Gastric-banding (indsnævring af mavesækken)


Stef
 Share

Recommended Posts

Lad mig lige lukke denne tråd ordentligt af, inden jeg sletter den fra fulgte fora:

Jeg startede denne tråd for at få belyst GB fra alle sider, og jeg fik mange tilbagemeldinger - både her i forum og som PM. Der var alle former for tilkendegivelser lige fra motiverende til demotiverende, søde til unødigt hårde og forstående til uforstående og direkte uforstandige.

Alle var det dog meninger, og alle er læst med interesse.

At jeg overhovedet overvejede operationen, kom sig af at min egen læge (uden opfordring) henviste mig til medicinsk afdeling / GB. De meddelte mig, at de mente jeg opfyldte alle krav, herunder at jeg vitterligt havde forsøgt og bevist at jeg kunne tabe mig, men at jeg "bare" ikke kunne holde vægten. Derfor ville han anbefale mig den løsning. Desuden har min egen kone også ytret, at det måske var en mulighed for mig.

At visse personer herinde ikke synes, at jeg på den baggrund i hvert fald burde kigge på sagen, tjaeee - det har jeg kun hovedrysten til overs for.

Summen af kardemommen er dog:

- at en operation (alligevel) fordrer en radikal omlægning af kosten (jeg slipper ikke)

- at en operation er en permanent tilstand, dvs. jeg aldrig igen ville kunne indtage en normalt måltid ved familiefester, forretningsmiddage osv. (ikke attråværdigt)

- at en operation (i de fleste tilfælde) fysisk forhindrer overspisning, men at dette (i nogle tilfælde) også kan psykisk forhindres gennem gode venner og følelsen af succes

- at jeg sikkert kan optimere den tid (trods alt en 5-7 timer ugentligt) jeg nu en gang har til rådighed for motion, f.eks. gennem en personlig træner

- at jeg ved en bedre kostplanlægning, helt sikkert kan sikre mig selv en stor del af vejen henimod et vægttab. Her kan en diætist, og lidt madplanlægning aftenen i forvejen helt sikkert hjælpe mig.

- at en operation uden tvivl ville hjælpe mig hurtigt igang med et stort vægttab, hvilket i sig selv er særdeles motiverende for mig, men at de øvrige konsekvenser synes for drastiske for mig.

Så derfor har jeg svært ved at tro på, at jeg accepterer tilbuddet om en operation. Jeg vil dog se frem til en fornyet snak med medicinmændene, som jeg modsat visse andre, trods alt har stor tillid til. Måske de kan hjælpe mig på andre måder end gennem kniv og piller, og ellers må jeg jo klare mig selv - sidstnævnte har dog ikke til dato været nogen helt fed succes, jeg skal have "ekstern assistance".

Nu får vi se hvad der sker ...

Roger and very much over !

Edited by Stef
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man kan godt høre at i er nogle fitness freaks for hvis man ikke har andre muligheder for at få et normalt liv uden sådan en operation ved navnet Gastric Banding så er der ikke andet at gøre for det har jeg gjordt den 26.2.04 blev jeg opereret og alt gik godt uden komplikationer og nu et vægt tab på 47,5 kilo på 4 mdr under lægelig vejledninger. Så kom ikke sig at det ikke virker. Det er faligt det ved vi godt vi der er overvægtige men når man ikke kan se andre udveje end at skulle vælge en pille eller pulver kur. Jeg har fået et nyt liv og et godt liv med min nye vægt mangler et par kilo mere.

Jeg har ikke fortrudt noget som helst for man kan høre hvor meget i sakaldte normal vægtige i skriger op om at nu må der gøres noget det gør vi selv. :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Steff.

Hvad du end beslutter dig for, så kan vi tage hinanden i hånden..

Jeg og min kone starter med en radikal kostomlægning her den første Juli..

Min kone kan IKKE dyrke idræt da hun har fået 4 diskuprolabser på 3 år og oveni har fået slidgigt og arvæv i ryggen også.. Hun skal p.t "kun" tabe sig ca 17 kg det er målet lige nu om det bliver mere ved hun ikke.

Jeg skal tabe mig ca 25kg.

Jeg starter i et center den 1 August muligvis før, men ved ikke helt endnu..

Jeg sidder og vejer alt hendes mad og tilrettelægger hendes kost og hvis det er det cu mangler hjælp til vil jeg meget gerne prøve..

Jeg er IKKE ernæringsekspert eller fitnessguru, men jeg gør det bedste jeg kan.. Hendes kcal pr dag er sat til ca 1500kcal.

Hvad dit "ligevægtsindtag" ville være bedst at vide men er ikke bydende nødvendigt da vi rimelig nemt kan finde det til dig..

Hvis du har brug for hjælp eller støtte så skriv...

Link to comment
Share on other sites

Der synes at være en tendens til at dele befolkningen op i to grupper. Det virker i hvert fald sådan, når man læser nogle af indlæggene: "Det forstår du ikke" og "jer normalvægtige" osv..

Hvorfor skulle jeg være anderledes end dig, Stef? Tror du at jeg fra fødslen har fået en indsprøjtning, som gør at jeg lettere klarer alt, inklusive børn, arbejde og motion? Tror du ikke jeg skal slide og slæbe for at nå mine mål? Du kan ikke gemme dig bag fedtet - inden under er du sikkert ikke så forskellig fra mig - og du virker jo også både begavet og velformuleret.

Så - hvis du lige igen vil forklare mig, hvad det er der gør det så meget sværere for dig?

Hvis det er selvmedlidenhed jeg er vidne til, så er det da en ærlig sag ;)

Bastardo: På bekostning af familien? Har du tænkt den igennem?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej med jer

Har med stor interesse fulgt jeres diskussion

Jeg er selv læge...og har stor interesse i overvægt samt behandling heraf

Synes lige jeg vil komme med et par faglige betragtninger også

1. Det der med bare lige at ændre livsstil og så taber folk sig:

...ja det er godt nok den generelle holdning i befolkningen. At man bare lige skal dyrke lidt motion og spise lidt mindre...så rasler kiloene af.

Ofte vil normalvægtige mene at problemet er nærmest af bagtelagtig karakter...man skal jo bare spise mindre og røre sig mere.....hvad er problemet??

Men for mange overvægtige er problemet langt større.

Og statistikkerne for livsstilændringer/motion er bare helt utroligt nedslående.

Der er faktisk en god procentdel der kan tabe sig kortvarigt ved livsstilsændringer og motion.

Men på lang sigt er der kun ca. 4% der holder vægttabet...

Oftest dem der ikke er voldsomt overvægtige.

Og det på trods af at mange får hjælp af diætister...gratis motion og læger der hjælper alt hvad de kan.

Man kan ikke helt finde ud af hvad der går galt.

Man ved dog at overvægtige skal faste længere og motionere hårdere for at opnå større vægttab..

...ligesom de tager betragteligt hurtige og mere på i vægt ved perioder med øget kalorieindtagelse

(sjovt nok har undervægtige det samme problem..bare omvendt...selv om man giver dem voldsomme kaloriemængder i længere tid...tager de utroligt langsomt på...og har også svært ved at lave muskelmasse. Mange "pensionerede" cykelryttere har faktisk dette problem :o)))

Der er formentlig tale om en hormonel dysregulation..uden man helt kan sætte fingeren på hvor fejlen er

HVis folk har et BMI over 35...er sandsynligheden for at få et varigt vægttab næsten nul.

Det er supersurt...men sandt

2. Vedr gastric banding

Min erfaring som læge er at gastric banding har supergod effekt på vægten

De patienter jeg kender der er belvet opereret...har været rigtig glade for den

Som I nævner giver det en del kostmæssige restriktioner....men for langt de fleste patienetr er det let at leve med

Til gengæld har jeg haft en del der har haft tendes til malabsorbtion og vedvarende diare ved den anden fedme operation (Gastric Bypass).

Som I nævner er det jo et noget drastisk skridt at blive opereret

Men det er en af de operationer der har lille risiko og stor virkning

Og hvis alt skulle gå galt..kan man jo fjerne bandingen igen (modsat gastric bypass)

Konklusion:

Hvis man gennem 15-20 år har forsøgt at tabe sig ved livsstilsændring og motion og alskens andet uden effekt

...så mener jeg ikke man skal spilde tiden på at forsøge flere ændringer og andre teknikker

...så synes jeg gastric bypass er en udemærket løsning

HIlsen Anders

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
...så synes jeg gastric bypass er en udemærket løsning

efter min mening kommer det næsten på kanten med den hippokratiske ed at operere på et fysisk fungerende menneske når årsagen til problemet er dovenskab og/eller mangel på rygrad.

Link to comment
Share on other sites

1. Det der med bare lige at ændre livsstil og så taber folk sig:

...ja det er godt nok den generelle holdning i befolkningen. At man bare lige skal dyrke lidt motion og spise lidt mindre...så rasler kiloene af.

Ofte vil normalvægtige mene at problemet er nærmest af bagtelagtig karakter...man skal jo bare spise mindre og røre sig mere.....hvad er problemet??

Men for mange overvægtige er problemet langt større.

Og statistikkerne for livsstilændringer/motion er bare helt utroligt nedslående.

Der er faktisk en god procentdel der kan tabe sig kortvarigt ved livsstilsændringer og motion.

Men på lang sigt er der kun ca. 4% der holder vægttabet...

Oftest dem der ikke er voldsomt overvægtige.

Og det på trods af at mange får hjælp af diætister...gratis motion og læger der hjælper alt hvad de kan.

Problemet er at de fleste er dovne.

Link to comment
Share on other sites

Doktor Anders -> Lidt spøjst at genoplive en 3-4 år gammel tråd med sådan et indlæg, men problematikken er naturligvis mindst lige så relevant nu.

Ingen tvivl om at GB-operationer (både Banding og Bypass) i nogle tilfælde kan være en god løsning (hvilket f.eks. lykkeligvis ser ud til at være tilfældet for Arne herinde fra), dog har jeg ligesom Armada_I og thorhauge meget svært ved at acceptere et indgreb af den størrelse som løsning på et så stort problem som fedme er og bliver. Det er endnu et værktøj til symptombehandling i stedet for at årsagsbehandle, fordi det er den behandling man kan overskue og virker lettest. Sidstnævnte bliver der da heldigvis også arbejdet på, men nok?

Vi mennesker er vanedyr og når samfundet er skruet sammen som det er pt, så bliver det forbandet let at vælge de "dårlige" vaner. Man kan vælge at kalde det dovenskab, men det er lidt for nedladende efter min mening og det nytter ikke meget at prædike på den måde overfor den enkelte. Jeg kan da huske vi allerede har haft indtil flere interessante debatter om emnet, hvis man gider lede lidt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Thorhauge og Armada: det er da muligt, at problemet skyldes dovenskab og mangel på rygrad. Hvis en operation er løsningen for de pågældende, hvad er så problemet. At det støder jeres moralske fornemmelser. ?. Netop fordi de fleste svært overvægtige ikke kan holde et vægttab, forekommer en operation af være en god løsning. Navnlig, da udgifterne sikkert vil blive sparet ved færre fremtidige indlæggelser, færre sygedage osv. Giver det så samtidig de pågældende bedre livskvalitet og højere selvværd, kan jeg ikke se problemet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Thorhauge og Armada: det er da muligt, at problemet skyldes dovenskab og mangel på rygrad. Hvis en operation er løsningen for de pågældende, hvad er så problemet. At det støder jeres moralske fornemmelser. ?. Netop fordi de fleste svært overvægtige ikke kan holde et vægttab, forekommer en operation af være en god løsning. Navnlig, da udgifterne sikkert vil blive sparet ved færre fremtidige indlæggelser, færre sygedage osv. Giver det så samtidig de pågældende bedre livskvalitet og højere selvværd, kan jeg ikke se problemet.

Som jeg har skrevet overfor virker det anstødeligt at læger opererer på fysisk raske mennesker hvis eneste problem er de ikke har det minimum af selvkontrol det kræver ikke at stoffe munden med flødeis fra Netto.

Jeg var under det indtryk de selv skulle betale for denne behandling - er dette ikke tilfældet burde de selv betale for denne. Og her taler jeg ikke som kritiker af offentligt-finansieret sunhedssektor, men som tilhænger af en sektor der behandler sygdom, ikke dovenskab og total mangel på rygrad.

Jeg tror godt du kan se problemet. Men da det er en løsning der jo "fungerer" bakker du op om den, trods løsningens naturlige absurditet.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

efter min mening kommer det næsten på kanten med den hippokratiske ed at operere på et fysisk fungerende menneske når årsagen til problemet er dovenskab og/eller mangel på rygrad.

lang tid siden da mine 3 brødre og jeg ikke var mere end de 5 år, blev min mor nød til at stå op omkring de 5 om morgen og løbe derefter styrke træne.. hun nåede at komme hjem til at kunne sende os i skole.. og hun var ikke overvægtig elsker bare sin motion.. giver ARMADA ret.. det er mangel på vilje..

Link to comment
Share on other sites

Det er en smule groft at kalde alle overvægtige for dovne idet der unægteligt findes en del tilfælde af tvangsspisning og tilfælde hvor visse genomer giver personer en større tilbøjelighed til at blive overvægtige.

Men det ændrer ikke på, som vi har diskuteret utallige gange, at den eksplosion der ses i fedme i de seneste 1-2 dekader for en stor dels skyld skyldes øget velstand, flere (og lettere tilgængelige) fastfood og slik-produkter og generel manglende interesse/tid til at lave "hjemmelavet mad", fremfor frysemad og netop fastfood.

Kombiner det med øget inaktivitet, mindre fokus på sund mad, og indsigt i fødevarer generelt, og så har man nok en forholdvis god ætiologi til vores fedmepandemi. Det er en latterlig måde at opstille problemet på, men et eller andet sted har de sgu ikke så mange overvægtige mennesker i Afrika, så der er sgu nok et eller andet sted en mindre forskel på overvægt og andre behandlingskrævende tilstande som fx infektionssygdomme.

For mig at se er gastric banding symptombehandling på ellers raske mennesker der bare har et problem med indtagelse af mad, og selvom operation muligvis sparer samfundet for en masse penge, og bevæger de overvægtige mod de normovægtige så er det ikke nødvendigvis en korrekt måde at håndtere tingene på. Det svarer til at give folk lykkepiller for dårligt humør. Eller sovepiller til folk med stress og søvnbesvær. Generelt bør læger have en indstilling på at behandle problemer i stedet for symptomer. Er problemet kompulsiv tvangsspisning bør vedkommende behandles efter denne diagnose, er problemet manglende indsigt i sund kost og inaktivitet bør behandling gå på rådgivning til dette, henvisning til diætist m.m.

Som det allerede er sagt een gang, meget præcist, kan det ikke passe at ellers raske mennesker skal undergå en forholdsvis alvorlig operation ganske enkelt fordi de putter for meget mad ned i hovedet på dem selv (og uanset hvordan man vender og drejer det så er det altså det reelle problem ved overvægt) - for mig at se helliger målet ikke midlet.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se problemer i at folk kan lade deres sundhed gå fløjten og så regne med at jeg skal være med til at betale for deres operationer fordi de er dovne og ugidelige.

Har du læst Mortens Zachos indlæg om hvorfor han mener fedme ikke altid blot kan siges at skyldes dovenskab? :)

Link to comment
Share on other sites

Hm det har vist været op at vende før. Men hvis I mener, at folk selv skal betale for operationer eller anden behandling, på grund af sygdomme, der skyldes de pågældendes forkerte livsstil og manglende evne til at gøre noget ved den, må det også gælde rygeres behandling for lungekræft og rygerlunger, det må gælde folk, der er kommet til skade i trafikken fordi de kørte idiotisk. Folk der brækker benet på skiferie og så videre.

Der vil altid være et skøn over, hvad det offentlige sundhedsvæsen skal udføre uden egenbetaling, for eksempel kosmetiske behandlinger (bortset fra specielle tilfælde) og andet, der ikke skyldes helbredstruende ting, men jeg ser ikke nogen grund til, at man ikke skal tilbyde "uhelbredeligt" overvægtige en operation, hvis det er eneste løsning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hm det har vist været op at vende før. Men hvis I mener, at folk selv skal betale for operationer eller anden behandling, på grund af sygdomme, der skyldes de pågældendes forkerte livsstil og manglende evne til at gøre noget ved den, må det også gælde rygeres behandling for lungekræft og rygerlunger, det må gælde folk, der er kommet til skade i trafikken fordi de kørte idiotisk. Folk der brækker benet på skiferie og så videre.

Der vil altid være et skøn over, hvad det offentlige sundhedsvæsen skal udføre uden egenbetaling, for eksempel kosmetiske behandlinger (bortset fra specielle tilfælde) og andet, der ikke skyldes helbredstruende ting, men jeg ser ikke nogen grund til, at man ikke skal tilbyde "uhelbredeligt" overvægtige en operation, hvis det er eneste løsning.

Sympatisk argumentation, men du misser en vigtig ting - ja, det er livsstilsvalg der fører til rygerlunger etc, og ja, det er livsstilsvalg der fører til fedme, men behandlingen for rygerlunger er indret mindre end medicinsk - behandlingen for fedme er intet mindre end kost og motion. Det er jo en utrolig vigtig distinktion. I rygerlunge eksemplet vil man jo nægte folk der ganske enkelt ikke har andet valg end medicinsk behandling. Det gælder jo ikke ligefrem fede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sympatisk argumentation, men du misser en vigtig ting - ja, det er livsstilsvalg der fører til rygerlunger etc, og ja, det er livsstilsvalg der fører til fedme, men behandlingen for rygerlunger er indret mindre end medicinsk - behandlingen for fedme er intet mindre end kost og motion. Det er jo en utrolig vigtig distinktion. I rygerlunge eksemplet vil man jo nægte folk der ganske enkelt ikke har andet valg end medicinsk behandling. Det gælder jo ikke ligefrem fede :wink:

OK, du har et point. Enig i at den overvægtige kan gå igang med at tabe sig lige indtil den dag, han stiller skoene. Problemet er bare at så få svært overvægtige har vanskeligt ved at tabe sig i hvertfald et holdbart vægttab. Årsagen hertil er nok den samme som grunden til, at vedkommende blev overvægtig-et unaturligt forhold til fødemidler, og ja dovenskab og mangel på rygrad-men så er vi tilbage til udgangspunktet. Alternativet vil jo så være at lade de overvægtige sejle deres egen sø- men yderligere omkostninger for sundhedssystemet, flere sygedage, førtidspensionering.

En måske holdbar analogi er snakken om herointildeling til uhelbredelige narkomaner. Deres problem skyldes deres egne lystimpulser og manglende evne til at kontrollere dem, og de mangler evnen til at lade være med at være misbrugere. Alligevel er det meste af det politiske spektrum indstillet på at løse problemet ved at myndighderne giver dem deres heroin. Det skyldes hensynet til de pågældende og for at undgå den kriminalitet, de udfører for at skaffe stof.

Her acceptereres en utilitaristisk vurdering af et moralsk problem.

Iøvrigt en artikel med god belysning:

http://information.dk/146773

Link to comment
Share on other sites

Det er altid relevant at diskutere hvilke behandlinger det offentlige skal tage op. Jeg mener det er rigtigt at indføre disse kirugiske behandlinger for overvægt - men det er helt legalt at mene noget andet - og det kan aldrig fornærme mig.

En sådan debat skal bare forgå på et ordentligt og oplyst grundlag. Nogle fakta:

Det er IKKE mirakelkure der tillader den fede at fortsætte sin livsstil!! >Det er AFGØRENDE at forstå at en banding eller bypass er en hjælp der gør det nemmere og muligt at gennemføre den nødvendige omlægning af kost og livsstil.

Operationerne tilbydes kun svært fede - der er nogle BMI grænser. Man skal have en BMI på over 40 eller over 35 hvis der også er en komplikation som diabetes eller svært forhøjet blodtryk.

For at blive godkendt til operation skal man inden opnå et vægttab på 8%. Dels for at demonstrere en vilje, dels (og vigtigst) fordi operationen kun kan gennemføres hvis en del af fedtvævet mellem organerne i bughulen svinder.

Disse behandlinger er de eneste der har været en virkelig succes ved svær overvægt.

Som Morten Z tidligere har skrevet det, så er det meget nemt når man selv har en velfungerende biologi at sige "bare" til svært overvægtiget. "I skal "bare" det og det... Det er i praksis tæt på umuligt når vægten først er kommet helt der op at gennemføre turen til en sund vægt. Det er personer der har gennemført det - og det er fantastisk og flot - men de er undtagelserne. Der er meget der tyder på at der er biologiske forhindringer på vejen - at fedmen har nogle permanente virkninger der gør det næste umulig at komme ud af.

Der er også hele den psykologiske side. Fedeme har ofte en psykologisk baggrund - og svær fedme har helt sikkert psykologiske konsekvenser. Vilje er ikke en stærk nok driv kraft.. vilje er noget der virker på kort sigt. Motivation skal komme dybere fra - og have basis i en overbevisning om at man kan - en overbevisning der skal have nærong af noget. Operationen har for mig været med til at føde den overbevisning om at jeg nu kan - men det har ikke været "a walk in the park".

Der er personer i dennne tråd der har skrevet fordomsfuldt og uden baggrund i egentlig indsigt i problemet. Det synes jeg ikke er i orden - det er ikke sådan vi skal diskutere vigtige spørgsmål i vores samfund. Stærke holdninger er fint - men forangt, fordomme og manglende vilje til indsigt er ikke ok.

Link to comment
Share on other sites

Det var da en uhyggelig mangel på indsigt og empati. Hvorfor skulle nogen vælge at blive kraftigt overvægtig, fordi de synes det er sjovt at blive set ned på ?.

Der er mange måder at håndtere psykiske problemer på, nogen drikker, andre tager stoffer, nogen overspiser for at dulme deres psykiske problemer.

Hvad ville i sige til en depressiv person ?, at vedkommende bare kunne tage sig sammen. Overspisning er for mange en coping strategi for at dumle deres psykiske problemer.

Omkring hver 3 person er i antidepressiv behandling inden en operation. Mange får et chock efter en operation, de bliver ikke mere lykkelige efter at være blevet slank. Så årsagen til fedme ligger nok lidt dybere end bare dovenskab.

Hvad med alle de håndboldspillere/foldboldspillere som får slidgigt i en tidlig alder, skal vi nægte dem et nyt knæ/hofte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hverken læge eller human biolog eller sådan noget, skriver kun hvad jeg har hørt eller læst et eller andet sted en gang...

Mener at jeg engang læste en kort artikel, der beskrev at man havde ved forskning, fundet ud af at stærkt overvægtige havde en "fejl". forstået på den måde at overvægtige vist nok sendte svagere nerve impulser fra abdomen til hjernen. så hjernen ikke opfattede mætheden(evnen til at sige stop når kroppen havde indtaget nok kal. efter behovet for dem), på samme måde/lige så godt som normalt vægtige personer. eller noget i den retning vist nok.... som sagt er ikke belæst i mennesket kemi mv.

Jeg har i mit arbejde med ældre mennesker, set personer med visse former for demens, som selv heller ikke holdt inde med at spise når muligheden for at spise er der.

så her gav man så en bestemt mængde mad, og kun lidt af gangen for at sænke indtagets hastighed - da de ligfrem propede munden til de var ved at blive kvalt næsten.

Og som ham gutten(lægen) der bragte liv til emnet igen, beskrev så kan det jo være at det ikke blot er pga. psykisk svaghed/dumhed osv. at nogle bliver overvægtige! Men en fysisk defekt i kroppen, der øger ens lyst til at indtage føde.

alle kender det vel, tilbøjligheden til at købe noget mad den første time efter en lang træning er ret stor( lavt blodsukker og alt det der) - såfremt man ikke har planlagt det fra starten af. og taget mad med, eller skal hjem og spise efter træning mv.

(og det man køber har sikkert et større indhold af alt muligt usundt som sukker og fedt, end det vi ville spise hvis vi gik lige hjem og tilberedte et godt måltid)

Link to comment
Share on other sites

Det var da en uhyggelig mangel på indsigt og empati. Hvorfor skulle nogen vælge at blive kraftigt overvægtig, fordi de synes det er sjovt at blive set ned på ?.

Der er mange måder at håndtere psykiske problemer på, nogen drikker, andre tager stoffer, nogen overspiser for at dulme deres psykiske problemer.

Hvad ville i sige til en depressiv person ?, at vedkommende bare kunne tage sig sammen. Overspisning er for mange en coping strategi for at dumle deres psykiske problemer.

Omkring hver 3 person er i antidepressiv behandling inden en operation. Mange får et chock efter en operation, de bliver ikke mere lykkelige efter at være blevet slank. Så årsagen til fedme ligger nok lidt dybere end bare dovenskab.

Hvad med alle de håndboldspillere/foldboldspillere som får slidgigt i en tidlig alder, skal vi nægte dem et nyt knæ/hofte.

De vælger ikke at blive kraftigt overvægtige, men de vælger ikke at gøre noget ved det. Det er jo ikke fordi man vågner op en dag og har en BMI på 40.

Og en sammenligning af slidgigt og fedme er noget søgt imo.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Argumentationen med "skal man så også nægte grupper X som selv er ansvarlige for sygdom Y" er jo ikke mere valid og brugbar end argumentationen "skal man så også yde behandling til folk der ikke gider at rydde op i deres køkken".

Det ene fører ikke nødvendigvis til det andet, og med begrænsede samfundsressourcer må man nødvendigvis træffe valg - også principielle, netop fordi gruppen af gastric-bypass patienter ikke er så stor igen.

Lad os ikke glemme hvor ekstreme mængder mad det kræver at blive svært overvægtig. Vi snakker jo ikke bare lidt chokolade ved fjerneren ovenpå vedligeholdelsindtaget. Vi snakker litervis af flødeis og sovs over det hele - HØJT kalorieindtag, sådan at almindelige mennesker med almindelig appetit virkelig skulle gøre en indsats for at tage de mængder fedt på som svært overvægtige gør.

Løsnningen er nu engang stadig - spis mindre, og rør dig evt. lidt mere. Men alene kalorierestriktion er nok - motion er ikke nødvendigt. Når løsningen er decideret inaktivitet i form af - lad VÆRE med at spise 24/7, lad VÆRE med at købe 20 plader chokolade, etc., så må det individuelle ansvar stå over fællesskabets ansvar.

Og hvor er det nemt altid at henvise til empati, sympati og medfølelse og fælles ansvar kategorisk i sådanne diskussioner...

Link to comment
Share on other sites

Argumentationen med "skal man så også nægte grupper X som selv er ansvarlige for sygdom Y" er jo ikke mere valid og brugbar end argumentationen "skal man så også yde behandling til folk der ikke gider at rydde op i deres køkken".

Det ene fører ikke nødvendigvis til det andet, og med begrænsede samfundsressourcer må man nødvendigvis træffe valg - også principielle, netop fordi gruppen af gastric-bypass patienter ikke er så stor igen.

Lad os ikke glemme hvor ekstreme mængder mad det kræver at blive svært overvægtig. Vi snakker jo ikke bare lidt chokolade ved fjerneren ovenpå vedligeholdelsindtaget. Vi snakker litervis af flødeis og sovs over det hele - HØJT kalorieindtag, sådan at almindelige mennesker med almindelig appetit virkelig skulle gøre en indsats for at tage de mængder fedt på som svært overvægtige gør.

Løsnningen er nu engang stadig - spis mindre, og rør dig evt. lidt mere. Men alene kalorierestriktion er nok - motion er ikke nødvendigt. Når løsningen er decideret inaktivitet i form af - lad VÆRE med at spise 24/7, lad VÆRE med at købe 20 plader chokolade, etc., så må det individuelle ansvar stå over fællesskabets ansvar.

Og hvor er det nemt altid at henvise til empati, sympati og medfølelse og fælles ansvar kategorisk i sådanne diskussioner...

Og når du sprænger din bicepssene af den ene eller anden grund, så synes jeg du skal lære at leve med den.

Prøv at google: Binge eating disorder

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Og når du sprænger din bicepssene af den ene eller anden grund, så synes jeg du skal lære at leve med den.

Prøv at google: Binge eating disorder

Æhh jeg gider ikke puste det her op til en diskussion om liberalisme vs. ikke-liberalisme og velfærd på den og den måde, for så kompliceret er det ikke. Nu argumenterer jeg som en der går ind for sundhedssektoren som finansieret af skattemidler: Sportsudøvelse er ikke generelt usundt. Og en sprængt biceps, det er what happens, ligesom enhver anden sportsskade.... men nu kommer pointen: det kræver STADIG kirurgisk indgreb at behandle sådan en (i nogle situationer). Det kræver IKKE kirurgisk behandling at behandle fedme.

Den pointe skitserede jeg altså ovenfor :smile:

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share