Træning hvor ofte?


Eruption
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg står i den situation, at jeg i et stykke tid har planlagt en længere back-packer tur, rundt omkring i Verden.

Derfor går mit spørgsmpl ud på, hvor ofte skal man hele kroppen i gennem for, i det mindste, at vedligeholde sin muskelmasse? (forudsat man træner full-body). Og hvad med styrken?

Hvad er træningsfrekvensen for vedligeholdelse af masse og/eller styrke?

Mit umiddelbare gæt ville være, at man ved træning en gang om ugen ca. ikke ville miste meget masse, og kunne holde den relativt kørende i flere måneder, før man skulle træne mere seriøst igen?

guides, hints, råd etc. modtages med kyshånd!

:)

Udover det, nogle som kan anbefale noget proteintilskud, som er transport(rejsevenligt)??

Link to comment
Share on other sites

Mit umiddelbare gæt ville være, at man ved træning en gang om ugen ca. ikke ville miste meget masse, og kunne holde den relativt kørende i flere måneder, før man skulle træne mere seriøst igen?

Tror du har fat i noget dér, men ville nok fortrække 2 gange ugentligt...!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på sommerferien i en måned til Peru. Jeg regner med at fixe et lidt primitivt trænigscenter op på hotelværelset.

Eller i naturen kommer man langt med en tyk gren og 2 vanddunke :)

Regner selv med at lave et lille fullbodyprgram til 2 gange om ugen. Så skulle jeg kunne holde den i en måned.

Hvad angår proteintilskud kan du købe nogle proteinbare (koster vist 250 kr for 25 stk ca.). De smager ikke alle sammen lige godt, men de er ok ellers.

venaN

Link to comment
Share on other sites

Hver gang du passérer en stor sten skal du stoppe op og løfte den. :)

Seriøst, så kan du vel udnytte det, at du har en rygsæk. F.eks. armbøjninger med rygsæk, military m. rygsæk, squat and whatnot med rygsæk. Du kan vel køre noget i retning af MOLs 'sandsæk-træningsprogram' bare med din rygsæk i stedet.

Derudover kan du jo lave pull-ups i de fleste træer. :)

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Jeg søgte egentlig ikke idéer til hvad man kan og kan ikke gøre såsom; pistols, enarmsarmstrækkere, chins etc. (men ellers tak for idéerne) ;)

Jeg søgte egentlig mere videnskabelig information om, hvor ofte der skal trænes for minimum vedligeholdelse af sin muskelmasse. hvor hurtig indtræffer atrofi? og hvor lang tid går der, før at der er sket så meget atrofi, som overskygger hypertrofien.

Hvis det stod til mig, ville jeg frekventere et træningscenter et par gange i ugen - men jeg tror ikke, at min bedre halvdel gider bruge sin rejse i forksellige centre rundt omkring i verden. Vil gerne minimere det, til det absolut nødvendige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste i BT eller Ekstra Bladet at hvis man stoppede sin træning, gik der omkring 3 uger, før du var ude af form (altså begyndte at miste din muskelmasse).

Når jeg tager på 2 ugers ferie til sommer, har jeg planlagt at træne 2 gange om ugen i hotellets fitness center :D

Link to comment
Share on other sites

Hved ikke om mit eksempel hjælper men prøver lige. Skal også lige sige det er individuelt for person til person. Og jeg tror jo større du er jo sværere er det at beholde muskelmasse.

Jeg kender en person der havde en fedt procent på 10% og vejede 93kg, 182cm høj. Altså rimelig stor. Han fik sukkersyge og tog meget på, kom op på 122kg og holdte op med at træne i 2 år, nu har han tabt sig ned til 107kg. Nå, men jeg syntes altså det er minimalt hvad han har tabt af muskelmasse, jeg vil skyde på at når han når de 10% igen vejer han 90kg. Nå, ja bare mit bud, man kan altså godt beholde muskelmasse selvom du ikke træner men langsomt vender kroppen sig til ikke at lave noget og musklerne bliver mindre, men så hurtigt går det alstå ikke(han er altså stadigt ret stor efter ikke at have trænet i 2 år). Bare spis korrekt, 1,2-2 gr protein pr kg kropsvægt.

Edited by Salvia Divinorum
Link to comment
Share on other sites

Fra "Lillefrøs" artikel:

Nu er der meget der tyder på at et enkelt træningspas med ganske lange intervaller (6-8 dage) sagtens kan hold fiberstørrelsen oppe i en længere periode (flere måneder), inden der igen skal sættes ind med en ny intensiv periode (data fra andre forsøg).

Det er vel svar nok!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share