Team SATS


Arne
 Share

Recommended Posts

Jeg tilstår med det samme - jeg er ikke nogen neutral person i forhold til dette emne. I de sidste 2 måneder har jeg brugt meget af min tid som webmaster mv. for dette hold. Men det er vel ok at berette om sine passioner - det skal siges at den del af mine aktiviter er ganske ulønnet!

Det er en fornøjelse - der er envilje og et engagement på og omkring dette hold uden lige - og resultatmæssigt er det også begyndt at gå godt for holdet, ikke mindst for Trine Hansen. Desvære er pressen kun på plads ved teampræsentationer - ikke i den daglige nyhedsdækning.

Holdet har lige kørt World Cup løb i Montreal. 12 omgange af 8,35 km. De sidste 1,6 km af hver omgang en stigning op af Mount Royal. Ikke den slemmeste i verden - hcis man kun skal op 1 gang, men som Trine beskrev det i en mail hjem efter løbet:

De sidste omgange var ren overlevelse, smerten i benene var ubeskrivelig og hver gang vi ramte 1 km skiltet til toppen var det som at ramme en mur. Jeg havde kun fokus på 2 ting hver gang vi skulle forcere Mont Royal:

1. det gør ondt i mine ben, men det gør ligeså ondt i de andres.

2. Smerten er kun for en kort periode, at give op er for altid.

Trine og holdkammeraten Anita Valen sad med til det sidste - de blev nummer 7 og 9, få sekunder efter vinderen. Trine og Christina Peick, en anden af de "oprindelige spinningtøser", fik chancen på det internationale hold et stykke ind i sæsongen. De har kørt fremragende, ikke mindst i det store etapeløb Tour del'Aude i Frankrig. Her lykkedes det en tredie dansk rytter, Mette Andersen at vinde en etape. Susanne Ljungskog, den svenske verdensmester der nu køre for Team SATS, vand det hårdeste bjergetape. Anita og Susanne er meget glade for at havet fået de danske kvinder med, i stedet for mere etablerede internationale navne - holdånd og samarbejde har været et nøgleord for projektet hele vejen - og lige pludselig fungerede holdet - og så kom resultaterne - cykling er (også)en holdsport

Trine har nu etableret sig i verdenstoppen - og Christina og Mette gør det også godt. De har overasket mange i det internationale felt ved at være så skrappe når det går op ad - Trine sidder med i front næsten hver gang og Christina er også godt med. Deres svar når de bliver spurt hvordan de er blevet så gode til at køre på stigninger: Spinning, spinning, spinning! Interessant!

Lige nu køre de etapeløb i Canada. Inden sidste etappe ligger Anita Valen(Nor) kun 14 sekunder fra førstepladsen - som nummer 4. Det er en flad etape med bonusspurter - og Anita er en af feltes stærrkeste sprintere, hun har været på podiet 8-9 gang i år - men desvære "kun" som 2 eller 3....

Mit spørgsmål til den Danske presse er: Når danske rytter vinder etaper i de største løb, eller kommer i top 10 i knaldhårde World Cup løb - hvorfor skriver I så ikke noget... Nå - det må jo stilles et andet sted det spørgsmål.

En sidste ting - vores MTB rytter Mette Andersen er fra i dag offecielt klar til OL - følhg hende i Athen!

Link to comment
Share on other sites

I får også lige nogle billeder af de danske ryttere:

the-danes.jpg

Trine, Christina og Mette varmer op inde en etape i Frankrig

finish_mette.jpg

Mette Fischer vinder 8. etape i Tour de L'Aude - efter målfoto

bunch.jpg

Trine Hansen føre feltet an på en bjergetape

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give Arne ret - de er nogle seje tøser. Mange af dem er med i lokalet når man spinner, og de er søde, rare, venlige, og ikke mindst seje og smukke B) Desværre går det ud over de første 15 minutter af timen, da jeg skal bruge alt for megen energi på at holde maven inde :lol:

Niske

Link to comment
Share on other sites

Lige nu køre de etapeløb i Canada. Inden sidste etappe ligger Anita Valen(Nor) kun 14 sekunder fra førstepladsen - som nummer 4. Det er en flad etape med bonusspurter - og Anita er en af feltes stærrkeste sprintere, hun har været på podiet 8-9 gang i år - men desvære "kun" som 2 eller 3....

Sidste etape i Grand Tour du Montreal endte med endnu en 2. plads til Anita - som også blev nummer 2 sammenlagt. 5 cm skildte hende fra etapesejr og samlet sejr. Op til 50.000 tilskuere per etape fulgte dette rene kvindeløb!

Søndag køre holdt i Philidelpia - med 500.000+ tilskuere - ja det står der - og 52.000 dollars i prispenge.

Løbet afvikles sammen med det amerikanske mesterskab for mænd - med deltagelse af CSC - amerikansk mester bliver første USA rytter i mål.

Nå jeg skal nok lade være med at skrive hver gang vi har kørt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige blære mig lidt med at jeg har været hjemme ved Christina fordi jeg skulle leje et værelse i hendes lejlighed, det blev dog ikke til noget da jeg valgte at flytte til Århus frem for København, men sød pige :)

Jamen tillykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige blære mig lidt med at jeg har været hjemme ved Christina fordi jeg skulle leje et værelse i hendes lejlighed, det blev dog ikke til noget da jeg valgte at flytte til Århus frem for København, men sød pige :)

Jamen tillykke med det.

Jeg har engang sejlet sammen med Troels Kløvedal...

På Molslinien ;) Så er der et tillykke til mig osse? Ku godt bruge et :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lige nu køre de etapeløb i Canada. Inden sidste etappe ligger Anita Valen(Nor) kun 14 sekunder fra førstepladsen - som nummer 4. Det er en flad etape med bonusspurter - og Anita er en af feltes stærrkeste sprintere, hun har været på podiet 8-9 gang i år - men desvære "kun" som 2 eller 3....

Sidste etape i Grand Tour du Montreal endte med endnu en 2. plads til Anita - som også blev nummer 2 sammenlagt. 5 cm skildte hende fra etapesejr og samlet sejr. Op til 50.000 tilskuere per etape fulgte dette rene kvindeløb!

Søndag køre holdt i Philidelpia - med 500.000+ tilskuere - ja det står der - og 52.000 dollars i prispenge.

Løbet afvikles sammen med det amerikanske mesterskab for mænd - med deltagelse af CSC - amerikansk mester bliver første USA rytter i mål.

Jeg tror det er helt almindligt, at kvindeidræt trækker flere tilskuerer i USA end i europa. Til foreksempel kvindefodboldkampe i USA er der ofte flere tilskurer end til herrekampe. Da min søster for 6-7 år siden spillede Collegefodbold i USA havde de som et gennemsnit på 12000 tilskurer til hjemmekampene.

Det er da fedt for S.A.T.S. pigerne, at de i aften får lov til at kører på samme rute som mændene. Vi må håbe det går dem godt. Hos herrene ved jeg, at Bobby Julich fra CSC er meget opsat på, at vinde titlen, så han kan bærer den amerikanske mesterskabstrøje i Touren. Desuden har CSC blandt andet Jakob Piil som tidligere har kørt flot i USA, samt den for tiden utroligt formstærke Lars Michaelsen til start i US PRO Championship.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Det blev til en 7. plads til Team S.A.T.S. i Philadelfia. Tyske Petra Rosner, fra det i øjeblikket stærkest kørende hold "Nurenberger" vandt sin 7. sejr på 8 år!

Sådan så der ud inden starten:

post-24-1086607061.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blev til en 7. plads til Team S.A.T.S. i Philadelfia. Tyske Petra Rosner, fra det i øjeblikket stærkest kørende hold "Nurenberger" vandt sin 7. sejr på 8 år!

Vel og mærke hendes 7. sejr i det løb på 8 år. :)

Uha ja - hun har vundet mange flere sejre i andre løb - så der fik du lige grebet min i en lille sprogspasser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Squatfather> det med fodbold hænger nu også til dels sammen med at USA vandt VM i kvinde fodbold for nogle år siden, derfor blev kvindefodbold faktisk rigtigt stort derovre. Lidt ligesom kvinde håndbold i danmark :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give Arne ret - de er nogle seje tøser. Mange af dem er med i lokalet når man spinner, og de er søde, rare, venlige, og ikke mindst seje og smukke B) Desværre går det ud over de første 15 minutter af timen, da jeg skal bruge alt for megen energi på at holde maven inde :lol:

Niske

Også du?.. .. me too..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Squatfather> det med fodbold hænger nu også til dels sammen med at USA vandt VM i kvinde fodbold for nogle år siden, derfor blev kvindefodbold faktisk rigtigt stort derovre. Lidt ligesom kvinde håndbold i danmark :)

Fodbold har altid været betragtet som en kvindeidræt i USA. :)

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål til den Danske presse er: Når danske rytter vinder etaper i de største løb, eller kommer i top 10 i knaldhårde World Cup løb - hvorfor skriver I så ikke noget... Nå - det må jo stilles et andet sted det spørgsmål.

Jeg synes ellers Team S.A.T.S. har været rigtig dygtige til at få omtale i medierne. Især i 2004 har der været skrevet og sagt meget om dem, men de var da også ganske meget i medierne i de 2 første sæsoner af holdets levetid. Især i forhold til hvad de præsterede rent sportsligt. Uden at have andet belæg for det end min fornemmelse, så vil jeg tro, at Team S.A.T.S i holdets 2 første år fik mere omtale end samtlige danske elite-team tilsammen (minus CSC/Fakta). I det perspektiv synes jeg ikke pigerne har noget at beklage sig over.

Men selvfølgelig må holdet kæmpe lidt med at interessen for kvindecykling er begrænset her til lands. Det ville ikke skade med en dansk pige, der leverer sejre i betydningsfulde løb, som f.eks. Rolf Sørensen gjorde.

Men den manglende medieopmærksomhed er da ikke kun negativ. Team S.A.T.S. må vel erkende at det har kørt et utilfredsstillende forår i forhold til ambitionen om at være verdens nr. 1. Jeg mener kun det er blevet til en enkelt sejr på den internationale scene. CSC bliver ristet godt og grundigt i medierne, hvis de i en periode ikke leverer resultater. Indtil videre er Team S.A.T.S. da sluppet for det.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ziggymund - min kommentar skal ses i lyset af at holdet faktisk vandt 2 etaper i Tour de l'Aude - det er sammen med Giroen i år det største etapeløb for kvinder. En af de etaper blev faktisk vundet af danske Mette Fischer. Pressen ignorerede det - og det var ikke fordi de ikke fik det at vide.

Ret skal være ret. Dr og TV2 vil gerne dække. Men i Europa laves der ikke Tv billeder - selv ikke når kvinderne køre WC på samme rute som herreholdene - med målgang ca. 1 time før.

Holdet eer gearet til etappeløb - og er er det gået ok. Men jo - vi ville gerne veksle Anita Valens omkring 10 2. og 3. pladser til nogle sejre. De små marginaler...

Link to comment
Share on other sites

Squatfather> det med fodbold hænger nu også til dels sammen med at USA vandt VM i kvinde fodbold for nogle år siden, derfor blev kvindefodbold faktisk rigtigt stort derovre. Lidt ligesom kvinde håndbold i danmark  :)

Fodbold har altid været betragtet som en kvindeidræt i USA. :)

Mener du ikke soccer? :tongue:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

DR sporten var i går på Institut for idræt for at optage et indslag med Team SATS rytterne Mette Andersen (Ol-deltager i MTB) og Christina Peick´. Pigerne fik testet VO2 maks. Indslaget bliver bragt i forbindelse med Tour de France. Lidt billeder fra optagelserne:

c.jpg

CogM.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share