Trist udvikling


cfred
 Share

Recommended Posts

Din type, den blødsødne. Lad os alle sidde og tude over nogle vejer for meget, Dem der dør af lungekræft grundet rygning, dem der dør i trafikken for at køre for stærk... Og lad os alle betale for dem, bruge vores surt optjente penge på den slags... Nej du andre boller på suppen.

Du er da for lam at høre på. Har du overhovedet tænkt lidt dybere over tingene. Hvem skal bevise hvordan den pågældende sygdom er opstået, og hvordan vil du gøre det ?? Det vil sige at hvis en ryger for lungekræft, så er det bare hans egen skyld, og han kan bare selv betale for behandling. Men hvad hvis hans det ligger i hans genetik at få lungekræft ?? Skal han straffes for det ?? Hvad hvis han arbejder på en fabrik hvor han indånder små partikler som sætter sig i hans lungevæv og langsomt udvikler sig til kræft ?? Hvordan vil du bevise at det er de 8 smøger han ryger hver dag som er årsagen. Det samme gør sig gældende med fedme. Man kan påvise at fedme KAN fører sygdomme med sig. Ikke at det altid gør det. Det vil sige at hvis en svagt overvægtig person får en blodprop i hjertet, så er det bare hans egen skyld fordi han vejer 20 kg for meget ?? Hvordan vil du bevise at den er opstået på baggrund af hans levevis og ikke noget genetisk. Der er sunde og raske mænd, som spiser sundt og som dyrker sport, som falder om med en blodprop i en alder af 40 år. Ingen ved hvorfor. Og det er jo det som er det centrale i det her. Man risikerer en lang række sygdomme og skavanker ved ikke at leve optimalt. Men nøjagtigt de samme sygdomme og skavanker kan opstå ved mennesker som lever 100 % optimalt. Hvordan vil du lige bevise hvorfor sygdommen er opstået. Det holder jo ikke.

Derudover har det INTET med blødsødenhed at gøre. Jeg vil nærmere kalde det medmenneskelighed. Vi lever i et land hvor vi relativt frit kan gøre hvad vi har lyst til. Og sådan bør det også være efter min mening. Hvis det har en pris, så må vi betale den pris. Vil du hellere leve i et overvågningssamfund, hvor alt hvad du gør overvåges og kontrolleres af staten ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jamen så skal rygere vel også skrive under på noget tilsvarende. Og vi motionister skal selv betale, hvis vi får slidgigt eller brækker et ribben under en 150 kg's vægtstang (I wish...  ) Og når genteknologien bliver i stand til at afgøre, hvem der har forhøjet risiko for denne eller hin sygdom, skal de vel også selv betale for behandling; de har jo selv valgt at leve videre...

Ja rygere skal selv betale, hvis det bevises at det er skyld i sygdommen. Motionister en anden problematik, staten opfordrer til mere motion, dermed skal det ikke indgå og spare en masse penge på længere sigt.

Men desuden går jeg ind for lavere skatter, og private sygesikringer til alle. Nogle af os slipper billigt igennem, dem der skaber deres egne sygdomme får problemer. Derfor mener jeg det skal være sådan ;)

Din type, den blødsødne. Lad os alle sidde og tude over nogle vejer for meget, Dem der dør af lungekræft grundet rygning, dem der dør i trafikken for at køre for stærk... Og lad os alle betale for dem, bruge vores surt optjente penge på den slags... Nej du andre boller på suppen. :o

Men med genteknologi når vi så langt, vi muligvis kan helbrede de sygdomme. Men er man født med sygdomme er det en anden sag, modsat fald jeg selv er skyld i det.

Det der holder ikke i praksis. Der er to muligheder. Enten betaler vi kollektivt til stort set alle sygdomme, som vi gør nu. Eller også så dropper vi den fælles hospitalshjælp.

Hvis du vil have en mellemløsning bliver det dét største milimeterdemokrati, som man kan forestille sig.

F.eks. hvis der er en der er faldet på sin cykel og er blevet slået halvt fordærvet. Hvordan skal man så skelne mellem om han skal betale selv eller det offentlige skal. Så må man have med i overvejelserne;

1) Om han kørte på en forsvarlig cykel

2) Om kan kørte for sin egen fornøjelses skyld, eller han skulle på arbejde

3) Om han havde drukket 2 øl, og derfor ikke var i stand til at styre den

4)...

5)...

Tror du virkelig på at man i praksis kan indføre din løsning?

Netop. Det holder jo ikke en meter, og hvis man foreslår den slags, så har man reelt ikke tænkt dybere over det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår simpelthen ikke de forældrer der har ladet det komme så vidt. De ekstra kilo kommer jo ikke væltene på en gang, men i et sådan tempo at man jo netop kan nå at slå bremsen i og give børnene nogle sundere spisevaner. Eller endnu bedre...de kunne lære dem de sunde spisevaner til at starte med.

Jeg er ganske enig med mette, når flere og flere skolebørn bliver ekstremt overvægtige er det i høj grad forældrenes ansvar.

Jeg kan ihvertfald undre mig, når jeg til svømning hver uge ser de samme forældre med deres meget overvægtige børn sidde og svælge sig i pommes frites og andet fedt tilbehør og afslutte med en stor gammeldaws isvaffel bagefter :blink: . Var det en enkelt gang så fint nok, men hver uge?? når de stakkels børn allerede har vægtproblemer!

Men det må være en slags misforstået godhed overfor børnene, for jeg nægter at tro, at forældre ønsker langsomt at kvæle deres børn i fedt!

Samtidig er vi forældre enormt gode til at køre vores børn allevegne i bil, så den naturlige motion via cykling og gang er mange børn også frarøvet.

Puha det er en glidebane, men forhåbentlig forstår vi snart at vende udviklingen!

Link to comment
Share on other sites

Det der holder ikke i praksis. Der er to muligheder. Enten betaler vi kollektivt til stort set alle sygdomme, som vi gør nu. Eller også så dropper vi den fælles hospitalshjælp.

Vi dropper den selvfølgelig, og laver private sygeforsikringer.

Edited by Knowledge
Link to comment
Share on other sites

Et bud på hvad, der kunne afhjælpe børns overvægt:

Ud i skolegården i ALLE frikvarterene, og evt. forlænge samme med 5 min pr. gang.

Det kan da godt være at de større klasser ikke løber så meget rundt, men de får i hvert fald motion på vej til og fra klasseværelset.

Forbyd mobiltelefoner i frikvarterene, det er nemmere at være aktiv, når man ikke skal sms'e hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper jo heller ikke på folkesundheden, at det nye forsvarsforlig har kortet værnepligten ned til 4 mdr. <_<

12 mdrs tvungen værnepligt for begge køn - start i året hvor de fylder 18. :bigsmile:

Politikerne stirrer sig blinde på enkeltsager i stedet for at kigge på helheden. <_<

'Pyt

Det er da langt ude at tro at staten kan tvinge folk til at leve et sundere liv. Personligt vil jeg da også foretrække at Danmark fortsætter med at være et frit land at leve i fremfor et statstyranni hvor staten dikterer folkets levevis "til deres eget bedste".

Frivillighed er vejen frem. Det er da også utopi at tro at 12 mdrs værnepligt vil hjælpe på folkesundheden. Det hjælper lige netop de 12 måneder hvor de er inde og springe, og det batter jo ingenting hvis de næste 60 år tilbringes i sofa'en.

12 måneders tvungen værnepligt vil også koste utroligt mange penge som kan bruges langt mere fornuftigt andre steder. F.eks. kunne man starte med at indføre mere idræt både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg lige udtale mig som pædagog :tongue:

- i mine to praktikker i børnehave har jeg oplevet at pædagoger, synes det er svært at kommentere børns madpakker overfor forældrene - fordi, hvem har ansvaret?

Min egen holdning er at det er mit ansvar som pædagog at sikre at et barn på 3 år kan klarer 10 timer i børnehaven, hvor barnet (for det meste) kører på 110% styrke i alle 10 timer - og det kan barnet ikke, hvis det kun får franskbrød med pålægschokolade til frokost. Så må det være min og derved SAMFUNDETS opgave at fortælle forældrene at det giver ikke barnet energi nok - men ikke slå dem i hovedet, men fortælle hvad de kan lave af erstatninger og hvilken betydning det kan få for barnet, hvis man ikke ændre disse vaner.

Desuden kan det være nødvendigt at kommentere et barn, som har en god madpakke med - men som alligevel ser lidt for buttet ud - fordi, måske er der noget der hjemme der kan blive bedre?

Jeg vejer selv for meget og har altid haft en sund madpakke med, når jeg var i praktik, fordi vi som voksen skal gå foran - hvis mine forældre måske havde tænkt på samme måde, havde jeg måske ikke vejet det jeg gjorde...nå det er en anden sag.

Desuden lærer pædagoger ikke nok om kost og motion. Er selv uddannet i januar i år og timer i overnævnte kan måske tælles på en hånd?

En anden ting er at vi i vores stresset hverdag, kan have tid til at holde samtaler med forældrene om denne problematik og desuden er der den nævnte berøringsangst!

Desuden burde børnehaverne lave flere planlagte fysiske ting - gerne nogle sjove ting, så børnene hurtigt lærer at det er sjovt at bruge sin krop!

Så hvis vi virkelig vil gøre noget, så skal vi som samfund sige, at nej det er sgu ikke okay at børn på 4 allerede kan være overvægtige og nej, det er ikke okay at vi lader stå til - fordi det er jo det vi gør pt!! Nixen biksen - vi skal smide handsker og sige til forældre at vi FORVENTER de gør en aktiv indsats! - fordi en indsats kan betyde at:

- barnet bliver gladere, får selvværd og troen på sig selv

- vi kan forhindre barnet i at blive mobbe pga. fedme

- sundhedsvæsnet spares for penge og disse kan vi stedet bruge på billigere børnehavepladser, flere pædagoger osv. - åhh bare mine ønsker! ;)

- osv osv!

Forældre skal have af vide at DET ER DERES ANSVAR AT BØRN BLIVE TYKKE!!!!!

- det er hverken min, din, naboens eller samfundets - det er deres!

Og ja, ja vi skal alle arbejde så meget!! - nej - det handler om priotering! Så kære forældre ta' dog at få luftet jer selv og jeres børn, fordi det gavner på SÅ mange punkter!!

& så lige en ting, jeg slet ikke kan forstå:

Lige meget hvor hårdt dette lyder, så er det faktisk min holdning. Når vi alle fylder 18år, skal vi skrive under på, er du svært overvægtig(finder en udregning). Skal du selv betale din sygehus-regning senere i livet, for sygdomme der muligvis følger med din overvægt.
Knowledge - hvordan i alverden kan du mene at man som 18 årig skal skrive under på overstående? Som 18 årig er man lige blevet "voksen" i følge gældende lovgivningen - og så skal man bøde for at ens forældre ikke har sikret at du som barn, ikke blev fed!

Du kunne da lige så godt have skrevet at det er børnenes egen skyld?!?!?!

Nixen det holder ikke! Iflg. FN konventionen om barnets rettigheder er det den voksen pligt at sørger for din opdragelse m.v. - derfor er det den voksen, som har ansvaret. Hvis den voksen ikke kan sørger for at du får ordentlig mad, kan det da ikke være retfærdigt at barnet skal have regningen som 18 årig? Hvad kan en 16 årig fed knægt stille op, hvis hans forældre ikke støtter ham og han ikke selv ved noget som helst om sund kost og motion, fordi det har han ikke lært? Skal han bare vente til han bliver 18 og så betale ved kasse et??

Istedet for skulle samfundet tage og gribe ind noget før!

& vi tager lige en mere fra dig:

Ja rygere skal selv betale, hvis det bevises at det er skyld i sygdommen. Motionister en anden problematik, staten opfordrer til mere motion, dermed skal det ikke indgå og spare en masse penge på længere sigt.

Men desuden går jeg ind for lavere skatter, og private sygesikringer til alle. Nogle af os slipper billigt igennem, dem der skaber deres egne sygdomme får problemer. Derfor mener jeg det skal være sådan 

Din type, den blødsødne. Lad os alle sidde og tude over nogle vejer for meget, Dem der dør af lungekræft grundet rygning, dem der dør i trafikken for at køre for stærk... Og lad os alle betale for dem, bruge vores surt optjente penge på den slags... Nej du andre boller på suppen. 

Men med genteknologi når vi så langt, vi muligvis kan helbrede de sygdomme. Men er man født med sygdomme er det en anden sag, modsat fald jeg selv er skyld i det.

Uhmm...hvis vi skulle følge dit syn på sundhedsvæsnet, ville jeg mene at det betyder at:

- når du ryger og så får en rygerrelateret sygdom, skal du selv betale

- når du er fed og så får et dårligt knæ, skal du selv betale

- når du kører galt med 130 km/t der hvor du måtte kører 110 km/t skal du selv betale

- hvis du dår over for rødt, skal du selv betale

- jeg kunne da blive ved!

Hold da fast, hvor ville vi som samfund sparer mange penge!

- problemet er vel bare at det ikke er muligt i praktis!? Fordi - hvem skal bestemme hvor grænsen er? Og hvordan skal vi definerer det at være tyk? Vi kan ikke bruge BMI'en, fordi så er der mange stærke m/k'er som er tykke - vi kan ikke bruge fedtprocenten, uden at diskutere hvilken metode vi skal bruge osv. - og hvem skal bestemme det?????????

Og så en sidste kommentarer - hvis jeg har en arvelig sygdom/misdannelse og jeg får et barn, som får den samme sydgom/misdannelse - er det så ikke min skyld? Skal jeg så ikke betale?? Eller skal vi helt derud, hvor "ikke-perfekte" ikke må fødes, fordi "det er der ikke råd til"?

Uhmmmm....jeg kom lidt væk fra emnet, men mit budskab er vel bare at det er forældres ansvar og når de svigter, så må vi som samfund træde til!

Edited by tøsen
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

I bund og grund er det jo folks eget problem..

Hver gang jeg ser en virkelig fed person, foragter jeg denne persons udseende.. Jeg forstår IKKE hvordan personen kan stå op hver morgen, og se sig selv i spejlet med god samvittighed.. Og tilmed se deres børn blive fede også :w00t:

Jeg er helt enig i, at man burde lave en ordning så folk selv måtte betale lægeregning for overvægtsrelaterede sygdomme.. (Med mindre de lider af stofskifte sygdom eller andet)..

Men de skyder sig jo stadig i foden, ved at være fede..

Fede mennesker:

- Er ikke så populære som andre

- Folk tror automatisk de er dumme fordi de er fede

- Alle folk kigger på dem, og tænker "Dovne svin, fede svin" osv

- Meget få mennesker er tiltrukket af fede menneskers udseende

- Chancen for at hjerte/kar sygdomme, dårlig ryg, dårlige led osv er markant større

- Kondition er en by i Rusland, og bare det at handle ind kan være en kraftangstrengelse.

- På arbejdsmarkedet ansætter man næsten altid den tynde, hvis valget er mellem en tynd og en tyk.. - Fede mennesker er dovne er den generelle opfattelse.. Og det er som oftest også tilfældet.

Alt i alt er der altså INGEN fordel ved at være fed, andet end man muligvis er i stand til at squatte/bænke lidt mere - Men helt ærligt: Hvem ville ikke hellere have bedre liv, end at kunne løfte lidt mere i træningscenteret? :blink:

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Fede mennesker:

- Er ikke så populære som andre

- Folk tror automatisk de er dumme fordi de er fede

- Alle folk kigger på dem, og tænker "Dovne svin, fede svin" osv

- Meget få mennesker er tiltrukket af fede menneskers udseende

- Chancen for at hjerte/kar sygdomme, dårlig ryg, dårlige led osv er markant større

- Kondition er en by i Rusland, og bare det at handle ind kan være en kraftangstrengelse.

- På arbejdsmarkedet ansætter man næsten altid den tynde, hvis valget er mellem en tynd og en tyk.. - Fede mennesker er dovne er den generelle opfattelse.. Og det er som oftest også tilfældet.

Hvad fanden sker der? :w00t:

Den bedste du af dem du lige fyrede af :

Folk tror automatisk de er dumme fordi de er fede

Hvor får du det fra????? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Næh, det er generelt hvad jeg hører rundt omkring i samfundet..

Jeg har selv en fætter der er dybt overvægtig, og du drømmer ikke om hvor mange der betragter ham som dum fordi han er fed.. Inderst inde er han jo også dum, for ellers havde han jo tabt sig..

Link to comment
Share on other sites

Næh, det er generelt hvad jeg hører rundt omkring i samfundet..

Jeg har selv en fætter der er dybt overvægtig, og du drømmer ikke om hvor mange der betragter ham som dum fordi han er fed..

... rundt om i samfundet og ét eksempel???

Dvs. det er din egen personlige holdning til overvægtige. Sådanne holdninger må vist stå for egen regning, og ikke udlægges som en gendsgerning.

Inderst inde er han jo også dum, for ellers havde han jo tabt sig..

Hvordan linker du lige fedme og kropslig formåen med intelligens?? :blink:

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

der er jo desværre et link mellem det sociale lag og overvægt, men jeg mener ikke der er et mellem IQ og BMI.

jeg mener de er lavet mange undersøgelser i USA der viser et link mellem uddannelsesgrad og overvægt, også hos børnene, og danske ernæringsforskere taler om det samme her i danmark, altså at forældre med en lavere grad af uddannelse oftere har overvægtige børn. men derfra til at linke mellem intilligens og overvægt er et utroligt langt skridt.

jeg tror da heller ikke der er nogen der påstår at Hans Engel er dum fordi han har mave.. eller at Charlotte Birkov er superklog fordi hun har vaskebrædt.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Folk må selv om de er fede.. Men det begrænser dem meget i samfundet.

Var jeg chef gad jeg da heller ikke ansætte et fed læs, hvis jeg havde muligheden for en anden..

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Ikke beviseligt, men et eller andet sted tror jeg faktisk der er.. Jeg snakker ikke om almindelige buttede mennesker, men FEDE mennesker.. Så er man jo dum hvis man spiser sig så tyk, det er der vel ingen tvivl om?

Link to comment
Share on other sites

Playboy>

Nu ved alle svært overvægtige mennesker at de forkorter deres liv væsentligt grundet deres overvægt.

Er det derfor ikke ret urimeligt at antage at de er pga. dovenskab at de ikke gider gøre noget ved det?

Tror du ikke at svær overvægt i virkeligheden som oftest har bund i store personlige problemer?

Tingene er sgu ikke så lige til som du fremstiller dem. Dermed ikke sagt at man ikke skal opfordre og hjælpe dem med at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke beviseligt, men et eller andet sted tror jeg faktisk der er.. Jeg snakker ikke om almindelige buttede mennesker, men FEDE mennesker.. Så er man jo dum hvis man spiser sig så tyk, det er der vel ingen tvivl om?

Opfatter du så også rygere som dumme mennesker? Det er også helbredsfarligt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke beviseligt, men et eller andet sted tror jeg faktisk der er.. Jeg snakker ikke om almindelige buttede mennesker, men FEDE mennesker.. Så er man jo dum hvis man spiser sig så tyk, det er der vel ingen tvivl om?

FUCK HVOR ER DU STUPID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Det er dumt at ryge ja.. Men folk vælger at ryge fordi de har lyst til det..

Folk har jo ikke lyst til at være bælgfede, men de er for dovne og elsker at spise usundt og spise MEGET.. Og når de kommer til stykket, er det altså "ligeglade" med langtidskonsekvenserne, fordi de lever i nuet..

Den typiske "Jeg spiser lige en plade chocolade nu, det sker der jo ikke noget ved"..

Sådan tænker de så hver dag, og sjovt nok er de 20kg tungere ½ år efter..

Hvis man virkelig har så dårlig selvdisiplin, fortjener man sgu også at være fed.

Til gengæld er der jo også fede mennesker, der kunne bruge psykolog hjælp.. Nogen fede mennesker trøstespiser jo hele tiden, fordi de sikkert er så træt af dem selv eller træt af noget..

Det værste er dog, dem der trøstespiser, fordi de er trætte af at de er fede.. Det er nok noget af det mest komiske jeg længe har hørt om :lol:

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Hold kæft hvor er du en usympatisk nar Playboy. Hvis du havde været i nærheden da jeg læste det du har skrevet, så havde jeg klappet dig en. Min søster har altid været temmelig overvægtig, men hun er bestemt ikke doven, og hun læser økonomi på universitetet. Så dine klamme generaliseringer kan du holde for dig selv.

Black> kammertonen ?? Når en lille snottet teenager skriver sådan noget, så kan man da ikke undgå at blive harm.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Playboy: Jeg kan egentlig godt følge din holdning mht fedme og intelligens, og oprindeligt havde jeg også den tilgang.

Da jeg en dag sad og beklagede mig overfor kæresten over, at jeg ikke kunne få nok kcal indenbords, og det var møgsvært at få tid til at spise så meget og bla bla bla, så sagde hun til mig, at det cirka var sådan at tykke mennesker havde det mht mad, blot med omvendt fortegn. Oven i hatten har tykke mennesker måske også sociale problemer, som bestemt ikke gør sagen nemmere ...

Det fik mig til at tænke, og egentlig blive lidt flov over mig selv for jeg anser, hverken mig selv om doven eller dum. <_<

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Playboy: Jeg kan egentlig godt følge din holdning mht fedme og intelligens, og oprindeligt havde jeg også den tilgang.

Geeeez, jeg fatter jer overhovedet ikke. Det kan godt være at der er et link mellem det sociale lag og fedme, men dem som befinder sig i det lavere sociale lag behøver vel ikke være uintelligente. Man kan være havnet der af flere årsager. Jeg må indrømme at jeg kender flere intelligente overvægtige mennesker, end jeg kender dumme overvægtige mennesker. Hvis lav intelligens -> overvægt, så skulle USA være et land af idioter. Det vil nogen så i sjov sige at det også er, men helt ærligt. Det er sgu da mere komplekset end som så.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share