smagsoptimering af hjemmelavet proteinbar


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Som postbud, der er på farten 5, 6, 7 timer i løbet af en dag, skal man jo have noget godt til mavsen.

Derfor har jeg lige præcis i aften forsøgt mig med nedenstående opskrift på en proteinbar:

Energi/Protein bar:

140gram proteinpulver (jeg brugte chokosmag)

7 dl havregryn

½ liter skummetmælk

2 æggehvider

2 teske bagepulver

½ teske salt

1 teske kanel

(tilsæt eventuelt lidt vand hvis massen bliver for tør)

bland hele svineriet i en skål og hæld det ned i en 20x20cm ildfast fad (husk bagepapir)

bag i 35 min ved 175 grader

skær ud i 8 barer

husk at putte dem i køleskabet når de er kolde 

hver bar indeholder ca:

220 kcal

20gram protein

25gram carbs

4gram fedt

De er lidt tunge i det, men giver et godt boost f.eks på arbejde eller om morgenen

Det kunne bestemt have gået meget værre end det gjorde, og der kom da en brun og spiselig masse ud af det :lol:

MEN, det kan bestemt også gøres bedre.

Jeg synes den blev temmelig kage-agtig, og ikke så meget bar-agtig. Måske jeg brugte lidt for meget bagepulver, kan det være årsagen? Måske bliver den bare kage-agtig, når man selv laver den? :unsure: Der kom måske 2½-3 teske bagepulver i, men så var bøtten også tom :bigsmile:

Konsistensen er dog en bi-ting, det primære er smagen, og selvom den som sagt sagtens kan spises var den måske lidt intetsigende i det, grænsende til kedelig ;)

Så til alle jer super-kage-bagere (Hoosier falder i tankerne :tongue: ), hvad kunne man smide i, og i hvilke mængder, for at peppe smagen op?

:4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

MaxP:

Jeg lavede den også på et tidspunkt med Champion Nutrition chokolade smag - Jeg får nu bræk fornemmelse, hver gang jeg nærmer mig en prot shake med CN chokolade.

De protein "barer" er downright ELENDIGE! Samtidige er de ufattelige tørre og slet ikke til at få ned. Jeg er ihvertfald sikker på, at jeg aldrig mere skal lave de protein "barer" igen!! FØJ!

Samtidig er det jo bare en kage, og hvis du vil have rigtige barer - så tror jeg du bliver nød til at købe dem! - tvivler stærkt på, at man er i stand til at lave nogle ordentlige nogle hjemme i køkkenet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den blev temmelig kage-agtig, og ikke så meget bar-agtig. Måske jeg brugte lidt for meget bagepulver, kan det være årsagen? Måske bliver den bare kage-agtig, når man selv laver den?

De bar jeg laver bliver også mere kageagtige. Men det ændre dog ikke ved, at smagen, enerigifordelingen og mæthedsfornemmelsen efterfølgende er helt i top.

Min opskrift minder meget om din, dog med visse ændringer:

150 gr. chokolade whey.

7 dl. havregryn

½ liter skummetmælk

2 æg

3 teskefuld bagepulver

½ teskefuld salt

2-3 skefulde olivenolie

2-3 skefulde sødemiddel

1-2 teskefulde kanel

Ca. 40-45 min ved 175 grader.

Smager rigtig godt og er meget luftig. Dermed slipper man for den "tørre" fornemmelse af rygbrød.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Rune: Det lyder interessant. Jeg har dog stadig mareridt efter den kage jeg lavede. Føj føj!

Men den var dog heller ikke helt, som den du har foreskrevet.

Er det bare den alm. flaske "SØD", hvor der skal 2-3 skefulde i? Det virker temmeligt overdrevet, da et par dråber kan gøre næsten hvad så helst sødt?!

Men det er måske noget andet sødemiddel du har brugt?

Edited by JessPedersen
Link to comment
Share on other sites

Men den var dog heller ikke helt, som den du har foreskrevet.

Er det bare den alm. flaske "SØD", hvor der skal 2-3 skefulde i? Det virker temmeligt overdrevet, da et par dråber kan gøre næsten hvad så helst sødt?!

Men det er måske noget andet sødemiddel du har brugt?

Der findes også sødemiddel i pulverform ;)

HK

Link to comment
Share on other sites

Er det bare den alm. flaske "SØD", hvor der skal 2-3 skefulde i? Det virker temmeligt overdrevet, da et par dråber kan gøre næsten hvad så helst sødt?!

Det er bare en almindelig flaske sødemiddel. 2 spiseskefulde giver kagen/baren en rigtig god smag og ikke overdreven smag af sukker. Jeg tror de gængse anvisninger vedr. sødemiddels kraftige virkning er lettere overdreven. I mine bar/kager er smagen i hvertfald perfekt.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Hey

150 gr. chokolade whey.

7 dl. havregryn

½ liter skummetmælk

2 æg

3 teskefuld bagepulver

½ teskefuld salt

2-3 skefulde olivenolie

2-3 skefulde sødemiddel

1-2 teskefulde kanel

Ca. 40-45 min ved 175 grader.

Har du tilfældigvis kcal-tallet pr. 100gr?

Ville være en stor hjælp B)

Link to comment
Share on other sites

MaxPower>>

Den kage du poster opskriften på er originalt den jeg omtaler så meget i min log!

Den bliver overhovedet ikke tør hvis du putter frugt i den, men tilgengæld fedtet og den kan jo være en ulempe når du skal have den med rundt :o

Men jeg har endnu ikke fået den til at antage andet end kageform, "baragtig" får den svært ved at blive!

Men det Rune skriver om sødemiddel lyder egentlig meget spændende, måske man lige skulle kaste sig ud i det...?

Viggo>>

Du kan jo bare smide alle ingredienserne ind i krop og kost og dividere dem med kagens samlede vægt - så har du jo protein, kulhydrat, fedt og kalorieoplysninger som du ønsker dem :w00t:

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tænkte lidt på om man ikke kunne overtrække dem med sukkerfri chokolade blandet med sød ??? Ved ikke om det stivner <_<

Mht. til smag: Essenser ! Toffee, chokolade, baileys osv. osv. Ved ihvertfald at Superbest har en del DDV essenser. Det kan ihvertfald peppe smagen op.

Om man så bryder sig om konceptet med essenser, er en helt anden snak :)

Edited by CLO
Link to comment
Share on other sites

Så er jeg tilbage fra dagens post-tur, og bar'en var en stor succes.

Konsistensen var faktisk lige i øjet, tilpas luftig og ikke for tør, selvom det dog ikke skadede at jeg havde lidt vand med til at skylle efter. Det kræver nok en del tilsætningsstoffer og andet stads at lave en rigtig bar-konsistens.

Måske er man ikke så kritisk mht smag når man er sulten, men jeg synes faktisk den smagte bedre end det stykke jeg spiste varmt igår efter at have bagt den.

Min læremester fik også lige et stykke og kunne ikke tro sine egne smagsløg da han fik ingredienserne at vide, og han måtte straks have opskriften :lol:

Han foreslog at den godt kunne bruge lidt mere kanel, og en omgang hakkede hasselnødder tror jeg bestemt også vil gavne.

Så er det store spørgsmål hvor meget af det jeg så skal forsøge med næste gang :bigsmile:

Andre er naturligvis yderst velkomne til at være med i eksperimenteringen.

Link to comment
Share on other sites

5 dl havregryn

5 dl summetmælk

150 g protein pulver neutral smag

3 moste bananer

En god håndfuld rosiner

2 tsk. vanilie sukker

2 tsk. bage pulver

½ tsk. salt

1 helt æg

3 æggehvider

Den opskrift jeg bruger pt., de bliver knap så tørre som den originale opskrift, faktisk en smule smattet, hvilket passer mig fint. Den originale var lidt for tør og tung til mig. Tror dog jeg vil prøve med en dl mindre mælk næste gang.

Den skal dog have lidt længere i ovnen end den anden opskrift.

Link to comment
Share on other sites

ALVERDEN TIL FORSKEL!!

Troede ikke mine egne smagsløg, da jeg satte tænderne i den nye kage!

En banan, lidt sødemiddel og frugter, har gjort en totalt elendig kage til en ret yum yum lækker hapse prot kage! Det er ikke sidste gang jeg laver det! *MUMS*

uhh - lyder godt :w00t:

men hvilken opskrift brugte du?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var virkeligt godt! Det smager jo næsten af chokolade/æble kage. Den var ikke kun spiselig, det var sådan at jeg næsten ikke kunne lade den være :w00t:

Men jeg brugte den opskrift Rune postede. Jeg tilføjede dog en banan til det hele, og blendede hele svineriet. Jeg tilføjede desuden lidt ekstra kanel, som gav virkelig en god smag.

Da massen var helt sammenrørt, tilsatte jeg små stykker æbler og rørte let rundt. Det gav yderligere end endnu mindre "tør" smag.

Hvis du skal prøve at bage kagen igen, så prøv med æble stykker - det giver en HELT anderledes og frisk smag. :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der ved hvordan man bedst anvender caseinprotein i madlavning. Jeg har 20 kg stående og har store problemer med at bruge det, da det klistrer sammen når man forsøger at opløse det. En mindre mængde kan opløses i varmt vand, men varme shakes er ikke min livret :cry:

Det kunne være fedt at være i stand til at lave nogle proteinbarer af det. Det er en ingrediens i nogle af de proteinbarer man køber.

Jeg prøver Runes kage i morgen, med æble og hasselnødder. Lyder rigtig godt :)

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

2-3 skefulde sødemiddel

Hvorfor sødemiddel? Har jeg misforstået noget, eller man brug for sukker til at fylde glykogen depoterne efter træning?

Hvad mener du? :blink:

Hvem siger baren skal indtages efter træning?

Alle former for kulhydrat som kan optages, kan bruges til at fylde glykogendepoterne (tror jeg nok ;) ) forskellen er blandt andet hvor hurtigt det sker. Alm sukker optages ikke specielt hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share