Børn i kalorieunderskud!?!


mosterline
 Share

Recommended Posts

Hej igen allesammen

Er der nogen af jer der har erfaringer med "børn" på "kur"?

Min lillesøster på 13 år vil gerne tabe sig, og min mor, (der selv har været på den) prøver at få hende til at følge vægtvogternes kur.

Men hun klager over at måtte gå sulten iseng, føler sig træt og syns selvfølgelig generalt bare ikke at det er fedt at hendes mor er efter hende og planlægger hendes kur!

Det er et meget ømt emne for alle ved jeg. Men hun er stor og er rigtig ked af det. Hun vil ikke fortælle noge hvor meget hun vejer, kun hende selv og hendes sundhedsplejeske ved det.

Jeg er jo sån set ligeglad med hvordan hun ser ud og holder lige meget af hende ligegyldig hvad, men det piner mig at se hende så ked, så jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe hende! Og hun kan se hvor meget jeg har tabt mig ved at følge, alle jer venlige menesker herinde's råd! Og hun vil også gerne!

Hun dyrker sport (basket ball) 3 gange om ugen. Ret hård træning for den alder. Hun elsker at gå ture og cykle, så det er kosten den er gal med!

Kan den der beregningsmodel (den med hvor mange kj man skal indtage for at tabe sig) bruges på en ikke fuldtudvokset pige?

Er der andre gode råd?

På forhånd tak

Hilsen Line

[Font-fix]

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Trist :(

ER hun reelt overvægtig? Det behøver man næppe en vægt til at kunne afgøre ;)

Hvordan ser hendes kost typisk ud?

Hvis hun går sulten i seng kan det skyldes et par ting:

Hun spiser ikke nok.

Det hun spiser er relativt energitæt, så hun får ikke nok mæthedsfornemmelse i forhold til antal kalorier.

Hun indtager få store måltider i stedet for flere små.

Den ligevægtsformel der benytter alder som en af parametrene gør minimal forskel om man er 13 eller 20 - men den formel benytter også vægt og højde, så hvis hun ikke vil fortælle jer hendes vægt kan den ikke bruges. Ikke at det gør så meget, for det er alligevel kun et gæt, og det er kun ved at prøve sig frem man kan finde sit egentlig ligevægtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lidt vildt i mine ører at ville køre en 13 årig igennem vægtvogter-cirkusset. Med det aktivitetsniveau hun har, må hun simpelthen indtage store mængder af ringe kost, og hvis det fjernes tror jeg ikke det er nødvendigt at tælle point og betale for dyre opskrifter.

Med andre ord, ud med sodavand, slik, chips osv. Hvis det ikke virker kan man overveje andre tiltag, men prøv nu at se om det ikke er nok.

I mine øjne skal man som 13-årig ikke koncentrere sig om hvorvidt 100g ris giver 1 eller 5 point, men derimod om klassefester, skrabede knæ, venindesladder, ulykkelige forelskelser, sport, geometri........

Link to comment
Share on other sites

Hmm, her ringer mine alarmklokker altså.

Det er efterhånden et mantra at man ikke kan opnå muskelvækst i energiunderskud. Som 13 årig har kroppen vel brug for mere energi til at vokse og udvikles end en BB'er bruger på at opbygge muskler??. Det lyder for mig som en småsyg ide at tvinge et barn til en langvarig skrap kur før det er fuldt udvokset. Nogle er tykke som børn - andre er tynde - det kan ændre sig totalt i puberteten.

Jeg er heller ikke sikker på at det er sundt for en 13 årig piges mentale helbred at opleve at forældrene sulter hende..

Vægtvogterne er en virksomhed der som alle andre virksomheder har det primære formål at tjene penge. Hvis man bekymrer sig om sit barns helbred bør man gå til en speciallæge og ikke til en dameblads-slankeprofitmaskine.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Først lige en rettelse: det er ikke vægtvogterne, men vægtKONSULENTERNE's kur min mor har sat min lillesøster på! Jeg blander bare rundt i dem. Sorry!

Det er kosten den er gal med. Jeg ved ikke lige præcis hvad hun spiser, men det er noget i stil med:

Ingen morgenmad

En toast til frokost

En mad eller en toast når hun kommer hjem fra skole+ grøntsager og frugt (+lidt sødt af en art)

Så kommer mor hjem....hmmmm:

Aftensmad: vægtkonsulenternes program for børn (men hun er meget kræsen, så det ender tit med) salat m. tomat, agurk og iceberg salat og et stykke kød til!

Hele aftenen plager hun om slik osv. men der er min mor konsekvent, og lader hende ikke få det!

OG ca. ½liter faxe kondi (nogen har bildt hende ind at der ikke er sukker i det, og at det derfor ikke feder!)

Det jeg faktisk havde tænkt mig, det var at sætte hende ordentlig ind i det med kalorieforbrug VS forbrænding!

For på den kur hun er nu, gør hun ALT hvad hun kan for at snyde, og bruger faktisk bare alle grøntsagerne til at suplere sin normale kost! Og det ender jo altså bare med et højere kalorieindtag!

Jeg opdagede jo hurtigt, da jeg begyndte at regne på min mad, at den eneste jeg snød var mig selv, når jeg ikke regnede slik, pommes fritter osv. med!

Og jeg tror at hvis hun SELV får en fornemmelse af hvad hun skal spise, for at tabe sig, og forstår faktum bag, så vil hun også nemmere kunne gennemføre det! Og vigtigst af alt, gøre det for hende selv og gøre det selv!

Men jeg skal lige høre en ekstra ting: når man beregner sit energiforbrug (altså det man skal indtage om dagen), udfra formlen. Er det så EKSklusiv eller INklusiv ens aktiviteter? For det forstod jeg ikke helt!

F.eks. Jeg skal indtage knap 7000 kj for at opretholde min nuværende vægt! Skal jeg så lægge ca. 1000 pga. cykling, rengøring og hvad man nu ellers laver i det daglige?

Nå, men det var alt for nu. Håber at i lige vil svare tilbage!

Knus Line

PS. Lige en sjov anekdote fra det virkelige liv: Min mor havde købt nogle boller med kun 1% fedt til min lillesøster. Og jeg prøvede tålmodigt at forklare hende at hun IKKE kun skulle kigge på fedtprocenten, men på hvor meget KJ der er i. Og da hun opdagede at der var lige så meget i de boller, som i normalt toastbrød, var hun selvfølgelig helt forvirret. Og så tænker man: hvor fedt er det at betale for en kur, som man ikke aner hvad går ud på, for derefter at gå tilbage til sin normale kost... der ikke er specielt "fed", men indeholder alt der energiholdige, fordi man overhove ikke har vidst eller lært noget om kost generalt! Hvor konsulenter, vogtere og madproducenter dog tjener fedt på vores zapperkultur! "Ja jeg vil tabe mig... så betaler jeg da bare for det her kursus" :( :angry:

Link to comment
Share on other sites

MaxP:

ER hun reelt overvægtig? Det behøver man næppe en vægt til at kunne afgøre

Det er et vigtigt spørgsmål at kigge på moster.

Er hun overvægtig vil det være fornuftigt at tabe sig lidt selvom hun kun er 13.

Overvægtige børn har en betydelig større tendens til at forblive/blive overvægtige som voksne.

Er hun kun lidt kraftig og har hun det selv godt med det (ingen mobning og deslige), er der vel ingen grund til at slanke hende.

I begge tilfælde vil det være godt at lære hende om sund kost (de 7 kostråd for eksempel), hvorfor (risiko ved overvægt) og hvordan (muligheder i dagligdagen).

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Undskyld, jeg glemte at svare på dit spørgsmål.

Ja. Hun er overvægtig! Hun bliver ikke dicideret mobbet, men stikpiller kommer der ind imellem. Det er svært at vide hvor overvægtig hun er, men jeg vil skyde på (og det er et realistisk bud) at hun er 1.50 høj og vejer op mod de 60 kg.

Hun har taget meget på de sidste 7-8 måneder, som følge af at hun er blevet "tvunget" på den der vægtkonsulent-kur (altså først tabte hun sig og derefter tog hun det dobbelte på, jeg tror hun syntes det var en falliterklæring ikke at kunne holde den) og hun har meget lavt selvværd!

Desuden er hun lige blevet dat ned på 2. holdet til basket pga. vægten! Selvom hun er branddygtig... Så hun er overvægtig!

Hun har altid været buttet. Men aldrig tyk som nu! Og hun er meget ked af det selv! Og det er blevet en ond cirkel. Jo mere ked af sig selv. Jo mere spiser hun jo!

Hilsen Line

Link to comment
Share on other sites

Som 13-årig vil jeg ikke mene, at der er det store behov for at hun skal følge en egentlig kostplan. Bliver hendes rigtige kost -IKKE slik, kager m.v. - holdt begrænset og hun derfor føler hun ikke får sin sult stillet, er det så meget sværere at holde sig fra de søde sager.

Jeg er helt enig i, at er hun overvægtig er det en god ide at tabe sig, men ikke på bekostning af helbred og humør. Du skriver til at starte med, at hun føler sig træt og uoplagt - for mig lyder det som, at hun ikke får nok kvalitetsmad at spise. Så derfor skru lidt op for mængden af gode kostemner (grøntsager, kartofler, fjerkræ m.v.), så burde den øgede mæthedsfornemmelse også dæmpe hendes trang til slik, samt øge hendes generelle energiniveau.

Men et langt stykke af vejen er det et spørgsmål om hun virkelig GERNE VIL tabe sig, altså er villig til at gøre indsatsen, eller om det mere er den klassiske danske holdning "jeg vil gerne smide nogle kilo, men jeg skal da liiiige have lidt chokolade. Et enkelt (eller syv) stykker skader nok ikke. Men måske kan nedrykningen på basket-holdet sætte ekstra skub i det. Jeg synes bare det er en farlig strategi træneren kører - han kunne jo risikere at hun i stedet tænker "så kan det sgu også være lige meget".

Link to comment
Share on other sites

Vægtkonsulenter eller -vogtere... det er nøjagtig det samme koncept. En del af det er fornuftigt - en del er pladder.

Det lyder som om moderen, trods god vilje, ikke har den ringeste ide om hvad hun gør - og derfor gør problemet værre. Hvis jeg var jer, ville jeg se at få pigen og moderen til en dygtig diætist, som kan hjælpe pigen med overvægten uden samtidig at grundlægge en spiseforstyrrelse. Det koster ikke ret meget mere end vægtkonsulent halløjet, det kræver blot at man selv sætter sig lidt mere ind i tingene.

Hvis det har interesse kan jeg sende dig PM med info om den diætist der hjalp mig igang. Det er i københavn.

Link to comment
Share on other sites

Hendes kost er som du nok også ved helt hen i vejret. Det er ikke underligt hun er træt når hun først får noget som bare minder om rigtig mad efter hun er kommet hjem fra skole.

Du man vågner har kroppen fastet i 8-10 timer eller deromkring, så den SKAL have næring.

OG ca. ½liter faxe kondi (nogen har bildt hende ind at der ikke er sukker i det, og at det derfor ikke feder!)

Der er nok ligeså meget sukker i faxe som i alle andre sodavand.

Se bare på deres slogan "energi til hjerne og muskler", energi = sukker

Link to comment
Share on other sites

Du man vågner har kroppen fastet i 8-10 timer eller deromkring, så den SKAL have næring.

Ja, hvis du er en hårdt trænende fysisk aktiv person, ellers er der ingen belæg for at sige at man skal have morgenmad.

At der er flere forskellige fordele i det for nogle, er selvfølgelig rigtigt, men ingen argumentation for at alle skal. B)

Link to comment
Share on other sites

Du man vågner har kroppen fastet i 8-10 timer eller deromkring, så den SKAL have næring.

Ja, hvis du er en hårdt trænende fysisk aktiv person, ellers er der ingen belæg for at sige at man skal have morgenmad.

At der er flere forskellige fordele i det for nogle, er selvfølgelig rigtigt, men ingen argumentation for at alle skal. B)

kan du nævne bare een grund til ik at spise morgenmad ? :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, sagtens:

Det er ikke alle der har appetit om morgenen. Hvorfor så tvinge morgenmad ned?

PS Skal du ha flere B)

Et spørgsmål om vane ;)

Tidligere kunne jeg ofte helt glemme at spise i løbet af dagen. I starten var jeg som regel lidt sulten, men hvis jeg var jo godt beskæftiget med andre ting og så forsvandt sulten bare.

Jeg vil gerne have flere begrundelser :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, sagtens:

Det er ikke alle der har appetit om morgenen. Hvorfor så tvinge morgenmad ned?

PS Skal du ha flere B)

jo....

jeg spurgte om een grund...såen rent fagligt...

er sgu godt klar over at folk altid hævder at de ik kan spise noget om morgnen :chicken:

men det var ik det der var til diskussion...

så prøv igen B)

Link to comment
Share on other sites

ellers er der ingen belæg for at sige at man skal have morgenmad.

At der er flere forskellige fordele i det for nogle, er selvfølgelig rigtigt, men ingen argumentation for at alle skal. B)

Nu drejer det sig en pige i skolealderen, så der er massere af belæg for at hun skal starte dagen med at få tilført energi. Hjerneaktivitet på højt niveau har god brug for energi. :)

Er der lavet målinger på, hvor meget hjernen kan forbrænde ved forskelligt aktivitetsniveau?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

:unsure:

Ikke fordi det er specielt relevant, men hvis jeg husker rigtigt skal hun ifølge vægtkonsulenterne indtage minimum 300g grøntsager både til frokost og aften (hvor agurk, iceberg, champignon og ligende ikke tæller med pga det høje vandindhold) og gerne mere...

Så hvis din mor vil ha hun skal følge programmet må hun vel sørge for at sætte sig ind i det først :blink: ...

(undrer mig bare lidt ;) )

Link to comment
Share on other sites

jeg mener at jeg har læst følgende i en rapport om børn og fedme på sundhedsstyrrelsens hjemmeside, men kan desværre ikke finde den igen.

Der stod noget i retning af: Børn der er i voksealderen må ikke være på traditionel slankekur- da selv en kort periode med for få nærings-stoffer vil betyde at væksten hæmmes.

Derudover tænker jeg også at en 13 årig bør få nogle grundlæggende sunde madvaner, men aldrig kur! En så tidlig besættelse af mad kan ikke være sund- og slet ikke for vægten!

Venlige hilsner Ditte

Link to comment
Share on other sites

For det første: enig ingen " kur" til en 13 årig. Dernæst må hun have morgenmad f.eks frugt, hvis hun ingen appetit har. Hun får jo ikke meget rigtig mad, toast mv. er ikke nok med hendes aktivitetsnivau. Der er nok en grund til at flere i en familie bøvler med overvægt, f.eks vaner og meget lidt indsigt i fedt og kosten i det hele taget. I nogle familer hygger man sig med slik, cola og popcorn - i andre med frugtsalt og tørret frugt. Kunne du aftale at hun må hygge f.eks fredag aften - de andre aftener står den på et stykke groft brød og frugt?

Hjerteforeningen har udgivet fint materiale, der måske kan hjælpe hende til at forstå sammenhænge bedre. F.eks er der foto af " god" og "mindre god" portioner. Et mellemmåltid kan være enten 1/2 yankiebar eller 1/2 rugbrød med banan. Sat på tryk virker det indlysende og gør det måske lettere for hende at vælge. Moderen kan støtte hende ved at tilberede sunde mellemmåltider der kan stå i køleskabet, så hun ikke falder for de nemme løsninger når hun kommer sukkerkold hjem fra skole. Cola light eller andre light sodavand, i stedet for sukkerholdige vand.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share