Squat fra bænkpresstativ


Eruption
 Share

Recommended Posts

Hej.

I et længere stykke tid, har jeg squattet fra bænkpresstativet - da der ikke har været andre muligheder.

Det jeg gør er, at sætte mig ind under den, spænder op i ryggen og løfter den op. Rejser mig op og træder ved siden af bænken -squatter- og gør det samme omvendt rækkefølge.

Nu er jeg så begyndt at få problemer med lænden - og det eneste jeg kan lokalisere det tilbage til, er enten squatten, eller dårlige siddestillinger i på studiet og ved compen til hverdag. eller kan det være noget helt andet. Smerten er lokalisteret i venstre side (se billede)

Er det på det kraftigste at fraråde at squatte sådan? Kiloene på stangen er efterhånden begyndt at komme derop af. Jeg prøver så vidt muligt at bue og spænde i ryggen, både når jeg løfter fra stativet og sænker.

Jeg erindrer der var en der squattede sådan herinde.. har søgt - men kan ikke finde noget.. :(

post-5-1079100784.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvad med hack squat? Eller hvis det er muligt at samle stangen op foran brystet (kommer nok an på bænkstativet) frontsquat i stedet.

Eller måske pistols med håndvægte. Det er selvfølgelig ikke det samme som rigtig squat...

Måske har du overvejet alle muligheder, men om ikke andet er det da et par forslag!

Q

Link to comment
Share on other sites

hmm hacksquat har jeg slet ikke tænkt på. Har aldrig lavet den før.. :o

Tror jeg vil begynde på noget frontsquat og ser om det i lænden forsvinder..

Men hvis man nu siger, man tager 40 kg mindre i front-squat - hvad så?

iflg. dette http://www.motion-online.dk/fora/index.php...&hl="front squat"&st=0

er der reelt ikke nogen forskel på front og back-squat - men der er det er vel antaget at det er samme kiloantal på stangen?

Hvis man ser bort fra antaget mindre skadesrisiko - har det vil ikke gavnlig hypertrofivirkning i forhold til alm. squat...??

Link to comment
Share on other sites

Hey Eruption

Jeg har/havde samme problem som dig.

For mit vedkommende var det en overgang hvor jeg nemt fik ondt i ryggen, men lige for tiden går det godt. Det er som om det kommer og går. Dog vil jeg sige at det hjalp betydeligt da jeg skar ned på hvor ofte jeg trænede squat

Hvor ofte træner du squat?

Jeg er overhovedet ikke ekspert i noget træningsmæssigt, men jeg prøvede at hjælpe mig selv lidt på vej ved at øve lidt squatteknik helt fra bunden af, så jeg undgik at svaje for langt fremover når jeg squattede.

Det er muligt det har kostet mig et par kilo i squatten, men det hjalp helt klart at skærer ned på træningen :( / :)

Link to comment
Share on other sites

I et længere stykke tid, har jeg squattet fra bænkpresstativet - da der ikke har været andre muligheder.
Ingen DB's?
Det jeg gør er, at sætte mig ind under den, spænder op i ryggen og løfter den op. Rejser mig op og træder ved siden af bænken -squatter- og gør det samme omvendt rækkefølge.

det lyder godt nok lidt spooky, især den skridt væk fra bænken.

Er det på det kraftigste at fraråde at squatte sådan? Kiloene på stangen er efterhånden begyndt at komme derop af. Jeg prøver så vidt muligt at bue og spænde i ryggen, både når jeg løfter fra stativet og sænker.

Hvad er derop af? specielt i forhold til de DB's der er.....

Link to comment
Share on other sites

Ingen DB's?

hej devito.. nej ingen DB's der er store nok, i hvert fald.

Sagen er at jeg træner hjemme, og har derfor ikke et squatrack for tiden..

dvs. vi snakker enkelte dumbells på 16 kilo - og har selv strikket en sammen, som jeg kan variere vægten på, helt op til 40 kg...

det lyder godt nok lidt spooky, især den skridt væk fra bænken.
Skridt væk fra bænken er skam ikke så slemt, man skal bare vandre lidt til den ene side, og så lade være at køre helt død :w00t::devil:
Hvad er derop af? specielt i forhold til de DB's der er.....

kører pt 8-10x110 kg, i squat og skal måske til at køre noget 5x5..

proteinfræseren:

Det var alt for hårdt fordi jeg også dyrkede andet idræt ved siden af

Pt. Træner jeg kun squat en gang om ugen, men tilgængel har jeg hverken rygproblemer eller jeg er blevet slappere

jeg træner hovedsageligt for muskelvækst i benene, neurale tilpasninger sekundært. Og har tendens til at mine ben især skal tæskes godt igennem flere gange i ugen, for at der sker noget.. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share