Gastric-banding (indsnævring af mavesækken)


Stef
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer seriøst at få foretaget det indgreb der hedder gastric-banding, dvs. hvor mavesækkens størrelse vhja. et bånd reduceres fra en fodbold til en lille tennisbold.

Ideen med en sådan operation er at minimere den fysiske mulighed for et for stort fødevareindtag, og på den måde tvinge kroppen til at leve af mindre, med et stort vægttab til følge.

Operationen er permanent, dvs. man resten af sine dage skal leve med ikke at kunne indtage meget mere end 1 dl. føde ad gangen. Dette stiller naturligvis krav til kostsammensætningen, så man får næring nok.

For en fyr som mig, som gennem de sidste snart 20 år har prøvet utallige kure og haft ligeså mange fiaskoer, og som har rutsjet mellem 90 og 136 kg en 4-5 gange, så lyder denne løsning som en mulig og fristende udvej ud af fedme-helvedet.

Jeg tror selv på at fedme i nogle tilfælde er en fysiologisk tilstand, der som sådan ikke kan styres af personen selv ... og det støttes i øvrigt af lægevidenskaben.

Og inden de bedste vægttabere herinde farer i blækhuset med hvor "nemt" det er, eller at det kan lade sig gøre - så husk lige på, hvor svært det er for langt de fleste. Bare se på antallet af fede mennesker i dag.

Operationen lyder skræmmende, og jeg ville da aller helst tabe mig på normal vis ...

I andre fora og logbøger m.v. her på MOL, så læser man jo fra tid til anden om faren ved at indtage for få kcal, om hvordan stofskiftet går i stå og vægttabet stopper, man bliver træt og energiløs osv. - hvorfor det lige er OK i denne løsning ved jeg ikke.

Hvis man nu på normal vis kunne reducere sit kcal-indtag til f.eks. 1.000 kcal dagligt, og bare holdt den der - ville det så ikke have samme effekt som en operation.

Lad mig høre jeres (saglige) synspunkter på ovenstående, for jeg trænger virkelig til noget sparring på det her spørgsmål.

Check evt. dansk hjemmeside om gastric-banding eller Lægens bord

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis du har "vippet" mellem 90-135 kg så er der noget som tyder på, din livsstilsændring ikke har trumfet helt igennem. Der skal uanset person utrolig mange kcal i begge retninger til at svinge med over 40 kg.

Min stemme går til endnu mere forbedret livsstil, og måske kombinere det med psykolog hjælp eller noget støttegruppe. Det er aldrig en dårlig ting at snakke med andre om tingene.

Syntes bestemt ikke en sammensnøring af mavesækken er den rigtige løsning - end ikke en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu på normal vis kunne reducere sit kcal-indtag til f.eks. 1.000 kcal dagligt, og bare holdt den der - ville det så ikke have samme effekt som en operation.

Der var en i tv2 i går der havde fået foretaget præcist det indgreb. Hans mavesæk var indskrænket til 1/4 af forhenværende størrelse. Han havde tabt sig 4 kg på måneden siden operatinen.

Du kan 100% sikkert opnå samme resultat hvis du spiser fornuftigt og dyrker motion. Eneste problem er at det kommer an på dig og din viljestyrke til at gennemføre det + plus en fornuftig diæt og motionsprogram.

Efter operationen kommer det ikke længere i samme grad an på din viljestyrke for nu bliver du mæt meget før. Manden fra tv2 gav eksempler på hvad han havde spise før og hvad han spise nu. F.eks. kunne han nu ikke spise mere en 2.5 dl yoghurt + ½ stykke rugbrød til morgenmad. Før indtog han f.eks. 1 liter mælk plus 3 hele rundstykker sagde han. Uden at vide det vil jeg antage at han ligger pænt over 1000 kcal om dagen, men det er også fornuftigt for det har aldrig været sundt at sulte sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stef.

Jeg må give Cilius ret på alle punkter, og det er ikke for at være negativ.

Det er ikke en ufarlig operation, den kan have temmelig forfærdelige konsekvenser hvis det går galt. Skal nok prøve at finde nogle eksempler og poste senere.

Stef, hvis du VIL denne livsstilsændring, så kan du ! Jeg ville nok overveje en løsning bestående af en diætist & evt. en personlig træner & satse 800 % på en sund løsning.

Jeg ved at du er hængt op på jobet & med familien, men umiddelbart vil jeg mene, at alle parter bør være interesseret i at støtte op omkring dit projekt. Har du checket med din chef, om firmaets indstilling til at du evt. går lidt ned i workload, så du får tid til motionen ?

Årsagen til at jeg mener at det er fuldstændig overkill, er jo, at du dyrker motion, dvs. du er ikke så overvægtig, så du er forhindret i fysisk aktivitet.

Det overrasker mig meget at du overvejer løsningen, var ikke lige det jeg havde forstillet mig.

Mere senere! :)

P.S. Ved godt at det nok ikke er nemt for dig at poste dette !

Link to comment
Share on other sites

Hej Stef

Det er selvfølgelig en mulighed men absolut noget du skal gennemtænke meget grundigt.

Der er altid en lille risiko for komplikationer ved operation, dog er risikoen ved denne operation meget lille (ca 1%). De laver kun operationen få steder i DK og de har derfor ekspertisen i det.

Du skriver operationen er permanent. Den er permanent i den forstand at, så længe du vil holde vægten nede "kunstigt" skal båndet blive siddende. Det betyder ikke at man ikke kan få fjernet båndet.

Som du selv skriver stiller det store krav til din kost. Spiste du samme kost nu, som er nødvendigt efter operation ville du tabe dig og holde vægten dernede så længe du spiser kosten. Operationen skaber en lille malabsorption, så det bliver nødvendigt med vitamin og mineral tilskud.

Nogle få personer taber sig ikke ved operationen, da de i stedet for at overholde kostrådene spiser fede og energitætte fødevarer fløde, is, chokolade, slik osv.

Det kræver tillige en livslang kontrol, hvilket man også skal være klar over og klar til at overholde.

Du skriver om vægtsvingninger i 20 år. Nu kender jeg ikke de kure du har prøvet, men "kure" virker ikke. Det kræver en sund og fornuftig diæt, som skal holdes resten af livet (Præcist som det bliver nødvendigt med GB).

Jeg går ud fra at du har været ved en diætist, evt psykolog? Hvordan gik det og mere interessant hvorfor gik det galt igen? Hvis ikke du ønsker at poste det offentlig er du velkommen til at sende en pm.

Flot du har haft mod til at poste herinde :) Spørg endeligt løs :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.....ved godt det ikke kan være helt nemt at holde styr på job,famillie og så sine egne behov så som træning og diæt.

Du skal dog huske på, at hvis du går ned til 1000 kcal om dagen, så påvirker det oxo din krops evne til at være frisk og klar i stor grad. Det vil sige du vil opleve at være træt når du er på arbejde og især om eftermiddagen, på trods af du måske har sovet 10 timer om natten.

Det det handler om er en varig ændring af dine kostvaner mv. det kræver en del, men det kan godt lade sig gøre. Som tidligere nævnt kan det også kræve forståelde fra famillie og arbejde - de er helt sikkert også intresseret i den mest sunde og friske person de kan få, alt andet lige.

Måske arbejdet kunne samarbejde, så du kunne få fri 1-2 timer midt på dagen til træning - på den måde vender du frisk og energiboosted tilbage til arbejde, og du har samtidig også fået din motion mv.

Operation af maven anbefaler de fleste kun til svært fede mennesker, som er så fysisk og psykisk hæmmet af deres overvægt at de ikke kan fungere som normale mennesker.

Umiddelbart vil jeg også stærkt anbefale dig at droppe den ide - fremtiden er lang, og du kan umulig sige her og nu at du også vil syntes en maveoperation er det bedste 10-20-30 år ude i fremtiden.

Hvis du kan ligge dine kostvaner om nu, og bruge energi på at holde dem til de sidder på rygraden, så vil du i fremtiden også kunne nyde et kæmpemåltid af alt din favorit mad - fremfor juleaften at skulle nøjes med en kvart skive flæskesteg, 2 kartofler fordi så er du mæt (voldsomt overdrevet scenario).

Bare mit indskud til emnet her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så noget af programmet om operationen i går. Og for mig virker det som den 'amerikanske måde' at løse problemet på.

De interviewede folk i udsendelsen var alle klar over, at de var overvægtige, og at de kunne risikere at dø af det. Men de så ud til at acceptere det som en kendsgerning, at de var fede, og at operationen var løsningen på overvægt.

Jeg læser engang imellem i din logbog, og alene den kendsgerning, at du kan konkurrere med de unge i squash fortæller vel, at du ikke er så ressourcesvag. Du har jo også vist, at du sagtens kan smide dine ekstra kilo. Det går jo også godt nok med dit vægttab nu (jeg ved, at du er utilfreds med tempoet, men det er fordi, at du er MOL's mest utålmodige vægttaber).

Så operationen er vel grundlæggende et alternativ til at udvise den viljestyrke, som giver (og bevarer) et vægttab, og et alternativ, som fortæller, at man har opgivet selv at løse problemet. Men herinde har du jo fået al den viden og støtte, som du kan ønske dig (og som du måske ikke har haft før) B, så du burde hellere give det en chance.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan ligge dine kostvaner om nu, og bruge energi på at holde dem til de sidder på rygraden, så vil du i fremtiden også kunne nyde et kæmpemåltid af alt din favorit mad - fremfor juleaften at skulle nøjes med en kvart skive flæskesteg, 2 kartofler fordi så er du mæt (voldsomt overdrevet scenario).

Det er ikke voldsomt overdrevet.

Jeg har lige siddet og læste på den en af de henviste link´s, der nævnes fra flere af dem at julmaden bestod af ½ skive flæskesteg og 2 kartofler. Det er minmalt med mad man kan spise ved hvert måltid og sådanne vil det være sålænge båndet sidder der.

Stef, jeg synes det er flot af dig at du poster dette, men jeg må giv de andre ret, det er ikke løsningen, jeg har med mellemrum læst i din log og kan se at du kan ha svært ved at få spist 5-6 gang om dagen, det vil bliver endnu mere vigtigt efter en sådanne opration. Jeg synes du skal hold fast i det du er igang med, er sikker på at det nok skal komme, og kunne du evt få lavet en aftale med din arbejdesgiver om frihed til træning, vil det jo bare være perfekt.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa allesammen

jeg er en af de "stakler" som bare skal ændre sin livsstil, det er jo simpelthen så nemt.. Eller ???

Vi er nogen som er nået op i en vægt klasse hvor vi ikke er i stand til at klare et vægttab på normal vis, derfor søgte jeg for et år siden om operationen og blev opereret den 27/11 2003.

Sidste år 1/4 vejede jeg 198,5 kilo

Jeg har ikke haft nogen komplikationer overhovedet, siden denne tid sidste år har jeg tabt 43 kilo, siden operationen for ½ år siden 31 kilo.

Så operationen virker, man skal selvfølgelig stadig planlægge sin kost, men nu er det mere for at man kan nå at spise nok til at man kan få de ting som kroppen kræver for at fungere.

Hvor mange kalorier jeg spiser tæller jeg ikke, jeg skal bare spise alt det jeg kan, jeg kan ikke få for meget mad med den nye operation.

Og ja jeg har det godt, jeg bliver aldrig et motions freak så denne vej var den eneste løsning for mig, tro mig jeg har prøvet alt andet.

Jeg forventer om 1 år at være nede omkring de 100 kilo, når først jeg kommer derned skal jeg også igang med noget aktivitet som kan holde vægten dernede, men lige nu er det umuligt at dyrke noget som helst da mine knæ og øvrige led er voldsomt overbelastede.

Går jeg f.eks en tur på 3 km skal jeg de næste 3 dage fylde mig med gigtmedicin for at holde ledsmerterne nede.

Hjemmesiden www.gastric-banding.dk er min, det var mig i måske så i lægens bord i januar og jeg fortæller om livet efter operationen i lægens bord den 3 juni 2004

Thomas Duus Jürgensen

Link to comment
Share on other sites

Hejsa allesammen

jeg er en af de "stakler" som bare skal ændre sin livsstil, det er jo simpelthen så nemt.. Eller ???

Velkommen til Thomas

Vil godt lige pointere at der ingen her på MOL, har den holdning at i "stakler" bare skal ændre livsstil og at det er nemt. Faktisk er der flere der er igang med et stort vægt tab og flere der har tabt 40 kg.

En anden ting, så ser det for mig ud som om at uanset om man vælger en opration eller man gøre det, den "normale" vej, så skal man ændre sin livsstil.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forkert at sige, at en operation skræmmer mig ... næsten fra vid og sans. Det er fuldstændigt korrekt, at jeg aller helst "bare" ville tabe mig på normal vis. Det er fuldstændigt korrekt, at jeg er mere utålmodig end de fleste, og at jeg sukker efter den hurtige løsning og de øjeblikkelige resultater.

Jeg har tænkt meget over det her, og er slet ikke færdig med at tænke ... jeres input her, både for og imod, hjælper mig meget.

Bliv endelig ved med at poste jeres meninger, jeg har behov for at få alle hjørner belyst i denne "sag".

- Stef

PS

Vivsen og CLO, i skal sq ikke være så skuffede ... så hurtigt. Jeg brainstormer jo "bare" på løsninger, og jeg kan i min situation ikke tillade mig at overse nogen muligheder - gode som dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Alle snakker også om at konsultere diætister og læger...

Der er bare ikke ret meget fokus på det psykologiske i det at tabe sig(ændre livsstil), og det mener jeg personligt er en kæmpe fejl.

For det er psykologisk, det største skridt skal tages, og kan man ikke uden hjælp udenfra.

En diætist kan jo kune hjælpe med kostvaner, men hvis man ikke psykologisk er klar, kan det jo være nok så godt.

Men man kommer bare ingen steder.

Benjamin.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stef.

Nu har jeg (endnu) ikke skrevet noget om at jeg er skuffet !

Men det dækker måske meget godt: Du vejer ca. 12-13 kg. mere end jeg gjorde da jeg startede, du er i stand til at dyrke motion (Squash) & du er urealistisk ligesom mig :)

Jeg mener, at vi er nogenlunde sammenlignlige på det her & som du selv har sagt: 'It's all about the attitude' ! Det er dælme rigtigt :)

I min log vil du kunne læse at jeg allerede fra start af meldte ud til chef/kollegaer, at jeg satsede 110 % på dette her & det muligvis kunne gå lidt ud over arbejdet. Det er 100 % accepteret af alle parter & de får jo masser igen: Jeg er gladere, sundere & for det meste friskere end før B) Desuden kan de skraldgrine af alle mine grøntsager til frokost :bigsmile:

Det jeg mener med ovennævnte er, at skal dit vægttab gennemføres, så skal du gøre dig følgende ting klart:

* Find din motivation, det skal være DIN motivation ikke andres !

* Gør dig selv klart at dette er en LIVSSTILSÆNDRING, for livstid i et eller andet omfang. Ikke kur !

* Meld ud til dine omgivelser hvad du er i gang med, så de kan hjælpe/støtte/forpligte

* Hav tålmodighed ! Det kom ikke på et ½ år & det forsvinder heller ikke på et ½ år !

* Commit dig selv 100-100000000% på din opgave, få accept fra job & familie

* Fortsæt din log på MOL, der er hjælp & støtte at hente ! :)

* Vær stædig ! :devil:

Er der nogen i mit liv, som modarbejder mig & mit vægttab, ja så må jeg indrømme, at jeg overvejer kraftigt i hvilket omfang de skal være der fremover !

Og havde min læge tilbudt mig samme løsning, ja så havde jeg skiftet læge ! :angry:

Uden at skulle nedgøre hans beslutning, så kan jeg simpelthen ikke forstå hvordan han kan tilbyde dig den operation ! Det virker som, ved godt at det ikke er, en 'nem' løsning.

Umiddelbart virker det på mig som om, at du ikke har taget beslutningen om at tabe dig 100 % siden du overvejer dette. Havde den været 100 %, så havde du nok fundet tiden til 1 times cardio 5-7 gange ugentligt, veje mad & tælle kalorier.

Håber ikke, at ordene er for hårde, det er ikke meningen :) men jeg mener at det er en rigtig skidt løsning, som heller ikke lige gavner selvtilliden.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forkert at sige, at en operation skræmmer mig ... næsten fra vid og sans. Det er fuldstændigt korrekt, at jeg aller helst "bare" ville tabe mig på normal vis. Det er fuldstændigt korrekt, at jeg er mere utålmodig end de fleste, og at jeg sukker efter den hurtige løsning og de øjeblikkelige resultater.

Jeg har tænkt meget over det her, og er slet ikke færdig med at tænke ... jeres input her, både for og imod, hjælper mig meget.

Bliv endelig ved med at poste jeres meninger, jeg har behov for at få alle hjørner belyst i denne "sag".

- Stef

PS

Vivsen og CLO, i skal sq ikke være så skuffede ... så hurtigt. Jeg brainstormer jo "bare" på løsninger, og jeg kan i min situation ikke tillade mig at overse nogen muligheder - gode som dårlige.

Husk nu Stef at en opration ikke er en nem løsning for at tabe sig, om du vælger en opration eller at gøre det på normal vis, skal du ændre din livstil og kostvaner, ja måske vil du tabe dig hurtigere fordi du vælger oprationen, men efterfølgende kan det så være du skal ha fjernet en masse overskyende hud, for huden når måske ikke at følge med.

Synes blot at når begge dele kraver en ændring af livstilen og kostvaner, så er det da med at tag den som der er minst risko ved og det er vægttab den "normal" vej

I øvrigt synes jeg disse råd fra CLO er guld værd:

Det jeg mener med ovennævnte er, at skal dit vægttab gennemføres, så skal du gøre dig følgende ting klart:

* Find din motivation, det skal være DIN motivation ikke andres !

* Gør dig selv klart at dette er en LIVSSTILSÆNDRING, for livstid i et eller andet omfang. Ikke kur !

* Meld ud til dine omgivelser hvad du er i gang med, så de kan hjælpe/støtte/forpligte

* Hav tålmodighed ! Det kom ikke på et ½ år & det forsvinder heller ikke på et ½ år !

* Commit dig selv 100-100000000% på din opgave, få accept fra job & familie

* Fortsæt din log på MOL, der er hjælp & støtte at hente ! 

* Vær stædig ! 

De ting skal jo være der uanset om det man vælger den naturlig vej eller oprationen.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart virker det på mig som om, at du ikke har taget beslutningen om at tabe dig 100 % siden du overvejer dette. Havde den været 100 %, så havde du nok fundet tiden til 1 times cardio 5-7 gange ugentligt, veje mad & tælle kalorier.
Det skuffer mig, at lige præcis du skriver sådan noget sludder Claus. At jeg overhovedet overvejer risikoen ved en operation "bare" for at tabe mig, og iøvrigt på direkte anbefaling af 2 meget kloge medicinmænd, siger da en del om hvad jeg virkelig ønsker.

Jeg har da også meldt ud i firmaet og omkring mig generelt, hvad jeg har gang i ... det lægger jeg slet ikke skjul på denne gang. Jeg er endda begyndt at fortælle folk hvad jeg vejer, bare for at de bedre kan forstå hvor nødvendigt det her er for mig.

Men kjære (i bogstaveligste forstand) Klaus og Vivsen:

Min arbejdsdag kan bare ikke reguleres til liiiige at indeholde lidt træning hist og pist. Min hverdag starter med at jeg har ungerne fra morgenstunden (min kone møder tidligt), dvs. jeg har ingen (!) tid til motion før efter arbejde. Efter arbejde vil sige kl. ca. 18.00. I en børnefamilie som vores, der er tidsrummet 18.00 - 20.30 dedikeret til madlavning, spisning, putning, daglige sysler osv. Så blev kl. 20.30, og jeg kan for første gang tage ego-hatten på ... medmindre der liiige er noget jeg skal forberede arbejdsmæssigt til i morgen, hvilket der ofte er (som selvstændig arbejder man mere end 40 timer ugentligt). Som oftest har jeg dog 2 - 3 hverdagsaftener efter kl. 20.30 "fri", og der (+ weekenden) kan jeg så dyrke min motion.

Jeg forsøger (og p.t med held) hver uge at nå 2 - 3 gange squash, lidt styrketræning og måske en gåtur på golfbanen hver anden uge.

Men I bliver nødt til at indse, at jeg bare ikke har så frygtlig mange timer i min kalender som I andre. Andre med store børn eller ingen børn eller ingen kæreste/ægtefælle, kan ligge al sin energi 100% på sig selv ... det kan jeg ikke - det er bare et faktum.

Derfor overvejer jeg alle (!) muligheder, også denne. Jeg hælder dog nok mere og mere til, at jeg ikke vil den operation, da den stadig forekommer mig som værende for drastisk.

Men ... det er stadig en mulighed. Fandtes der trylleri-piller, der vupti lige fjernede 40 kilo jævnt fordelt fedt, så ville jeg da også overveje dem - uanset hvor "nem" en løsning det måtte være, så ville det stadig være en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Det skuffer mig, at lige præcis du skriver sådan noget sludder Claus. At jeg overhovedet overvejer risikoen ved en operation "bare" for at tabe mig, og iøvrigt på direkte anbefaling af 2 meget kloge medicinmænd, siger da en del om hvad jeg virkelig ønsker.

Beklage at det skuffer, men du bad om vores mening ! <_<

Og når du poster sådan et indlæg på MOL, så er du nok klar over at der kunne komme et par drøje hug :) af den kærlige slags.

Men Stef, hvis du satser 100 % på et naturligt vægttab, så finder du tid til en times motion hver aften eller morgen !

Det er fornuftigt nok, at du styrketræner, men der skal altså også lige lidt cardio/squash på banen !

Jeg ved, at jeg har en fordel i at være single & uden børn, men jeg er så forpligtet andre steder. Dvs. jeg har besluttet mig for at have et liv, ved siden af mit vægttab :)

Jeg siger ikke er det er nemt at tabe sig, men nu skal vi heller ikke gøre det sværere end som så. Stædighed/temperament hjælper absolut & evt. utålmodighed skal veksles til en af de 2.

Ups, faldt jeg ned af hesten ? Jamen, så man jeg op igen & HOLDE BEDRE FAST DENNE GANG ! B)

Stef, beslutningen er din. Nu kender du min holdning :) & så bortset fra det så har jeg stor respekt for at du poster det her på MOL & tager de hug der uværgeligt kommer.

Vi kan ikke træffe beslutningen for dig, men JEG ville føle at jeg havde resignere lidt.

Du er i stand til at røre dig, så gør det for fa..... ! :devil: :)

Havde du været så overvægtig, så du ikke kunne røre dig, ville jeg MÅSKE kunne forstå overvejelserne.

Du er nødt til at få styr på dine prioriteter i livet, hvis du ikke kan nå det hele !

Skal du forberede om aftenen, jamen så prøv at tage morgenen til hjælp. Efterhånden som du kommer i gang med motion & vægttab, bliver der jo kvitteret med mere energi :)

Vivsen f. eks. går hver dag i sin frokostpause=25-30 min, gratis tid :)

P.S. Lønmodtager (F. eks. mig, Spock osv.) har heller ikke nødvendigvis 37 timers arbejdsuge ! Men jeg er da gået fra 60-80 timer og nedad, så jeg kommer vel derned på et tidspunkt.......

Link to comment
Share on other sites

Hej Stef

Jeg har ikke meget tid til MOL pt. men så lige denne tråd og jeg MÅ svare.

Jeg kan sagtens forstå dit dilemma mellem ønsket om mere motionstid og ansvar ift. børn og familie.

Jo større grund er der så til, at du fokuserer mere på kosten. Der er faktisk mennesker der taber sig udelukkende på kostændringen - uden motion.

Alternativt må du inddrage frokostpauser eller ud på travetur mens hustruen gør ungerne færdig om morgenen. Har du hustruens fulde opbakning og forståelse for dette projekt? Det er en nødvendighed.!

Og så til operationen. For det 1. mener jeg det er den nemme løsning - men ike uden risiko - og du må alligevel tænke meget over kosten.

For det 2. : jeg har en veninde der for 10 år siden vejede 130 kg. og fik mavesækken klipset sammen på Ålborg sygehus. De første par år tabte hun sig og var meget påpasselig med hvad hun spiste - og meget hun ikke kunne tåle. Ganske langsomt begyndte hun at slække på disiplinen og vænne maven til lidt mere og lidt federe ting. I dag kan hun indtage betydelige mængder twist, desserter, cola o.l. Og vægtstatus? Ja hun holdt op med at sige hvad hun vejer da hun rundede de 140 kg.

Derfor har jeg nok holdningen:hvorfor udsætte sig selv for den risiko enhver operation indebærer - hvis man ikke er 175 % sikker på at man magter en omsiggribende ændring i levevis? Det er nemlig også nødvendig hvis man lader sig operere.

Jeg ved det ikke er let. Jeg ved det er surt indimellem. Jeg ved tålmodigheden sættes på prøve. Jeg ved det føles utaknemmligt når man lider afsvan og ikke ser vægtresultater.

MEN jeg ved ogås at det er herligt når der forsvinder lidt.

Man bliver glad - både når man selv har smidt lidt..eller ens bror pludselig kommer anstigende i en Adidas dragt str. xl - når han aldrig tidligere i sit liv har kunnet presse sig ned i noget der lignende træningstøj. Så bliver man sgu rørt til tårer!!!!!!!

Jeg har svinget den kærlige pisk over ham og slidt sammen med ham. Han dyrker ikke ret meget motion men er en ørn til det med maden.....ikke så meget kokkereren men FORSTÅELSEN for hvad og hvornår han putter noget ind. + en anseelig mængde koldt vand hver dag.

Valget er dit, men prøv at få kosten mere på plads inden du vælger en operation. <_<

Link to comment
Share on other sites

1) Man kan udtrykke sin mening på mange måder, både bløde og hårde. Hårde meninger fra folk man respekterer gør mere ondt end alle andre tilsammen.

2) Frokostpause ... hvad er det ?

3) Kommer du og passer mine børn om morgenen, mens jeg så lige motionerer ?

4) Hvis Vivsen går i sin frokostpause, hvornår er det så lige hun står og slår sin køkkenchef i hovedet pga. den fedtrige mad ?

5) 2-3 timers squash(cardio) er hvad jeg kan nå, men mener du ikke det er nok ?

6) Resignation eller ej ... who cares ... bare det virker og ikke skader ! Her helliger målet midlet.

Ved godt at du har ret i mange af dine synspunkter kjære Claus, og det med prioriteterne er i hvert fald noget jeg har hørt før, og også kan finde noget sandhed i.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stef!

Gik og tænkte over denne tråd mens jeg var ude at købe ind...

Jeg kender dig ikke, har endnu ikke læst dig log og ved ikke hvad du har prøvet indtil nu.

Det som slår mig i denne tråd er succeen ved denne indsnævring. Som jeg læser det (har ikke kastet mig over det linkede artikler) så er alfa omega for ordentlig succes ved at indsnævre maven at man for alvor styrer kosten, så man får de rette ting indenbords på de rette tidspunkter.

Som jeg ser et normalt vægttab (især for mænd) er alfa omega for ordentlig siccus at man for alvor styrer kosten, så man får de rette ting indenbords på de rette tidspunkter... ;)

Så det du opnår ved indsnævringen er egentlige "bare" en stopklods mod overspisning i de enkelte måltider. Du skal stadig igang med regnemaskinen og madplanen.

Hvorfor så ikke igen give madomlægingen en chance, det skal jo til lige gyldigt om du binder maven sammen eller ej.

Hvis du er bange for tendens til overspisning (kender alt til begrebet :unsure: ) er det jo med at fylde din kost ud med ting (nogle kalder dem blandt andet grønsager) som du godt kan spise til du ikke kan få mere ned.

Jeg kan sagtens gufle et par pizzaer ned. (og så forøvrigt have det ret dårligt bagefter) Mens jeg med kost baseret på forholdsvist højt proteinniveau og mange grønsager bliver mæt (mæt=kan ikke proppe mere ned) på meget mere behagelig måde - uden at få fyret for mange unyttige Kcal ned.

Jeg vil foreslå at du giver kostomlægningen en chance. Det cardio du lægger for dagen er mere end hvad jeg har lavet de uger hvor jeg har tabt 0,5-0,8 kg om ugen.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Stef: Jeg synes jeg hører en masse dårlige undskyldninger:

1: Som familiefar og selvstændig kan man ikke nå at træne så meget <_< Undskyld jeg siger det men det passer bare ikke! Jeg har selv 2 små blebørn, en kone som arbejder 40+ timer om ugen, og jeg har selv 2 jobs som tilsammen giver mindst 40 timer. Og jeg kan sagtens finde tid til træning. Hvordan? Fordi jeg VIL!!! Hvis du VIL, kan du også. Så den duer ikke ;)

2: At læger anbefaler dig operationen :blink: Der er læger der anbefaler at man ryger, og nogle der anbefaler at man drikker sit eget urin.. Hvis de siger det du gerne vil høre, er det klart at du følger deres råd.. Men det gør dem ikke nødvendigvis mere rigtige.

Du er NØDT til at tage hånd om dit liv. Lad ikke kemi eller kirurger gøre det for dig!

Link to comment
Share on other sites

Hej Stef.

Jeg trækker mig fra diskussionen og afholder mig derfor fra at replicere. Jeg har afleveret mine sysnpunkter, mere eller mindre elegant................... Håber at du ved, at det ikke er for at såre, nedgøre eller lignende.

Jeg bliver sgu' sur, for jeg syntes kort sagt at det er langt ude i hampen, bare at overveje det.

Jeg er sikker på, at der stadig vil komme mange gode råd og synspunkter & da jeg kan se at det her går mig så meget på, at jeg ikke kan opføre mig pænt, vil jeg trække mig & ønske dig alt mulig held med din beslutning. :)

Uanset hvad du vælger, så vær sikker på at have dit bagland med.

Det har på ingen måde været meningen, at mine kommentarer skulle gøre ondt & er det tilfældet, så undskylder jeg mange gange. Nogen gange er det svært både at være sød & ærlig. <_<

Pøj pøj

Edited by CLO
Link to comment
Share on other sites

Jeg lukker denne tråd nu, men på falderebet vil jeg bare sige tak for responsen ... ikke alle ord og meninger faldt i god jord, men det var dog alle meninger.

Lige et lille PS til Jørgen ... nej, tror bare jeg dropper det, du vil sikkert ikke fatte det alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke du skal lukke tråden, fordi visse folk ikke ser samme side af sagen som dig. Vi mennesker er jo så forskellige hvad angår meninger og holdninger - selv om visse af de holdninger og meninger der er kommet til udtryk i denne tråd godt kunne havde været mere velovervejet i tone og venlighed.

Jeg er faktisk ganske forstående overfor din situation - og syns de folk der sidder og spiller klogere og smartere fordi de kan presse tid ind til træning uanset hvad, måske lige skal åbne deres øjne og se situatione fra en anden side. Der er andet i livet end træning - især hvis man har famillie og et hårdt arbejde.

Og det fis CLO og Jørgen lukker ud, kan jeg kun smile over - self. kan man hvad man vil - men på bekostning af hvad ? Skal man miste sin famillie til fordel for sin træning, så er man da for egoistisk i min mening. Men på den anden side, man kan oxo miste sin famillie hvis man ikke træner - er en fin gang man skal gå nogle gange.

Syns du skal lave den motion du kan presse ind i dit skema - jeg kører f.eks kun cardio 3 gange om ugen efter træning, fordi jeg syns der er andre ting jeg gerne vil holde vedlige så som min famillie og venner. Lidt har også ret, bare du husker at få den motion :-)

Man er ikke en dårlig person fordi man ikke træner cardio ugens 7 dage - det tager bare længere tid at tabe sig så f.eks - men man taber sig stadig (såfremt ens kost følger med self.)

Og til slut, hvad der virker for Jørgen og CLO, er ikke ens betydende med det oxo virker for dig - gør dine egne overvejelser og dan dine egne meninger :-)

Og giv den så en skalde - jeg har selv lige tabt 25 kg fra 120-95 kg, og det har taget 1½ år indtil videre og er først inden for den sidste måned jeg er begyndt at dyrke cardio :-)

ps. Kan være du har prøvet dette, men Herbalife er genialt til at tabe dig hurtigt med og det kræver kun du har tid til at lave eet rigtigt måltid om dagen. resten er shakes der mætter - var sådan jeg tabte de første 20 kg på 9 måneder :-) Dog kræver det efterfølgende at du ligger dine kostvaner om - så de blir stabile,sunde og helst ikke overstiger et evt. ligevægtsindtag :-)

Held og lykke med det - din fremtid ligger derude, sørg for du finder den :-)

Edited by Bastardo
Link to comment
Share on other sites

ps. Kan være du har prøvet dette, men Herbalife er genialt til at tabe dig hurtigt med og det kræver kun du har tid til at lave eet rigtigt måltid om dagen. resten er shakes der mætter - var sådan jeg tabte de første 20 kg på 9 måneder :-) Dog kræver det efterfølgende at du ligger dine kostvaner om - så de blir stabile,sunde og helst ikke overstiger et evt. ligevægtsindtag :-)

Ja, Sjovt som alle de smarte lösninger alligevel indebärer at man lägge sine kostplaner om - og desuden betaler en bunke penge. :thumb_down:

Stef - Jeg har ikke saa meget at tilföje end jeg er stort set enig med CLO (Og Jörgen). Jeg tror käden hopper lidt af fordi du föler at folk bebrejder dig at du ikke kan finde tiden/overskudet.

Pröv at vende situationen om - Hvis du er ligesaa overvägtig som jeg var, saa er det helbredsmässigt nödvendigt at du lägger din livsstil om, hvis din familie skal have gläde af dig, og du af dem, mange aar endnu. Set i det perspektiv er det maaske lettere at se hvad/ og hvor der skal prioriteres. Er det tvingende nödvendigt at arbejde 50-60 timer om ugen hvis det er dit helbred der staar paa spil? Er det helt umuligt at finde et kompromis med börnepasning hvis det er dit helbred der staar paa spil?

Set herfra er der ingen forskel paa om du lader dig operere eller ej. Operationen kan kun hjälpe hvis du alligevel träffer nogle haarde valg - og lägger din livsstil om.

Jeg skriver dette indläg fordi jeg har tänkt over denne traad länge. Mange mennesker er ikke klar over at mange af de faktorer der spiller ind paa ens hverdag - og som man normalt opfatter som "konstanter" (Job, Bopäl, Daglige göremaal, vaner, selvopfattelse osv.) - i virkeligheden er variable som man kan ändre paa efter behov.

Edited by Sp@rrow
Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede på min kur overvejede jeg selv det med at få maven "snørret sammen", jeg har så bare den mening, at det skal være den allersidste udvej. Ja det er hårdt at være på kur, ja det er modgang fra dag 1 og det bliver ikke nemmere.. Men den dag du har nået dit mål kan du være så stolt fordi du er blevet et andet og bedre menneske.

Det bliver du også med en operation, men jeg vil på igenmåde vejlede dig til sådan en operation. Men det er op til dig selv, men prøv kampen for det er det hele værd i den sidste ende...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share