13 kilo fedt på 4 uger og intet muskeltab


jarvig13
 Share

Recommended Posts

En svær men effektiv slankekur

Vægttabet pr. tidsenhed er helt sikkert alt for højt i nedenstående opskrift på en effektiv slankekur. Men er man ude efter at smide mange kilo på kort tid, har jeg svært ved at finde nogen, der er mere effektiv. Jeg vejer (vejede) selv 20 kilo for meget. Jeg har nu fulgt den i 4 uger og har tabt mig 13 kilo. Ud fra den viden jeg har tilegnet mig – specielt her på motion-online – har jeg lagt programmet efter to kriterier.

1. Så mange kilo fedt forbrændt på kortest mulige tid (dvs. holdeforbrændingen oppe gennem mange ”måltider”, motioner meget og generelt selvfølgelig at være i energoiunderskud).

2. Så lidt muskelmasse- og væsketab som muligt (dvs. styrketræning, ”rigeligt” med protein og masser af vand).

En gennemsnitlig dag ser sådan ud (selvfølgelig med variationer, men grundlaget er som følger):

Morgenmad: To kogte æggehvider + 1 stk. Dymetadrine Xtreme

Motion: Cykling til arbejde 30 min med 25 km/t i relativt lavt gear

Kaffepause på arbejde: Rask gang i 30 min + 1 gulerod

Frokostpause på arbejde: 50 gram magert kød (oftest poleret kalkun) + 1 gulerod + 1 stk. Dymetadrine Xtreme + Rask gang i 30 min

Eftermiddag: 1 gulerod + 1 æggehvide

Motion: Cykling fra arbejde 30 min med 25 km/t i relativt lavt gear

Aftensmad: 300 gram magert kød eller fisk + 3 dl. skummetmælk + 300 gram kartofler + 1 hel tallerken salat/tomat/agurk/løg osv. + 1 stk. Dymetadrine Xtreme

Motion: 120 min rask gang med hunden

Aften: 1 gulerod

Udover dette 3 gange styrketræning om ugen + 30 gram proteintilskud pr. gang (dog kun basisøvelser og 3*8 rep)

Endvidere 3-4 l vand om dagen og to-tre kopper kaffe.

Som sagt har jeg tabt mig 13 kilo (hvilket passer fint med et dagligt energiunderskud på 13.000-14.000 kj) og jeg kan tydeligt mærke og måle at det ikke er muskler der er tabt - og væskebalancen er fin.

Hvis nogen mener kuren er ”usund” så er jeg helt enig. Jeg taber mig alt for hurtigt, får ikke nok kulhydrater og kroppen er meget stresset. Så om du kan finde inspiration i ovenstående, må være op til din vurdering af, hvor meget du kan tolerere at stresse din krop.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

for det første: imponerende! :)

for det andet: usundt! :(

for det tredje:

du siger at 13-14.000kJ/dag i 4uger er 13kg fedt?

Jeg kender ikke selv energitætheden i fedtVÆV. Jeg mener, rent fedt har 38kJ/g, men fedtvæv består også af andet end fedt, hvorved energitætheden falder lidt.

13MJ/dag*28dage=364.000kJ

så fedtvæv skulle altså have 364/13=28kJ/g

Som sagt, kender jeg ikke tallet, men ville gerne høre, om det er noget du ved med sikkerhed? :)

for det fjerde: hvordan har du regnet dit energiunderskud ud?

men stadigvæk: imponerende :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Claus

Der er jo nogle rimeligt svære spørgsmål du stiller, men de er selvfølgelig ganske rimelige og relevante. Det selvom jeg synes, at en uddybende redegørelse for dem faktisk er så omfangsrig og kompliceret, at det skulle/kunne fylde 2-3 artikler på motion-online’s forside. Men her er mit beskedne forsøg.

For det første er ovenstående kur alene en opgørelse over, hvordan jeg har konstrueret en diætplan for mig selv, samt en redegørelse for, hvordan resultaterne har været for mig. Med andre ord siger jeg ikke, at andre ville opnå de samme resultater med ovenstående opskrift. Så please ingen angreb mht. at jeg påstår jeg har skabt en ”mirakelkur”. Nu til en uddybning af ”teorien” bag mine angivne tal samt mine "kilder":

1. Hvor mange kj er der i 1 kilo fedtVÆV (væv - som du så rigtigt pointere)?

Det er simpelthen utroligt så lidt materiale, der findes på dette område. Selvom jeg altid har fulgt meget med i diverse avancerede populærvidenskabelige kilder (et eksempel herpå kunne være motion-online) på mange områder og heriblandt også fitness og motion, har jeg meget sjældent stødt på præcise angivelser af det. PS: Når jeg skriver avanceret populærvidenskab, så er det fordi jeg ikke anser almindelig populærvidenskabelige kilder såsom ”i form”, ”illustreret videnskab” mf. som værende pålidelige eller uddybende nok. At jeg ”kun” har fulgt med i den avancerede populærvidenskab betyder også at jeg sjældent kan anfører en speciel kilde til mine argumenter – jeg er jo ikke så tæt på de rigtige videnskabelige kilder, som mange af jer, fordi I er lægestuderende, idrætsstuderende ol.

De tal jeg oftest er stødt på er fra engelske/amerikanske kilder/websider. Men de er desværre ikke helt enige. Men de svinger mellem 3000-3500 kal. pr. lb. (engelsk pund) fedtvæv, hvilket er er mellem 27.850-32.500 kj/kg . Jeg har taget et neutralt midtpunkt og sagt ca. 30.000 kj/kg fedtvæv.

2. Hvordan har jeg regnet mit stofskifte ud?

Tjaa, det rigtige ville selvfølgeligt være at få det direkte testet under kontrollerede forhold. Det har jeg ikke haft muligheden for. Så i stedet har jeg prøvet at regne det ud gennem de bedste skøn, man kan give på dette, selvom der selvfølgelig vil være en del usikkerhed.

En præcis ”teoretisk” udregning af stofskiftet omhandler  4 punkter.

A. Basal metabolic rate (BMR): Det din krop minimalt skal have tilført for at opretholde alle funktioner i kroppen uden at tære på reserver (hvilket stort set svarer til ens stofskifte når man sover)

B. Aktivitetsniveau i løbet af dagen (active metabolic rate: AMR): Det du bruger af energi på almindelig aktiv dag, dvs. arbejde, handle ind, se fjernsyn, læse, gå ned med skraldespanden osv.

C. Termisk effekt (TE): Den energi fordøjelsessystemet bruger på at fordøje dagens fødeindtag

D. Egentlig motion og kropslig aktivitet (M)

Ad A: Den mest anvendte og præcise formel til udregning af BMR for en gennemsnitlig person er Harris-Benedict formelen: 66 + (6.3 x body weight in lbs.) + (12.9 x height in inches) - (6.8 x age in years). Dette bliver for undertegnede: 66 + 6,3*198 + 12,9*68,9 – 6,8*29 = 2.002 kal = 8.409 kj.

Ad B: Dette er punktet med den absolut største usikkerhed. Men har man et stillesiddende arbejde, hvor man dog bevæger sig er en smule rundt og ikke laver noget specielt når kommer hjem (altså ikke saver brænde, flytter rundt på møblerne, spiller boldt med eventuelle børn osv.) siger man, at dette giver mellem 30-40 % mere energi oveni. Jeg har taget 35 %, hvilket giver: 0,35*8.409 = 2.943 kj.

Ad C: Sådan som jeg har forstået det, må denne komponent ikke forveksles med selve nedbrydningseffekten af madmolekylerne (hvilket er et spørgsmål jeg har stillet i en anden streng. Spørgsmålet var, hvad udnyttelseseffekten var for protein, kulhydrat og fedt efter at de var blevet fordøjet). TE omhandler alene at mere blod bliver ført til fordøjelsesorganenerne for overhovedet at kunne begynde / opretholde en effektiv fordøjelse. Effekten er meget konstant og kan bestemmes til ca. 10 % af ens madindtag. Jeg spiser her på kuren 5.000-6.000 kj., hvilket giver: 0,1*5.500 = 550 kj.

Ad D: Der kan heller ikke gives helt præcise angivelser af, hvor meget energi man bruger på en bestemt motionsform pr. tidsenhed. Der findes mange tabeller på nettet (og også på seriøse websites), der tager hensyn til vægt, kropsbygning, effekt (f.eks i % af maks) osv., men der er desværre stadig nogen usikker pga. af individuelle ”særheder”. Man må derfor sjusse sig frem til de mest rimelige værdier og i det hel taget bruge sin sunde fitness- og motionsfornuft. Med min motionsplan på 60 min. cykel og 180 min. hurtig gang har jeg dog kommet frem til følgende: Cykling 25 kmt = 50 kj/min og rask gang = 30 kj/min, hvilket giver:  60*50 + 180*30 = 8.500 kj. Men skal dog huske at trække AMR i 4 timer fra (De 50 kj./min i cykling og 30 kj/min i rask gang er jo bruttotal og vi ønsker kun selve effekten af at cykle og gå, ikke at vi samtidig er ”i live”, idet der allerede er taget højde for dette i Ad B. – altså søger vi nettotal). Fire timers energi på blot at være i live i vågen aktiv tilstand er lig 2.000 kj. Så dem samlede nettoeffekt af motionen er: 8.500 – 2.000 = 6.500 kj.

Således er den teoretiske forbrænding for mig på en kur-dag: 8.409 + 2.943 + 550 + 6.500 = 18.400 kj

Jeg spiser 5.500 kj.

Så jeg forbrænder 12.900 kj på en dag. Dette tal skal dog reguleres med et ukendt tal, som er meget svært at bestemme, idet der på plussiden hertil skal lægges efterforbrænding af motion, indtagelse er Dymetadrine Xtreme og et effektivt fødeindtag på mindre end 5.500 kj. (jævnfør udnyttesesgrad af protein, kulhydrat og fedt), mens der på minussiden nok er et lidt nedsat stofskifte pga. ”madmangel” (det selvom jeg ikke regner med, det er så meget, fordi jeg trods alt spiser løbende over dagen og at jeg ”holder mig i gang” hele dagen). Med lidt større spredning end beskrevet i første indlæg, så kan man vel sige at mit energiunderskud ligger på mellem 12.000 – 15.000 kj/dag. Hvilket giver at et kilo fedtvæv smides på 2 - 2,5 dag.

Yderligere bemærkninger: Jeg vil selvfølgelig ikke ligge hovedet på blokken for postulatet, at ingen af de 13 kilo jeg har tabt, er væske- eller muskeltab, for jeg kan selvfølgelig ikke teste dette præcist. Men:

1. Jeg tisser klart flere gange om dagen = rigeligt med væske.

2. og såvel i vægt jeg lægger på stængerne i styrketræningen, mål af omkreds af muskler på fedtfattige steder som i generel følelse af ikke at værre slappere end før kuren, påstår jeg, at et eventuelt muskeltab i værste fald har været minimalt.

Og sidst men ikke mindst: Spejlet afslører alt, heldigvis.

Endeligt har jeg et spørgsmål. Jeg har også altid fået fortalt, at hurtigt vægttab er meget usunde – hvilket jeg ikke tvivler på. Men er der nogen der kan fortælle mig, hvad det er, der er så usundt, hvis vi ser bort fra eventuelle væske- og muskeltab.

Link to comment
Share on other sites

Har forsket lidt videre på Google mht. kj/g fedtvæv og jeg tror jeg har identificeret problemstillingen, men jeg behøver en kapacitet med større viden end jeg til at vurdere, hvordan problemstillingen skal løses.

Ved søgning på Google med ”fat tissue”, ”fat tissue cell”, ”fat tissue structure”, ”fat tissue energy” og ”fat tissue kcal” har jeg fundet en del sider med forklaring af, hvad fedtvæv indeholder. Der synes at være rimelig enighed om, at fedtvæv indeholder lipider og protein i forholdet 7:1, eller helt præcist

- Lipider 87 %

- Protein 13 %

Se det giver jo, at 1 g fedtvæv indeholder: 0,87*37 kj + 0,13*17 kj = 34,4 kj/g

Det skulle jo løse vores problem, men så stødte jeg på en side, der ikke helt støttede disse angivelser og som jeg syntes virker mere ”rimelig” og ”intuitiv rigtig”. Tro det eller ej, men websiden er en side om dyre-videnskab og –forskning. Her er webadressen på den relevante artikel: http://www.ansci.cornell.edu/courses....its.htm

Denne artikel omhandler får !!! Spørgsmålet er om, der er nogen fundamental forskel på fåre-fedtvæv og menneske-fedtvæv. Når det drejer sig om noget så grundlæggende som fedtvæv, tror jeg ikke, der er nogen afgørende forskelle på pattedyr imellem. Så her er pointen. Artiklen fortæller, at 1 g fedtvæv indeholder:

- 70 % lipider

- 10 % protein

- 20 % vand ! ! ! ! !

Det er interessant at bemærke, at forholdet mellem lipider og protein stadig er 1:7, men at %-andelen samlet set selvfølgelig er faldet, fordi der også er vand i fedtvævet. Dette synes jeg lyder troværdigt, idet både forholdet mellem protein og lipider stemmer overens med andre kilder og at der selvfølgelig indgår vand alle de slags væv mennesket rummer.

Med andre ord, 1 g fedtvæv indeholder: 0,7*37 kj + 0,1*17 kj = 27,6 kj/g

Hvilke af de to udregninger der er rigtig afhænger af to ting

- ER der vand i menneskefedtvæv???

- Hvordan indkalkuleres det eventuelle vand i udregningen

Angående det første spørgsmål antager jeg, at fedtvæv indeholder vand (men altså, måske tager jeg fejl). Det er angående det andet spørgsmål, at jeg behøver hjælp fra en med større viden end jeg. Om det er den ene eller anden udregning der rigtig (og vi antager at der 20 % vand i fedtvæv), afhænger af om vand så at sige ”allerede implicit er med i udregningen, når man alene tager hensyn til en udregning med protein og lipider”. Hvis det er sådan, at en hvis mængde lipider og automatisk binder et antal vandmolekyler til sig, for at kunne eksisterer i menneskekroppen, så kunne man (måske) sige, at 1 g lipider i virkeligheden indeholder en hvis procentdel ”rene lipider” og en hvis procentdel vand. Således at vandet allerede er indkalkuleret i angivelsen af, at 1 g lipider indeholder 37 kj (hvis dette er tilfældet, så er første udregning rigtig). Hvis derimod vand simpelthen bare altid er ”selvstændigt” vand, så er den anden udregning rigtig.

Anybody have a clue ???

Link to comment
Share on other sites

ingen angreb fra min side :)

men du skal nok regne med at få angreb fra andre sider, når du kalder MOL for populærvidenskab :D

1) enig mht. mangel på materiale.

argument godtaget :)

2) spændende og brugbar :)

mht. om der er vand i fedtvæv, så er der naturligvis vand, så 70,10,20% lyder fornuftigt :)

Om der er regnet vand med i de 38kJ/g?

Jeg går selv ud fra, at man tager densiteten af triglycerider og bruger deres forbrændingsenergi til udregningen.

Nu er jeg ikke biokemiker, og selv om jeg godt kunne lave beregningen, så ville resultatet nok blive forkert, så lad os høre fra vores biokemikere :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede engang en kur hvor jeg mandag, tirsdag, torsdag og fredag spiste en spandauer om morgenen, 100 gram 3% pålæg og 4 skiver toastbrød + lidt mirakel wip til frokost og 200 gram kalkun med rå mængder ris til aften. I løbet af dagen drak jeg lidt kaffe og mælk.

De øvrige dage forsøgte jag i starten at holde igen med spisningen, men opdagede efterhånden, at det var ligemeget.

Jeg tabte mig fra 82 til 74 kg på 6 uger.

6 uger senere vejede jeg 81 kg. Så meget for den sport.

Og så var de 6 uger med kuren en pinsel på kurdagene.

Princippet i kuren er at overraske stofskiftet, så man ikke vænner sig til at faste, (stofskiftet går normalt ned under faste, hvorved effekten af en kur reduceres.) og det skulle gøre, at man ikke tager på igen bagefter, men det gjorde jeg altså.

Link to comment
Share on other sites

Hej xjyden

Du har selfølgelig en pointe der. Men det er en specifik pointe, ikke en der nødvendigvis holder generelt (selvom den ofte gør, indrømmet).

Når man tager på efter en (skrap) kur, skyldes det som regel tre ting:

- Man falder tilbage til gamle madvaner

- stofskiftet er midlertidigt nedsat pga., at kroppen er i sultemode

- stofskiftet er mere permanent nedsat pga. muskeltab.

Om man falder tilbage til gamle madvaner er et personligt problem (livsstil), som ikke har noget med selve kuren at gøre. Madvanerne er desuden den vigtigste af de tre nævnte elementer, der er årsag til ny overvægt.

Den midlertidige nedsættelse i stofskiftet pga. kroppens sultemode er ikke rar lige efter kuren, men den er dog af mindre betydning for for seriøse vægtforøgelser.

Den mere permanente nedsættelse af stofskiftet pga. muskeltab er næsten ligeså slemt som at falde tilbage til gamle madvanerne. Men man kan som jeg, prøve at forhindre dette i kuren ved samtidig at lave styrketræning samt at få rimeligt mange proteiner (på bekosting af fedt og kulhydrater). En anden mulighed er at genopbygge muskelvævet efter, at man har færdiggjort kuren, ved intensiv styrketræning (det har jeg tænkt mig at gøre)

Men du har helt ret i, at en kur ikke kan stå alene, men at den derimod kun er en del af en ændret livsstil (hvis det er det man ønsker)  :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er først lige begyndt at kigge på internet efter gode råd m.m. omkring træning, og jeg er noget overrasket over, hvad jeg finder. Der er sket noget siden sidst jeg gad høre på andre.

Mit indtryk er, at det er klogt at finde en kostsammensætnig, hvor man kan spise sig mæt 6 gange om dagen uden at tage på (og det skal helst ikke være i rå kartofler) (p.g.a. smagen)

Derudover tror jeg, det er vigtigt med meget varierende motion, og jeg tror, jeg selv skal reducere min styrketræning, selvom jeg ikke har lyst.

Jeg tror også, at det er vigtigt at drikke vand, men det gider jeg ikke udenfor træningscenteret. Nogle gange får jeg lidt Coca Cola Light ned istedet.

Jeg er selv 179 høj og vejer 91, hvilket nok er 15-20 kg for meget. Desværre er det også lidt for meget til at jeg vil udsætte mine knæ for løbetræning, men jeg har da endelig fået mig en cykel, som jeg venter mig lidt af.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er jeg ved at være der.

7 uger og 20 kg. Mangler stadig 2-3 kg. Jeg tror dog jeg stopper slankediæten og i stedet begynder på en "normal" cardio-/styrketræningsdiæt. Det overskydende fedt må brændes af over et længere stykke tid gennem lidt kraftigere cardio-træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarvig13

Jeg vil hermed gerne give mit lille bidrag til debatten og din slankekur. Jeg kan forstå af det seneste indlæg, at du nærmer dig dit mål.

Men jeg har lidt kommentarer til kuren, som jeg ikke har bemærket, andre er kommet med, eller jeg har måske ikke læst grundigt nok på indlæggene i debatforum.

Men.....

1) Jeg vil gerne knytte en kommentar til din anvendelse af "kosttilskuddet" "Dymethadrine Xtreme. Dette middel indeholder foruden amninosyrer mv en velkendt kombination af ephedrin og caffein, kendt i den renfremstillede form i lægemidlet "Letigen" (NYCOMED-DK) med 20 mg ephedrin og 200 mg caffein som de aktive komponenter. (Midlet er en udvikling af de tidligere "Helsingør-piller"). Det blev dengang påvist ved seriøse (kontrollerede) videnskabelige undersøgelser, at de eneste sikkert aktive komponenter var netop ephedrin og caffein, som oven i købet havde en synergistisk (potenserende) effekt, når de blev givet i det nævnte forhold sammen. Den fulde dosering er 3 tabletter fordelt i løbet af dagen altså ialt 60 mg efphedin og 600 mg caffein pr døgn.

Et nyligt publiceret arbejde i New England Journal of Medicine har antydet, at kombinationen af ephedrin og caffein kan have alvorlige bivirkninger. herunder død og varig legemsbeskadigelse som følge af f.eks. hjerneblødning og andre kredsløbsskader. Et dansk arbejde fra 1998 (Ugeskrift for Læger), viste dog ingen komplikationer til behandling med netop "Letigen", men derimod et signifikant vægttab på 3-4 kilo i den behandlede gruppe i forhold til kontrolgruppen.

Men hvorom alting er, det må pointeres, at behandling med "Letigen" kun er indiceret ved udprægede tilstande af overvægt (BMI >30, og manglende respons på forsøg på vægtreducering gennem livsstilsændringer).

Problemet med f.eks. Dymetadrine Xtreme og et andet i USA meget kendt middel MetaboLife er, at indholdt af specielt Ephedrin er ikke deklareret, og må formodes at kunne variere.

Effekten af indtagelse af ephedrin og caffein er ikke vedvarende, og skønnes højst at være 3-4  kilo over en 4-6 ugers periode. Herefter vil kroppens metabolisme naturligt indstille sig på en ny balance.

Problemet er så bare, at man kan opleve et prompte fald i SEOH (StandardEnergiOmsætningsHastigheden) ved ophør med behandlingen, og der er formentlig langtidsbivirkninger ved længere tids anvendelse.

Faldet af SEOH efter ophør med behandlingen vil således betyde, at man formentlig i en periode på 4-6 uger efter ophørt behandling skal fortsætte med en omend modificeret kur, ellers vil anstrengelserne kun resultere i en kompenserende vægtøgning efterfølgende.

Det vil sige: Du kan lige så godt ophøre med Dymetadrine Xtreme nu som senere, du har jo næsten opnået dit tilsigtede vægttab (du burde nu veje 72 kg efter dine øvrige opgivelser) og i stedet koncentrede dine bestræbelser på at gennemføre en livsstilsændring, som er varig, og som kan kombineres med familieliv og omgivelser. Men du må altså i henhold til ovenstående regne med en periode, hvor din fødeintagelse skal være væsentlig mndre end forventet, alene som følge af det kompensatoriske fald i SEOH.

Så meget om det, du kan nok forstå, at jeg bestemt ikke er tilhænger af medicinsk behandling af fedme, specielt, når problemerne som i dit tilfælde kunne have været klaret mere behændigt uden anvendelse af potentielt skadelige midler.

Så har jeg prøvet at regne lidt på dine tal, og som du selv har været inde på, er der jo forskellige måder at opgøre tingene på. For at gøre en meget lang historie meget kort, vil jeg hermed opgive mine resultater, idet jeg har anvendt den meget anerkendte legemsoverflademetode som grundlag for beregning af  SEOH.

Din alder: 29 år

Din højde: 175 cm

Din vægt oprindelig: 90 kg

Opgivet gennemsnitlig fødeindtagelse: 3980 KJ/døgn  (951 Kcal/døgn)

SEOH: 7700 KJ/døgn

Std. aktivitet: 1300 KJ/døgn

Let aktivitet: 180 min/døgn

Middel aktivitet: 60 min/døgn

Svær aktivitet: 15 min/døgn

Arbejdsenergi: 6300 KJ/døgn

Energibalance/døgn: -11300 KJ/døgn (2700 Kcal/døgn)

Vægttab pr måned: ca 11,5 kg.

(Mellemregninger afrundede, så "sammentællingsfejl" kan forekomme, men er ikke udtryk for reelle fejl!)

Der vil altid være et initialt større vægttab, som følge af nedsat saltindtag, væske tab, og reduktion af glykogendepoter mv.

DVS. et vægttab på 13 kg med de opgivne tal er ikke helt urealistisk.

Dine tilsvarende nuværende tal:

Din alder: 29 år

Din højde: 175 cm

Din vægt: 72 kg

Opgivet gennemsnitlig fødeindtagelse: 3980 KJ/døgn  (951 Kcal/døgn)

SEOH: 7000 KJ/døgn

Std. aktivitet: 1200 KJ/døgn

Let aktivitet: 180 min/døgn

Middel aktivitet: 60 min/døgn

Svær aktivitet: 15 min/døgn

Arbejdsenergi: 6300 KJ/døgn

Energibalance/døgn: -11300 KJ/døgn (2700 Kcal/døgn)

Vægttab pr måned: ca 10,5 kg.

(Mellemregninger afrundede, så "sammentællingsfejl" kan forekomme, men er ikke udtryk for reelle fejl!)

Dette stemmer godt med de opnåede resultater, så jeg vil igen sætte et kraftigt spørgsmålstegn ved den samlede effekt af Dymetadrine Xtreme, for i de næste 4-6 uger vil dine tal nok se sådan ud, ved ophør af behendling med midlet:

Din alder: 29 år

Din højde: 175 cm

Din vægt: 72 kg

SEOH-reduktion: 0,82 (/faktor)

Opgivet gennemsnitlig fødeindtagelse: 3980 KJ/døgn  (951 Kcal/døgn)

SEOH: 5700 KJ/døgn

Std. aktivitet: 1000 KJ/døgn

Let aktivitet: 180 min/døgn

Middel aktivitet: 60 min/døgn

Svær aktivitet: 15 min/døgn

Arbejdsenergi: 6300 KJ/døgn

Energibalance/døgn: -11300 KJ/døgn (2700 Kcal/døgn)

Vægttab pr måned: ca 9 kg.

(Mellemregninger afrundede, så "sammentællingsfejl" kan forekomme, men er ikke udtryk for reelle fejl!)

Der er derfor efter min mening i allerhøjeste grad grundlag for at stoppe den meget reducerede fødeindtagelse nu, og øge antallet af kulhydrater/fedtstoffer til et stabilt leje, så du  får mulighed for gradvist at vænne dig til den nye stabile situation, hvor du forsøger at fastholde den opnåede idealvægt. Denne kan du iøvrigt tilnærmelsesvis beregne ved hjælp af fedtlagsmåling i huden på udvalgte steder.

Jeg har også undret mig meget over din måltidssammensætning, for du indtager faktisk 3/4 af dagens kalorieindtag ved aftensmåltidet, og så ekstremt lidt til de 5 øvrige måltider, er det særlig hensigtsmæssigt? Ikke i forhold til en bevarelse af SEOH på et nogenlunde niveau i forhold til det oprindelige. Din anvendelse af Dymetadrine Xtreme og en meget proteinrig diæt (Protein/Fedt/Kulhydrat-forhold = 53/7/40 i procent) kompenserer imidlertid formentlig for dette.

Jeg håber ikke, at jeg har kedet dig og øvrige læsere med min lidt konservative holdning, men jeg har faktisk, ved anvendelse af betydeligt mindre fysisk aktivitet, jævnere fordeling af måltiderne og uden anvendelse af slankemidler, opnået et vægttab på ca 10 kg på 4 uger, til trods for, at jeg tilhører en generation før dig  (>50!).

Vedrørende debatten om fedtcellens energiindhold pr vægtenhed:

Det er kendt, at den humane fedtcelle indeholder varierende mængder protein (varierer med type af fedtcelle) og vand, foruden naturligvis fedt, men et godt bud vil være 10% vand, 5-12 % protein og resten fedt. Dette vil give et gennemsnitligt energiindhold på 30 - 32 KJ/g. Jeg har i ovenstående beregningseksempler anvendt en værdi på 30 KJ/g.

Jeg vil iøvrigt gerne vende tilbage med nogle betragtning omkring muskelstofskiftet under og efter arbejde, hvis der er interesse herfor.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hej pkj

Super godt indlæg! :)

Jeg betragter mig selv som en person, der har rimeligt godt styr på (viden om) diæt, motion og fysiologi generelt. Problemet for undertegnede er selvfølgelig, at jeg mangler det allersidste touch, idet jeg ikke er på en uddannelse indenfor disse områder (jeg er cand.polit.) og derfor ikke er helt tæt på de (nyeste) videnskabelige artikler, samt at jeg heller ikke i det daglige har det det store "datagrundlag" at trække på, som man får, hvis man f.eks. er læge (eller lægestuderende) eller træner (eller idrætsstuderende).

Man kan derfor kort fortalt sige: At jeg ved, hvad jeg taler om, når jeg udtaler mig om noget, MEN at jeg selvfølgelig ikke har erfaringen/viden om (jævnfør ovenfor), at tingen måske kan gøres på andre måder med samme resultater.

Derfor er det spændende at få informationer fra en person, som godt nok udtaler sig om noget man selv mener, man her styr på, men hvor denne person har en anden tilgang/erfaring at tale ud fra og derfor kan bidrage med noget positivt på området.

Dit indlæg:

Snakken om og synspunkterne vedrørende "slankepiller" bliver jævnligt frembragt i dette forum - og der er både positive og negative indslag vedrørende dette. Om man tager sådanne piller anser jeg som et spørgsmål den enkelte måde tage stilling til. Når jeg har taget pillerne er "for at være på den sikre side mht. vægttabet", så at sige. Om de har hjulpet mig eller ej, er umuligt at sige !!

Problemet vedrørende nedsat stofskifte pga. ophør med indtagelse af Dymetadrine er et lidt usikkert spørgsmål. Jeg mener at have læst flere artikler, hvor man ikke har kunnet spore nogen nedsættelse af stofskiftet efter endt pilleindtagelse (udover selvfølgelig den stofskiftestigning som pillerne i sig selv forhåbentligt skulle bidrage med)

Under alle omstændigheder har jeg nu tænkt mig at trappe pilleindtagelse gradvist ned: 2 piller/dag i 2 uger, 1 pille / dag i 4 uger.

Endvidere dette aspekt, samt en (næsten helt sikker) midlertidig stofskiftesænkning grundet, at diæten får kroppen til at gå (mere eller mindre) i sulte-mode, har jeg tænkt mig at ordner ved en større cardio-mængde - altså at skifte noget af gåturene ud med løb.

Min madindtagelse: Hmm, ja, jeg synes også jeg placerer en for stor del af madmængden om aftenen. Men det er nu sådan, som jeg kan lide at indtage min mad (også selvom det ikke er helt optimalt)

Endeligt: Fortsæt endelig med at skrive indlæg - de trætter overhovedet ikke. Er jeg uenig med dine argumenter skal jeg nok fare i kridthuset.

Link to comment
Share on other sites

velkommen til pkj! :)

det lader til, at jeg har fået lidt backup i min kamp for at overbevise folk om, at ECA/letigen-præparater har bivirkninger, som ikke bør overses :)

jeg kunne forestille mig, at det store energiindtag om aftenen er for at øge muskelopbygningen i løbet af den efterfølg. hvileperiode.

mht. fedtvævs energiindhold, så tror jeg nu, at tallene er lidt mindre, men til gengæld er der jo også ICV og blodkar osv at regne med, så de 30Kj/g skal nok passe.

Link to comment
Share on other sites

Kære Jarvig13

Først taber du dig 13 kg på 4 uger, og efter 7 uger har du tabt 20 kg.

Samtidig hævder du, at det er et blivende vægttab (altså ikke udelukkende væsketab)

Det er muligt at man kan havde et så stort vægttab i en KZ-lejer, uden mad og under ekstrem stress. For i fange-lejre ser man vægttab der er tæt på det du har haft, men dog ikke så stort.

Men det du påstår, svare ca. til at du har haft et energiunderskud på 5.000 kcal pr. døgn.

For det ernergi som er indeholdt i 20 kg væv skal jo omsættes til energi/arbejde, eller du har måske fået en fedtsugning....?

Det svarer i mine øjene til at påstå, at der kommer benzin i tanken på en bil ved at køre baglæns.

Er du sikker på at den vægt du vejer dig på er helt OK :-)

Og du har endda gjort det uden tab af muskelvæv. Jeg tror at der er mange Bodybuildere som der skal til et stævne, gerne vil prøve din kur. Men de fleste professionelle Bodybuildere ved jo heller ikke ret meget om den slags, siden de ikke kan gøre dit mesterstykke efter :-)

Link to comment
Share on other sites

det kunne godt lyde, som du kunne have godt af at læse hele diskussionen en gang til.

3kg/uge er da langt fra umuligt.

Som diskuteret kræver det ca. 13000Kj underskud/dag, hvilket er muligt ved diet og meget store mængder motion.

Om Jarvig13 har mistet muskler kan jeg ikke bedømme, men hvis han er gået op i belastning i styrketræning kunne noget tyde på, at han ikke har mistet noget videre muskelmasse.

Hvis man ikke spiser noget(som fx. i en KZ-lejer) har man jo selvfølgelig et stort underskud, men eftersom de heller ikke lavede noget videre motion har det nok kun ligget på max. 6-9000Kj

Om BB'ere kunne lære noget skal jeg lade være usagt, men jeg tvivler på, at de træner så meget, at de har det samme energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Hej lykke

Rolig nu. Hvis du som Claus B foreslår læser tråden endnu engang, så vil du forhåbentligt kunne finde besvarelsen på dine spørgsmål.

Men jeg kan godt opsummere de vigtigste punkter.

Ja, jeg er sikker på at jeg tabt 20 kg's kropsvægt.

Er det fedt (-væv), kulhydrater, proteiner (muskler) eller vand, det er jo spørgsmålet.

Vi kan jo ihvertfald gætte på at ca. 1/2 kg er kulhydrater (den mængde kulhydrater, som er deponeret i en krop som ikke er på diæt)

Ligeledes kan vi jo gætte på at 2-4 kg er vand. Dette vil som vi har konstateret før minimum ske fordi 20 kg fedtvæv indeholder 2-4 kg vand.

Proteinertabet er langt sværere at bestemme og måle. Jeg kan jo kun gøre følgende: Måle mine muskler på fedtfattige steder før, under og efter diæten, samt se hvor meget jeg kan klare i BB før, under og efter diæten. Jeg har ikke kunne måle nogen forskel med målebåndet og jeg kan tage det samme i BB.

Med hensyn til om BB'er generelt skulle kunne følge min "mirakelkur" er jeg stærkt tvivlende over for. Jeg er ikke slap, men heller ikke særligt "muskelstor" (60 kg i bænkpress og 60 kg i bent-ower-rowing siger vel det hele). Således kunne man forestille sig, at en person som ikke er voldsomt trænet, ikke taber så mange muskler som en seriøs BB, når han er på slankediæt. Man kan måske sige at en seriøs BB allerede er tættere på sit limit end ikke voldsomt trænet og kroppen så måske "mener" at det ikke er så omkostningsfuldt at spise af den veltrænedes muskler, fordi der er rigeligt med muskler at tage af. Men det er kun et gæt.

Jeg kan ihertfald sige følgende: Jeg ønskede at tabe mig, hvad der svarer til 20 kg's fedtvæv og samtidig beholde så mange af min muskler som muligt. Jeg mener selv at begge dele er opnået mht. mine egne forventninger

Link to comment
Share on other sites

Nååå, jeg lavede såmænd bare lidt hovedregning. Dvs. jeg sammenlignede dit aktivitetsniveau med din indtagelse af mad, sådan rent kaloriemæssigt. Og der er bare noget jeg ikke kunne få til at gå op.

Prøv selv at ligge kalorierne sammen for det du spiser, og sammenlign så med det du forbrænder. Jeg når frem til et kalorieunderskud på ca. 2.500 Kcal (altså rundt regnet), og der er jo et stykke op til 5.000 Kcal (du mangler en hel del timer på cyklen dagligt).

Noget andet er, at det ikke er muligt at bibeholde muskelmasse når man er i energi underskud, fordi kroppen prioriterer sit energiunderskud højere en muskelmasse. Med andre ord, proteinerne du spiser bliver brugt som energikilde, og der er ca 4 Kcal i et gram protein, så de får hurtigt "ben at gå på"

Alle BB'er har erfaret at de mister muskelmasse når de er i energiunderskud under deres diæt før konkurrencer, også selv om de forsøger at minimere det ved at lade protein udgøre en stor procentdel af deres energiindtag.

Men OK, et fedt-tab på 0,62 kg om dagen er da imponerende. Den mængde fedt kan man cykle ca. 6 timer på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share