fiskepiller til den samlede mængde af "godt fedt" i kosten. Så helt tossede er det ikke at indtage dem.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke nogen der kan se mig hvor findes lekaform...Jeg bor i Japan (Jeg var student paa Den Internationale Ho/jsole i helsingo/r for 30 aar siden og kan staedigvaek huske lidt dansk.

anway. I cannot find how or where to but Lekaform or

other ois on this list.

My email is

[email protected]

in case I cannot find this page again.

Mange tak from Tokyo

paul

Link to comment
Share on other sites

Udover at det selvfølgelig er piller der koster næsten 300 kr. pr 2-3 mdr.

Der er vist en der lige skal et smut i ALDI. De sælger Lekaform fiskeolie for ca. kr. 25,- for 120 kapsler.

Præcis samme tanke sad jeg med...

Læs i øvrigt denne analyse af de forskellige fiskeolier på markedet, hvor Lekaform klarede sig glimrende ;)

link

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har læst analysen, og jeg tror sgu jeg stopper med fiskeolie. Som jeg læser det er det absolut minimalt hvad man vinder på det.

I betragtning af at de fleste herinde jo træner en del, og derved er i god form er det vidst spild af penge at spise nogen piller som primært er henvendt mod stillesiddende overvægtige, samt ældre mennesker?

Det er naturligvis kun min mening.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har læst analysen, og jeg tror sgu jeg stopper med fiskeolie. Som jeg læser det er det absolut minimalt hvad man vinder på det.
Hvor står det?? :blink::unsure:
Ernæringsmæssig vurdering

Flere studier viser, at et ugentligt indtag på omkring 300 g fisk bl.a. beskytter mod udvikling af hjertekarsygdomme. Det ser ikke ud til at man kan opnå en yderligere effekt ved at øge indtaget. Til trods for at Danmark er omgivet er hav med rige fiskemuligheder, sætter det ikke afgørende spor i danskernes indtag af fisk. Omkring halvdelen af befolkningen spiser sjældent eller aldrig fisk, og det gennemsnitlige indtag er på omkring 25 g om dagen. Dvs. kun godt halvdelen af anbefalingen.

Fisk er en væsentlig del af en sund kost, som virker beskyttende mod hjertekarsygdomme. Fisk indeholder flere vigtige næringsstoffer (vitamin D, jod, selen, B-vitaminer, protein) som fremmer sundhed og beskytter mod udvikling af sygdom. Fokus for denne undersøgelse er indholdet af n-3 fedtsyrer, som er en vigtig del af langkædede flerumættede fedtsyrer (PUFA), hvoraf flere er essentielle. Eikosapentaensyre (EPA, 20:5, n-3) og docosapentaensyre (DHA, 22:6, n-3) er essentielle flerumættede n-3-fedtsyrer (omega-3 fedtsyrer). De nordiske næringsstofanbefalinger siger, at 0,5% af den energi, man indtager, bør komme fra n-3 fedtsyrerne. Med et energiindtag på 8-10 MJ svarer det til 1-1,3 g n-3 fedtsyrer om dagen.

1

Kontrollerede kliniske forsøg på hjertepatienter viser, at et tilskud af fiskeolie med omkring 1 g n-3 fedtsyre om dagen kan nedsætte risikoen for nye blodpropper og dermed også dødeligheden hos hjertepatienter (GISSI- Prevenzione). Og det er selvom at n-3 fedtsyrer ikke nedsætter blodets indhold af kolesterol, men virker på andre måder. N-3 fedtsyrernes beskyttende effekt skyldes flere mekanismer: Kolesterolomsætningen og nedsættelse af triglyceridniveauet i blodet, hæmostatisk funktion, interaktioner mellem blodplader og blodårevæggen, modvirkning af arythmier samt udvikling af den glatte muskulatur i blodårerne og dermed en reduktion af risikoen for udvikling af blodpropper.

Det er naturligvis kun min mening.

Og hvad baserer du den på??

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share