Min plan for vægttab - kommentarer?


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Hej!

Mit mål er vægttab og at jeg ikke taber mig fra mine muskler. Jeg har læst med her i over et år efterhånden, og bilder mig selv ind, jeg har fattet lidt af det. :)

Men jeg kunne stadig godt tænke mig at høre kommentarer til min træning og kost. Jeg er åben for at ændre på nogle ting, hvis nogen har nogle gode ideer. :)

Stats:

Højde: 194cm

Vægt 128kg

24 år

Motion:

Jeg bruger 2 former for motion: Spinning og styrketræning. En uge kunne se sådan her ud:

Mandag: Spinning 1t

Tirsdag: Styrketræning 1t

Onsdag: Spinning 1t

Torsdag: Spinning 1t

Lørdag: Styrketræning 1t

Søndag: Spinning 1t

Spinning

Her hamrer jeg bare igennem 100% :) Mit pulsur siger, jeg forbrænder 11-1600 kalorier på sådan en lille times tid - jeg ved godt den slags er hamrende unøjagtigt.

Styrketræning

Jeg træner hele overkroppen med 3-4 sæt. De første 1-2 til lidt mindre end failure (nok minus 1 rep) - og typisk til failure i de sidste 2 sæt. Jeg prøver at justere belastningen, så jeg kan tage 8-9 reps i første sæt og 4-6 i de 2 sidste.

Benøvelser ville være fint, men med alt det spinning har jeg droppet det - jeg har brug for at restituere i benene på styrkedage.

Kost:

Den røde tråd er meget lidt fedt, masser af protein, kulhydrater og væske - og hele tiden sørge for aldrig at blive rigtigt sulten samt hele tiden holde maven igang.

Morgen: Havregryn med skummetmælk

Formiddag: 2 stykker (fedtfattigt) rugbrød med magert pålæg

Middag: 6 stykker rugbrød med magert pålæg og grøntsager

Eftermiddag (ca. 1t inden træning): 4 stykker rugbrød med magert pålæg

Eftermiddag 2 (lige efter træning): 1-2 Bananer, protein/kulhydrat-shake efter styrketræning

Aften (ca. 1-2t efter træning): Pasta med magert kød og brød eller sandwich med tun.

Ovenstående er eksempler, som det oftest ser ud. Jeg følger altså ikke planen slavisk. :)

Protein-pulver?

For at undgå jeg taber mig fra mine muskler, skal jeg (som jeg har forstået det) sørge for at indtage en masse protein. Det gør jeg gennem min kost naturligvis, men jeg har læst mig til, at det er en god ide at indtage protein meget tæt på sin styrketræning (og måske også cardio?). Jeg overvejer derfor et tilskud af protein gennem proteinpulver.

Det skal være med meget lidt fedt, med ikke ret meget kulhydrat, og så skal det helst smage godt bare blandet op med vand (bekvemmelighed er også en faktor). Er der nogen der lige har navnet på lige netop produktet, sopm jeg skal køre? Og er det en god ide? Og hvad med dosering?

Det var en længer smøre, jeg håber jeg får nogle gode råd. :)

- Klaus

Link to comment
Share on other sites

Davs Klaus! :)

Jeg kunne da godt lige tænke mig at høre hva dine forudsætninger er for at gå i krig med sådan et program?

Jeg tænker på hvordan du har trænet inden dette?

Jeg går ikke ud fra, at du går direkte fra sofaen og så i krig med det her projekt?

go´ nat!

DBM

Link to comment
Share on other sites

Hej Claus

Som DBM skriver, så er det nødvendigt at kende dine forudsætninger og mål, hvis man skal komme med nogen konstruktive råd, som passer til dig specifikt.

De vigtigste ting du må fortæller os er.

- Hvor meget har du tænkt dig du vil tabe?

- Hvor lang tid har du afsat til at tabe disse kg?

- Hvordan er din form? Altså hvor meget cardio og BB har du dyrket og hvilke mængder kan du klare?

- Kan du følge en plan (selvfølgelig med variationer) eller skal der være plads til "helligdage"?

- Hvor motiveret er du?

De tre første er meget essentielle elementer for en sammensætning af et "optimalt" program, men det er de to sidste som afgører, om man er klar til at invisterer, det der skal til for at gennemfører sådan et projekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer naturligvis ikke direkte fra sofaen - det ville jo være selvmord. :) Men jeg kan godt se, det skulle jeg nok have uddybet. Men jeg ved det jo godt selv, så det glemte jeg. :)

Jeg har trænet styrketræning i 2 år (2 gange om ugen i snit vil jeg tro) og har mere end fordoblet styrken i alle øvelser (tredoblet nærmere).

Jeg har en hvilepuls omkring de 60 og en makspuls på mindst 196 (det er det højeste jeg har målt anyway).

Jeg har spillet håndbold på motionsplan og løbet en sjælden gang i mellem her det sidste halve år - og ellers ikke dyrket cardio ved siden af. Til spinning kan jeg sagtens følge med og nogle gange give den lidt ekstra tid. Min grundform er ikke noget at råbe hurra-råb for, men jeg mener jeg kan holde til 4 gange spinning om ugen - det er gået godt nok i 2 uger nu i hvert fald - og det blive næppe sværere.

Jeg har fulgt ovenstående program i 2 uger nu, og vægten er røget fra 131,8 til 127,8 på den tid - så det kan næppe være forkert alt sammen. :) Jeg ved godt man taber ekstra væske og tømmer kulhydrat-lageret i begyndelsen, så jeg næppe skal regne med mere end 1kg vægttab om ugen.

Mht. motivationen er den helt i top. Jeg har ikke mentalt brug for helligdage, men jeg har valgt at have en ugentlig fridag alligevel, fordi der er næsten altid en dag om ugen jeg skal et eller andet, der forhindrer besøget i motionscentret. Så derfor planlægger jeg en uge af gangen. Styrketræningen ligger jeg sådan, jeg får mindst 2 dage til at restituere fra det.

Målet for vægttab er i første omgang at nå ned på 110kg. Min idealvægt ligger nok omkring 90-95kg - så vidt jeg kan læse, regne og gætte mig frem til.

Hmm... Har jeg glemt noget?

- Klaus

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med at du formår at være så ihærdig.

Der er andre der vil kunne udtale sig mere kvalificeret om din kost, mig forekommer den at være alt for meget baseret på brød (og kulhydrat i det hele taget), for lidt grøn og ikke særligt varieret. Har du prøvet at lave en energiberegning på den. Jeg har selv megen glæde af "fatlow" programmet. Det er et pc-program med en varedatabase hvor man kan indtaste sin kost og få beregnet energifordeling, samlet energimængde. Programmet kan hentes på nettet.

Du gør helt sikkert en meget stor fejl ved at undlade at træne ben i din styrketræning. effektiv bentræning i form af f.eks. squat giver en meget stor effekt på hele kroppen, der er ikke andre øvelser der engagere så stor en muskelmasse og faktisk kan du blive 10-15 % stærkere i overkroppen bare ved at træne effektiv bentræning.

Jeg træner selv både styrketræning med vægte og konditionstræning på cykel og i roergonometer for at tabe mig. Jeg gjorde som du i starten, det var ikke sjovt at skulle på cyklen dagen efter squat, min træner svingede piske over min nakke og det tog bare en 10-14 dages tid, så var det ikke længere et problem. Din krop vender sig til workloaden, så kom du bare i gang!

Spinning er formentligt fremragende, men måske er det en idé af variere lidt? Både med andre former men også hvordan du træner på spinningcyklen.

Keep up the good work

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit input, Arne.

Mht. for mange kulhydrater, så er det muligt... Jeg ved det ikke helt, for jeg har ikke direkte regnet på det. Måske skulle jeg æde nogle bananer og æbler som mellemmåltider - jeg er bare ikke så pokkert vild med nogen af delene. ;)

Jeg prøver at downloade programmet, du anbefalede, og makke lidt med det i weekenden + måske finde på nogle andre mellemmåltider.

Mht. bentræning, så må jeg sige jeg ikke pt har overskud til det - så jeg prøver at spinne et par uger mere, så mine ben bliver lidt mere vant til det. Så kan jeg prøve at tilføje squat til styrkedagene. Jeg er dog som udgangspunkt lidt skeptisk, men hvis du siger man vænner sig til det på et par uger, såeh... :)

Under alle omstændigheder skal jeg vel næppe køre squat bare i nærheden af failure når man spinner så meget? Ellers når mine ben jo aldrig at restituere overhovedet?

Jeg prøver det om et par uger. :)

Mht. variationen med cardio-træning, så er jeg ret glad for spinning lige nu. Jeg kører flere forskellige hold - nogle er mere intensive end andre (et enkelt er direkte psykopatisk - det er jo herligt:)).

Mine knæ hyler ikke så lidt hvis jeg giver mig til at løbe nogle ture (det gjorde jeg i en periode) - så det duer ikke. Så er der naturligvis steppere og deslige, men de siger mig ikke noget... Jeg tror jeg holder mig til spinning indtil videre - bliver jeg træt af det kan jeg overveje nogle andre ting.

- Klaus

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver "Arne" ret,- din kost er al for ensidig.

Jeg sammensætter selv min kost udfra nedenstående punkter. Måske du kan bruge noget af det.

Fælgfrugter (f.eks. Grønne bønner)

God B-vitaminkilde. En del E-vitamin, selen, jern, kalium og kalk. Kalium er vigtigt i balancen med natrium fra salt. Bønnerne er rige på antioxidanter, især E-vitamin. Antioxidanter beskytter kroppens celler mod iltningsskader, skader, Bønner er desuden meget rige på proteiner. Spis bønner, ærter, linser, jordnødder m.m

- Kål (f.eks.Broccoli)

Er rige på A-vitaminer, C-vitaminer, visse B-vitaminer, E-vitaminer og jern. Desuden er der mange fytokemikalier I kåltyperne. Den bedste måde at behandle broccoli på er at gøre så lidt som muligt ved den.

- Knoldrod (f.eks gullerod)

De indeholder langsomt optagelige kulhydrater og er rig på fibre,der øger/forbedre optagelsen af andre stoffer. Desuden her de et stort højt indhold af betakaroten.

- Lever

Fyldt med det vigtige B-vitamin folacin, der opbygger kromosomernes arvemasse DNA. Desuden indeholder lever alle former for lever A-vitamin, jern, noget C-vitamin og selen.

Lever har et meget højt proteinindhold. Har dog også et stort kolesterol indhold, men du bør alligevel spises det et par gange ugentlig.

- Æg

Rigt på proteiner, folacin, B1 og B2, D-vitamin, A-vitamin og jern. Kolesterolet i æg bliver først farligt, når det indtages i en kost med meget mættet fedt.

Men protein er ikke bare protein (kilden til aminosyrerne) . Sammensætningen/balancen mellem de forskellige aminosyrer er vigtig. De fleste af dem behøver du ikke få gennem kosten, da kroppen producerer dem selv. Det er dog ikke altid, at kroppen producerer tilstrækkelige mængder. Du skal derfor sørge for at få protein fra mange forskellige proteinkilder.  Bemærk at protein bl.a. bruges som desideret brændstof hvis du er i energiunderskud (slankekur)

- Hvede

Masser af B-vitaminer, zink, kalk, selen og jern samt gode kostfibre. Desuden giver melet, hvad enten det er groft eller fint, en god bund i kostens energiregnskab med mange, langsomt optagelige kulhydrater. Er desuden blodsukkerregulerende og giver god mæthedsfornemmelse.

- Kartofler

Bør være din basisråvare (er lang bedre en ris og pasta). Den er meget jernholdige, indeholde C-vitaminer. C-vitamin er flygtige, og den skal derfor helst koges med skræl på i så lidt vand som muligt.

- Mejeriprodukter

Kalken er vigtig for knogler og tænder. Mange vitaminer/mineraler samt proteiner.

- Fisk (Sild)

Sild indeholder store mængder fiskeolie. De såkaldte prostaglandiner har en gunstig indvirkning på dannelsen af visse hormoner.

Sild og andre fede fisk er rige på D-vitamin. Er desuden en god kilde til jod.

Det IKKE nok at spise en makrel-mad og lidt tunfisk (dåsemad = “værdiløs”). Vælg forskellige slags f.eks, makrel, sild, og de magre fisk, f.eks. rødspætte, torsk og sej.

Husk du skal havde fedt for at optage de fedtopløselige vitaminer

- Frugt,- masser af frugt / Minimum 0,6 kg

Kendetegnet ved Vitaminer. Mineraler. Antioxidanter. Phytokemikalier.

C-vitamin fremmer jernoptagelsen. Et glas appelsinjuice kan tælle som 1 stykke frugt, men juice bør ikke tælle for mere end et stykke frugt om dagen ligegyldigt om man drikker mere end et glas.

- Sporstoffer

Den bedste kilde til mineraler og sporstoffer, er den japanske tang “nori og arame”, hvor mineralindholdet er ca. 20 %. Tang indeholder hele spektret af mineraler og sporstoffer, og i en meget letoptagelig form.

Man her på det seneste opdaget sporstoffernes gavnlige indvirkning af kroppens hormonproduktion.

Pilletilskud bør du helst undgå, da kroppen ofte vil have svært ved at optage dem. Samtidig kan du risikere, at kroppens mineralbalance forrykkes, når du får store mængder af nogle af stofferne i pilleform.

Link to comment
Share on other sites

Klausjensen jeg vil anbefale dig at læse de mange gode diskussioner om vigtigheden af bentræning i foraet om styrketræning.

Mht. til sguat til failiure eller ej  - jeg vil mene at man bør have en indkøringsperiode på 6-8 uger før man begynder at træne tungt med en ny muskelgruppe. Sener og ledbånd bliver ikke stærke i samme tempo som musklerne, det er også ekstremt at have styr på teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Lykke:

Mange tak for de gode råd.

En vigtig forudsætning for at have succes med at optimere sin kost og holde sin "diæt" er at man kan lide det man skal spise.

Derfor begynder jeg ikke at spise kål, tang, lever, kartofler og sild. Jeg hader simpelt hen hver eneste af de ting. :)

Så må jeg acceptere en lidt mindre end optimal kost - og det må så være et bevidst valg.

Misforstå mig ikke, jeg sætter virkelig pris på dine råd - jeg skal bare selv putte det i munden, så derfor vælger jeg nogle af dem fra. :)

Jeg har taget det med den for ensidige kost til mig, og vil prøve at bikse nogle flere æbler og bananer ind som mellemmåltider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af det. Men det er frem en mad-kalorie-tabel, en madvægt og en lommeregner.

Dine angivne madmængder er lidt for svære at regne på, så lad os begynde den omvendte vej.

En stor klippert som dig har et meget højt stofskifte.

Dit hvilestofskifte er ca. 11.200 kj.

Alt efter hvor "aktiv" din hverdag er, så er dit samlede aktive stofskifte ca. 15.000 kj. (dette er lavt sat - hvis du har et fysisk krævende job så er det noget højere (16.000-17.000 kj))

Derudover forbrænder du henved 2.500 kj pr. dag ved motion.

Dit samlede daglige stofskifte er altså i omegnen af 17.500 kj.

Du regner med, at du psykisk, sultmæssigt, "helligdagsmæssigt" osv., kan klare et vægttab på ca. 1 kg om ugen.

1 kg kropsfedt er ca. 30.000 kj.

Hver dag skal du altså være i et energiunderskud på 4.000-4.500 kj.

Dit daglige madindtag må altså ikke blive over 13.500 kj. (hmm, det er ca. det samme, som jeg spiser, når jeg går til makronerne i BB, pokkers :) )

Nu lyder du jo noget kræsen :) , så jeg skal ikke komme med en lang liste over, hvad du der ville være godt for dig at spise. MEN du skal min. have henved 100-120 g protein (det er ca. 600-700 g kød hvis dit proteinindtag alene kommer fra kød - men husk det skal være poleret kød (og helst fisk, kylling uden skind, kalkun og oksekød) ellers får du alt for mange kj indenbords)). Ligeledes SKAL hovedparten af den resterende energi du skal have i løbet af dagen komme fra komplekse kulhydrater. Og jeg er bange for, at meget af dit dit rugbrød må skiftes ud. Med hvad må du jo altså selv finde ud af, når der nu er så mange af de gode, nyttige madvarer du ikke kan lide.

Endeligt: Jeps, styrketræning til benene (og styrketræning generelt) er et must hvad enten man er på diæt eller ej. Det må du må ikke springe over. Hvis dine ben ikke (hver dag/uge) kan klare styrketræning og spinning, så er det ligeså godt at gå en tur som erstatning for spinningen (husk blot at du nok skal gå mindst dobbelt så længe, som du ville spinne - hårdt, kedeligt, tjaa måske, men der ikke nogen vej uden om).

Er der mere du er tvivl om - eller dette indlæg fyldt med for mange tal - så spørg endelig igen

Link to comment
Share on other sites

Endelig er det en fordel at være en stor kleppert. :)

Og hæææj, det må være en konspiration! Jeg får altid at vide jeg er kræsen. Jeg foretrækker udtrykket "selektivt madglad". ;)

Jeg ved for lidt om "komplekse kulhydrater"... Lidt hurtig søgen på netdoktor finder bl.a.:

"Kostanbefalingerne siger ret utvetydigt, at en nedsættelse af kostens fedtindhold skal modsvares af et øget indhold af kulhydrater, især de komplekse og fiberrige, det vil sige brød, ris, pasta, grønsager og frugt."

http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/kostsund.htm

Aftensmaden er altså fin nok, kan jeg forstå. Komplekse kulhydrater og protein. 600g kød om dagen er ret voldsomt - det kommer nok til at knibe. Jeg drikker dog også ca. 1 liter minimælk/skummetmælk om dagen, det bidrager også med noget protein. Jeg kan også sagtens snige et hårdkogt æg med i middagsmaden.

Jeg spiser altså for meget rugbrød, og for lidt frugt og grønt - og sandsynligvis også i underkanten hvad protein angår.

Jeg vil prøve at sætte mig og regne lidt på det og se, hvordan mit regnskab ser ud.

Mht. bentræningen, så prøver jeg det om 14 dage, når mine ben har haft lidt længere tid til at tilpasse sig den mængde spinning, jeg byder dem. Mht. at gå, så har jeg en knæskavank der gør at lange gåture ender med et halvstift knæ - det er noget jeg skal have kigget professionelt på, men det gør altså at de enerverende lange gåture (som jeg har prøvet en kort overgang) bliver endnu mindre attraktive. Jeg prøver at se om ikke det går med både spinning og bentræning.

Mange tak for hælpen - jeg lærer virkeligt noget. :)

Link to comment
Share on other sites

Til Klaus

Et lille minikursus i kulhydrater (men slet ikke fyldestgørende og præcist nok til en komplet kulhydratforståelse).

Groft sagt kan man inddele kulhydrater i "de gode" og "de onde" (hvor de onde slet ikke er så onde, hvis de bruges rigtigt)

De fleste kulhydrater skal nedbrydes inden de kan transporteres fra mavesækken/tarmen og ud til blodet. Det er karakteren af denne nedbrydning, som opdeler kulhydraterne.

"De onde" kylhydrater kaldes også de simple kulhydrater. Med simpel menes, at de simpelt opbygget og kroppen derfor kan nedbryde dem hurtigt (for enkelte er det minutter vi taler om, for andre måske op til en time). Fordelen ved dem er, at de meget hurtigt og "effektivt" efter indtagelse kan blive benyttet af musklerne, hvis man er i gang med en hård og/eller længerevarende aktivitet. Ulempen er på den anden side, at når de kun virker i kort tid i kroppen, idet de netop nedbrydes så hurtigt. Således vil man uforholdsmæssigt hurtigt (efter 1 time eller 2) føle både sult og genuin træthed, hvis ens indtag af kulhydrater overvejende består af simple kulhydrater, idet der efter kort tid simpelthen ikke er mere energi tilbage, selvom man måske har indtaget mange kj.

"De gode" kulhydrater kaldes også de komplekse kulhydrater. Hermed menes, at deres struktur er meget mere kompleks og "omfattende" end de simple kulhydraters er. Kroppen skal derfor bruge meget tid (og energi) på at nedbryde dem (typisk flere timer). Fordelen ved dem er, at energitilstrømningen til blodet sker løbende og over længere tid (=mere energi i løbet af dagen), samt at de "tager plads op" i maven, således at kroppen føler sig mere mæt (det sidste har også noget med adrenalin og insulin at gøre, men det er for omfattende at beskrive her). Ulempen ved komplekse kulhydrater er til at overse. Men man kan dog sige, at hvis man skal yde noget virkeligt fysisk krævende, så kan komplekse kulhydrater til tider være lidt for "vanskelige" at få i sat i spil til udfoldelsen.

Igen er følgende lidt for simpelt, men:

Simple kulhydrater smager ofte sødt og/eller findes i fint forarbejdet kulhydrat-fødevarer.

Komplekse kulhydrater smager ofte ikke-sødt og/eller findes i groft forarbejdet kulhydrat-fødevarer.

Endelig: Mht. til din proteinindtagelse. Der er jo ingen der siger, at du skal tage alle proteinerne gennem kød. 1 L skummetmælk f.eks. indeholder faktisk 35 g protein og "kun" 1.400 kj.

Link to comment
Share on other sites

PS. Jeg glemte at sige: Hold dig langt væk fra pasta når du er på slankekur. Der er simpelthen for mange kj / g i pasta.

Selvom jeg ernæringsmæssigt (men ikke altid smagsmæssigt) altid ville vælge kartofler frem for pasta, så er pasta til en person der ikke er på slanke-diæt, dog er et ganske godt fødeelement i den daglige fødeindtagelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gang i lommeregneren og det er faktisk helt sjovt at sidde og regne på energi-indtaget. :)

En dag som i går indtog jeg ca. 10.000kj (og jeg var på intet tidspunkt sulten) - og var til spinning i en time og styrketrænede i en time. Spinningen "kostede" 1.150kcal ifølge mit pulsur (~5.000kj) - jeg ved ikke hvad styrketræningen forbrændte. Det er vel så ikke urealistisk, at jeg forbrændte 20.000kj på sådan en dag?

Jeg kan se at mit protein-indtag med min kost slet ikke kommer op i nærheden af de 2-2,5g/kilo kropsvægt, som jeg skal have. Derfor har jeg nu betilt proteinpulver - med lavt indhold af kulhydrater iøvrigt. Iøvrigt - proteinunderskud eller ej - så satte jeg ny personlig rekord i både pres bag nakken og bænkpres.

Iøvrigt har mit vægttab siden 18. februar rundet 5kg her til morgen, og motivationen har aldrig haft det bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Klaus

Dit estimerede energiforbrug under spinningtimen er nok lige i overkanten.

5500 kj/time svarer til en VO2 på ca. 4,6 l/min, hvilket er en meget høj iltoptagelse at opretholde over 1 time - med mindre du er meget veltrænet.

Mit bud er, at du har forbrændt ca. det halve (2700-3000 kj).

Dit ur tager muligvis din vægt i betragtning når den estimerer dit energiforbrug. Imidlertid har din vægt ikke den store betydning, når du sidder på en stationær cykel og tramper derudaf!

Anyway, det er stadigvæk ganske godt!

Mht. din kost skal du passe på, at den ikke bliver for fedtfattigt. Husk på, at der findes fedtsyrer som er essentielle for kroppen, og som faktisk har en positiv effekt på vægttab. Gode kilder til de sunde fedtsyrer er f.eks. fede fisk og "fedt" kernerugbrød. Det "fede" kernerugbrød er ofte bedre end fedtfattigt rugbrød under en diæt: Det har et lavere energiindhold og et lavere GI ligesom du som nævnt får et kanon tilskud af de sunde fedtsyrer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bestemt ikke "meget veltrænet"... :)

Her er mine målinger fra spinning-timerne til og med weekenden. Min max-puls er 196, min hvilepuls er omkring 60.

spin_04_03_2002.gif

Vægten er sikkert ligegyldig når man sidder ned, men til spinning står vi op en god del af tiden, hvor jeg jo så skal slås med min kropsvægt - så en lille effekt har det vel at være tungere?

Vil du sige jeg generelt skal dividere det energi-forbrug pulsuret melder mig med 2?

- Klaus

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke læst alle svarene på posten, da jeg syntes der var lidt for meget :)...

Men når du er på kur er hurtigt optagelige kulhydrater altså ikke optimale - en god fingerregel er kun at spise dem umiddelbart inden du skal lave noget og når du ikke skal lave noget holder du dig langt fra dem ;) ...

Det med at træne ben er altså meget vigtigt, få indført noget squat i dit træningsprogram, jeg vil klart anbefale dig at fjerne en spinning dag og ligge ben træning der eller ialtfald få det med på en eller anden måde.. Dine muskler vil vokse meget og du vil derved forbrænde flere kcal fordi dine muskler kræver mere brændstof, det er et klart plus at få benene med det er 100% ... en øvelse som squat som er en compound øvelse giver desuden masse til hele kroppen, det er ikke for sjov den bliver kaldt konge-øvelsen osv.

Du skal endeligt heller ikke indtage weightgainer som jeg forstod på din post at du nogen gange gjorde ... mener du skrev protein og kulhydratindholdig shake eller noget.. det er primært hurtigt optagelige kulhydrater og en masse kalorier samt lidt protein.. sørg for at få nok protein!! få ca. 2xdin egen kropsvægt, det er et udemærket udgangspunkt. Dette kan du gøre gennem proteinshakes eller fjerkræ som kalkun og kylling eller evt. Tun....

Som en af de andre sagde er lever godt... Det kan godt være det smager hæsligt!! Men det indeholder så mange gode ting....

Desuden vil du ved stort fedttab få en del løs hud som faktisk er mere slasket at se på end fedt, dette kan lever dog hjælpe dig med, indtag ca. 150 gram lever om ugen og du vil miste noget af det løsthængende hud....

du skriver desuden du lavede rekord i pres bag nakken... denne øvelse kan give en del skader så lad være med at blive for glad for den...

håber du kan bruge noget af det til noget ...

Link to comment
Share on other sites

Hej Therealhurra :)

Pointen med at træne ben står lysende klart for mig. Jeg var bare ikke sikker på jeg kunne klare det samtidig med alt det spinning. Men som jeg har skrevet tidligere kører jeg lige lidt endnu uden bentræning, for at mine ben lige bliver lidt mere vant til spinning. SÅ skal der trænes squat - så må jeg finde mig i ømheden i en periode - Arne har tidligere sagt det går over efter et par uger.

Jeg ved godt de protein-shakes med meget kulhydrat ikke var optimale, men det var lige det, de havde i centret. Nu har jeg bestilt noget lav-kulhydrat proteinpulver - også fordi jeg har meget svært ved at få indtaget 250-300g protein om dagen uden at få for meget energi med ind.

Mht. pres bag nakken og skader kender jeg det desværre godt - jeg har fået en smadret skulder af det engang. Men det er nu engang den bedste skulderøvelse, synes jeg... Så derfor kører jeg den nu ikke helt så langt ned bag nakken, og så er jeg overbevist om det ikke er så farligt. Det er i bunden den belaster skulderledet hårdest - sådan føles det i hvert fald.

Lever.... Adr... Er der ikke noget andet man kan spise for den løse hud (jeg ER en kræsenpind)? ;)

- Klaus

Link to comment
Share on other sites

Hej Klaus

Hvad er det for et pulsur du bruger?

Jeg ved ikke hvordan det estimerer dit energiforbrug, men at forbrænde 118,8 kj/min kræver en VO2 på 5,94 l/min - hvilket selv en Tour-rytter ikke vil kunne opretholde over 1 time.

Skal du kunne beregne dit energiforbrug er du nødt til at kende din maksimale iltoptagelse.

Ud fra dine resultater passer det nok meget godt, hvis du dividerer dine værdier med 2 - i hvert fald når det handler om spinning.

Det ser nok anderledes ud mht. løb, da du så skal tage i betragtning, at du skal bære/flytte din egen vægt.

Link to comment
Share on other sites

DBM jeg så det på et andet debatforum... du kan jo selv tjekke kilden de nævner op.

--------------------------------------------------------------------------------

De Danske Vægtkonsulenter har til det formål i deres "retningslinier" at man skal spise lever en gang om ugen. Der er iflg. dem et stof i lever, som gør at huden trækker sig pænere sammen. Om den holder vand, det ved jeg ikke. Og det kræver også at man kan lide lever. Hvis man kan er det da et forsøg værd. Ellers tror jeg at den bedste fremgangsmåde er et langsomt men stabilt vægttab, hvor man dyrker motion.

Helle :)

Vibeke Broberg Grønhøj

Sendt 14. januar 2002 23:05

--------------------------------------------------------------------------------

Hejsa Jeg vil bare lige komme med en enkelt kommentar vedr. De Danske Vægtkonsulenter, den er god nok med leveren den får huden til at trække sig når man har smidt en masse kilo. Knus Vibeke

Vaks

Sendt 16. januar 2002 08:00

--------------------------------------------------------------------------------

Lever, - det er jeg godt nok ikke meget for: Ved I om der er andre alternativer, hvor man kan få de samme stoffer som der må være i leveren ? Hvor meget lever taler vi om ? Og hvor tit ? Under alle omstændigheder, tak for svarene !

Helle :)

Sendt 16. januar 2002 12:30

--------------------------------------------------------------------------------

En gang om ugen, ca. 100-180 gram. Det skulle være nok. Det er i alle tilfælde hvad vægtkonsulenterne anbefaler. Ellers snak med din læge om der er noget du ellers kan gøre.

Helle :)

Link to comment
Share on other sites

Angående diskussionen lidt længere oppe i tråden om pres bag nakken. Der er ikke den store forskel i at træne press til nakke og pres fra brystet og op mht. træningseffekt og hvilke muskler der trænes. Det er Deltamusklen der rammes, der er så en lille forskel i hvilke muskler der fungere som synagister i henholdsvis pres til nakke og pres til øverst på brystet. Selv synes jeg at millitary press, dvs stående press fra brystet og op, er den mest givende måde at træne pres på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share