Dødløft og knæbind


mdk
 Share

Recommended Posts

Jeg dødløfter efter JSC's 10x3-4-5 program og oplever, det har en positiv effekt på mit ene knæ, som er mere eller mindre kronisk overbelastet (inflammation på bagsiden af knæskallen).

Jeg er en af de heldige, som har en bygningsfejl i knæene, som gør, at knæskallerne vandrer skævt hen over brusken og således forholdsvis let skaber irritation. Knæskallen har tendens til at "hoppeud til siden", og kan så pludselig hoppe tilbage med et knæk. Ikke noget, der gør ondt. Men man vil jo gerne mindske langtidsslidet af knæleddene. :)

I og med, at jeg nok lader mit raske knæ trække lidt mere af læsset end det skadede knæ under dødløft, så er mit raske knæ begyndt at murre lidt.

Jeg tænker på, om nogen har erfaringer med at styre knæskallen bedre gennem bevægelsen via knæbind?

Eller andre ideer?

Det skal måske siges, jeg dødløfter "normalt", dvs. ikke noget med sumo her. Fødderne samlet og langt ned med røven. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du laver konventionel dødløft, så vil knæbind modarbejde den korrekte teknik. Det er meget sjældent man ser styrkeløftere anvende knæbind i konventionel dødløft, da bindene har en tendens til at tvinge knæene til at lukke ud for tidligt, hvilket gør at man kommer til at trække vægten stiff-legged. Så jeg ville droppe ideen om knæbind i dødløft hvis jeg var dig.

Neopren knævarmere kan dog gå an, selvom de dog vil være i vejen når man trækker forbi knæet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hovedopgaven må være, om der findes metoder til at forbedre knæskallens vandring.

Du kan købe nogle spænder af en art i de fleste sportsbutikker....den fikserer knæskallen mere eller mindre! Min kærste brugte den meget da hun spillede håndbold, pga. dårligt knæ. Den burde ikke hæmme udførslen af f.eks. dødløft da den ikke sætter noget decideret spænd på knæet/hasen.

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

Få en henvisning til fyssen. Knæbind af forskellig art er jo fint. Men hvis du kan få fixet det permanent med lidt træning og kan undgå bind ville det jo være bedst. Vi har på studiet haft lidt om sporing af patella, og jeg mener det burde være noget der kan korrigeres (mere eller mindre) over tid.

Link to comment
Share on other sites

Få en henvisning til fyssen. Knæbind af forskellig art er jo fint. Men hvis du kan få fixet det permanent med lidt træning og kan undgå bind ville det jo være bedst. Vi har på studiet haft lidt om sporing af patella, og jeg mener det burde være noget der kan korrigeres (mere eller mindre) over tid.

Ang. fys: Det har jeg skam været igennem. De mener ikke, de kan gøre mere for mig på den front. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share