Børn i kalorieunderskud!?!


mosterline
 Share

Recommended Posts

MaxP-

Jeg vil gerne have flere begrundelser 
"Jeg kan godt lide at sove længe om morgenen, er nok b-menneske, og dropper jeg morgenmaden kan jeg sove lidt længere"

Hvis du laver lidt kostundersøgelser hører du udsagn som dette. :)

Et spørgsmål om vane  ;) 

Ja, det er også et spørgsmål om bare at spise mindre hvis du er overvægtig, ik ;)

Nemt at prædike, men ofte svært for personerne når det kommer til stykket ik ;)

Hippo-

jo....

jeg spurgte om een grund...såen rent fagligt...

er sgu godt klar over at folk altid hævder at de ik kan spise noget om morgnen 

men det var ik det der var til diskussion...

så prøv igen 

Kom selv med en god grund, såen rent fagligt til at gøre det?

Vandpyt-

Nu drejer det sig en pige i skolealderen, så der er massere af belæg for at hun skal starte dagen med at få tilført energi. Hjerneaktivitet på højt niveau har god brug for energi. 

Nej, der er stadig ingen belæg for at anbefale det til alle. Ellers kom med din belæg, du har jo "massere" at fremvise.

Nogle har behov for mad løbende gennem hele dagen for ikke at gå "kold", andre kan nøjes med at spise 2 gange om dagen og stadig ha energi til de opgaver de bliver udsat for i løbet af dagen.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Idéen i at dele måltiderne op i flere er at man jo holder blodsukkeret oppe i en jævn kurve. Hvorimod hvis du kun spiser 2 gange om dagen vil blodsukker-kurven stige og falde meget voldsomt, éns stofskifte vil jo følge blodsukkeret. Derfor vil men have en højere forbrænding ved at spise den samme mængde mad fordelt ud over hele dagen, frem for kun 2 gange.

Der er jo ikke nogen der siger at man nødvendigvis skal spise mere, men derimod dele det lidt op!

- Tolle

ps. jeg skal sku også have min morgenmad!

Link to comment
Share on other sites

éns stofskifte vil jo følge blodsukkeret.
Ens stofskifte følger ikke blodsukkeret.

Hvis det var sådan vil du øge dit stofskifte ved at spise fødevarer med højt GI, hvilket man ikke gør.

spiser 2 gange om dagen vil blodsukker-kurven stige og falde meget voldsomt

Hvis du spiser 2 gange om dagen vil måltiderne være store og skulle indeholde en vis mængde fedt. Begge dele vil forsinke ventrikel tømning og optagelse i tarmen, hvilket resulterer i en langsom blodsukker påvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Hippo-
jo....

jeg spurgte om een grund...såen rent fagligt...

er sgu godt klar over at folk altid hævder at de ik kan spise noget om morgnen 

men det var ik det der var til diskussion...

så prøv igen 

Kom selv med en god grund, såen rent fagligt til at gøre det?

tjo...

erfaringer fra gymnasiet ku da nok skræmme een...

som fx de piger der spiste aftenmads ved 19-tiden...og ik rigtig fik mere mad den dag..

så op næste morgen og i skole uden morgenmad...

kl 10 sad de og var derfor ik helt friske...

kl 11 til frokost stormede de ned i kantinen og hev cola og slik og des lignende indenbords

i et desperat forsøg på at kompensere...

kl 14 var de igen lidt sløve...

ergo, du kan ik i ramme alvor mene at det er ok at gå fra kl 19 til kl 11 næste dag uden mad :blink:

det sjove var jo at de hoppede morgenmaden over fordi de ville tabe sig...

men vil godt afsløre at det ikke lykkedes dem...

du kan nok selv regne ud hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet undersøgelse i skoleklasser der viser at elverne er mere friske og indlæringsevnen forbedres når de får morgenmad. Af sammen grund har nogle skoler kørt forsøg med madordninger. Eleverne bliver roligere, mere koncentreret og lærer bedre når de får regelmæssige måltider uden for meget sukker.

Er der ingen af Jer der kender det fra Jer selv?? Jeg kan da mærke at jeg begynder at sitre i knæ og albuer hvis jeg svømmer eller løber uden mad, så falder blodsukkeret for langt ned. Det samme gældr midt på formiddagen på arbejdet hvis jeg har undladt maden

Link to comment
Share on other sites

Hvad alle skal er ikke saa interessant i den her sammenhaeng... Det handler om mosterlines soester.

Jeg synes det vigtige er at laere hende om ordentlige madvaner. Og naar jeg taler om vaner, saa mener jeg vaner. Ikke hvad vaegtkonsulenterne eller andre mennesker udden for hjemmet finder paa. Eller om der er 1 eller 5 % fedt i broedet eller om hvilket morgenmadsprodukt der er mest sundt.

Det er vigtigt at finde ud af hvorfor hun ikke spiser morgenmad? Hvorfor spiser hun ikke frokost? Det er vel enten fordi det ikke er forberedt til hende, eller fordi hun ikke har laert at goere det selv? Med al den aktivitet, saa burde hun kunne tabe sig med nogle enkle fornuftige initiativer, men det kan vaere svaert hvis hun er trodsig, staedig og kraesen, som man kan vaere i den alder.

Jeg kan forstaa det maa vaere svaert at vaere tilskuer til som storesoester, men det er jo begraenset hvad man kan goere hvis mor siger en ting (det som vaegtkonsulenterne siger), og hvis du saa vil proeve at faa hende til at goere noget andet. Du skal nok have fat i dem begge, og maaske starte med din mor.

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Hvis hele familien har tendens til overvægt synes jeg, at det er synd at lægge ansvaret for vægttab på en 13 årigs skuldre. Det er for mig at se et spørgsmål om, at det er de voksne der må tage ansvaret for kosten. Hvis der bliver serveret sund mad- jamen så giver det vel sig selv.

Og så måske udvise en glæde ved den nye kost- hvis den bliver introduceret som en lidt trist erstatning- ja så kan jeg godt forstå den er svær at sælge.

En sidste tanke - omkring faxe kondi. Hvordan får hun fat på dem? køber hun dem selv- for så må en halv liter dagligt da lægge beslag på en god procentdel af lommepengene?

Held og lykke med projektet! :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

Først til Faxe Kondi: Jamen... hele familien (og jeg HAR prøvet at overbevise dem om det modsatte) tror at Faxe Kondi er et godt alternativ til cola! (Jeg selv drikke ret meget cola light) Og nogle gange køber min mor sodavanden. Andre gange hende selv! Men vist mest mine forældre!

Og til Meadow: Det er ret svært at overbevise min mor om at vægtkonsulenterne ikke er holdbare, for hun har selv tabt sig rigtig rigtig meget ved hjælp af dem! Og hun kan åbenbart ikke se ud over sin egen succes! Men jeg tror at jeg vil prøve at forklare hende lidt om kalorier og sunde madvaner (for det er jo det samme som vægtkons. gør, bare ved at holde de deltagende i uvidenhed om teorien bag kuren!)

Jeg tror altså at mange af jer der har svaret er inde på det rigtige. Hun får ikke nok "rigtig mad" i løbet af dagen, og derfor går hun sukkerkold, og rå-æder de "slemme" ting! Men jeg tror det bliver svart at få hende til at spise morgenmad (jeg tør næsten ikke at sige det, men jeg gør det faktisk heller ikke!). Men så kunne hun jo f.eks. spise noget "brunch-agtigt" kl. 10.

Jeg skal have hende på besøg her i weekenden og jeg vil prøve at snakke med hende om det! Jeg havde forestillet mig at vi kunne snakke os frem til de ting hun kan li, og så vælge hvad hun skal spise i løbet af en dag. (med udgangspunkt i de 7 kostråd og kalorieberegninger)

Hvis hun så stadig føler sig sulten når hun går i seng og stadig syns det er for lidt at få at spise, om 14 dage... så må jeg snakke med min mor (eller selv punge ud) så hun kan komme til en diætist (TAK ja sparre!!!)

Lyder det ikke ok?

Og igen. Tak for alle jeres indlæg!

Hilsen mosterline

Edited by mosterline
Link to comment
Share on other sites

Det er virkeligt sørgeligt sådan noget.... Jeg har selv en lillesøster på 12 år... Jeg vil skyde på hun er 160 også og hun vejer også de 60-70 kg... Min mor er simpelthen for dårlig til det med maden og giver hende for meget fastfood osv... Det med at tvinge hende på en kur vil jeg da kraftigt fraråde... Det er sku synd for hende!! Få hendes mor til at fjerne alt det usunde og få noget ordentligt ædelse ind i huset, det er IKKE fedt hele tilden at blive påmindet om at man er for fed og slet ikke af sine forældre, det gør virkeligt ondt (husker det fra mig selv)... jeg skal sku også lige selv have en snak med min mor om det på et tidspunkt og få hende til at indse at det sku er hendes skyld og ikke min søsters..

Det er IKKE sjovt at være overvægtig i den alder... Børn er så modbydelige mod hinanden!! Jeg var selv overvægtig da jeg var i den alder.. ret meget faktisk.. det lykkedes mig dog at tabe mig på egen hånd. Min lillebror var også fed og han tabte sig også... Min mor har så bare fået den ide at mig og min bror bare tabte os automatisk.. NOT - Jeg sled sku i mange år for at komme af med det og jeg ved min lillebror har gjort det samme... Det er så først for nyligt hun sagde "Ja men hun taber sig da bare som i os gjorde, helt automatisk.. " .. så måtte jeg jo lige forklare hende at det slet ikke var tilfældet...

Det er simpelthen så synd for overvægtige børn, tro mig, de bliver mindet om deres overvægt konstant! Især fra andre børn...

Jeg bliver selv så sørgmodig når jeg ser et strengt overvægtigt barn.. Det er jo så nok os fordi jeg selv har prøvet det, at jeg kan sætte mig i deres sted der gør det...

Link to comment
Share on other sites

Det vægtkonsulenterne står for er jo ikke en kur, men en kostomlægning, som ikke kan sammenlignes med almindelige "kure" i skadelig virkning. Planen indeholder jo så meget "sundt" at det er kedeligt.

Faxe kondi er jo nok den store synder. Jeg har ikke en i nærheden, men så vidt jeg husker indeholder den jo ekstra hurtig optageligt sukker, så ingen burde drikke sådan noget, med mindre de har anstrengt sig ekstra meget.

Hvis man sørger for at få noget protein i løbet af dagen og spiser 6 gange om dagen og samtidig øger indtaget af grove grøntsager, mens man holder igen på hurtige kulhydrater, så sker vægttab næsten automatisk, hvis man altså har disciplin til at blive ved.

Hvis hun ikke vil spise om morgenen, så vælger hun jo at blive fed. Det skal man så lige overbevise hende om. (Det samme gælder sodavanden)

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun ikke vil spise om morgenen, så vælger hun jo at blive fed. Det skal man så lige overbevise hende om. (Det samme gælder sodavanden)

Det er dog den værste gang ævl.

Man bliver da ikke fed af ikke at spise noget!!!!!!

Der er mange, der har det bedst med ikke at få mad i maven før ved 10-11 tiden, og for det meste er det bedst bare at lytte til sin egen krop/appetit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej meadow

Jeg har fået snakket med min søster og min mor. Min søster ville gerne tænke over det (var ret meget på) og min mor var meget kritisk, da hun jo som sagt mener at vægtkonsulenternes kur er den bedste. Jeg sagde at hvis Ida ville på den var det også fint, men at hun skulle læse ekstra på tingene (der var en herinde der sagde at salat og agurk bl.a. ikke talte som grøntsager og der er vist andre ting hun heller ikke helt har forstået, men hun har heller ikke taget kurserne, blot fået kopieret papirene og fulgt kuren).

Jeg tror at kompromiset er blevet at Ida prøver "min" kur, i en måneds tid. Og at hun flytter hjem til mig den første uge, hvor vi vejer og regner sammen. (gør det hyggeligt ikke ubehageligt) Hun vil meget gerne tabe sig nu, (bl.a. fordi hun skal konfirmeres til maj) og det hun skal lære er at det ikke er surt at være på kur. Men er rart, fordi man føler velvære ved "rigtig" kost. Altså min erfaring er at jeg faktisk har fået mere energi efter at ha omlagt min kost!

Så det går altså lidt fremad. Men jeg tror faktisk at det ville ha været nemmere at hjælpe hvis man ikke var i familie med de involverede parter! Bare nogle andre (sundhedsplejesken på skolen, lærere, pædagoger osv) havde blandet sig før mig!... bare en tanke!

Hilsen moster Line

Link to comment
Share on other sites

Men er rart, fordi man føler velvære ved "rigtig" kost. Altså min erfaring er at jeg faktisk har fået mere energi efter at ha omlagt min kost!

Det samme oplevede jeg. Hvis jeg i et par dage lever af slik, sodavand ig fastfood, så er jeg helt drænet for energi de næste par dage. Jeg kan specielt mærke det til træning! Det betyder meget for mit humør og mit generelle velvære, at jeg er god mod sin krop. Jeg vil herudover ønske dig held og lykke med projektet!

Link to comment
Share on other sites

Så det går altså lidt fremad. Men jeg tror faktisk at det ville ha været nemmere at hjælpe hvis man ikke var i familie med de involverede parter! Bare nogle andre (sundhedsplejesken på skolen, lærere, pædagoger osv) havde blandet sig før mig!... bare en tanke!

Det lyder som om det er gået godt alt i alt! Også selv om det ikke var nemt. Stort og flot af dig at tage dig af din søster og hjælpe hende med at få en god oplevelse til sin konfirmation. Det kommer du ikke til at fortryde.

Held og lykke med det.

:) meadow

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share