Vægtvogterne "kostplan"


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa... :)

Jeg er efterhånden ved at være træt af at prøve at holde en kostplan, da jeg ikk hele dagen igennem står for madlavning, spisetider osv... Det bli'r hele tiden ustabilt :(

Men min mor har nu tilmeldt sig noget Vægtvogterne hvor man tæller points gennem dagen - noget med at man så "nærmest" kan spise det man vil - selvfølgelig fordele pointne lidt fornuftigt...

Jeg føler mig så lidt fristet til at måske hoppe på den vogn for at holde lidt styr på kosten... Jeg vil gerne udtrykke min respekt for Vægtvogterne - jeg ved de har gode resultater på samvittgheden... Men er deres planer ikk primært for de lidt mere stærkere overvægtige?

Vil jeg kunne ha resultater ved at hoppe med?

Jeg er 178 cm og vejer 80 kg - desuden er jeg kraftigt bygget...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jamen jeg tror sådan set bare at vægtvogternes 'points' er en forenklet og noget mere upræcis måde at tælle kalorier på.

Jeg går ud fra at man får tildelt X antal points alt efter hvor meget man vejer og hvor aktiv man er i sin hverdag. Det er jo sådan set fint nok at man bliver holdt lidt i ørene hver uge, men det vil være mere præcist og ganske gratis at tælle kalorier i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Det er fuldstændig rigtigt, men det er sq svært at få alt strikket så præsist sammen når man har en hel familie der skal til judo, fodbold, tennis og ridning på forskellige tidspunkter og maden ikk lige er så afvejet hver dag - er der 1 kilo kød så spiser man det - er der et halvt spiser man det - man spiser hva der kommer...

Boede jeg for mig selv og sådan ville det være noget nemmere - ligesom mange af jer toptrimmede kamprobotter herinde sikkert gør :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jo VV har mange gode resultater, men jeg giver ikke meget for det.

Det er "nemt" nok at være på en kur, men hvad så når du har fået dit mål og begynder at spise nomal igen? Jeg har oplevet mange som har brugt vv til at tabe sig med, men efter de har nået deres mål har de tager det mest på igen.

Jeg har brugte/bruger en diætis, med hende har jeg lavet nogle madplaner jeg som følger. Nu har jeg næsten nået mit mål, og så ændre vi bare planen så jeg får mere at spise (men heller ikke mere end at jeg ikke tager på).

Jeg tror at vigtigeste for dig er at ændre hele din livstil for at du har noget du kan bruge langt fremme i tiden.

Men det er jo op til dig selv, bare mit synspunkt :D

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok ret i - jeg har ikk tendens til at tage på med min normale kostindtagen - jeg har bare i en årrække været overvægtig pga for meget computer og cola...

Så jeg ville bare lige tabe de nødvendige kilo og så ellers fortsætte som altid - dog med kosten lidt i baghovedet når man ryger forbi McD eller noget...

Men du er bestemt værd at lytte til :) - dine resultater er virkelig flotte og du ved sq hva du snakker om... B)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man alligevel vil holde regnskab med sin kost virker det for mig tåbeligt at bruge en upræcis metode.

Jeg kender ikke VV's point-system i bund, men følgende fra deres hjemmeside forholder jeg mig særdeles skeptisk overfor:

Hver fødevare er tildelt et bestemt antal Points: Du skal blot sørge for at spise for det antal point som du er blevet tildelt.

og

Du kan spise din yndlingsmad, og kommer ikke til at sulte.

hvis du har et bestemt antal point at gøre godt med, og din ynglingsmad har mange point bliver det nok svært at holde sig mæt hele dagen.

valgfri mængde kartofler..............2 Points

:blink::blink::blink:

Du skal ikke veje eller måle din mad.

så det er ligemeget hvor stor jeg laver min hakkebøf - bare der kun er en? :tongue:

Med lidt viden og en god portion sund fornuft kan man godt tabe sig uden at skulle tælle kalorier hver dag - men det er en forbandet lærerig proces i det mindste at prøve.

jeg har bare i en årrække været overvægtig pga for meget computer og cola...

Lær at drikke light :)

Det lyder absurd, men det KAN lade sig gøre.

1½ L "rigtig" cola indeholder ca 600kcal, sådan rundt regnet en femtedel af dit samlede energibehov pr dag.

Drikker du 1½ L om dagen vil du tabe cirka et halv kg om ugen bare ved at skifte til light

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Boede jeg for mig selv og sådan ville det være noget nemmere - ligesom mange af jer toptrimmede kamprobotter herinde sikkert gør  :lol:

Enhver ændring i livsstil kræver hååårdt arbejde. Bevidsthed om, hvor man er, hvor man vil hen og hvordan. Ikke ualmindeligt at tro, at de andre har lettere ved det... fordi, fordi og græsset er altid grønnere... Alle har sit at kæmpe med. Jeg tilslutter mig i øvrigt kalorie tællerne - selv/kost-indsigt der vil noget. Held og lykke med det Currant

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Vægtvogterne har een fordel: Du kan leve af mars & rigtig cola, bare du ikke får mere end dine point :blink: :lol:

Hvad har du spist i dag ? 2 kingsize mars & 1 l. cola :)

Sorry, nu skal jeg nok være seriøs: Tæl kalorier ! I starten er det en lille smule bøvlet, men ret hurtigt får du en fin fornemmelse af mængderne, således at du kan tage den på slump. En ugentlig vejning & stiger din vægt selv om du har passet din kost, så er det frem med vægten igen ! Tast det hele ind i Krop & kost fra AllNatural så skal du ikke selv regne så meget.

Nemt, hurtigt & billigt ! :)

Link to comment
Share on other sites

Currant> hvorfor skulle det blive dyrere ?

Som manger siger, så tæl kcal hvis det er et problem selv at kontrollere det på gefühl.

Det kan være bøvlet istarten, især hvis man ligepludselig skal til at overskue en fuld varieret kost bestående af alle mulige eksotiske varer - derfor kan det være en fordel at starte i det små med en knap så varieret kost, som man ihvertfald kender kcal. antallet på - og så langsomt udvide sortimentet.

Det svinger selvfølgelig afhængigt af hvordan man spiser - hvis ens måltider ikke er tilrettelagt kan det selvfølgelig være en anelse svært - men har man styr på sine måltider fordelt over dagen, ved man efterhånden hvor mange kcal et givent måltid skal indeholde, og hvad det skal bestå af.

Og så er det faktisk ikke så svært, og man finder ret hurtigt udaf hvilke madvarer der har høj kurs - og her falder marsbarren hurtigt fra ;)

Link to comment
Share on other sites

Brød: 30 g morgen, 60 g. frokost & 30 g. aften

Grønt: 3-500 g både frokost & aften

Frugt 4-5 stykker (Maks. 1 banan & den tæller som 2 styk)

Mælk: en kvart liter skummemælk

Ost: 25 g. fed ost om morgenen

PEPSI MAX :w00t:

2-3 l. vand

170-220 g. kød til frokost eller 2 hele æg

200-250 g kød til aften.

Evt. gulerødder som mellemmåltid

Desuden tilsættes ca. 15 g. olie utilberedt til maden hver dag & laves dressing af 250 g. ylette.

Vigtigt: Mange små måltider, godt med vand, skær ned på kulhydrater (Ikke helt væk)

Anslået pris om dagen? Godt spørgsmål, tør ikke regne det sammen :lol:

Men i mit tilfælde går det nok lige op med de penge jeg sparer på junkfood :)

Et slag på tasken er vel ca. 80 kr./dag incl. Pepsi Max, hvis jeg selv laver alle måltiderne.

Har dog den fordel at jeg spiser frokost i kantinen med mælk & 1-3 stk. frugt for 325 kr/måned. :w00t:

Men generelt er det jo mange penge at spare ved at kigge sig lidt for når man handler. Bruger altid en time om søndagen på at pløje reklamerne igennem 6 liiige checke hvor der er grøntsager, pepsi max & kød på tilbud. En vis forskel på at betale 12-15 kr. for broccoli, når man kan få 2 for en 10'er.

Jeg tror ikke AllNatural arket kan gemme opskrifter, men på den anden side, det tager ganske få øjeblikke at veje maden & et par minutter at taste det ind.

Edited by CLO
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne tilslutte mig koret at kcal-tællere og Allnatural kost-krop-ark. Jeg har cuttet i 10 uger og det var ikke blevet en succes, uden at tælle Kcal. Jeg er gået over til tæt på ligevægtsindtag og jeg tæller stadig hver eneste Kcal. Hvordan skulle jeg ellers vide om jeg gør det rigtige? Prisen på mad er ikke speciel høj fordi du er på diæt/cutte-kur. TVÆRTIMOD. Bilka har pt. 11 poser grønt for 100 kr. = 12-14 kr. kg. Kohberg rugbrød til en 10'er = 7,15 kr/kg. Pålæg til 7 kr/pk = 47 kr/kg. Find lige billigere mad noget sted. Der er altid god og sund mad på tilbud et eller andet sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang tabt 19 kg på VVs madplan, uden noget motion overhovedet, på et halvt år, så jeg synes det virker meget fint, men hvis det kun er 10-15kg du skal smide tror jeg ikke det er noget for dig.

hehe... det lyder velkendt

Du skulle vel aldrig være en udsending fra fedmefundamentalisterne?

:blink::blink::tongue:

Edited by Kranken
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft den tvivlsomme ære at overvære et af vægtvogternes møder/konsultationer i forbindelse med en projektopgave i min 9. klasse.

Det var da meget spændende at opleve den euforiske stemning, som helt klart er der under vejningen, og når dem der har tabt sig mest bliver fremhævet for resten af "klassen" (VV-deltagerne er opdelt i to forsk. klasser (hold), alt efter hvor længe de er blevet konsulterede).

Såvidt jeg husker, var der endda en, der ringede hjem for at viderebringe den gode nyhed om et højt vægttab. Dedikation kan man ikke beskylde de vildledte stakler for at mangle. Men gennem "undervisningen" blev der helt sikker lukket en masse l... ud om kost.

De mest brugbare råd jeg overhørte var "læg bestikket på bordet, efter hver bid, så oplever du i højere grad mæthedsfornemmelse og spiser på den måde mindre" :bigsmile:

QUOTE (MaxPower @ 25. May 2004, 21:34)

QUOTE (VV)

valgfri mængde kartofler..............2 Points

MaxP, det er sjovt du nævner den med kartoflerne, for netop det blev også sagt på mødet, jeg overværede, og dette kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at spørge ind til. Jeg fik følgende småbøvede svar: "øhmm der er noget øhh kostforskning, som har vist at, kroppen kun kan optage energien fra to kartofler i løbet af en dag, og derfor kan jo bare spise løs bagefter"

Her er kartoflernes størrelse åbenbart også ligegyldig :w00t::bigsmile: ;)

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

MaxP, det er sjovt du nævner den med kartoflerne, for netop det blev også sagt på mødet, jeg overværede, og dette kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at spørge ind til. Jeg fik følgende småbøvede svar: "øhmm der er noget øhh kostforskning, som har vist at, kroppen kun kan optage energien fra to kartofler i løbet af en dag, og derfor kan jo bare spise løs bagefter"

:lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

De mest brugbare råd jeg overhørte var "læg bestikket på bordet, efter hver bid, så oplever du i højere grad mæthedsfornemmelse og spiser på den måde mindre"
Hehe, det lyder da også fair nok.

Spiser du langsommere vil mæthedsfornemmelsen komme inden du evt. får spist færdigt. Det kræver selvfølgelig at man derefter reagerer på den mæthedsfornemmelse

MaxP, det er sjovt du nævner den med kartoflerne, for netop det blev også sagt på mødet, jeg overværede, og dette kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at spørge ind til. Jeg fik følgende småbøvede svar: "øhmm der er noget øhh kostforskning, som har vist at, kroppen kun kan optage energien fra to kartofler i løbet af en dag, og derfor kan jo bare spise løs bagefter"

:4slap: :confused:

Link to comment
Share on other sites

De mest brugbare råd jeg overhørte var "læg bestikket på bordet, efter hver bid, så oplever du i højere grad mæthedsfornemmelse og spiser på den måde mindre"

Hehe, det lyder da også fair nok.

Spiser du langsommere vil mæthedsfornemmelsen komme inden du evt. får spist færdigt. Det kræver selvfølgelig at man derefter reagerer på den mæthedsfornemmelse

Jeps, det er også derfor jeg skriver, det var noget af det mest brugbare, jeg hørte. :)

Et andet problem er, at de ikke går så meget op i, hvordan et vægttab fordeler sig. Det gælder bare om at tabe sig mest muligt på kortest tid. Har man eksempelvis sultet sig selv i et par uger og tabt 5 kg, får man uendeligt meget ros, også selvom det måske i virkeligheden drejer sig om 1,5 kg tabt fedt og så resten væske og muskelmasse.

Desuden er det heller ikke nogen billig fornøjelse at blive hjulpet af VV. Desværre kan jeg ikke huske priserne, kun at de var en del over, hvad jeg havde regnet med, og at ordet "bondefangeri" cirkulerede en smule i mit hovede på vej hjem.

Link to comment
Share on other sites

prisen på vægttab findes ikke, derfor er det måske lidt latterlig at side og snakke om at den ene kur er dyere end den anden... "Sorry, bare min mening <_< "

Det du offere på en livsstilændring får du betalt tilbage i levetid når du bliver ældre.. husk på det!! ;) (sagt med andre rod, du lever længere jo før du lære at leve sundt, og det kan ikke gøre op i penge)

I må endelig ikke tro at jeg er skeptisk, har nemlig selv overvejt det med pengene før, men har som I kan se, "vejet" begge dele og har så smidt de penge på sund mad... Det vil glæde mig om mange år :D

Edited by ap1983
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share