Korsbånd


Cat
 Share

Recommended Posts

Hey :bigsmile:

Min kæreste er i den situation at han for ca 3 år siden rev sit forreste korsbånd over. Det har taget lægerne indtil nu at finde ud af hvad der egentlig er sket og i mellemtiden har han selvfølgelig lavet de former for træning han stadig kan....

Nu står han overfor en operation og er lidt nysgerrig efter at høre om konsekvenserne af en sådan. Han kan nemlig træne styrketræning helt normalt, løbe, både intervaller og på trapper osv, og har ingen gener i hverdagen overhovedet. Det eneste han ikke kan (og gerne vil)er at spille basket...

Men efter at ha hørt at det ikke er helt sikkert at han kommer til at spille igen, overvejer han at la' vær at få foretaget operationen... Især fordi han også er bange for ikke at ku lave samme styrketræning (squat osv.) igen bagefter...

Så jeg ville høre om der en nogle her på mol der har erfaringer med og eventuelt fået foretaget korsbåndoperationer??? Og om det har påvirket deres træning (selvfølgelig snakker jeg om efter genoptræningsperioden), både styrke og eller boldspil????

På forhånd tak

:wave: Cat

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik et nyt forrest korsbånd sidste år. Det er faktisk snart et helt år siden, men jeg er ikke kommet op på samme niveau, som før skaden, men det er dog bedre end at gå rundt med et knæ, der ikke fungere :)

Nu er din kæreste lidt uheldig at dyrke en sportsgren, som stiller store krav til stabilitet i knæet, så jeg ville helt klart anbefale ham at blive opereret, da der også er en stor sandsynlighed for, at han ville komme til at spille basket uden problemer, men det vil nok tage mellem 1 og 1½ år inden knæet er 100 % klar efter operationen. Genoptræningen er meget vigtig. Hvis man ikke tager den så seriøs, øger det sandsynligheden for en ny operation.

Nu et år efter kan jeg spille fodbold uden problemer, men kan ikke løbe så hurtigt som før, men jeg tror, at det er noget, der kommer med træning. Har svært ved at opnå den samme styrke i mine ben, hvilket nok mest skyldes usikkerhed på om knæet kan klare belastningen :)

Link to comment
Share on other sites

Må jeg tillade mig at spørge hvordan disse skader er opstået? Både Cats kærestes og RB's. Det lyder sgu ikke rart :(

Jeg rev mit over 2 gange, men blev kun opereret 1 gang. Første gang var under et cykelløb og anden gang var til et styreløftstævne, hvor jeg med 180 kg på nakken rev det samme korsbånd over igen. Denne gang kunne det ikke ordnes ved genoptræning og jeg skulle derfor have et nyt :)

Link to comment
Share on other sites

Roberto: Tak for svaret :bigsmile: ...

Det er netop det med ikke at få styrken og stabiliteten til bage han er bange for... og det er ligefør jeg tror han vil opgive basket for det.... Har alligevel undværet det i 3 år nu og ved han ikke bliver ligeså god som før...

Men jeg synes også han skal opereres, især fordi der allerede er ved at opstå forstadier til slidgigt :blink: ...

Det med genoptræningsforløbet og vigtigheden af dette er vi blevet informeret grundigt om ;) ... Lyder ikke sjovt, men selvfølgelig skal det gøres og gøres ordentligt... Ellers kan man ligeså godt la vær at la sig operere...

Clay: Den jeg snakker om kom i forbindelse med en baskettræning.... Han satte forkert af og det ku knæet ikke li

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er den speciel dårlig :unsure: ?

Fordi korsbåndenes funktion er at stabilisere knæet - at holde knæet på plads. Udover disse korsbånd er der baglåret som er med til at stabilisere knæet. Baglåret er totalt sat ud af funktion ved leg extension. Det vil sige ved leg extension er der kun det beskadigede forreste korsbånd til at holde knæet på plads.

Hvis man skal se positivt på jeres tilfælde, er det at, at skaden sidder på forreste korsbånd og ikke det bageste - det havde nemlig betydet at det ikke var smart at squatte hvis det var bageste korsbånd den var gal med.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået en rekonstruktion af det forreste korsbånd og jeg kan kun anbefale at få det gjort. Især fordi det lyder til at din kæreste næppe vil slække på genoptræningen. Det tager sin tid at komme sig bagefter, det skal siges. Men jeg har også, som kæreste gør nu, prøvet at gå rundt uden et korsbånd gennem længere tid. Og nu hvor jeg har fået et normalt knæ igen, så må jeg sige at jeg ikke fortryder det et sekund. Genoptræningen bør være rimelig hård/seriøs og fysioterapien er til tider ganske smertefuld. Men det er mere end indsatsen værd. Personligt sløsede jeg selv lidt med genoptræningen, så det tog mig lidt længere at komme rigtigt igang igen. Jeg valgte dog i sin tid, bla. pga. knæet, at blive grønt bud. Og ca 1½ år på cykelen med masser af løb på trapper også gjorde underværker. Idag er næsten som et almindeligt knæ og jeg kan spille fodbold uden at bekymre mig det. Jeg er ikke i tvivl når jeg siger at jeg synes han burde få det fixet :) Og så er det for såvidt underordnet hvilken af de to operationsmetoder der er aktuel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fået revet mit korsbånd og ved ikke helt om jeg vil opereres.

Det vigtigste for mig er at jeg kan komme til at stå på ski til vinter som jeg dyrker meget seriøst.

Kan jeg træne knæet om så det bliver stabilt nok til at stå på ski eller kan jeg nå at genoptræne det efter en operation så jeg kan stå på ski?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er forkert at sige at jeg tænker kortsigtet. Hvis man dyrker en idræt på et højtplan og meget seriøst er det vel klart at ens hovedformål er at komme tilbage så hurtigt som muligt.

Jeg har nu talt med mange forskellige folk som alle kommer med forskellige bud på hvor lang tid en rehabilitation vil tage. Derfor ville jeg gerne høre på andre som har erfaringer/viden på området.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes da ikke det er særligt kortsigtet tænkt.

HCSJ overvejer om han kan få operationen og stadig nå at blive klar til vinter, eller om han nu skal lade helt vær og istedet bruge al tiden på at optræne f.eks. hasemuskler.

Spørgsmålet er, correct me if im wrong hansemand, hvor lang tid tager effektiv genoptræning efter en operation og kan man træne knæet til at blive ligeså stabilt uden operation?

Link to comment
Share on other sites

kneet kan ikke bli like stabilt ved trening uten operasjon, men det kommer an på hvilken idrett en holder på med. Alle fotballspillere får satt inn nytt korsbånd hvis de skal fortsette karrieren, men visste dere at den brasilianske legende Pele hadde avrevet fremre korsbånd ?

Akkurat nå er jeg ganske lei meg, har selv operert inn et nytt korsbånd for ca. 4 mnd. siden, dette røk da jeg gikk på trynet for 2 dager siden. Eller jeg har ikke fått sjekket det, men jeg fikk følelsen av at kneet slapp under meg, og jeg sitter igjen med en hevelse som har vart i snart 2 dager. Tror ikke det kan ha skjedd noe som helst annet enn at korsbåndet er røket.

Tror ikke jeg blir å operere før om ca. 1 år, da jeg skal flytte til Australia....

Link to comment
Share on other sites

jhax: tak :bigsmile: ... Han har også besluttet at få det lavet, så nu må vi håbe på det bedste...

Skal opereres den 5 oktober, så der er ikke så længe til.... Prøver at overtale ham til at lave en genoptræningslog, men han er ikke så tændt på ideen... Men under alle omstændigheder skal der nok blive genoptrænet ordentligt... Det skal jeg nok sørge for :4whip: ...

Og lige et tak til de andre der har svaret :) ...

:wave: Cat

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok min regne med (6)9-12 måneders restitutions tid for ledbånd. Dertil kommer at hvad der i knæet er ødelagt af nervefibre formentligt ikke kan genskabes 100%. Dvs. at du får problemer med styringen og stabiliteten af knæets stilling.

Intensiv genoptræning, hvilket typisk er 2-3 gange ugentligt over 3-4 måneder på tilrettelagte knæhold, er en væsentligt del af rehabiliteringen. Holdene består typisk af unge (u30) aktive (fx. håndbold el. fodbold eller ski) som er fysisk i form til at gennemføre træningen.

Det kræver blod sved og tåre (og tålmodighed!!!!), men resultatet bliver ofte vellykkede

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share