Spinningmusik


sune18
 Share

Recommended Posts

Læste et andet indlæg om hvad folk hørte af musik til deres træning. Kunne så godt tænke mig vide, hvad jer der kører spinning foretrækker af musik i timerne.. Skriv gerne sang og til hvilken kadence i syntes, den går godt!

Søger lidt inspiration til mine egne timer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er LANGT mest motiveret i spinningtimer med dance/club-musik.

Plummet, Ian Van Dahl, Underworld, BT, Duncan Sheik, Agnelli & Nelson, 4 strings - den stil.

Jeg er meget lidt vild med når en instruktør kører efter Big Fat Snake, Kim Larsen eller lign. rock/pop - det mener jeg ikke hører til i spinningtimerne og gør at jeg konsekvent undgår de instruktørers timer.

Jeg har selv et lydstudie og er god til at beatmixe/remixe, så jeg overvejer at lave nogle rigtig gode spinning-cd'er hvor times forløb (opvarmning, op i puls, intervaller, ned i puls, udstrækning osv.) er "i" musikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt nok instruktoer eller noget - men har ogsaa en mening om musikken i spinning timerne.

Jeg mener heller ikke at pop/rock musik hoerer hjemme i spinning timer - det er ligesom om at det ikke faar en op i sadlen!!!

Til de timer jeg gaar til spiller de det fedeste house/'soft' tecno ( men ikke tecno... hmm altsaa ved ikke lige hvad det hedder) med gode rytmer og UDEN sang. Det synes jeg faktisk er vigtigt, saa er det nemlig meget nemmere at komme i 'trance' eller koncentrere sig!! B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt nok instruktoer eller noget - men har ogsaa en mening om musikken i spinning timerne.

Jeg mener heller ikke at pop/rock musik hoerer hjemme i spinning timer - det er ligesom om at det ikke faar en op i sadlen!!!

Til de timer jeg gaar til spiller de det fedeste house/'soft' tecno ( men ikke tecno... hmm altsaa ved ikke lige hvad det hedder) med gode rytmer og UDEN sang. Det synes jeg faktisk er vigtigt, saa er det nemlig meget nemmere at komme i 'trance' eller koncentrere sig!! B)

Min ovenstående liste er præcis det du beskriver som "soft techno".

Genremæssigt er det kaldet "trance", "club" eller "dance".

"Trance" er uden så meget sang, hvor "dance" er mere ..... hm.....dansevenlig poptechno. "Club" er lidt mere house't :)

Og hvad er "house" så hmhmhmmh hhaha :lol:

Link to comment
Share on other sites

Club og Dance er tit og ofte det bedste, jeg forsøger endvidere at finde "gamle" kendte nr. i nye remixede dance eller club versioner: bla. Queen i en ny beatet dance version af "I wan't to Break Free" og den slags ;) ... jeg har erfaret at hvis det bliver for meget "tysk" hård techno er der nogle der lukker helt af og ikke gider køre... men remixede nr. eller nye sange i dance og club remixede versioner sluger de som regel råt :) ... det kommer vel også meget an på hvilke type kunder man har på sit hold!!!

(har lige været på NIKE convention og spinnede en del, og deres musikvalg var MEGET forskellig fra inst. til inst. ) og det er vel også en del af charmen ved at køre med forskellige inst. ?

Der er en website på http://www.fitmoves.com/indoorcycling/ListSongs.asp som jeg en gang imellem kigger i for at få lidt inspiration, men her er det igen meget forskelligt hvad de forskellige syntes er godt !!!

Kunne man evt. ikke forestille sig en dansk website med spinning som hovedemne og der dele informationer om øvelser der var gode / dårlige sammensætning af musik osv osv og selvf. en liste med hvilke sange folk brugte m.v.

Husk at mod blot viser ens evne til at undertrykke angst!!!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg undervist i spinning i 8 år og min hovedtese er: "Man kan aldrig gøre alle

folk tilfredse". Jeg spiller oftest melodiøs trance (Paul Oakenfold, Nick Warren) og har fravalgt diverse poppede og hitliste sange, idet det ikke er min smag.

Heldigvis er udbuddet af instruktører så stort og deres musiksmag så bred, at folk

kan vælge hvilke timer der, udfra musikken, motiverer dem bedst.

Jeg var engang til en såkaldt "Master-instruktør"-time, hvor fjolset påstod at hvis man kun spillede techno eller trance, så ville man til sidst ikke have flere medlemmer på sin time. Right! - så skulle jeg have været arbejdsløs for flere år siden... :lol: (samme instruktør mente også at man trænede åndedrættet ved at ligge sig helt frem over styret. Samtidig bad han folk om at se op..er der nogen der kan forestille sig nakkens position ? :blink: ).

Edited by Ulrik1973
Link to comment
Share on other sites

Jeg manger næsten totalt vokabularium her - jeg ved god hvad jeg kan li at køre spinning til - men da den ingen sammenhæng har med hvad jeg ellers lytter til, så tjaaa - jeg tror . Jeg ved at noget af det bedste til morgentimer er noget som Lasse Traff kalder "Fransk Lounge musik" - og at jeg er mere til "Dance" og Trance" end hård Techno - det sidste gør mig meget, meget træt i hovedet!

Jeg ved at der er nogle der bliver meget forstyret af vokal og helst ikke vil høre en eneste menneskestemme andet end instruktørens. Det kan jeg godt følge, men jeg skal indrømme at når jeg køre dobbelttimer hos Chris, så liver det mig lidt op når der lige ryger en REM ting eller en Pet Shop Boyes ind over (Kan ellers ikke døje Pet Shop boys!!)

Dine timer lyder alt i alt meget fornuftige Ulrik :)

Link to comment
Share on other sites

Noget hårdt Metallica :devil:

:blink:

Prøv en spinningtime før du pladrer videre ;)

Hov hov ... hvorfor sku det ikke ku fungere for Hr. Henning?

Jeg laver sådan lidt mini-solo-spinning en gang i mellem, og jeg er helt crazy med Bee Gees og Diana Ross. Af en eller anden grund ligger det perfekt for fødderne omkring 110 BPM.

Jeg ville ønske, noget af den lidt hårdere rock, jeg kan lide, ville ligge på det niveau. For det er lidt som at få et kraftværk i øret, når rytmen er perfekt og musikken sådan lidt aggressiv. :)

Link to comment
Share on other sites

Er til det meste, men et godt Faitless- eller Depeche Mode remix er ikke at kimse af. Er fremragende til stående enkeltakt(synes jeg).

Og såfremt instruktøren kan strukturere det godt, så har jeg intet imod at han/hun sætter Rammstein/Metallica/AC/DC på - f.eks. sidst i timen hvor man skal have malket det sidste ud af benene :devil: Der findes numre af ovennævnte grupper der passer perfekt(igen, synes jeg).

Får i ny og næ spat af SATSs valg af konceptmusik, som f.eks. et remix af Sanne Salomonsens "kærligheden kalder", eller James Browns "Night train" :angry:

Har dog prøvet at køre hos en der konsekvent kører salsa :blink: det spiller SLET ikke. At han derudover ville have os til at køre i "trippeltakt" :o har nok også haft en betydning.

Niske

Link to comment
Share on other sites

hvilken musik der passer til en spinning time kommer meget an på hvordan ens program er sammensat. Til tider er det klart dance, house, techno der er bedst. Men er man som mig der egentlig ikke kan holde ud og høre på den slags musik bliver det ret så irreterende i længden.

Havde en gang en instruktør der havde det med at køre "tema" timer. Dvs. at han i en time fra tid til anden kun spillede en kunstner fx Tom Jones......og ikke remixede versioner men originalversionerne. Hans timer kom der flere til end nogen anden instruktørs......

Hvad jeg nok siger er at prøv at tænke lidt utraditionelt når der vælges musik. Alt det house, tchno osv har og er ved at få mig til at stoppe spinning......

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Er lige startet som instruktør, men har kørt i et par år som "almindeligt" medlem. Jeg synes først og fremmest, at musikken skal afhænge af kunderne og timen. Hvis du har en masse midaldrende og knap så mange unge mennesker, så er trance/tekno/dance ikke det der skal fylde mest. Faktisk synes jeg kun den slags musik skal være på de hårdeste pas, da de netop er uden sang og dermed kan være mere "hypnotiserende". Man kan altså ikke regne ud hvornår sangen slutter, og derfor er det lettere at tage skyklapperne på og koncentrere sig om beatet i musikken. På den måde kan man presse folk til at yde mere på en helt anden måde. På et hold som dette mener jeg sagtens man kan tage en blanding af pop/rock og måske også en enkelt dansk. Er heller ikke selv vild fan af dansk musik, men synes at forskellige remix af danske sange eller f.eks. en sang som VLTJ med Tørfisk (du kender den jo nok mere som landeplagen fra diskotekerne). Den er fed, fordi folk kan synge med og det er en "glad" sang, som er lidt lettere at fordøje end hård tekno.

På en basic time er det også mere vigtigt, synes jeg, at man sørge for at veksle mellem dansk, pop/rock og trance og ikke udelukkende køre techno. Det kan man gøre på de lidt mere krævende hold.

Er selv også fan af trance og dance. Techno synes jeg godt kan blive for hårdt. Kan ikke lige nævne et masse navne, men Darude "Sandstorm", Kate Ryan "Deschenchantee", Benny Bengassi, Barcode Brothers (ja, de kan faktisk godt bruges :smile: ) og Thunderdoom. Faktisk alt der er remix'et synes jeg er fedt at bruge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bedst lide at køre til dance-musik - Specielt sådan noget meget rytmisk noget som b.la. Safri Duo.

Men alt kan bruges, bare det har en tydelig rytme.

Jeg kan også godt lide at spinne til AC/DC (mit yndlingsband).

Det eneste jeg ikke er særlig begejstret for er dansk musik (specielt Mr. Swing King, som en af vores instruktører kører meget til :sneaky2: bvadr.)

Kadence?....Tjah! Jeg kan godt lide at køre stærkt. Alt fra mellemtakt til spurt. Er ikke så meget til langsom og tung belastning, da jeg døjer med mine knæ, og det giver enorme lår.

Link to comment
Share on other sites

Kunne man evt. ikke forestille sig en dansk website med spinning som hovedemne og der dele informationer om øvelser der var gode / dårlige sammensætning af musik osv osv og selvf. en liste med hvilke sange folk brugte m.v.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ville simpelthen være for genialt :4thumbup:

(samme instruktør mente også at man trænede åndedrættet ved at ligge sig helt frem over styret. Samtidig bad han folk om at se op..er der nogen der kan forestille sig nakkens position ? :blink: ).

<{POST_SNAPBACK}>

Ja :w00t: Avs! Sådan et fjols. Jeg tror på at deltagerne på hans hold (dem der troede på ham altså) havde ondt i nakke, arme og skuldre efter hans time. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Kom lige til at taenke paa en instruktoer der ogsaa nogle gange bruger musik med digeridoo i - det er altsaa fedt!!! - naah, maaske sidespring - men bare for at sige at det er fedt!! ja... :tongue:

Er der sket noget i relation til ovenstående??? :wink:

Jeg savner i den grad et indlæg, hvor folk helt konkret kan oplyse, hvilke sange de lytter til, når de træner - helt konkret KUNSTNER og NUMMERETS TITTEL... :4thumbup:

Lidt a la dette... :tongue:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...st&p=909172

Link to comment
Share on other sites

Hey Sune!

Er du begyndt og træne igen og hvorhenne? Eller er det for at holde pulsen oppe under pokerspillet!? :laugh:

Nej spøg til side - i vores lille center nede i Svendborg har vi holdt lidt rundspørge på hvad folk vil kører til og selv de folk der kører spinning med en alder på +40 er klart mest til soft-techno/trance.

Selv er jeg ved at brække mig når jeg for gange nr. 1 mia skal høre Katrina & The waves.. Ikke noget gammelt musik til mig tak.

Nu har jeg kørt som instruktør i det center her - Forever Fitness - i 1½ år, og det første år var jeg jeg jo stort set eneste instruktør - dvs jeg kørte tit 8-10 timer om ugen og det gik lidt ud over lysten til at gøre lidt ekstra ud af musikken. Det blev alt for tit bare en gammel Bodywork eller lign. og så bare et af standardprogrammerne - bare fyret af fra rygraden. Nu er vi 4 instruktører og mængden af timer er lidt mere til at overkomme og det har givet overskud til at gøre lidt mere ud af musikken.

Generelt er jeg til ALT hvad der bliver remixet af gamle numre - maxiversioner og bare derudaf - og det passer mig også HELT fantastisk at tendensen på hvordan man "komponere" en spinningtime trækker mere mod Indoor Cycling end mod Cykelaerobic.. Lange seje træk - ikke noget med at kravle rundt på den cykel og bytte rundt på saddel og styr og hvad ved jeg! Kredsløbstræning - ja tak! Akrobatik - nej tak.. Hmm - men det er vist en helt anden snak - dog vil jeg sige at det er meget federe at køre musik som jeg kan lide når intervallerne er lange..

Men Paul Oakenfold's nyeste album "a lively mind" har jeg bestemt fundet flere numre på der skal gives gas til!

A coverversioner der holder:

- Supermode - Tell me why

- Beatfreakz - Somebodys watching me

- Eurythmics - Sweet dreams are made of this(kan ikke huske hvem der har lavet remixet - men det holder!!

Det var lidt herfra - håber det kunne bruges - jeg bliver ihvertfald altid inspireret af at snakke musik med andre.

Link to comment
Share on other sites

Kadence?....Tjah! Jeg kan godt lide at køre stærkt. Alt fra mellemtakt til spurt. Er ikke så meget til langsom og tung belastning, da jeg døjer med mine knæ, og det giver enorme lår.

æhhhh er du sikker på det med benene, jeg ELSKER at køre tungt og jeg har aspargessnitter - jeg tror at mange kvinder frygter tung belastning uden grund?

Typisk plejer det at være spurt, især stående der giver problemer med knæene - well det er ude for tråden så undskyld :tongue:

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Kom lige til at taenke paa en instruktoer der ogsaa nogle gange bruger musik med digeridoo i

Lyder rigtigt fornøjeligt og stemningsskabende :smile:

Er som flertallet absolut mest stemt for house/techno o. lign.

Men et anderledes indslag af en slags vil altid falde på et tørt sted - skal nok ikke være på timens klimaks, men man kan sagtens fyre den af til Søren Banjomus - er musikken glad og med klar rytme duer stort set alt. Af samme årsag har jeg hdogg´et en del fra www.partytrax.nl og har utallige gange fået spinners high til den sære parring af dance og "oktoberfestmusik" som der er en del af. I øvrigt kan musikkens særhed bedst understeges af, at de spillede tre stykker julemusik for et par måneder siden - to af dem dog peppet op til dance og med tekst om øl, men alligevel.

Chuck Berry og andet i samme genre et bestemt også fremragende selv om jeg aldrig har hørt det brugt andre steder end herhjemme.

Favoritnummeret er p.t. en danceinspireret udgave af Hakuna Matata - i øvrigt også sakset fra ovennævnte link.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share