Arnes log - 5 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Thank you boys :)

Jeg har fullbody DOMS i dag og trætte ben... Da Touretapen var kedelig og mit arbejde gik trægt - mit hoved var træt efter en holmgang med A-kassens sløve bureaukrati (dog lynende professionelle sammenlignet med de skaldallignde forhold i AF systemet - som er lige ved at gøre mit til anti offentligsektor liberal) - så satte jeg mig på raceren midt på eftermidagen og rulede små 25 km i behersket tempo- omkring 27-28 km/t når det var vildest. Fin terapi og god restitution :)

Link to comment
Share on other sites

Status- sommeren 2004

Min nye coach har travlt med et bogmanus der skal være færdig nu – så der går lidt tid inde samarbejdet kommer rigtigt i gang – så nu må jeg hellere få lavet den status denne log skulle begynde med. Først det ubehagelige:

Vægt: 148,5 kg – så er det sagt. Chris så hvad vej det går og fik drejet armen om på ryggen af mig, rent mentalt og fik mig til at se i øjnene hvor jeg er med vægt og kost Det er 16-17 kg fra hvor jeg har været – og hvordan jeg har det med det skulle være nemt at gætte. Min seneste depression i vinters blev dyr – men i virkeligheden har vægten nok været i en dårlig spiral siden september..

Helbred: Jeg har haft korte perioder med let forhøjet blodsukker – og min gennemsnit er en anelse højere end da det var bedst – jeg er dog fortsat ualmindelig velreguleret af en diabetes II patient at være – jeg har reelt ingen problemer på dette område – men jeg ved også at jeg hurtigt kan være i problemer igen!

Form: Tja ja bum bum. Det er ok uden af være prangende. Styrkemæssigt er jeg ikke så godt kørende – jeg har åbenbart bare svært ved at tage mig sammen til at styrketræne om foråret. Jeg træner nu styrke med fast makker 2 gange om ugen – det skal nok op på 3 gange inden længe. Mit kondition lider under vægtøgningen – noget jeg i sær kan mærke på raceren. På spinningcyklen går det fint nok – jeg har aldrig været bedre til at stå op i højt tempo – men det tilskriver jeg delvist at jeg har arbejdet en del med min teknik. Jeg har sænket mit tyngdepunkt og ”sidder” længere bagude og laverer over sadlen når jeg køre stående.

Humør: Humøret er ok. Mit arbejde i Team S.A.T.S. har fået mig op i tempo som jeg ikke har været længe. Jeg er webmaster, skriver pressemeddelelser og laver en række andre ting i teamets dagligdag. Det er en gruppe meget entusiastiske mennesker jeg arbejder sammen med – og der er forskellige projekter på bedding der kunne ende med at blive til penge også – lige nu arbejder de fleste af os på frivillig basis. Lige nu er jeg inden i en lidt tænksom fase hvor jeg lige har måttet stoppe op og reflektere over hvad f…. jeg egentligt har gang i.

Hvad så med projektet? Det er ærgerligt at målet endnu engang har flyttet sig ud i fremtiden – og det er også derfor at der må ske noget anderledes. Jeg håber og tror at samarbejdet med Chris MacDonald kan føre mig på rette vej igen. Hans coaching kommer til at handle om både kost og træning og motivation. Jeg glæder mig til at skrive om det.

Det var vist det…

Link to comment
Share on other sites

Du har helt ret Blaclmoore - og tak for din støtte!

Træning søndag den 25/7 - spinning II

Chris kalder ikke mere søndagstimen for spinning 2½ - han køre den bare som en III time B)

Hovedserien - efter en lang progresiv opvarmning:

4 min stående enkelttakt - ca 80 rpm

4 min siddende dobbelttakt - ca 110 rpm 8Armstrongtempo op ad bakke som det blev bemærket) - skulle køres efter 85 % makspuls eller 8 på skalaen

1 min siddende tempo uden belastning

5 min stående 80 rpm

4 min siddende 110 rpm - 90 % af makspuls eller 8.5-9

2 min siddende tempo med lille belastning

6 min stående 80 rpm

4 min siddende 110 rpm - 95 % af makspulsen eller 9-9.5

Hvis jeg var hoved person i en tegneserie - så ville man havet kunne se røg komme ud af mine øre under det sidste 4 min interval. :bigsmile:

Det er hovedmotoren der sætter grænsen lige nu - ikke muskulaturen - omend mine glutes føles pænt ristet her nogle timere senere.

Super træning - og Chris fortalte mig at han gik i gang med mit nye program i går aftes.

Link to comment
Share on other sites

Vi har talt om det før, men har du overvejet mere hvordan du vil tilrettelægge styrketræningen, så den er effektiv uden at den ødelæger dine cardio fremskridt (som squat og dødløft havde det med tidligere)??

Link to comment
Share on other sites

Tak for støtten Hosier og Silenced :)

Blackmoore - ja det har jeg tænkt over - der skal nok eksperimenteres lidt. Hvilke øvelser jeg synes der er sjove at træne vil blive givet mere prioritet end der måske rationelt kan begrundes. Dødløgt kommer ikke til at indgå igen æige på det første - selv om denn er fed. Juryen er stadig ude i spørgsmålet om squat

Øvelser som det ser ud lige nu:

Ben - ryg:

Benpress

Goodmornings

Måske: Knee extensions og leg curl

Ryg i øvrigt

Træk til bryst

Bend over DB rows

Mave:

Maskine

Almindelig chrunshes på gulv

Overkrop i øvrigt:

Incline DB press

Bænkpres

DB shulder press/ måske Military press

Hammer curl for sjov.

Fuld body 2 gange per uge til start - benøvelser dog kun torsdag - eller fredag

Link to comment
Share on other sites

Spinning III i parken - 26/7

Sindsyg hård time! efter 8 minutters opvarmning gik vi lige over i en serie der så sådan ud:

4 min 20 sek sidende tung mellemtakt 85 rpm

4 min 20 sek stående tung mellemtakt 85 rpm

6 x 1 min siddende/1 min stående - stigende tempo hele vejen

Aktiv pause

Jeg overvurderede mig selv i den serie - jeg røg hurtigt op i rød zone - og de sidste 12 min var i "Kill Zone". Selv efter de 1,5 minuts aktive pause var jeg ikke holdt op med at hyperventilere - det næste arbejde var 5 min stående i et lidt roligere tempo - men jeg var nød til at sidde ned. Jeg aner ikke hvad vi lavede resten af tiden - men jeg ved jeg ikke var i stand til at køre med i de hele - men jeg fik da kæmpet miig igennem 90 sekunders stående dobbelttakt 120 rpm - men jeg holdt nok ikke helt tempo...

Jeg var komplet smadret bagefter og måtte for første gang i meget, meget lang tid ud og knække mig efter træning - jeg var svimmel og havde ikke det ringeste besvær med at beslutt5e mig til at afvise Chris da han ville lokke mig til at tage en time mere. Ok jeg kunne heller ikke - for nu skal jeg ud af døren til en aftale... Må se om jeg kan holde mig vågen.

Link to comment
Share on other sites

Spinning III i parken - 26/7

Sindsyg hård time! efter 8 minutters opvarmning gik vi lige over i en serie der så sådan ud:

4 min 20 sek sidende tung mellemtakt 85 rpm

4 min 20 sek stående tung mellemtakt 85 rpm

6 x 1 min siddende/1 min stående - stigende tempo hele vejen

Aktiv pause

Jeg overvurderede mig selv i den serie - jeg røg hurtigt op i rød zone - og de sidste 12 min var i "Kill Zone". Selv efter de 1,5 minuts aktive pause var jeg ikke holdt op med at hyperventilere - det næste arbejde var 5 min stående i et lidt roligere tempo - men jeg var nød til at sidde ned. Jeg aner ikke hvad vi lavede resten af tiden - men jeg ved jeg ikke var i stand til at køre med i de hele - men jeg fik da kæmpet miig igennem 90 sekunders stående dobbelttakt 120 rpm - men jeg holdt nok ikke helt tempo...

Jeg var komplet smadret bagefter og måtte for første gang i meget, meget lang tid ud og knække mig efter træning - jeg var svimmel og havde ikke det ringeste besvær med at beslutt5e mig til at afvise Chris da han ville lokke mig til at tage en time mere. Ok jeg kunne heller ikke - for nu skal jeg ud af døren til en aftale... Må se om jeg kan holde mig vågen.

Så kan man snakke om at træne igennem.. Damn hehe Nice work Arne

Link to comment
Share on other sites

Nogle (for mig) meget vigtige tanker...

Natten mellem søndag og mandag talte jeg med en person som jeg respektere, både som menneske og for hans fysiologiske viden. Han skiftede pludselig emne og spurgte mig:

”Arne, vil du vide hvad jeg mener du skal have som mål for dit vægttab?”

”Ja da!”

120 kg”

”Hverken mere eller mindre”

Jeg følte mig en smule provokeret men bad om en uddybning. Essensen var at han jo mente at kende mig som person og som ”fysiologisk tilfælde” :

”Vi er langt hen af vejen som vi er – og jeg kan sagtens se dig Arne, som en glad person på 120 kg. Opgaven kan så være at øgede din Lean body mass ved den vægt” – Prisen hvis du skal tabe dig mere end det bliver meget høj – uden at du nødvendigvis blive et gladere menneske af det…”

Her opstod der en pause i samtalen – da han var nød til at forlade computeren et øjeblik – og det var nok godt, for umiddelbart var jeg lige ved at begynde at snerre af ham – målet har jo været at blive slank og fare op af et bjerg i Frankrig…

Nu fik jeg lidt tid til at reflektere – og det var meget godt – jeg kunne jo godt set pointen. Siden i går nat er jeg begyndt at synes mere og mere om ”forslaget”. Jeg skulle da lige overveje om det fordi jeg lod mig friste af , var ” et mindre mål”. – men det vil være nonsens at sige, målsætningen er jo netop også i denne nye version at blive et gladere menneske – det er jo længe siden jeg blev klar over at vægttabet var et middel og en del af ”løsningen” – ikke løsningen i sig selv…

Jeg har ikke overgivet mig endeligt – jeg tænker videre. Inputs er velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne!

Nu du siger input er velkommen, vil jeg da ikke holde mig tilbage! B)

Jeg synes du skal respektere denne person endnu højere end du gør nu !

- for vedkommende har jo ret !!

hvad sjov er der i at du går efter at komme under (langt ?) 120 kg - hvis det ikke er en glad og dejlig Arne, vi - og du - får ud af dig ? Hvis alternativet er at du kommer til at veje f.eks. 90 kg, og bliver ked, sur eller bare negativ - vil det være indsatsen værd ?

Vi "vægtfixerede" skal til og lære, at det ikke er tallet på vægten, der skal gøre os i et bestemt humør - vi skal være tilfredse med den indsats vi gør for os selv ! Og når vi spiser og træner som " vi bør" - så kan vi ikke gøre mere ! Men man skal også huske at leve ind imellem...

Når du om kort tid lander på dit fastsatte mål, vil du opleve en glæde, stolthed og vilje som du aldrig har oplevet før ! og så kan det jo godt være du får mod på mere ?? - om ikke andet, så vedligeholdelsestræning f.eks. ! for træning vil - som i mit eget liv - være en del af resten af dit liv ! Om ikke andet, så for at holde os selv og vores "indre vitale dele" fit for fight !

Sunde tanker, du gør dig Arne, nu ved jeg mere og mere hvorfor jeg respekterer dig så meget, som jeg gør ! :)

kh/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Nu har jeg ikke fulgt med så længe, så jeg kender ikke hele dit forløb. Umiddelbart synes jeg at 120 kg er et rigtig godt mål at sigte efter :) . Om det vil blive det endelige mål behøver du jo slet ikke beslutte endnu. Men psykisk at indstille dig på at nå derned og derefter i en længere periode bruge energien på at fastholde vægten på det niveau.

Så kan du altid gøre ny status og finde ud af om det betyder alverden for dig at komme endnu længere ned, med de omkostninger og fordele det nu har!

- Dipy :)

Link to comment
Share on other sites

Arne..

Jeg har tænkt over det, og de 120 er ikke et dumt mål..på vejen. Det er lidt som en kategori 1 stigning midt på etapen. Det er et fint mål at sigte efter, men jeg vil være ærlig, jeg tror ikke du skal eller bør stoppe der. Som jeg ser det har du virkelig mulighederne for at gøre noget stort nu. Din bevidsthed om din egen krop og sind virker bedre end længe, din viden om træning er vokset meget, og du har en trofast flok MOL’ere bag dig og en af Danmarks store profiler inden for cardiotræning i dit ringhjørne. Det her kan blive det kapitel i din bog (som jeg altså stadig holder dig fast på) hvor tingene virkelig sker igen. Som jeg kan se det (og bare dask mig i nakken hvis jeg gør det simpelt) har du haft 2 perioder i dit vægttab. Den første hårde, hvor den livstruende vægt kommer af og den anden hvor træningen fylder mere og konditionen og styrke øges uden at vægten sænkes så meget..og så et lille tilbagefald her til sidst pga. personlige problemer. Men jeg tror på at du nu har begge de 2 sider parat til at gøre den store forskel. Du har kunnet tabe meget vægt før, og du har en kondi og en work capacity nu som kan gøre dit cardio endnu mere effektivt og bevare så meget LBM som du kan. Med andre ord, hvis begge sider falder på plads på en gang..watch the magic!!!

Hvor du så skal ende, det ved jeg ikke.. Men som jeg ser det har du virkelig mulighederne for at foretage rejsen imod det mål med stil nu!

Mange venlige hilsner fra Peter

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres dejlige svar - Dipy; vivsen (respekten er gensidig!) og Peter. Jeg tænker videre :)

Startede min dag med lidt oprydning og fortsatte så med en lille 45 min sprint op og ned af Strandvejen på raceren - herligt - men tænk at vi skulle næsten til august føær en morgentur i korte cykelbukser blev mulig!

Senere 2 timers spinning! Er forkølet - så det bliver nok ikke vildt

Link to comment
Share on other sites

Senere 2 timers spinning! Er forkølet - så det bliver nok ikke vildt

MEN DET BLEV DET :devil: !!!

Ja det blev det - men kun en time... Lad os gå lidt tilbage i tiden...

Vi står op i tempo - omkring 80 rpm... det kan jeg godt i 4 minutter.... men 4 gange 4 min - efter at havet brændt mig helt ud i starten af programmet med: 3 x 2 min stående med 90 rpm, efterfulgt af 5 min stående 90 rpm... i de 5 minutter var jeg nød til at sætte mig ned en del gange, mine ben gjorde ufatteligt ondt og mit hoved var ved at sprænges...

Vi er i 2. 4 minutters interval - jeg er tæt på at overgive mig efter 2 minutter - fristelsen til at sætte sig ned er næsten uimodsåeligt, jeg taber en smule i tempo... straks begynder Chris, i lettere ironisk tonefald ,at tale om "folk har forskellig mental tougness"... (hvad f... laver jeg på første række lige foran ham????? B) :tongue: ) Jeg kommer i gennem. I 3 interval gentager historien sig - dennne gang taler Chris om "at man er hvad man selv tro man er"... damm hvorfor går disse amerikanske flosker rent på min kæbe??? :lol:

Jeg kommer igennem - også igennem de 8 min tungt siddende arbejde til sidst - jeg er en smule svimmel og må ud og side - men efter et øjeblik breder der sig en stor tilfredshed i kroppen - det er jo for at blive blæst helt igennem og overvinde migt selv, at jeg ind imellem sætter mig deroppe - når man sætter sig der,så har man også akcepteret at skulle være en af dem der, bokstaveligt, går (cykler) forrest og trækker resten med - og akcepteret at man vil blive "motivated" af Chris...

Vi kørte 56 minutter i dag...

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning den 29/7 - Englandsvej

DB incline press:

1 x 10 x 14 kg (opvarmning)

1 x 5 x 22 kg

1 x 6 x 22 kg

1 x 5 x 22 kg

Stående DB skulderpres:

3 x 5 x 12 kg - tænk at 12 kgs håndvægte kan føles så tunge :angry:

Goodmornings:

1 x 8 x 30 kg (opvarmning

2 x 6 x 50 kg

1 x 6 x 70 kg - for tungt - teknikken brød helt sammen

Siddende benpres:

1 x 10 x 180 kg

3 x 10 x 200 kg - stadig let - der er jo trisser på sådane en maskine...

Crunches:

4 x 10

Fin træning sammen med Mette. Eftermiddagen byder på en cykeltur til Dragør i godt selskab - og så snupper jeg nok en let tur på raceren i aften :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens lette motion

Eftermiddagen bød på en hyggecykeltur fra SATS Englandsvej (lige ved Amagerbrogade), ad Amager Strandvej, forbi Lufthavnen, til Dragør hvor der blev kæbetrænet i solen, videre gennem Store Magleby og lidt rundt der omkring, og så tilbage ad Englandsvej - med Pit stop i TSK. En tur på ca. 35 km.

Min "reejsekammerat" var en ung talentfuld styrkeløfter. Sidst jeg cyklede med hende dyrkede hun en del cardio, ja sågar spinning - og da havde jeg ind imellem svært ved at følge med op ad selv små bakker på min racer. Nu dyrker hun ikke noget vildere en Powerwalk - og medens man må konstatere at der er sket en klædelig udvikling af muskulaturen, ja så må man samtidigt konstatere at det står skidt til med den kardiovaskulære kapacitet :tongue:

Nedenfor dagens papparazi skud af "styrkeløfteren" :)

styrke.jpg

PS: og så vandt jeg også et lille skulderpres battle... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu dyrker hun ikke noget vildere en Powerwalk - og medens man må konstatere at der er sket en klædelig udvikling af muskulaturen,

:bblush:

ja så må man samtidigt konstatere at det står skidt til med den kardiovaskulære kapacitet  :tongue:

Ah, det var nu ikke fordi, jeg var forpustet - men lad os bare sige, at jeg ikke kan finde ud af at køre på cykel. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ah, det var nu ikke fordi, jeg var forpustet - men lad os bare sige, at jeg ikke kan finde ud af at køre på cykel. :wacko:

:) Fint billede any way ! Du ser da ud som om du nyder sommer Danmark for fuld udblæsning :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kom først fra kontoret efter 21... så ingen tur på raceren her til aften. Men ok - jeg har kørt næsten 50 km på cykel i dag - i berhersket tempo - men det var måske også meget godt!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share