Gastric-banding (indsnævring af mavesækken)


Stef
 Share

Recommended Posts

Lige en kommentar til de sidste indlæg

Er meget ked af at læse de indlæg der udtrykker så stor arrogance og manglende forståelse for problemet.

AT normalvægtige siger at overvægtige bare må tage sig sammen og spise mindre

...synes jeg lidt svarer til at man siger til en alkoholiker

"se på mig...jeg har ikke behov for alkohol...så du må bare tage dig sammen og gøre som mig...ellers er du selv ude om det"

Har arbejdet professionelt med overvægtige gennem i hvert fald 10 år efterhånden

Og min erfaring er at det absolut ikke er så let

Og påstanden om at det er en gruppe dovne mennesker der ikke "gider" gøre noget for sig selv ...er faktisk helt forkert.

Det er en yderst heterogen gruppe som ikke adskiller sig fra resten af samfundet. De arbejder ligesåmeget...sover ligesåmeget...og træner sjovt nok mere end gennemsnittet i befolkningen.

At det så ikke er nok...det er jo så en helt anden sag.

M.h.t fordommene omkring spisemønstre for overvægtige

De fleste overvægtige spiser faktisk ret fornuftigt.

Det typiske er at de har taget 2-3 kilo på om året 10 år i træk.

Det er faktisk meget meget lidt overspisning pr. år

Det er ikke noget med 20 chokoladeplader om dagen eller 15 burgere....

det drejer sig typisk om at spise 2-3 % mere end man har brug for...gennem mange år

Det er det mønster man skal have brudt

....men igen ...jo længere tid der er gået og jo sværere overvægt der er tale om...jo mindre chance er der for varigt vægttab

Noget at det der virker bedst på voldsomt overvægtige er tilsyneladende kulhydratfattige kure som vægtkonsulenterne og Dr. Atkins.

Synes også virkelig det er vigtigt at den "normalvægtige" befolkning udviser bare lidt forståelse for problemet.

Det er derfor også superfedt at så mange interesserer sig for dette forum

Synes bare at mange af bemærkningerne er meget uunderbyggede og i mange tilfælde ekstremt arrogante.

Overvægtige er jo altid kede af deres problem...og ofte meget usikre

Synes ikke der er grund til at tale så voldsomt ned til dem.

Kom i stedet med hjælpsomme bemærkninger eller klap på skulderen,

Det er det de har brug for

Vh Anders

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lige en kommentar til de sidste indlæg

Er meget ked af at læse de indlæg der udtrykker så stor arrogance og manglende forståelse for problemet.

AT normalvægtige siger at overvægtige bare må tage sig sammen og spise mindre

...synes jeg lidt svarer til at man siger til en alkoholiker

"se på mig...jeg har ikke behov for alkohol...så du må bare tage dig sammen og gøre som mig...ellers er du selv ude om det"

Har arbejdet professionelt med overvægtige gennem i hvert fald 10 år efterhånden

Og min erfaring er at det absolut ikke er så let

Og påstanden om at det er en gruppe dovne mennesker der ikke "gider" gøre noget for sig selv ...er faktisk helt forkert.

Det er en yderst heterogen gruppe som ikke adskiller sig fra resten af samfundet. De arbejder ligesåmeget...sover ligesåmeget...og træner sjovt nok mere end gennemsnittet i befolkningen.

At det så ikke er nok...det er jo så en helt anden sag.

M.h.t fordommene omkring spisemønstre for overvægtige

De fleste overvægtige spiser faktisk ret fornuftigt.

Det typiske er at de har taget 2-3 kilo på om året 10 år i træk.

Det er faktisk meget meget lidt overspisning pr. år

Det er ikke noget med 20 chokoladeplader om dagen eller 15 burgere....

det drejer sig typisk om at spise 2-3 % mere end man har brug for...gennem mange år

Det er det mønster man skal have brudt

....men igen ...jo længere tid der er gået og jo sværere overvægt der er tale om...jo mindre chance er der for varigt vægttab

Noget at det der virker bedst på voldsomt overvægtige er tilsyneladende kulhydratfattige kure som vægtkonsulenterne og Dr. Atkins.

Synes også virkelig det er vigtigt at den "normalvægtige" befolkning udviser bare lidt forståelse for problemet.

Det er derfor også superfedt at så mange interesserer sig for dette forum

Synes bare at mange af bemærkningerne er meget uunderbyggede og i mange tilfælde ekstremt arrogante.

Overvægtige er jo altid kede af deres problem...og ofte meget usikre

Synes ikke der er grund til at tale så voldsomt ned til dem.

Kom i stedet med hjælpsomme bemærkninger eller klap på skulderen,

Det er det de har brug for

Vh Anders

Hvorfor antager du automatisk at folk der svarer er normalvægtige? (Jeg er godt nok indenfor normalen nu, men i 2005 var jeg bestemt ikke)

Og med hensyn til at mange af de svært overvægtige ikke bliver kraftigt overvægtige ud af ingenting, men tager max 3 kg på om året... BULLSHIT. Hvis det var så vel kunne de nøjes med at drikke en liter cola mindre om ugen hver uge fordelt over hele året og så ville de rent faktisk tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg tror nu godt på det for nogles vedkommende.

Men hvad hjælper det at forbrænde 1000 kcal. når man efter sådan en tur indtager 2 liter flødeis, en månekage og Chokoladekiks fra Prince?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg tror nu godt på det for nogles vedkommende.

Men hvad hjælper det at forbrænde 1000 kcal. når man efter sådan en tur indtager 2 liter flødeis, en månekage og Chokoladekiks fra Prince?

Jeg syens, at det er en god ide at tage en principielt debat om hvad det offentlig skal betale og ikke betale.

Jeg synes dog at nogle udviser en mangel for respekt for, at nogle mennesker faktisk har et alvorlig problem. Der er mennesker som er disponerede for overvægt. Desuden har jeg meget svært ved at forstå, hvad den nederdrægtige måde at omtale andre mennesker på skal gøre godt for.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg syens, at det er en god ide at tage en principielt debat om hvad det offentlig skal betale og ikke betale.

Jeg synes dog at nogle udviser en mangel for respekt for, at nogle mennesker faktisk har et alvorlig problem. Der er mennesker som er disponerede for overvægt. Desuden har jeg meget svært ved at forstå, hvad den nederdrægtige måde at omtale andre mennesker på skal gøre godt for.

Du ser det som nederdrægtigt fordi de faktuelle kendsgerninger er hvad de er. Man bliver ikke fed af brokkoli og æbler - en væsentlig del af ens energiforbrug går til at varme kroppen op og holde organerne kører. Hvad sker der så når man vejer 80 kg, 100 kg, 120 kg, 150 kg, 170 kg? Personen på 170 kg skal gøre en seriøs indsats for at opretholde sin overvægt.

Det er som om det kategorisk er umuligt og nedværdigende at sige at personerne blot skal udøve det minimum af selvkontrol at lade være med at spise. Det kræver inaktivitet - ikke aktivitet.

Den principielle debat om hvad det offentlige skal betale har alle været over flere gange end man kan tælle, men så principiel behøver den ikke engang at være. Vi kan sagtens snakke ud fra et princip om en offentlig sundhedssektor, og ikke skulle grundlæggende vende "skal vi have en offentlig sektor eller ej".

"I'm fat because I eat...and I eat because I'm fat".

Link to comment
Share on other sites

Du ser det som nederdrægtigt fordi de faktuelle kendsgerninger er hvad de er. Man bliver ikke fed af brokkoli og æbler - en væsentlig del af ens energiforbrug går til at varme kroppen op og holde organerne kører. Hvad sker der så når man vejer 80 kg, 100 kg, 120 kg, 150 kg, 170 kg? Personen på 170 kg skal gøre en seriøs indsats for at opretholde sin overvægt.

Det er som om det kategorisk er umuligt og nedværdigende at sige at personerne blot skal udøve det minimum af selvkontrol at lade være med at spise. Det kræver inaktivitet - ikke aktivitet.

Den principielle debat om hvad det offentlige skal betale har alle været over flere gange end man kan tælle, men så principiel behøver den ikke engang at være. Vi kan sagtens snakke ud fra et princip om en offentlig sundhedssektor, og ikke skulle grundlæggende vende "skal vi have en offentlig sektor eller ej".

"I'm fat because I eat...and I eat because I'm fat".

Du er jo bare en troll, der ikke fortjener mere opmærksomhed- :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Du er jo bare en troll, der ikke fortjener mere opmærksomhed- :blink:

Jeg ville anmelde dit indlæg til MOD, men det er jo fint de kan se du ikke giver mening her. Der er intet troll over mit indlæg.

Jeg mener stadig det er absurd at operere på fysisk raske mennesker, og husk at indgrebet indebærer en ikke-uvæsentlig risiko for ret slemme komplikationer.

Den fysiske, praktiske løsning til fedme er meget nemmere end for stort set alle andre lidelser.

Link to comment
Share on other sites

Unskyld hvilket indlæg fungerer mest som en troll - dit eller hans? han argumenterer da i hvert fald for hans holdning...

Jeg har prøvet at belyse at det for en del ekstremt overvægtige, er psykiske faktorer der dominerer. Jeg kan virkelig ikke se hvad det bidrager at blive ved med at sige,æv bæv de kan bare holde op med at æde osv.

Jeg har mødt en del gennem motion på recept og det er ikke så simpel en problemstiling, som mange her gerne vil gøre det til. Jeg bliver ligeså provokeret af at se nogle skal have speciel bygget kørestol, fordi en alm er for lille osv.

Men det hjælper altså ikke at sige til dem at de bare skal lette røven og komme igang. For mig er ekstrem fedme en sygdom på linie med anoreksi/alkoholisme ect. Behandler man ikke deres psykiske problemer, så får man aldrig løst deres vægtproblem.

Det er bemærkelsesværdigt at nogle patienter efter en gastric-banding operation bliver er depressive, selvom de har tabt sig. Lige pludselig kan de ikke trøste sig gennem mad og oplever tomhed og angst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet at belyse at det for en del ekstremt overvægtige, er psykiske faktorer der dominerer. Jeg kan virkelig ikke se hvad det bidrager at blive ved med at sige,æv bæv de kan bare holde op med at æde osv.

Jeg har mødt en del gennem motion på recept og det er ikke så simpel en problemstiling, som mange her gerne vil gøre det til. Jeg bliver ligeså provokeret af at se nogle skal have speciel bygget kørestol, fordi en alm er for lille osv.

Men det hjælper altså ikke at sige til dem at de bare skal lette røven og komme igang. For mig er ekstrem fedme en sygdom på linie med anoreksi/alkoholisme ect. Behandler man ikke deres psykiske problemer, så får man aldrig løst deres vægtproblem.

Det er bemærkelsesværdigt at nogle patienter efter en gastric-banding operation bliver er depressive, selvom de har tabt sig. Lige pludselig kan de ikke trøste sig gennem mad og oplever tomhed og angst.

Jo, det er også fair nok, alle har jo hver især deres egen mening til emnet - synes ikke den sidste post passede ind, tror ikke det er en troll, selvom jeg ikke nødvendigvis deler holdningen. Kan også sagtens følge din holdning, tror bare også det er forkert at skyde psykiske problemer og dårlige genetiske dispositioner ind som størstedelen af problemet - tror vitterligt der bare er mange der har en forkert kost og er for inaktive - så kan man jo så kalde det dovenskab og flødekagespisning, eller bare uheldige kostvaner, men uanset hvilket ord man bruger er betydningen jo lidt ala det samme, selvom det første selvsagt er mere (unødvendig) anstødeligt end det andet.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Referencer vedr overvægt:

Som svar på forespørgslen vedr overvægtiges livsstil

Der er for 3-4 år siden nedsat en lægelig gruppe under navnet "Task force against obesity"

Den havde til formål at kortlægge livsstilsfaktorer og kostvaner...for at kunne identificere korrigerbare faktorer der evt kunne normalisere vægten hos overvægtige

Lidt kort fandt den ud af følgende

1. Man kan dele overvægtige op i a: 10 % der er voldsomt overvægtige..og som spiser meget eller temmeligt usundt hele tiden

b: 90 % der som jeg nævnte tidligere har taget ganske langsomt på...og som ganske overraskende lever sundere end baggrunsbefolknignen i de fleste parametre (motion, fedtprocent, fibre , alkohol os.v). Men indtager 2-5% ekstra kalorier i forhold til forbruget. Og tager derfor på alligevel

Ligeledes fandt man at de 10% i gruppe a er nærmest behandlingsresistente hvad angår diæt og kostråd samt motion. Så de oprindelige retningslinier var at det var denne gruppe der skulle have tilbudt operation...for ellers var de simpelthen uden for terapeutisk rækkevidde.

Siden da har man fundet ud af at patienterne i gruppe b har en rigtig god prognose hvis man fanger dem tidligt i forløbet.

I disse tilfælde er det yderst gavnligt med kostråd og motion

Men hvis der går for lang tid...eller patinetrne tager for meget på begynder effekten hurtigt at nærme sig 0% for varig vægttab

Man regner med at det er fordi bughinde begynder at fungere som et endokrint organ hvis man er overvægtig gennem lang tid.

Og at kroppen så at sige bliver toptunet til at ekstrahere ernæring fra tarmen og derefter komme det i depoter i fetvævet omkring tarmen.

Derfor oplever de fleste overvægtige at de tager hurtigere på en andre hvis de spiser for meget

...og taber sig i langsommere end andre ved hypokaloriske diæter

Oversigtsartiklen kan findes på pubmed.com under TASK FORCE AGAINST OBESITY

Til Armada: Ved ikke helt hvad der stikker dig. Men det er godt nok nogle hårde udmeldinger du kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Referencer vedr overvægt:

Som svar på forespørgslen vedr overvægtiges livsstil

Der er for 3-4 år siden nedsat en lægelig gruppe under navnet "Task force against obesity"

Den havde til formål at kortlægge livsstilsfaktorer og kostvaner...for at kunne identificere korrigerbare faktorer der evt kunne normalisere vægten hos overvægtige

Lidt kort fandt den ud af følgende

1. Man kan dele overvægtige op i a: 10 % der er voldsomt overvægtige..og som spiser meget eller temmeligt usundt hele tiden

b: 90 % der som jeg nævnte tidligere har taget ganske langsomt på...og som ganske overraskende lever sundere end baggrunsbefolknignen i de fleste parametre (motion, fedtprocent, fibre , alkohol os.v). Men indtager 2-5% ekstra kalorier i forhold til forbruget. Og tager derfor på alligevel

Ligeledes fandt man at de 10% i gruppe a er nærmest behandlingsresistente hvad angår diæt og kostråd samt motion. Så de oprindelige retningslinier var at det var denne gruppe der skulle have tilbudt operation...for ellers var de simpelthen uden for terapeutisk rækkevidde.

Siden da har man fundet ud af at patienterne i gruppe b har en rigtig god prognose hvis man fanger dem tidligt i forløbet.

I disse tilfælde er det yderst gavnligt med kostråd og motion

Men hvis der går for lang tid...eller patinetrne tager for meget på begynder effekten hurtigt at nærme sig 0% for varig vægttab

Man regner med at det er fordi bughinde begynder at fungere som et endokrint organ hvis man er overvægtig gennem lang tid.

Og at kroppen så at sige bliver toptunet til at ekstrahere ernæring fra tarmen og derefter komme det i depoter i fetvævet omkring tarmen.

Derfor oplever de fleste overvægtige at de tager hurtigere på en andre hvis de spiser for meget

...og taber sig i langsommere end andre ved hypokaloriske diæter

Oversigtsartiklen kan findes på pubmed.com under TASK FORCE AGAINST OBESITY

Til Armada: Ved ikke helt hvad der stikker dig. Men det er godt nok nogle hårde udmeldinger du kommer med.

Nu sidder jeg lige i eksamenslæsningen så har ikke tid til at freestyle pubmed atm., men synes umiddelbart det sidste du skriver lyder lidt mærkeligt. Bughinden fungerer som et endokrint organ, og secernerer hvad lige præcis? - der er overhovedet ikke styr på det endokrine hvad angår sult/mæthed endnu. Synes også det lyder underligt hvad du skriver om mavetarmsystemet - i forvejen optages så godt som alt næring i det humane mave-tarmsystem - og fedstoffer skal vel stadig forbi leveren for at blive lagret i de adipøse væv?

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår sult/mæthed har du helt ret

Der er man ikke særlig langt

Men der er faktisk ret massiv forskning hvad angår denne endokrine funktion af bughinden

Bl.a er der kommet et lægemiddel der hæmmer denne funktion (CB1)...altså den funktion der gør at man optager ekstra fedtsyrer og energi i øvrigt

Det hedder Acomplia og er i handlen allerede

Men det er jo selvfølgelig stadig noget kontroversielt

..og vil sikkert være det noget tid endnu

Synes bare umiddelbart at der er god sammenhæng mellem overvægtiges situation og denne toptuning af ernæringsoptagelsen

God eksamneslæsning :o)

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår sult/mæthed har du helt ret

Der er man ikke særlig langt

Men der er faktisk ret massiv forskning hvad angår denne endokrine funktion af bughinden

Bl.a er der kommet et lægemiddel der hæmmer denne funktion (CB1)...altså den funktion der gør at man optager ekstra fedtsyrer og energi i øvrigt

Det hedder Acomplia og er i handlen allerede

Men det er jo selvfølgelig stadig noget kontroversielt

..og vil sikkert være det noget tid endnu

Synes bare umiddelbart at der er god sammenhæng mellem overvægtiges situation og denne toptuning af ernæringsoptagelsen

God eksamneslæsning :o)

Oki takker - lyder interessant - det vil jeg lige kigge på engang det her pato helvede er overstået :smile:

Link to comment
Share on other sites

Et par hurtige tanker:

Forsvinder de 'pykiske problemer' ELLER hver det nu er for problemer vi virkelig snakker om, fordi man laver et indgreb der rent fysisk umuliggør 'tvangs-MÆNGDE-ædning'? hvis ikke, hvilken betydning har det så?

Selv har jeg nok en mere holistisk opfatelse af situationen, noget jeg generelt syntes vi har tendens til at mangle i netop vores samfund, selv om det vel er på vej til det bedre.

Når det er sagt, så er jeg slet ikke i tvivl om at mange af de faktore, som feks romeren og mz nævner spiller ind, og at problemstillingen er langt mere kompliceret, end blot at henvise til de fysiske love, det gælder iøvrigt ikke bare overvægt men alt muligt, hvis det var tilfældet, ville vi alle sammen være super mennesker/robotter, der blot gjorde alt så optimalt som overhovedet muligt - set rent ud fra fysiske nytteværdier, det er ikke blot 'ikke tilfældet', men der er også langt mere i det at være menneske end som så. Jeg stiller blot voldsomt tvivl ved at operation virkelig skulle være en optimal løsning for særlig mange.

M.V.H

Helio

PS; jeg kan yderligere nævne, at jeg er en af de folk, der jævnligt LÆSER Arnes gribende log, sidder og hepper på ham, og uden at kende ham, selvfølgelig ønsker ham det bedst muligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share