Min mor...


Cat
 Share

Recommended Posts

Hey ;)

Jeg ved ikke lige hvor jeg skal begynde, så nu skriver jeg bare lidt forskelligt og håber det giver mening ;) ....

Min mor er i den situation at hun gerne vil tabe sig. Hun er 54år gammel, 176cm høj og vejer omkring 80kg...

Hun har gennem de sidste måske 7år taget et kg eller to på om året og er nu blevet træt af det....

Normalt så hendes kost ud som følgende:

Morgemad:

ca 80g A38 (cheasy) med 50g müsli

½skive brød med lidt ost

Frokost

1 stk rugbrød men lidtpålæg og et salatblad

måske en frugt

Senere

1 eller 2 stk rugbrød med lidt pålæg

Aftensmad:

Det mine forældre nu spiser... Meget sundt altid mange grøntsager eller stor grøn salat (måske med lidt balsamico/olie-dressing), kød og en sjældet gang paste eller ris. Men kun 1 portion og ikke særlig stor...

Nu da hun gerne vil tabe sig har hun så valgt at skrue ned for pasta ris brød osv... Men det der bekymre mig er at jeg ikke synes hun spiser nok... Overhovedet... Jeg regnede på hendes tal fra i går (som var en meget normal dag efter hendes "nye stil") og før aftensmaden havde hun kun indtaget 648kcal (og næsten intet protein)... Normalt indeholder hendes aftensmad måske 500kcal (max) så det ville blive til max 1148kcal på en normal dag...

Hvis jeg bruger stofskifteberegneren er hendes ligevægtsindtag på omkring 2500kcal, hvilket er betydeligt mere end hun indtog før sin kostomlægning.... Men hvorfor tog hun så på???

Jeg overvejer om hun simpelthen har spist for lidt gennem mange år så hendes stofskifte er nedreguleret??? Men ved ikke så meget om det... Og hvis det er tilfældet hvad gør hum så nu???

Eller er det normalt når hun når den alder hun er i???

Hvad skal jeg sige til hende??? Hun vil jo ikke spise mere fordi hun ikke vil tage mere på :unsure: ...

Håber I kan hjælpe...

:wave: Cat

PS.´Er lidt i tvivl om om jeg skal poste emnet her eller i kost....

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

Der er grænser for hvor meget stofskiftet kan nedreguleres. Den sunde skepsis vil sige at din mor, som så mange andre der har taget på, generelt har spist mere end de har overbrvist sig selv om. Det er tilfællet 99 ud af 100 gange.

Den balance vi skal ramme for at holde vægten er jo utrolig hårfin. Spiser vi 200 Kcal for meget om dagen, så bliver det det til over 70.000 Kcal på et år, og så har vi taget 10 kg på... Det er egentligt utroligt at det ofte går godt. Når man ikke er fysisk aktiv, så begynder man at tabe muskelmasse midt i tyverne - 200-300 gram om året, det betyder mindre kaloriebehov, og fortsætter man med at spise det samme, så bliver man måske ved med at veje det samme, men mængden af kropsfedt stiger - og man tager nok også på i vægt.

Men hoved pointen er altså at det mest sansynlige er at din mor har spist mere end hun siger hun har gjort. De 200 kcal per dag kan jo også komme ind via 2-3 slipups på en uge, evt. i forbindelse med sociale aktiviteter o.lign

Link to comment
Share on other sites

Men hoved pointen er altså at det mest sansynlige er at din mor har spist mere end hun siger hun har gjort. De 200 kcal per dag kan jo også komme ind via 2-3 slipups på en uge, evt. i forbindelse med sociale aktiviteter o.lign
Det tror jeg du har meget ret i :bigsmile: ...

Men det jeg skrev er hvad hun spiste, også mens jeg boede hjemme (plus hun også drak et glad vin og dagen som jeg glemte at skrive)... Men helt sikkert har der været nogle dage med møder, gæster eller ligende....

Den balance vi skal ramme for at holde vægten er jo utrolig hårfin. Spiser vi 200 Kcal for meget om dagen, så bliver det det til over 70.000 Kcal på et år, og så har vi taget 10 kg på...

Altid rart at få sat tingene lidt i perspektiv :bigsmile: ... Tak...

Men konklusionen er vel så at hun nok har spist lidt mere end gennemsnitligt 2500kcal om dagen i lang tid... Tror jeg overtaler hende til at gå tilbage til de "gamle" vaner og så skrive alt ned.... ALT.... og så må jeg se på det....

:wave: Cat

Link to comment
Share on other sites

Hvis man leger med lidt logik, også ser på din mors kost, så har du ret. Hun indtager ikke nok protein. Protein er en meget vigtig del af en normal kost, uanset om man ønsker at tage på eller ønsker at gå ned i vægt. Giv hende besked på at spise mere protein, også få hende til at lave en eller anden form for motion. Udover at hun vil tage sig af det, så vil hun også få forbedret sin livstil. Det som hun gør i øjeblikket, er det værste man kan gøre mod sig selv. Hvis man sulter sig selv, så er chancen for at tage det hele, puls mere på efter, kraftigt forøget. Men det er godt at høre at jeg ikke er den eneste, der er efter min mor, men hensyn til hendes kost. Men få hende igang med at spise mere fornuftigt, også skal hun dyrke noget motion.

Link to comment
Share on other sites

Hun skal styrketræne, det er den mest effektive måde at hæve sit stofskifte på - det er jo kun her i de vestlige lande, at stofskiftet med alderen bliver lavere og det skyldes formentlig inaktivitet og dermed tab af muskelmasse. Hvis hun sætter sit kalorieindtag yderligere ned, så bliver hendes muskelmasse endnu mindre = endnu lavere stofskifte = endne større fedtmasse.

Hun KUNNE også få målt sit stofskifte, er DER jo nogen, der har lavt stofskifte, og det er ikke meget hun spiser - heller ikke selvom hun får noget mere fedende et par gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share