Masseopbygning under diæt


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Vi har jo debatteret det et utal af gange, at hypertrofi ikke sker når vi er i kcal. underskud.

Men det ser altså ud til lige p.t. at jeg på trods af diæt gainer på især overarm og lår lige nu, der er kommet næsten +1 cm siden diætstart (upumpet tilstand) på overarm, og +1.5 på lår - og det skal siges at der praktisk talt ikke har været noget fedt på hverken arm eller lår fra start af.

Og det er altså på trods af der er smidt lige knapt 4 kg.

Bare lige lidt info.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hælder også til at det er en mulighed - oplever det selv gang på gang :D

Jeg tror ikke det er muligt at være på en meget streng diæt og bygge muskle på samme tid, men moderat diæt hvor du indtager over dit BMR - helt klart - specielt hvis du spiser fornuftige ting :)

Men helt klart så vil din genetik også spille ind - for nogen personer vil det aldrig være en mulighed at bygge muskler under en diæt mens andre vil opleve en fornuftig fremgang.

p.s. du har sgu de vildeste vener :drool: på den underarm

I LIKE :angelgrin:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Selv når du er på diæt, selvom den kan være hård, så vil du jo ikke være i katabolsk tilstand hele tiden, I timerne efter et måltid vil man vel, med en masse forbehold, sagtens kunne være i anabolsk tilstand og dermed have mulighed for at opbygge ny muskelmasse.

Kvaliteten af din diæt, gener osv spiller naturligvis kraftigt ind

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke ekspert i biologi, men jeg synes den forklaring der bliver givet gang på gang giver udemærket mening. Nemlig at man ikke er kalorieunderskud 24/7 medmindre det er en meget streng diæt. Hvis du 12 timer om dagen er i overskud kan du opbygge muskelmasse, mens du de andre 12 timer er i underskud og kan nedbryde fedtmasse. Jeg ved ikke om kroppen skifter så tit mellem anabolsk og katabolsk tilstand, men man kunne også se det over en uge i stedet for en dag.

Link to comment
Share on other sites

Er også enig i det er muligt :)

Har selv oplevet det her under min egen diæt.. Vægttab i kilo har været ca 2 kg, men fedttabet er på knap 3 kg... Derudover har jeg stort set ikke smidt en eneste cm i omkreds ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er debateret mange gange, men der er aldrig nogen, der har sagt det ikke kan lade sig gøre at tabe fedt og opbygge muskler over et givent tidsrum. Det sker bare i 2 forskellige tilstande som ikke kan optræde på samme tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

BreakerTG> tjae..."samme tid" er jo lidt flueknep kan man sige

Det synes jeg da ikke det er. Og slet ikke når det er sagens kerne. Med mindre alle måltider er yderst kaloriefattige, så vil man svinge mellem kalorieunderskud og kalorieoverskud henover døgnet. Og netop derfor kan man godt bygge muskelmasse mens man taber sig. Det sker bare ikke hvis man er i kalorieunderskud konstant, som ved diæter hvor man spiser meget få kalorier. Det er nu engang et biokemisk faktum at anabolisme kræver kalorieoverskud, mens katabolisme kræver kalorieunderskud.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du vil selvsagt være i kcal overskud hver gang du har indtaget et måltid (med mindre du har splittet dem ud på 150 over dagen.. sådan cirka), så hvis du er særdeles disponeret genetisk for din partionering båden negativ og positiv (i kcal underskud og overskud), så vil du smide majoriteten af kcal ud i musklerne ved overskud og hente underskuddet fra fedtcellerne... og vi har vist diskuteret hvilken kategori du ligger i... heldige kartoffel.

Link to comment
Share on other sites

Fitt -> Nu hvor du alligevel har gang i lidt pral B) Kan vi så ikke lokke dig til, at beskrive hvordan din kost, typisk kunne se ud, henover et døgn ? :4mewantfood: :4flex: Selv skal jeg til at cutte igen fra næste uge af. Og jeg ville sku blive glad, hvis det samtidig kunne lykkedes for mig, at gaine lidt undervejs :)

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

Vil det så være fornuftigt at indtage en stor mængde føde efter træning (1-3 timer) ? der er jo primært efter træning muskelopbygningen er i gang,

ja - men ikke grundet de forhold du nævner. Men partioneringen som bliver allokeret til musklerne er så meget større, at det vil betale sig at prioritere største delen af sit kulhydratindtag efter træning ved diæt.

Muskelopbygningen (målt som net proteinsynthese) topper ved 24 timer.

Link to comment
Share on other sites

Kan det have betydning i hvilken rækkefølge man spiser/optager sin mad?

Jeg tager tit noget proteinpulver lige når jeg står op, og derefter spiser jeg morgenmad (som vi siger kun indeholder kulhydrat). Hvis vi antager at proteinpulvered bliver optaget tidligere end min morgenmad så går noget af energien fra proteinet vel til kroppens normale drift (skal her forstås som ikke muskelopbyggende) og dermed ikke til at opbygge muskler? Bagefter kommer morgenmaden så og de kulhydrater det indeholder kan enten gå til kroppens normale drift og resten kan sætte sig som fedt eller noget i den stil.. der er ikke mere protein så musklerne kan ikke opbygges.

Hvis man gjorde det i omvendt rækkefølge gik kulhydraten måske til kroppens drift mens proteinen bagefter gik til musklerne.

Ok det er meget firkantet stillet op men i forstår nok ideen. Kan der være noget om det?

Link to comment
Share on other sites

Fitt -> Nu hvor du alligevel har gang i lidt pral  Kan vi så ikke lokke dig til, at beskrive hvordan din kost, typisk kunne se ud, henover et døgn ?  Selv skal jeg til at cutte igen fra næste uge af. Og jeg ville sku blive glad, hvis det samtidig kunne lykkedes for mig, at gaine lidt undervejs

Nu var det ikke lige ment som pral ;) - mere en konstatering. Min diæt er ikke noget specielt, jeg laver en risblanding om morgenen, med 1000-1400 kcal i, ris + grøntsager + proteinkilde (tun/kylling etc.) - dette er så min mad igennem dagen fordelt udover 6-8 måltider.

Om morgenen og sidste måltid inden træning kører jeg en portion havregryn - udover dette så har jeg 2-4 shakes om dagen (den første med udo's) og 2-3 liter skummetmælk (afhængig af kcal. indtaget ).

5 dage om ugen er der lavt kulhydratindtag, 1 dag er der lidt mere og den sidste er refeed dagen hvor jeg får +1000 kcal primært fra kulhydrater. I hverdagenen er det bare mængden af ris der justeres ved i risblandingen for at geare ned eller geare op for kulhydraterne.

Dette er selvfølgelig ekskluderet de frekvente byture som jeg render ind i ;)

Link to comment
Share on other sites

Snoopy> det er dejligt nemt ihvertfald, hvilket også er en vigtig årsag. Og sålænge at sulten ikke får lov til at banke på - så er det faktisk ikke noget problem når man lige har overstået de første 2-3 uger.

Havde jeg været en gourmetkok, havde jeg nok valgt at variere kosten lidt mere - men dette her tager 15 minutter af min tid hver morgen - og så har jeg mad til hele dagen, så der er et element af magelighed i det også ;)

Link to comment
Share on other sites

Vil det så være fornuftigt at indtage en stor mængde føde efter træning (1-3 timer) ? der er jo primært efter træning muskelopbygningen er i gang,

ja - men ikke grundet de forhold du nævner. Men partioneringen som bliver allokeret til musklerne er så meget større, at det vil betale sig at prioritere største delen af sit kulhydratindtag efter træning ved diæt.

Muskelopbygningen (målt som net proteinsynthese) topper ved 24 timer.

Hvordan ville en graf med proteinsyntese som funktion af tiden se ud? Man skal vel tilpasse sit kalorieindtag derefter hvis man er rigtig fantiker :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share