13 kilo fedt på 4 uger og intet muskeltab


jarvig13
 Share

Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen til pkj. Kanon indlæg, dejligt at høre fra en som virkelig ved hvad han snakker om.

Til Jarvig13 så er mit råd, få kroppen til at forstå at det er OK med de mindre energi-niveauer og at det er vigtigere for den at kunne yde noget muskelmæssigt. Ergo træn så hård og meget styrketræning som du kan. Cardio er også OK hvis du ikke er et jern, ellers pas på da ens kulhydrat indtag meget let bliver alt for stort pga sulten som vi allerede har snakket om (hverdagen involverer vel ikke afvejning af måltider i fremtiden).

Link to comment
Share on other sites

endnu en gang må jeg sige, at jarvig13's udtalelser umiddelbart holder vand :)

Det er også sjovt, som myten om, at man ikke kan tabe fedt uden at tabe muskel, altid kommer frem i disse diskussioner.

Selvfølgelig er det muligt at tave fedt uden at tabe muskler. Det er endda muligt, at forøge sin muskelmasse og tabe fedt samtidigt.

Om det så går langsommere med at opbygge ens muskler, end det ville have gjort uden fedttabet er en anden sag.

Træningsmaskinen:

Jeg faldt lige over denne danske artikel, som faktisk viser, at en ad libitum kulhydratrig kost er bedre til at holde vægtabet end en konstant subcolorisk diet(<8000Kj/dag).

Meget sjovt, hvis det passer, eftersom din mening også er utroligt udbredt :)

Link to comment
Share on other sites

Claus B, meget interessant artikel, tak for linket.

Hvis vi lige fukuserer på gruppen med det faste energioptag <8MJ om dagen. Så er det jo klart at enten har de snydt, ellers er deres energi-forbrug mindre end indtaget. Altså sammenligner men en kost med lidt fedt med en kost med en udefineret mængde af fedt (ikke en lav fedt og høj protein contra lav fedt og høj kylhydrat). Vi er alle enige om at en lille mængde fedt i kosten er vigtig så jeg kan ikke rigtigt se vigtigheden af sammenligningen.

Hvorimod resultatet at 65% holdt et vægttab ved mest at spise kylhydrater er lidt overraskende for mig.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg ikke undlade at fortælle at jeg er dybt imponeret over jarnvig13´s vægttab, det er sq godt klaret.

At ECA har bivirkninger bør ikke overraske nogen, men derimod forstår jeg ikke at man kan betvivle virkningen af ECA! Jeg har selv leget med ECA de sidste 3 uger, mit resultat med dem er i denne sammenhæng ligegyldig da 3 uger er alt for lidt at drage en konklusion på, dog har jeg tabt 2,5 kg på disse 3 uger, med fuldstændig uændret livsstil. Men derimod kender jeg en del mennesker fra en branche hvor fedtprocenten betyder en del, mange af disse mennesker kan/kunne simpelthen ikke smide de sidste 2-4 kg, uden hjælp fra præperater som ECA. At de skulle være sundere for mennesker med BMI+30 er jeg ikke enig i, jeg mener at bivirkningerne ved ECA vil opstå såfremt man er disponeret for dem! Man må naturligvis ikke tro at ECA er et vidundermiddel, det skal tages med respekt for produktet, og udelukkende benyttes som et tilskud, desuden bør man naturligvis holde op såfremt man føler ubehag, dette vil forekomme hos en del, hvilket ikke er anderledes end menneskers reaktion op jerntabletter, panodil med mere, men det bør respekteres!

Dette indlæg bør ikke forstås som en fortaler for ECA, for min holdning er at man bør holde sig fra alt unødvendigt "medicin" såfremt man kan nå sine mål på anden måde, men rammer man muren kan ECA være den hestesko man har behov for!

Det noteres af pkj at man kan risikere et fald i kroppens SEOH og at der formentligt er langtidsbivirkninger ved længerevarende brug. Jeg er for så vidt lidt enig i begge påstande, da jeg mener det er påvist at såfremt et vægttab skal holdes kræves der mere end ECA, der kræves livstilsændringer, men et drastisk fald af SEOH er ikke påvist, hvilket netop undersøgelser publiceret i Ugeskrift for læger også påpeger. Risikoen ligger i overforbrug idet kroppen naturligvis ved en overdreppen brug ( både i dosis og længde ) vil regulere sit SEOH, men dette er IKKE unikt for ECA, dette gælder alle måder hvorpå man forsøger at tabe sig, hvis man ikke formår at indrette sin livstil efter det.

Vedrørende bivirkningerne synes jeg ikke at artiklen i NEJM, dokumenterer at bivirkningerne kommer fra Effedrin/Koffein kombinationen, men nærmer konkluderer at det kan skyldes dette, hvilket egentlig bør tilskrives det vanlige sikkerhedsnet som ofte benyttes når man ikke når det mål med undersøgelserne som man er blevet betalt for......  Men at der kan være bivirkninger kan og skal ikke afvises, da det næsten er givet at visse personer vil reagere uhensigtsmæssigt.

Ellers synes jeg det er en fornøjelse at læse velformulerede indlæg med en god dyb indsigt, for det er vigtigt at alle sider at en sådan sag belyses, således man "fanger" den vigtighed og forståelse for viden omkring det man fylder i sig! Da der givetvis er et overforbrug/ forkert forbrug af dette produkt! Jeg har selv inden min start på dette produkt søgt hjælp til optimal dosering både her og andre steder.

I håbet om at i alle vil få en god dag, forbliver forsvaret.....

Link to comment
Share on other sites

:)

ja, jeg er da godt klar over, at den ene gruppe sandsynligvis har snydt og hvis vi snakker ren slankekurteori, kan undersøgelsen ikke bruges til så meget.

Der, hvor den kan bruges er rent praktisk.

At folk snyder skal efter min mening bestemt med i en slankekurs effektivitet - ingen er jo fuldkommen og så viljestærk, at de kan undsige sig fristelser.

Ideen, at man snyder så meget mere på en mindre energirig kost, at man faktisk tager mere på af at være på den, er da yderst interessant :)

Men jeg brugte den nu mest for at vise, at selv om man spiser alle de kulhydrater, man har lyst til, er et vægttab muligt, modsat hvad mange mener :)

Link to comment
Share on other sites

"Claus B" siger, at man kan være i energi underskud og samtidig opbygge muskler.

Sjovt nok kan det ikke lykkes for bodybuildere. Min træningsmakker og tidligere Danmarksmester i bodybuilding har ikke været i stand til det.

Kroppen opfatter et energi underskud som hungersnød, og den vil prioriter at dække dette underskud højest. Kroppen er nødt til at holde sin temp. på 37 grader, hjertefunktion, hjernefunktion, o.s.v...o.s.v,- så må muskelopbygning komme i anden række. Proteinerne i din føde bliver brugt som energi.

Og de 0,62 kilo jeg nævnte var en taste fejl (undskyld), der skulle stå 0,464 kg, altså 13 kilo divideret med 28 dage.

Hvis vi nu bare regner med 9 Kcal pr gram (hvilket er et nedrundet tal for at være flink) Så svare 500 gram (0,5kg) til 4.500 Kcal. Så hvis du kigger på hvor meget arrbejde du skal lave (se nedenfor), så kan du altså gå afsindig mange kilometer, eller cykle afsindig mange timer på 0,464 kg fedt.

Tabel værdier............:

---------------------------------------------

100 gram chokolade   =   Ca. 1 times cykling

5 Mariekiks   =   Ca. 20 minutter gymnastik

3 småkager   =   Ca. 20 minutters slentretur

1 gulerod   =   Ca. 6 minutters svømning

-----------------------------------------

Men hvis "Claus B" vil fortælle, hvordan man opbygger muskler mens man er i energiunderskud, så vil jeg da spidse ørene. Mange mennesker syntes jo det er svært at opbygge muskler selv når de æder som gal. Så hvis en hård slankekur kan hjælpe på dette, så lytter jeg gerne :-)

PS.

Jeg påstår ikke, at det er umuligt at tabe godt 0,5 kg fedt pr. dag. Men jeg mener ikke at Jarvig13's artivitets nivaue er særligt højt. Det er faktisk ikke engang så højt som mit.

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er ca 4.500 kcal i 0,5 kg fedt. MEN at tabe et kg kropsvægt, er ikke det samme, som at tabe et kg fedt (læser du slet ikke de indlæg du kommenterer :) ).

0,41 kg kropsvægt / dag er ca. lig med 3.000 kcal / dag.

Så hvis vægttabet kun skulle klares gennem motion bliver regnstykket ved rask gang (med lidt usikkerhed)

1 min rask gang = 5 kcal.

Derfor

3.000 kcal / 5 kcal pr. min = 600 min = 10 t

Heldigvis (for mig) skal alt energiunderskuddet ikke klares ved gang.

ca halvdelen diæten, ca 1/3-del gang, resten cykling og BB

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg trode du mente et tab på 13 kg ren fedt. Men den lille fejl ændre ikke på skævheden. Og da slet ikke med det "at beholde muskelmassen".

Har du prøvet at gøre regnestykket rent kaloriemæssigt. Altså beregnet hvor mange kalorie du spiser og hvor mange du egentlig omsætter, for derved at finde ud af om dit kalorieunderskud kan forklare dit imponerende vægttab.

Når du har gjort dette, så smid lige tallene her på MO.

Link to comment
Share on other sites

om BB'ere kan tabe fedt og bygge muskler samtidigt skal jeg ikke kunne sige, men for normale mennesker er det helt klart muligt.

Faktisk anser de fleste herinde det for almindelig logik måske dog uden at være klar over det.

For hvad anbefaler vi altid folk, der gerne vil tabe sig til at gøre?

Cardio og styrketræning!

Men samtidig er alle enige om, at for at tabe sig, kræves der underskud af energi.

Altså burde der ikke kunne findes nogen former for muskelstyrkeeffekt sted efter din mening?

Så hvorfor anbefale styrketræning? Og hvordan kan det være, at folk også får bedre kondition og større muskler i benene af cardio?

Du nævner også at kroppen ser energiunderskud som hungersnød, hvilket vel er rigtigt til en vis grænse.

Temperaturen holdes normalt ved, at man afgiver overskudsvarme, så det behøver kroppen sjældent at reservere energi til.

Hjertet skal have energi? Ja, men det r også en muskel, som faktisk opbygges under cardio og energiunderskud.

Derudover har vi da også nogle eksempler. Tag fx. Arne, som sikkert gerne vil kommentere dette indlæg :)

Så vidt jeg husker et vægttab på 45kg over et års tid, samtidig med muskelforøgelse.

Hvis andre har eksempler, vil vi også gerne høre om dem :)

Kroppen bruger dens energi på det, som nu har brug for den.

I underskud økonomiseres der selvfølgelig, hvor der kan, men hvis behovet er stort nok bliver det også opfyldt.

Altså, hvis man træner sine muskler hårdt nok, så opbygges de også, selv om man er i energiunderskud.

Spørgsmålet om BB'ere så kan gøre det samme er lidt sværere at svare på.

Der er stor muskelmasse og fhv lille fedtmasse. Altså vil kroppen være tilbøjelig til at tage fra muskelmassen i energiunderskud.

Om man så kan træne så hårdt, at muskelmassen øges ved underskud, kan jeg jo ikke svare på.

Link to comment
Share on other sites

Til lykke

Tjaa, hvad kan jeg sig. :dozingoff:

Til Claus

"Spørgsmålet om BB'ere så kan gøre det samme er lidt sværere at svare på.

Der er stor muskelmasse og fhv lille fedtmasse. Altså vil kroppen være tilbøjelig til at tage fra muskelmassen i energiunderskud."

Det var netop dette jeg selv tænkte på, du formulerede det bare bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

OK, men jeg tror nu stadig at en del af dit vægttab er vædske.

For din aktivitet ser ca. således ud:

Gå ture 180min (5Kcal pr. min.) ……….....................…… = 900   Kcal

1 time på cykel på cykel....……………....................….…….. = 650   Kcal

Styrketræning 3 x ugentlig.

Ca  = 30 min pr.dag…………………….…..........................… = 300   Kcal

Tilbage er 19,5 timer. Typisk middel-

Forbrænding for en mand ca. 105 Kcal pr time.........… = 2047 Kcal

-------------------------------------------------------------------------------

I alt på 24 timer                                                          Kcal 3897

-------------------------------------------------------------------------------

hvis du overhovedet ikke indtog føde så havde du altså et energiunderskud på 3897 Kcal

Samtidig vil jeg gerne vide hvor den mad du spiser bliver af (ca. 1500)…?

Du spiser jo hver dag:

To kogte æggehvider + 1 stk. Dymetadrine Xtreme

1 gulerod

50 gram magert kød (oftest poleret kalkun)

1 gulerod + 1 stk. Dymetadrine Xtreme

1 gulerod + 1 æggehvide,

300 gram magert kød eller fisk

3 dl. skummetmælk

300 gram kartofler

1 hel tallerken salat/tomat/agurk/løg osv.

1 stk. Dymetadrine Xtreme, 1 gulerod

+ 30 gram proteintilskud pr. styrketræningsgang (= 126 Kcal)

Og til Klaus B ;) ; ;) ;)

Du siger at kropstemperaturen bare er overskudsenergi, så den koster ikke noget. Altså nu må jeg le. Vil du påstå, at et menneske kan afgive varme til omgivelserne uden det koster energi. Hurra, du har lige opfundet evighedsmaskinen.

PS, jeg håber du har humor :)

Og når en BB'er har 15 kg fedt han skal af med og ikke kan gøre det uden at tabe muskel masse også, så kan alm. mennesker nok heller ikke. Husk på at en BB får endda tilført kunstige hormoner, og alligevel forsvinder der noget muskel under diæten.

Grunden til at man anbefaler styrketræning under en slankekur er for at minimere (ikke øge) muskeltabet, og derved undgå at stofskiftet falder. Men jeg syntes da at det er imponerende at i kan bygge jeres krop op uden at få føde nok :)

Link to comment
Share on other sites

ja, normalt har jeg masser af humor, men jeg kan nu ikke se det sjove i at blive fejlciteret.

Enhver reaktion fører til varmeprod., derfor bruges der sjældent ekstra energi bare for at holde temperaturen høj nok.

Nu ser jeg vel at mærke bort fra anorektikere og nøgne eskimoer LOL

Jeg forstår bare ikke, at du kan have så svært ved at forstå det. Bare fordi du og din ven ikke har kunnet gøre noget behøver det jo ikke at være umuligt.

Lad mig stille dig et par spg.:

Hvad sker der, hvis

-man træner med energioverskud? Man får fedt og muskler.

-man træner med energi status quo? Man får muskler.

-man træner med energiunderskud? Man taber fedt og.....????

Hvad skal der stå?  :)

Efter min mening er der her igen tale om myten om, at mere er bedre.

"Grunden til at man anbefaler styrketræning under en slankekur er for at minimere (ikke øge) muskeltabet, og derved undgå at stofskiftet falder."

Hvis det skulle gælde for alm. mennesker, så accepterer du jo også min forklaring om at jo højere et "energikrav" en bestemt kropsfunktion har, desto mere får den tildelt.

Hvorfor anser du det så stadig for umuligt at man kan øge "energikravet" for ens muskler så meget, at de får energi nok til at opbygge musklerne?

Uden at vide det(jeg stiller det som et spg.) kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan fitness-udøvere træner.

Træner de også på den samme jojo-facon som pro-BB'ere?

men vi må hellere bakke det op med nogle undersøgelser:

LÆS

og denne(godt nok for ældre mennesker, men kan bestemt godt bruges her også):

LÆS

Og du siger, at selv med GH, kan energiunderskud ikke føre til muskelopbygning(=proteinretention)?

Så bliver du nok overrasket, når du læser den her:

LÆS

ok, så må vi hellere stoppe for i dag :)

Du burde forresten også se lidt nærmere på BCAA. Undersøgelser har nemlig vist, at de alene faktisk kan stoppe proteindeprivering ved energiunderskud, altså ingen træning. Dette gælder sandsynligvis heller ikke for BB'ere, men alm. mennesker :)

Link to comment
Share on other sites

Nu er det altså ikke kun mig og min trænings makker der ikke kan opbygge muskler samtidig med hungersnød (læs minus 3000-4000Kcal)

Jeg spurgte her i lørdags Morten Rene Petersen (3 gange i finalen til mr fitness). Han træner pt i Fin Form her i Randers.

Han kan heller ikke øge muskelmassen samtidig med energiunderskud,- så vi er åbenbart flere der ikke kan.

Har du selv prøvet at træne progressiv hård vægttræning (for det er jo det der skal til for at øge muskelmassen) på et energiunderskud på 3000-4000Kcal....?

Du vil opdage at din intensitet klart nok er meget lav. Man er simpelthen træt og styrken er væk.

Selv med mad nok er det jo svært at opbygge muskelmasse. Se dig om i dit center. Folk bruger afsindig mange penge på diverse kosttilskud, og æder og træner uden de store resultater. Så det bliver nok ikke nemmere i en tilstand af hungersnød, vel...?

Men du vil måske også hævde, at f.eks en højdespringer der f.eks har trænet højdespring i 10 år og måske øger sine præstationer med 1 cm om året, at han også kan øge sit højdespring på hungersnød....? for kan en vægttræner, så kan en højdespringer vel også.

PS

jeg har ikke på noget tidspunk hævdet at man ikke kan tabe 20 kg på 49 dage. Det jeg ikke kunne får til at passe var Jarvig13's aktivitets niveau kontra hans vægttab, og det han puttede i munden. Og hvordan ved han at han ikke har tabt muskelmasse...?

Jeg vil umiddelbart mener, at han har tabt 14-16 kg, de 4-6 kg vender tilbage når han vender tilbage til normalt kalorieindtag.

Det er sådan det fungerer for de fleste mennesker jeg har mødt, men nu har jeg også kun været i denne har branche i ca. 20år, så det er nok bare en statistisk unøjagtighed :-)

Link to comment
Share on other sites

I det her tilfælde er jeg faktisk ligeglad hvad diverse undersøgelser siger. Jeg er 100 % enig med lykke.

Det er stort set umuligt for at øge sin muskelmasse nævneværdigt, med energiunderskud. Jeg ved ikke om undersøgelsernes resultater er lavet på nybegyndere. Den mængde muskelmasse man kan optræne det først stykke tid, synes at komme meget nemmere, end den muskelmasse man opbygger, når man har trænet et stykke tid. Så det er da muligt at man til en vis grad kan fremme sin muskelmasse med energiunderskud.

Vil man opnå stor muskelmasse og styrke, så er man tvunget til at holde en positiv kaloriebalance. Min egen erfaring, og min erfaring med dem som jeg har rådgivet med hensyn til træning og ernæring har oplevet det samme. Folk som prøver på at holde en vis fedtprocent (eller endnu værre, forsøger at mindske fedtprocenten), har ofte meget svært ved at opnå en synligt større muskelmasse. Når man fortæller dem at de er nødt til at æde meget mere, så begynder der pludseligt at ske noget.

At træne på energiunderskud en kort periode, som man gør i diverse undersøgelser (hvor forsøgspersonerne måske tilmed er begyndere), kan muligvis lade sig gøre, men er man interesseret i størst mulig fremgang i masse og styrke, så skal der spises godt igennem. Men måske tager de tusindevis af bodybuildere som siden starten af dette århundrede, har anvendt denne praksis helt fejl ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ja, måske gør de netop det - det er set før.

Lysets fart ansås indtil år2000 for konstant indtil en dansk forsker stoppede lyset fuldstændigt.

Og jorden var vist også flad i et par hundrere år, ikke sandt?

Ok, har ikke så meget relevans her, men illustrerer, hvordan folk kan tage grueligt galt selvom de mener de har åh så meget ret.

Der findes jo også mange andre ideer om, hvad der er nødvendigt for at vokse, som også er videnskabeligt modbevist, men hvor folk er for konservative til at indse fakta.

I vil også se, at jeg præcis har snakket om ikke-BB'ere og styrketrænere, altså alm. folk, som gerne vil træne muskler og tabe fedt samtidigt.

TJ: Jeg troede aldrig, jeg skulle se dig snakke så meget nonsens: "ligeglad hvad diverse undersøgelser siger." :D

Det spørgsmål jeg adresserer er, om det er muligt at tabe fedt samtidig med at opbygge muskler. Disse undersøgelser vise, at det er muligt for alm. mennsker.

Det er vel ikke så usandsynligt, at det er muligt at gøre det efter ideen om, at jo større et energikrav desto mere bliver opfyldt.

Jeg er lige ved at sige, at jeg skal bevise det på min egen krop, men må hellere lade vær, da min moral slet ikke er til det :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe....jeg tænkte nok den ville stikke dig i øjnene. Selvfølgelig er jeg ikke ligeglad med diverse undersøgelser, men hvis min erfaring siger mig at undersøgelserne tager fejl, så kan jeg jo ikke bruge dem til noget. For mig og for mange andre går det IKKE med energiunderskud.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kan kun erklære mig 100% enig med TJ.

Det er da muligt, at folk der har ligget i sengen i 3 år kan opnå en form for øget muskeltonus, - og selvfølgelig øget styrke, der IKKE nødvendigvis har noget som helst med øget muskelmasse at gøre, hvis de træner på et lille energiunderskud!

For alle os andre anser jeg det for at være komplet uladesiggørligt!

Det er da også ganske tankevækkende, at selv proff. narkomaner - læs proff. BB - der "stacker" gigantiske mængder af megadoser af anabole hormoner, ALLIGEVEL mister masse, når de går i energiunderskud!

Hvordan i alverden skulle vi andre med 3/4 testmolekyle tilbage i kroppen så kunne foretage dette aldeles spekulative kunststykke?

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share