Verdens bedste fodboldspiller nogensinde


Antaeus
 Share

Stem på bedste fodboldspiller nogensinde  

88 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Her kan i så stemme på den i synes er den bedste fodboldspiller gennem tiderne.

Nogle synes nok at listen er ukomplet og er uenige, men så kan de jo skrive et bud på hvem de syntes der skulle have været på listen:

Men der var desværre kun plads til 10 valgmuligheder og så måtte et valg jo tages.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er et svært valg, da der er mange virkelig gode spillere på listen. Jeg har dog valgt Maradona, som i sin storhedstid stod for det mest fantastiske spil jeg har set. En ting er, at man kan brillere på et lokalt hold, men når man ved et VM kan gå solo over en halv banelængde og slutte af med at lægge bolden i mål mod et af verdens stærkeste landshold, så er man i særklasse.

Link to comment
Share on other sites

Der kan kun være tale om nogen få spillerer.

Pele (Brasilien)

Maradona (Argentina)

Eusebio (Portugal)

George Best (mener det er Wales)

Ferenc Puskas (Ungern)

Garrinche "den lille fugl" (Brasilien)

Cruyf, Beckenbauer, Platini, Zidane mf. kan ikke komme op i denne klasse.

Men blandt de ovenstående 6 er der hård kamp. Men jeg vælger trods alt Pele.

Specielt de to sidste er to jokerer.

Puskas var stjernen på måske verdens bedste landshod gennem tiderne - nemlig Ungarns landshold i begyndelsen af 50'erne. Dengang regnede alle med at England var verdens bedste landshold (som alle altid havde anset dem for at være). At England kun har vundet VM en gang skal nok snarere forstås ved, at VM dengang (før 1966, hvor VM blev rigtig stor, da netop England vandt det) ikke var så stor en ting som det er nu. Det var simpelthen sjældent at lande kunne/ville stille med deres bedste spillerer. Et godt skud er, at England de facto var verdens bedste hold uafbrudt helt frem til 50'erne.

Dengang var venskabskampe kæmpe store begivenheder - ja, at vinde en prestigefuld venskabskamp var næsten større end at vinde et VM.

1 1952 var Ungarn styrke ved at blive anerkendt. Men England ville lige sætte de opkoblinge på plads, så Ungarn blev inviteret til Wrmbley. Begge hold stillede i deres bedste opstilling.

Kampen skulle blive en af de bedste gennem tiderne. Sentationelt vandt Ungarn 6-3!!!

England var i chok. Men alle regnede med at planlagte mod-venskabskamp i Budapest skulle rette op på dette - nu ville England jo være koncentreret fra start, sagde alle.

I Budapest stillede begge hold igen i stærkeste opstilling. Men England havde ikke en chance - totaaaaaaalt udspillet tabte England 7-1 til Ungarn!!!

Arkitekten, geniet og den største spiller på dette helt fantastiske ungarske hold var Puskas.

Så er der Garrinche "den lille fugl". Den lille fugl er formentlig den bedste dribler gennem tiderne. Nu kan man selvfølgelig ikke sammenligne forsvarspil af 50'erne og 60'erne med moderne forsvarsspil. Men dengang var den lille fugl fantastisk. Kunne ene mand drible sig gennem et helt forsvar gang på gang i løbet af en kamp - ingen kunne stoppe ham lovligt.

Den lille fugl var en sjov størrelse. Ret lille, hans ene ben var 3 cm længere end det andet, hans ene ben var kraftigt hjulbenet, det andet ben endnu kraftigere kalveknæet.

Men drible (og score mål) det kunne han. Spillede på det brasilianske landshold i samme periode som Pele. De fire angribere på brasiliens landshold 58-66 Pele, Garrincha, Vava og Didi må anses for at være den bedste angrebskæde nogensinde.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Når jeg vælger Pele (knivskabt foran Maradona, med de fire få mm efter), så skyldes det mange ting. For det første at han er den spiller som har scoret flest mål i officielle gældende kampe - han nåede over 1.000 mål. Ligeledes var han kombineret verdens bedste angiber og verdens bedste midtbanespiller. Kunne drible helt fantastisk. Var nogenlunde i hovedspillet, kunne lægge de mest præcise afleveringer. Og så var han trods alt generalen på Brasiliens landshold i storhedstiden 58-70.

Link to comment
Share on other sites

Puskas var meget stærkt inde i billedet til listen. Nogle af de andre helt gamle spillere kender jeg ikke godt nok - så jeg kikkede lidt på forskellige websites før det endelige valg af listen.

Men andre meninger som Jarvigs er helt fine at få med.

Cruyf, Beckenbauer, Platini, Zidane mf. kan ikke komme op i denne klasse.

De hører til i absolut topklasse efter min mening.

Jeg stemte Maradonna fordi han ene mand kunne afgøre en kamp og var den afgørende faktor for at Argentina vandt VM.

Link to comment
Share on other sites

Cruyf, Beckenbauer, Platini, Zidane mf. kan ikke komme op i denne klasse.

De hører til i absolut topklasse efter min mening.

Ja, naturligvis. Creme de la creme det er de da. Men helt op og lege med f.eks. Pele, Maradona eller Best, der mangler de en anelse.

Og hvad laver Zico, Chalton og Ronaldo på din liste?

Zico, en af 80'ernes bedste midtbanesillere sammen med Platini, men....

Charlton, generalen på Uniteds hold og landsholdet, men.....

Ronaldo, en fysisk set perfekt angriber med en glimrende teknik og super målnæse, men....

Ingen af dem i top 10 (måske i top 25)

Link to comment
Share on other sites

Og hvad laver Zico, Chalton og Ronaldo på din liste?

Zico, en af 80'ernes bedste midtbanesillere sammen med Platini, men....

Charlton, generalen på Uniteds hold og landsholdet, men.....

Ronaldo, en fysisk set perfekt angriber med en glimrende teknik og super målnæse, men....

Ingen af dem i top 10 (måske i top 25)

Jeg slog simpelt hen op blandt legender i fodboldverdenen og så hvem andre mente var de bedste og efter hukommelsen - og som sagt nogle skulle måske ikke have været på og andre måske have været på.

Du har givet dit bud og det er helt fint, men der er trods alt nogle vi er enige om B)

Der er en af de spillere du nævner som jeg ikke kender - og det er

Garrinche "den lille fugl" (Brasilien)
Link to comment
Share on other sites

»For hvert 10. år genopstår fodbold som en ny idræt.«

Derfor er det også lidt underligt at udnævne gamle koryfæer til "verdens bedste nogensinde". Det er jo slet ikke sikkert, de ville passe særligt godt til den sportsgren, vi kalder fodbold idag. En spiller som Maradona ville ikke nødvendigvis være en gevinst for alle hold. En dygtig indivdualist kan afgøre en fodboldkamp, men det kan 11 enkeltmandspræstationer også. Argentina, Rumænien og Bulgarien har forsøgt sig med at bygge hold op omkring en stjernespiller - med vekslende succes.

Skulle man nævne en kæde ville jeg ikke tøve med at nævne Baresi-Costacurta-Maldini fra Milan.

I øvrigt er det jo lidt sjovt, hvad en spiller huskes for. Englands Jesper Olsen hedder fra i aften Steven Gerrard. Men han kan måske komme igen, så han ikke kun bliver husket for en tilbagelægning.

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

»For hvert 10. år genopstår fodbold som en ny idræt.«

Derfor er det også lidt underligt at udnævne gamle koryfæer til "verdens bedste nogensinde". Det er jo slet ikke sikkert, de ville passe særligt godt til den sportsgren, vi kalder fodbold idag. En spiller som Maradona ville ikke nødvendigvis være en gevinst for alle hold. En dygtig indivdualist kan afgøre en fodboldkamp, men det kan 11 enkeltmandspræstationer også. Argentina, Rumænien og Bulgarien har forsøgt sig med at bygge hold op omkring en stjernespiller - med vekslende succes.

Skulle man nævne en kæde ville jeg ikke tøve med at nævne Baresi-Costacurta-Maldini fra Milan.

I øvrigt er det jo lidt sjovt, hvad en spiller huskes for. Englands Jesper Olsen hedder fra i aften Steven Gerrard. Men han kan måske komme igen, så han ikke kun bliver husket for en tilbagelægning.

Meget enig.

Yderligere kommentarer til dette.

Giver det overhovedet mening at lave disse sammenligninger?

Lad os tage en af de to landshold som generelt kaldes "de bedste nogensinde" - enten Ungarn i begyndelsen af 50'erne eller Brasilien 58-62. Lad os f.eks. tage Brasilien fra VM-finalen 58 med alle stjernerne Gilmar, D.Santos, N.Santos, Zito, Bellini, Orlando, Garrincha, Didi, Vava, Pelé, Zagalo og lad os tage et godt - men ikke ekseptionelt - hold fra 2004, f.eks. Danmark.

Hvordan ville det gå? Umuligt at sige. Men jeg ville helt sikkert spå at Brasilien ville få en røvfuld - et hypotetisk realitisk skud ville være sejr til Danmark på 5-0.

Hvorfor?

Fordi vi er bedre teknisk end dem eller mere talentfulde? NEJ!!!

Nej, svaret er simpelt. Fordi vi tempomæssigt, fysisk, psykisk og taktisk ville være dem overlegne med 45 års udvikling.

Lad os tage Garrincha der modtager bolden helt ude ved sidelinien efter en cm præcis aflevering over 40 m fra Pele.

I 58 har Garrincha 2 sek til at få den under kontrol, hans nærmeste modstander er fysisk ligeværdig, han er hele 5 m væk og hele forsvarslinien er langsomt ved løbe tilbage for af forsvare sig. Garrincha laver en af sine kropsfinter og er på to skridt forbi backen, som nu ikke mere er en trussel. De næste 20 m løber den lille fugl alene mod baglinien. Han har masser tid til at se op. Kun to forsvarsspillere er sådan nogenlunde kommet på plads, og Vava og Didi ligger i meget frie positioner derinde. Den ene af de to forsvarer går til den lille fugl, der dog let glider forbi. Nu står Didi heeeelt fri og med en let aflevering spiller den lille fugl Didi fri - og Didi scorer let.

I 2004 er situationen en helt anden. Den lille fugl modtager den samme cm præcise aflevering fra Pele ved sidelinien. Men i selv samme spiltsekund han modtager den har Helveg et knæ i haserne på den lille fug og en hånd i fast greb på hans trøje. Det er svært at få bolden under kontrol så presset. Men lad os sige Garrincha får bolden under kontrol. Nu står Helveg over for ham. Helveg løber mindst ligeså hurtigt som Garrincha, han er fysisk langt mere fitt og hans eneste mission er at stoppe den lille fugl - gerne med et lille professionelt frispark hvis det er nødvendigt. Uha, det er svært - selv for verdens bedste dribler gennem tiderne. Men med en genial dribling er Helveg sat af. Men sitationen ser ikk meget bedre ud for den lille fugl. Allerede da han tæmer Peles aflevering har Danmark udover Helveg alle sine tre forsvarsspillere helt på plads, og Gravesen har været forudseende. I selv samme sek Garrincha er kommet forbi Helveg sidder Gravensen i hans støvler. Han jorder formentligham ud af banen - måske modtager han et gult kort, måske ikke. Og selv hvis Garrincha skulle være kommet forbi ser tingene ikke godt ud. Vava og Didi er fuldstændigt opdækket af Henriksen og Laursen. Perez har taqget det dybe løb og sidder i hælene på den lille fugl. Med ren kropsenergi får Perez presset Garrincha helt ud over sidelinien.

Og modsat i den anden ende. Brasiliens forsvar er absurd løst. I 1958 drysser der 3 mål ind på den ud af 11 store chancer - men det gør ikke noget for brasilien scorer6 mål på 14 store chancer. I 2004 scorer Pele & Co ikke på deres to store chancer, mens Danmark scorer på 5 af deres 9 store chancer.

Speed, energi, taktik, forudseendhed, proffesionelle frispark, kondi, timing, træning adskiller disse 45 år med uendelige vidder. Der er ingen sammenligning.

Hvad er bedst? Brasiliens fantastiske teknik i langsomt 58 tempo - eller Danmarks jernfysik og totale taktiske overlegenhed i 2004???

Det er umuligt at sammenligne.

Nej, hod og spillerer må sammenlignes med den tid de lever i. De må sammenlignes med ligepræcis det udviklingsstadie de dyster i.

Men kan man sige at fodbolden "udvikler" sig. Er fodbold nu i 2004 bedre end fodbold i 1979? Igen det er umuligt at sige. E det underholdningsmæssigt vi mener det? Er det tempomæssigt? Er det taktisk forståelsesmæssigt?

Men set i forhold til den tid spillerne levede i, så er min liste rimeligt oplagt. På hver deres måde imponerede og "revolutionerede" disse spillere deres tids fodbold. Men det gør Zidane, Beckham og Ronaldinho også nu om dage. Sammenligningen er bare umulig. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Maradona er den største! ;)

Jeg savner en spiller som Socrates på listen. Han var en af de mest betydningsfulde spillere på det brasilianske hold i 80'erne (sammen med Zico).

En spiller som Romario bliver også tit overset. Han har også scoret sindssygt mange mål. Det var en nydelse at tænde for TV2 tilbage i starten af 90'erne hver søndag (eller lørdag) og se Laudrup lægge op til Romario og Stoichkov. Det siger også lidt om hans scorings kvaliteter at folket forlangte ham tilbage på landsholdet, da holdet var lige ved at misse kvalifikationen til VM.

Desværre spillede Michael Laudrup for Danmark og valgte at blive væk fra landsholdet, den ene gang de havde succes. Antal af titler den mand kan skrive på sit CV er meget imponerende, desværre var han kun en mand på et hold med 11. Havde vi slået Brasilien og røget i semi-finalen til VM 1998 var han sikkert røget ind på listen hos Pelè.

Eric Cantona er også en spiller jeg holder meget af. Han stoppede dog karrieren for tidligt synes jeg (31 år). Havde han fortsat var han helt sikkert blevet føjet til listen og havde vundet VM med Frankrig i '98.

Claudio Caniggia fra Argentina, er også en af mine helt store personlige favoritter. Han nåede dog aldrig at udnytte sit potentiale til det helt store. Derfor bliver han aldrig nævnt. Det hjalp heller ikke at landstræneren vragede ham pga. hans lange hår. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Man kunne måske også have hevet Di Stefano og Puskas op af mølposen. Begge spillere som dominerede fodbolden i deres tid.
Efter lidt mere research er jeg enige i de to spillere burde have været med.

Tjek evt. de to første link jeg postede i mit sidste indlæg eller dette:

The French weekly magazine France-Football

1. Edson Arantes do Nascimento "PELÉ" (Brazil) 122 pts (17 - 5 - 4 - 2 - 1)

2. Diego MARADONA (Argentina) 65 ( 3 - 6 - 5 - 5 - 1)

3. Johan CRUYFF (Netherlands) 62 ( 1 - 4 - 7 - 9 - 2)

4. Alfredo DI STEFANO (Argentina/Spain) 44 ( 4 - 3 - 3 - 1 - 1)

5. Michel PLATINI (France) 40 ( 1 - 5 - 1 - 3 - 6)

6. Franz BECKENBAUER (Germany) 35 ( 2 - 1 - 3 - 3 - 6)

7. Ferenc PUSKAS (Hungary) 12 ( 0 - 3 - 0 - 0 - 0)

8. Marco VAN BASTEN (Netherlands) 11 ( 0 - 0 - 3 - 1 - 0)

9. Artur Antunes Coimbra "ZICO" (Brazil) 7 ( 1 - 0 - 0 - 1 - 0)

10. Gerd MÜLLER (Germany) 5 ( 1 - 0 - 0 - 0 - 0)

Lev YASHIN (Soviet Union) 5 ( 0 - 1 - 0 - 0 - 1)

Reference

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share