Vægttab og måske en kommende graviditet


tøsen
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg godt at der er flest hankønsvæsner herinde og spørgsmålet er egentlig ikke relevant endnu, men I plejer at have nogle gode svare eller kan henvise til hvor man skal søge efter svar...

Hvordan og hvor meget må jeg tabe mig, når jeg bliver gravid?

Og ville det være forsvarligt eller skal jeg blot passe på kosten, så jeg ikke tager unødigt på?

Jeg vejer pt 103 og inden jeg blev gravid i august sidste år vejede jeg 94 - begge tal er selvfølgelig ikke gode, da jeg kun er 179 cm høj. Jeg skal ikke være gravid endnu, så jeg når nok at komme under 100 inden det sker, men jeg er bare nysgerrig....fordi jeg venter ikke med at blive gravid til jeg er kommet ned på ønskevægten som vel er omkring de 80, da jeg er kraftig bygget - så 70 ville nok ikke se så godt ud :tongue:

Well - håber nogen har svaret eller et bud på et svar :)

Edited by tøsen
Link to comment
Share on other sites

umiddelbart tror jeg det ville være ret usundt at du er på diæt mens du er gravid - der er vel noget om snakken med man skal spise for 2 under graviditet :-)

Husk på næring til foster kommer fra DIN krop - og hvis din krop ikke besidder nok næring til sig selv - får dit foster endnu mindre = en meget uheldig udvikling.

Det er bare lige min tankegang :-)

men op til graviditet kan du jo være på diæt og smide det du gerne vil - skulle der ikke være fare for :-)

Snak evt. med din læge om det - er sikker på denne ved meget mere om lige nøjagtigt denne problemstilling :-)

Link to comment
Share on other sites

Bastardo- At man skal spise for 2 mens man er gravid, er en gang sludder.

Tøsen-

Hvordan og hvor meget må jeg tabe mig, når jeg bliver gravid?

Og ville det være forsvarligt eller skal jeg blot passe på kosten, så jeg ikke tager unødigt på?

Man må helst ikke tabe sig under graviditet. Hvis man er ret overvægtig er der nogen læger der anbefaler eller siger god for et lille vægttab.

De fleste indenfor sundhedssektoren mener dog ikke at man skal tabe sig under graviditet, hvilket er det mest fornuftige at holde sig til.

Er man overvægtig kan man i stedet for forsøge at holde sin vægt rimelig stabil. På den måde svarer det faktisk til at man taber sig, men barnet får stadig den næring det skal have.

Så nej et vægttab er ikke forsvarligt, men pas i stedet for ikke at tage unødigt på under graviditeten.

Det vil være fordelagtigt for dig og dit kommende barn at tabe lidt vægt indtil du bliver gravid. Sørg for at det sker på en fornuftig måde med en fornuftig kost, altså ikke via en ugebladskur eller pulverkur. Start allerede nu med at indtage en vitaminpille, hvis ikke du gør det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil være gravid, er det absolut en fordel hvis du taber dig. Overvægtige har jo generelt sværere ved at blive gravide, desuden vil du også udsætte din krop for en yderligere belastning med både overvægt og graviditet.

Nu skriver du jo ikke hvorfor du er blevet så overvægtig, men det kunne jo tyde på at du har spist helt forkert. Derfor vil en total omlægning af kosten sikkert hjælpe gevaldigt sammen med motion. Dette kan du sagtens blive ved med, også selv om du bliver gravid, så længe du får næring nok. Nu er kroppen indrettet således, at det er fosteret som først og fremmest får gavn af kosten, og dernæst moderen. Dvs. du skal altså ikke æde som en elefant i den gode tro om at "barnet" skal jo have noget føde... :)

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke så meget at uddybe, det er statistik bevist. Måske er det kroppens måde at sige fra over for en yderligere belastning, som den ikke er stærk nok til at håndtere. Desuden er der også større risici for svangerskabsforgiftning, hvilket i øvrigt kan være forsaget af (streng) slankekur, hvor giftstoffer som har ligger i fedtvævet frigøres og går via moderkagen over i barnet.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke så meget at uddybe, det er statistik bevist. Måske er det kroppens måde at sige fra over for en yderligere belastning, som den ikke er stærk nok til at håndtere. Desuden er der også større risici for svangerskabsforgiftning, hvilket i øvrigt kan være forsaget af (streng) slankekur, hvor giftstoffer som har ligger i fedtvævet frigøres og går via moderkagen over i barnet.

Statistik er ikke et bevis, det er blot en anskuelse af verden. Det kan ikke alene være et bevis, blot en anledning til at kigge efter en sammenhæng, hvis sammenhægen ikke kan forklares biologisk i det her tilfælde, kan statistikken kun bruges som et billede af verden i den situation hvor den blev foretaget. Efterfølgende kan den bruges som vejledning.

Du kunne jo så uddybe med de statistikker.

Svangerskabsforgiftning rammer moderen ikke barnet - så vidt jeg er orienteret.

Omkring en fjerdedel af kvinder, der dør under svangerskabet og fødslen, dør på grund af svangerskabsforgiftning - eklampsi (når man ikke medregner dødsfald pga. abort).

Eklampsi foregås af præeklampsi, hvor de typiske symptomer er for højt blodtryk, ophobning af væske i kroppen (ødemer) og protein (æggehvide) i urinen. Mindst to af disse tre ting skal være til stede for, at man kan kalde det præeklampsi. Præeklampsi forekommer i 2-8% af alle svangerskaber i sidste trediedel af svangerskabet.

I de rige lande er eklampsi sjælden ( ca. 1 ud af 2000), mens den er hyppig i de fattige lande (fra 1 ud af 100 til 1 ud af 1700). De steder hvor gravides dødelighed er højst, hænger de fleste sammen med eklampsi. De steder, hvor mødredødeligheden er lav, skyldes en højere del præeklampsi.

Der er ikke helt klarhed over, hvad årsagen til præeklampsi og eklampsi er. Nyrerne ser ud til at være stedet, hvor problemerne opstår først, og hvor årsagen til det stigende blodtryk, øget tilbageholdelse af salt i kroppen og væskeophobning i kroppen findes. Især kvinder med tidligere nyrelidelser og tidligere præeklampsi skal holdes under observation

Behandlingen er sengeleje i rolige omgivelser, evt. under indlæggelse, og kontrol af neurologiske forstyrrelser som fx øgede reflekser og krampetendens.

I årtier har man brugt midler mod epilepsi til kvinder med præeklampsi, fx fenemal,

fenytoin og diazepam. Man behandler blodtrykket med dertil egnede midler og undgår at bruge vanddrivende midler.

I 1998 viste en oversigt over brug af midler mod kramper ved eklampsi, at magnesiumsulfat var den mest lovende behandling. Store undersøgelser har senere vist, at behandling med magnesiumsulfat nedsætter risikoen for, at præeklampsi videreudvikles til eklampsi, som er en livstruende tilstand med påvirket bevidsthed og tendens til kramper. Magnesiumsulfat kan også forebygge og kontrollere krampeanfald ved eklampsi. Det er en billig og effektiv behandling (The Lancet. Vol 359, june 1, 2002; 1872-73). Behandlingen er vidgående ufarlig.

Meget tyder på, at dannelsen af skadelige, frie iltradikaler spiller en rolle ved udviklingen af præeklampsi og eklampsi. Ekstra antioxidanter spille formentlig en væsentlig rolle i forebyggelsen. Mineralet selen har også en antioxidantiv og forebyggende virkning.

De livsvigtige omega-3 fedtsyrer i fx fiskeolie og sælolie har vist sig at have en forebyggende virkning på præeklampsi.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Overvægt

Overvægt forstyrrer hormonsystemet. Fedtvævet omdanner nemlig hormoner, der har betydning for ægløsningsmekanismen og dermed for menstruationscyklus. Knap halvdelen af kvinder, der er overvægtige, har uregelmæssige menstruationer eller er helt holdt op med at have menstruation. Risikoen for tidlige aborter er desuden væsentligt øget, hvis man er overvægtig. Tit opdager man det ikke, fordi en meget tidlig abort blot opleves som en lidt forsinket menstruation, som måske er lidt kraftigere end vanligt.

Overvægt måles ved hjælp af body mass index (BMI), som angiver vægt i forhold til højde (vægt/højde2). Er det over 27, vil de fleste fertilitetskliniker kræve at man taber sig 10 procent eller mere ved svær overvægt.

Det er svært at tabe sig, men ofte er det kun små tilpasninger i kosten, der skal til for at man stille og roligt taber sig. For eksempel er der ligeså mange kalorier i et glas rødvin som i kaffefløde. Mange fertilitetskliniker henviser til diætister.

Netdoktor.dk

Edited by Lillefrø
Link to comment
Share on other sites

Statistik er ikke et bevis, det er blot en anskuelse af verden. Det kan ikke alene være et bevis, blot en anledning til at kigge efter en sammenhæng, hvis sammenhægen ikke kan forklares biologisk i det her tilfælde, kan statistikken kun bruges som et billede af verden i den situation hvor den blev foretaget. Efterfølgende kan den bruges som vejledning.

Du kunne jo så uddybe med de statistikker

Du har ret. Det er kun en vejledning, men det er da værd at have med i overvejelsen. Udover det er der også mange andre risici forbundet med overvægt og graviditet.
Svangerskabsforgiftning rammer moderen ikke barnet - så vidt jeg er orienteret.

Så har jeg formuleret mig forkert.

Svangerskabsforgiftning rammer oftere overvægtige vs normalvægtige.

Ved slankekure under graviditet, kan giftstoffer som har ligget i fedtvævet frigøres og går via moderkagen over i barnet.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe:

Her star lidt om konsekvenserne af slankekur under graviditet. Det er godt nok ikke der her jeg refererede til før, men kan ikke lige finde den præcise reference p.t.. :(

If a woman's calorie intake is restricted in pregnancy, she may not get enough protein, vitamins and minerals to adequately nourish her unborn child. Low-calorie intake can result in a breakdown of stored fat in the mother, leading to the production of substances called ketones in her blood and urine. The production of ketones is a sign of starvation of a starvation-like state. Chronic production of ketones can result in a mentally retarded child.

For these reasons, the National Academy of Sciences recommends that pregnant women eat an average of 150 calories more per day in the first trimester and 350 calories more per day in the two subsequent trimesters than they did before becoming pregnant. A total weight gain of about 25 to 30 pounds is usually recommended, with the actual pattern of gain considered more important than the number of pounds. Weight gain should be at its lowest during the first trimester, and should steadily increase, with the mother-to-be gaining the most weight in her third trimester, when the fetus and placenta are growing the most.

Referencer:

. The National Women's Health Information Center (NWHIC) FAQs: http://www.4woman.gov/faq/

2. FDA Center for Food Safety & Applied Nutrition: http://vm.cfsan.fda.gov/

Hej TØSEN, her er lidt mere info omkring “slankekur” før evt. graviditet. Du skal lige være opmærksom på at nedenstående ikke er dokumenteret, men så kan du jo bare lade være med at læse det! ;)

Diet før graviditet

It is a good, neutral look at the research about the health benefits and dangers of dieting. She points out that much of the research about the benefits of dieting is too short-term to be conclusive and is quite often funded by the diet or pharmaceutical companies, who have a significant economic incentive in certain outcomes. {Would you accept smoking research from the tobacco companies as definitive?} It is a well-rounded look at the possible advantages and disadvantages of dieting, and the underlying assumptions of traditional attitudes towards weight loss.

Basically, even the most well-meaning doctors and their sponsoring companies simply assume that losing weight will help and not hurt, so they don't even study the question of possible disadvantages.  However, the possible risks of dieting cannot be dismissed as insignificant. The medical credo clearly states, "First, do no harm."  There is scientific evidence that losing a lot of weight/weight cycling can be harmful, and also anecdotal evidence that losing a lot of weight before pregnancy can also be harmful at times.  Therefore, caution is warranted and more investigation is needed.

Anecdotally, there are a number of cautionary tales of women who have lost weight for a pregnancy. Many women lose a lot of weight before pregnancy only to gain it most or all of it back during pregnancy.  For example, one woman lost 100 pounds only to gain back 80 during the pregnancy.  Many other women have had similar stories.  25 pounds is the standard recommendation for weight gain in pregnancy for average-sized women; larger women may need to gain even less.  So a gain of 80 lbs. in pregnancy is definitely quite excessive and may present real risks.  Excessive weight gain may increase the risk of an abnormally large baby, and may also increase the risk for getting gestational diabetes or other complications.  Yet these women did not go and try to gain the weight back, or start bingeing because they were pregnant and 'eating for two'.  Most of these women gained like this while trying not to regain.  Excessive weight gain during pregnancy is a very real and substantial risk of dieting before pregnancy.

Paradoks: kroppen tror den sulter, hvis du er på slankekur før graviditeten, og derfor risikere du at tage endnu mere på:

Similarly, in pregnancy, the body puts on a fat layer for energy later on in birth and breastfeeding.  If you enter pregnancy after a diet where your body has already been in starvation mode, the body 'panics' and tries to put on even more weight because it thinks it's been starving and baby is going to need so much more energy.  So women often accumulate pregnancy weight at an increased pace after dieting because of the combination of starvation/regain and pregnancy fat storage mode. As noted, this is potentially very risky for both mother and baby, tends to lead to extra-big babies, and may make a woman more susceptible to gestational diabetes or other problems.
Another risk is starting out the pregnancy malnourished.  Dieting (especially strongly hypocaloric diets) tend to deplete the body of vitamins and minerals, and particularly of B vitamins.  Dieting is already a stress on the body; add in nutritional depletion before taking on the stress of making another little human being inside you (and all the huge hormonal changes associated with that!) and it may be hard for your body to cope.  You want to be at your most OPTIMAL nourishment before conceiving a child, not in a state of malnourishment. 

Det lyder jo meget rimeligt, bortset fra at ved en sund slankekur, som jo rent faktisk burde være en total kostomlægning, IKKE er udsætter kroppen for direkte sult. Ikke desto mindre er det da en modsætning til de danske læger og sundhedsplejerskers fordømmende kommentarer til overvægtige kvinder, som vil være gravide. Der lægges alt for megen fokus på de negative konsekvenser som kan forekomme hos overvægtige, mens de sættes op mod de ”normalvægtige”. Derfor beklager jeg, hvis jeg lød lidt firkantet i mine første indlæg, men på den anden side så ovenstående IKKE dokumenteret, blot konstateringer, og derfor burde man med rimelighed stadig lytte til ”autoriteterne”. ;)

Diabetes risici ved kur før graviditet

Another possible scenario Kmom has seen several times is the women whose dieting has actually propelled them into diabetes before beginning a pregnancy, or whose gestational diabetes came on very early in pregnancy. It is certainly possible that this diabetes was pre-existing and is not attributable to the weight loss, but weight loss is supposed to have helped blood sugar and obviously didn't.  Also, it is suspicious that none of these women had diabetes before when at greater weights, but that the diabetes came on directly after a significant weight loss. This is not proof, but it is suspicious.

Sumu summary:

It has been Kmom's frequent observation that many women who have dieted significantly before pregnancy seem to have more complications during the pregnancy.  Again, this is only personal observation from anecdotal stories, informal surveys over the Internet, and years of participation in pregnancy email lists online. It is certainly not scientific proof, but is strong enough that people ought to think twice about dieting in order to have a 'healthier' pregnancy

Reference:

http://www.plus-size-pregnancy.org/Dieting...ing%20Pregnancy

Link to comment
Share on other sites

Mette_Musen- takker, men det er der jo intet nyt i.

Ved slankekure under graviditet, kan giftstoffer som har ligget i fedtvævet frigøres og går via moderkagen over i barnet.

Det er dette: at giftstoffer er ophobet i fedtvævet og frigives under slankekure.

Det info du kommer med tager udgangspunkt i kvinder som har været på sultekure. Det kan vi hurtigt blive enige om ikke er sundt hverken for gravide eller ikke gravide.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, men nu tager skriver jeg jo ikke alt ned hvad jeg læser.  Hvis jeg støder på det igen så skal jeg nok skrive en reference ned, men mener ikke der stod nogen nærmere forklaring faktisk.

Det lyder meget sandsynligt at der ikke var nogen videre forklaring på det.

Jeg har set påstanden før, og der har heller ikke været nogen forklaring på det. Påstanden virker ufaglig, udokumenteret og useriøs.

Skulle du løbe ind i en reference, hvor det underbygges, er jeg intereseret :) .

Link to comment
Share on other sites

Ingen slankekur, de giftstoffer som har ligget i fedtvævet frigøres og går via moderkagen over i barnet
Kan findes på:

http://www.google.dk/search?q=cache:K_SlC5...raviditet&hl=da

Skrevet med små bogstaver:

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed.

Så måske skulle jeg bare droppe at læse sådan noget... :(

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar! :)

- noget af det har jeg hørt før og lidt er nyt.....så jeg konkludere at - når jeg skal være gravid, så skal jeg spise sundt (som jeg er begyndt på nu) og holde mig i gang med sport, som ikke skader barnet.......og begge ting gjorde jeg ikke, sidste gang........

Lige nogle enkelte kommentarer herfra

Overvægtige har jo generelt sværere ved at blive gravide, desuden vil du også udsætte din krop for en yderligere belastning med både overvægt og graviditet.
Uhmm ja, generelt siges det at det er sværre at blive gravid, når man vejer for meget - heldigvis tyder det ikke på at jeg har det problem :)

Og jeg giver dig fuldstændig ret i at det er en ekstra belastning at være gravid - så alt i alt må jeg få smidt nogle kg's

Det lyder jo meget rimeligt, bortset fra at ved en sund slankekur, som jo rent faktisk burde være en total kostomlægning, IKKE er udsætter kroppen for direkte sult.

Mette Musen - det er jeg da kun enig med dig i....så selv om jeg taber mig, burde det ikke betyder jeg tager mere på, netop fordi jeg ændre min kost.

Men igen - tak for svarene....tror godt jeg ved hvad jeg ikke skal gøre næste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Hold da op, man bliver jo helt nervøs!!

Som en der overvejer at forsøge sig på børnefronten indenfor overskuelig fremtid, lyder det jo barskt, at man så kan risikere at tage EKSTRA meget på under graviditeten.

Men samtidig KAN jeg altså ikke forestille mig, at det skulle kunne have nogen negativ virkning at smide et par kilo inden!! Scenariet er måske anderledes hvis det drejer sig om flere kilo.

Desuden kunne det være interessant at vide, hvad der i indlæggene menes med "diet". Jeg føler det ikke som "diet", når jeg ligger i et moderat kalorieunderskud, napper de 2000 kcal om dagen krydret med en del motion.

Men jeg tror da bare, jeg satser på de 75 kilo og så roligt spiser min vej op til 78, inden jeg forsøger mig med børn :tongue:

Under alle omstændigheder tak til Mette_musen for indlæggene, uanset referencerne ;)

Dubai

Link to comment
Share on other sites

Hej Tøsen

Du skriver ikke om du har tendens til kvalme under graviditet.

Jeg har haft stor fordel af at styrketræne i ½ år inden graviditet med henblik på muskelopbygning. Dette var især fordi jeg fra ca. uge 7 til uge 15 ikke har kunnet tage tanken om at spise proteinrig mad, og baby skal jo have protein så....... spis mor!!!

Desuden kan kvalme og appetitløshed også gøre, at du ikke spiser så meget under graviditeten (men som jordmoderen glad siger: "Det er bare fordi du danner rigeligt med graviditetshormoner, det er rigtig godt!")

Held og lykke med det!

Birgitte

Link to comment
Share on other sites

Dubai:

Tror de dér engelske tekster er til en lille trøst til kvinder, som konsekvent bombarderes med formaninger om at det er så og så sundt at være slank før man bliver gravid. Under alle omstændigheder mangler der information om hvilken "diet" de var på, og specielt om de også dyrkede motion. Det er jo alment kendt, at ”sulter” man sig eller går på kur, så tager man ofte det hele eller mere på efterfølgende, hvad enten man blive/er gravid eller ej. Synes bare det er lidt interessant, at sådanne undersøgelser ikke rigtigt kommer frem i det offentlige selv om de ikke er dokumenteret…. <_< "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share