HST


Zoater
 Share

Recommended Posts

devito>>

Det er et gæt, må indrømme, jeg magtede ikke at lave max5 da jeg først havde lavet max15 og max10.

Men jeg regner med det passer fint, du skal tænke på jeg presser mig selv meget og holder evt. 1-2 sek. pause mellem hver 5 rep. Med andre ord, måske er max15 sat for høj, altså jeg kan godt lave dem, men stilen er måske ikke den bedste.

Link to comment
Share on other sites

ummm....var altså ikke ment som et dis........hvis du opfattede det sådan........tværtimod.......... er bare vildt forundret..............og jeg har ikke set resten af din krop........er bare et skud ud fra dit ansigt og kinder........har du da pics ude?

Nejnej, selvf. Ikke :) også derfor jeg havde sat en grinende smiley ind bagefter :)

Ok, gik bare ud fra du havde set i galleriet. Men ja, det har jeg, og de er nok fem måneder gamle, og fra tiden med benpressen :) - kadaveret skulle gerne være vokset lidt siden. I morges ramte min morgenvægt da også de 80,1 kg. Så skal snart have nogle nyere pics. Uploadet.

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke forestille sig, at det var svært at få sit max løftet, i så mange sæt ?

Det kunne man godt forestille sig.. Men det gør ikke så meget.

Fokus bør lægges på at opnå det ønskede antal reps i første sæt, og dernæst så mange som muligt i de efterfølgende.

Hvad så når man kører 5 reps perioderne?

Er det godt nok f.eks. bare at køre 2 x 5, 1 x 4 og 1 x 3?

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke forestille sig, at det var svært at få sit max løftet, i så mange sæt ?

Det kunne man godt forestille sig.. Men det gør ikke så meget.

Fokus bør lægges på at opnå det ønskede antal reps i første sæt, og dernæst så mange som muligt i de efterfølgende.

Hvad så når man kører 5 reps perioderne?

Er det godt nok f.eks. bare at køre 2 x 5, 1 x 4 og 1 x 3?

Hvis du mener at samme vægt bliver benyttet ved alle 4 sæt; men det er kun de 2 første hvor du kan nuppe 5 reps, så er svaret ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke forestille sig, at det var svært at få sit max løftet, i så mange sæt ?

Det kunne man godt forestille sig.. Men det gør ikke så meget.

Fokus bør lægges på at opnå det ønskede antal reps i første sæt, og dernæst så mange som muligt i de efterfølgende.

Hvad så når man kører 5 reps perioderne?

Er det godt nok f.eks. bare at køre 2 x 5, 1 x 4 og 1 x 3?

Hvis du mener at samme vægt bliver benyttet ved alle 4 sæt; men det er kun de 2 første hvor du kan nuppe 5 reps, så er svaret ja ;)

Det var lige præcis det jeg mente ;)

Synes bare ikke det lyder af så meget igen kun med 3 reps :)

Link to comment
Share on other sites

Synes bare ikke det lyder af så meget igen kun med 3 reps :)

Næh.. Det gør det godt nok ikke; men du har opnået tidligere i samme øvelse, at få 5 reps med den vægt du skulle ramme - antallet af reps er ikke det væsentlige; men vægten som er anvendt.

I volumen/workload mæssig forstand er antallet af reps dog af en vis betydning; men da du benytter hele 4 sæt burde det opveje for det lave antal reps ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se ideen i at køre singles for muskelvækst, og for mig at se, så er det uhensigtsmæssigt at brænde sig ud. Hvis vægten alligevel ikke kan løftes, hvorfor så programsætte den?

Principperne om cyklisk vægt progression er i sig selv nok til at sikre muskelvækst.

Det er ok at satse på at holde eller øge volumen også, men hvis man ikke kan holde programmet, så giver det jo ingen mening.

Altså hvis programmet bliver f.eks.

4x5x80 = 1600

4x5x 82.5 = 1650

3x5x85, 4x85 = 1515

3x5x97.5, 3x97.5 = 1575

2x5x90, 4x90, 3x90 = 1530

2x5x92.5, 4x92.5, 2x92.5 = 1480

Vægt progressionen skal nok give noget, men man skal bare være opmærksom på, hvad det er, man foretager sig.

Link to comment
Share on other sites

I og med HST skematiseres via RMs for et enkelt sæt, vil det være uundgåeligt for de fleste, ikke at kunne gennemføre alle sæt med samme antal reps - dette gør sig naturligvis særligt gældende jo tættere man bevæger sig på sin RM i den enkelte rep range.

Hvis workload var målet, så er det rigtigt, at vægten ikke bør ha den afgørende faktor; men da det er selve vægten og progressionen af denne der er midlet i HST, så vil det ikke kunne undgås at man vil benytte sæt hvor den gældende rep range ikke rammes.

Link to comment
Share on other sites

Ideen i HST er jo at vægt progression er nok i sig selv, og dermed burde de ekstra sæt være overflødige.

Jeg er ikke i tvivl om, at samtidig progression i vægt og volumen vil være gavnlig, men jeg tvivler på, at det er gavnlig at køre sig død hver gang i 5 reps runden.

Jeg har ikke selv prøvet, så det er bare en formodning.

Link to comment
Share on other sites

Ideen i HST er jo at vægt progression er nok i sig selv, og dermed burde de ekstra sæt være overflødige.

Jeg er ikke i tvivl om, at samtidig progression i vægt og volumen vil være gavnlig, men jeg tvivler på, at det er gavnlig at køre sig død hver gang i 5 reps runden.

Jeg har ikke selv prøvet, så det er bare en formodning.

Jeg er helt enig i denne post.

Men som jeg skrev tidligere i tråden, så bør der ikke køres til failure.. Heller ikke i 5'erne.

Han bør stoppe sættet når han når dertil hvor bevægelsen bliver langsomere og besværet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share