Lungevolumen


Weewor
 Share

Recommended Posts

Hej alle I kloge kondihoveder !

Et lidt teknisk spørgsmål:

Jeg har for ikke så længe siden fået undersøgt mine lunger og har opdaget at jeg har ca. 30% mindre max. lungevolumen end gennemsnittet for min alder, køn og højde, hvilket er ret usædvanligt. Dette er formentlig bare et af naturens mange luner, da jeg hverken har astma eller noget andet der kan forklare dette. Jeg har altid holdt af at motionere (særligt løbe) og har nydt det selv om jeg langt fra er nogen hurtigløber. Jeg er dog ret interesseret i at finde ud af følgende:

a) Hvor hæmmer denne medfødte "skavank" min fyske formåen? I alt løb, eller kun når jeg presser mig selv helt ud (spurter og lignende)?

b) Kan max lungevolumen øges ved træning? Hvis ja, hvilken form for træning? Skal jeg løbe mig helt ud for at øge volumen eller er alm. joggig også gavnligt?

Jeg ved ikke om der er nogen der har indsigt i sådan noget, men nu prøver jeg.

Link to comment
Share on other sites

Der skal nok være nogen der ved mere om det her end mig, men jeg har da et par bud...

a ) Jeg ville mene det hæmmer dig en smule i alle aerobe 'discipliner', i 'sport' hvor du kommer tæt max (hastighed i løb eller styrke i fx løft) vil dine muskel bruge ATP i modsætning til oxygen som du bruger i de aerobe aktiviteter...

b ) Jo max volumen kan øges, ALT aerob træner burde føre en udvidet max volumen.

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

For de fleste vil maxvolume ikke betyde det store, når man ikke er eliteudøver. For en motionist er der langt, langt mere at hente på din form (iltoptagelse, kapilærudvikling, forbrædingseffektivitet osv.) end på, hvor stor/lille din lungekapacitet er.

Et lille handicap er det - men som motionist er det atså andre faktorer som har større betydning.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share