Sult ved forsøg på vægttab


Petiten
 Share

Recommended Posts

Jeg er endelig kommet rigtig godt i gang med et vægttab (minus 3kg på 3 uger), som er passende, men jeg er stadig her efter 3 uger ekstrem sulten. Jeg er 162 cm høj og vejer 63 kg og holder mig til ca. 1200 kcal om dagen. Jeg spinner ca. 3 timer ugentligt og styrketræner også 3 timer ugentligt - dvs. det er ikke hver uge det bliver til så meget, så mit gæt er vel alt ialt ca. 4 timers motion om ugen.

Men mit kalorieindtag er ifl. min læge ganske passende hvis jeg vil tabe mig 1 kg ugentligt, men jeg kan bare ikke forstå at sulten bliver ved - det går i den grad ud over humøret :devil:

Nogen der kan komme med lidt opmuntring om hvornår kroppen finder et mere tilpas leje???

Link to comment
Share on other sites

Jeg er endelig kommet rigtig godt i gang med et vægttab (minus 3kg på 3 uger), som er passende, men jeg er stadig her efter 3 uger ekstrem sulten. Jeg er 162 cm høj og vejer 63 kg og holder mig til ca. 1200 kcal om dagen. Jeg spinner ca. 3 timer ugentligt og styrketræner også 3 timer ugentligt - dvs. det er ikke hver uge det bliver til så meget, så mit gæt er vel alt ialt ca. 4 timers motion om ugen.

Men mit kalorieindtag er ifl. min læge ganske passende hvis jeg vil tabe mig 1 kg ugentligt, men jeg kan bare ikke forstå at sulten bliver ved - det går i den grad ud over humøret :devil:

Nogen der kan komme med lidt opmuntring om hvornår kroppen finder et mere tilpas leje???

Du spiser sikkert det forkerte..

Du skal have dine fibre op..

Ærter, brocoli, blomkål osv er godt da fiberindholdet er højt og GI er lavt..

Du skal sikkert også have noget mere kød..

*Flemming*

Link to comment
Share on other sites

Du spiser sikkert det forkerte..

Du skal have dine fibre op..

Du skal sikkert også have noget mere kød..

Hej Flemming

Jeg spiser havregryn til morgen med skummetmælk, banan til formiddag, rugbrød med 20+ ost og kalkunkød samt peberfrugt til frokost, banan eller æble eller gulerødder til eftermiddag og grøntsager og fedtfattig kød til aften.

Er der ikke nok kød og fibre???

Link to comment
Share on other sites

Du spiser sikkert det forkerte..

Du skal have dine fibre op..

Du skal sikkert også have noget mere kød..

Hej Flemming

Jeg spiser havregryn til morgen med skummetmælk, banan til formiddag, rugbrød med 20+ ost og kalkunkød samt peberfrugt til frokost, banan eller æble eller gulerødder til eftermiddag og grøntsager og fedtfattig kød til aften.

Er der ikke nok kød og fibre???

drop evt bananen og spis 2 æbler istedet..

1 banan = ca 136kcal

1 æble = ca 85kcal

Hvis det var mig ville jeg spise 0,5 skive rugbrød med noget kylling + en gulerod til formiddag istedetfor bananen..

Bare lige ... Hvor mange kcal for du om dagen???

*Flemming*

Link to comment
Share on other sites

drop evt bananen og spis 2 æbler istedet..

1 banan = ca 136kcal

1 æble = ca 85kcal

Bare lige ... Hvor mange kcal for du om dagen???

Jeg får som nævnt 1200 kcal om dagen.

Jeg har problemer med mavesyren, så for mange æbler er ikke godt og jeg føler at gulerødder giver ekstrem maverumlen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ked af at sige det, men med 1200 kcal/dag og et betydeligt aktivitetsniveau holder sulten med garanti aldrig op, ganske uanset hvad du spiser. Du må enten øge kalorieindtaget og acceptere et langsommere vægttab eller som nu gå efter det hurtige vægttab på 1 kg/uge og så acceptere sultfornemmelserne, så længe det nu varer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må desværre medgive at CogRouge har ret. 1200 kcal om dagen ER en sultekur. Med det aktivitetsniveau du samtidig holder dig, så må du bogstavelig talt æde sulten i dig. At din læge siger ok til et vægttab på 1 kg/uge siger nok desværre mere om din læge end om dig.

Hvis du fortsat insistere på et så stort vægttab, må du lide for skønheden. Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Ked af at sige det, men med 1200 kcal/dag og et betydeligt aktivitetsniveau holder sulten med garanti aldrig op, ganske uanset hvad du spiser. Du må enten øge kalorieindtaget og acceptere et langsommere vægttab eller som nu gå efter det hurtige vægttab på 1 kg/uge og så acceptere sultfornemmelserne, så længe det nu varer.

Det mener I da bare ikke. . :confused: ..så må jeg vel acceptere et lidt mindre vægttab for dette holder hverken jeg, min familie eller kolleger ud!!

Hvis jeg så øger mit daglige kcal indtag med 200 kcal, bør det vel hjælpe lidt på det....

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg så øger mit daglige kcal indtag med 200 kcal, bør det vel hjælpe lidt på det....

Lidt har som bekendt også ret, men 200 kcal svarer til 2 skiver rugbrød med f.eks. hamburgerryg. Hvor mæt tror du at du bliver af det? Spis du roligt 5-700 kcal. mere om dagen og nøjes så med at tabe 3-500 gram om ugen. Husk også på, at de sidste kilo, sidder bedre "fast" på kroppen end de første, så ikke nok med at du sulter dig selv, så vil du efter et stykke tid alligevel se, at vægten falder mindre og mindre.

Og med 62 kilo er du jo ikke ligefrem overvægtig. Har du noget bestemt du skal nå?

Jeg cuttede selv over 42 dage ca. 8 kilo væk. Dagligt underskud på 5-600 kcal. Jeg var næsten konstant sulten men hold da kæft jeg så godt ud imens. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og med 62 kilo er du jo ikke ligefrem overvægtig. Har du noget bestemt du skal nå?

Jeg vil gerne ned på 56 kg! Jeg ved godt at jeg ikke er overvægtig, bare lidt buttet og ikke så veltrænet (jo, inde bag fedtet :bigsmile: )

Jeg forsøger mig med 200 ekstra kcal pr. dag og ser om det ikke hjælper bare en anelse!

Link to comment
Share on other sites

jeg vil da også lige foreslå vandmelon hvis det er fordi du føler der mangler masse i din mave..

ellers, så hav nolge kyllinge filleter i køleskabet. jeg har det ofte sådan at jeg er sulten efter salt/kødsmag, så tager jeg lige en halv kyllingefillet som jeg har grillet på min gasgrill...

... det hjælper...

Jeg har også erfaret at æblecider i pilleform hjælper med at nedsætte min appetit... jeg ved ikke hvordan din mave har det med det?!

vh Bo

Link to comment
Share on other sites

Du spiser sikkert det forkerte..

Du skal have dine fibre op..

Du skal sikkert også have noget mere kød..

Hej Flemming

Jeg spiser havregryn til morgen med skummetmælk, banan til formiddag, rugbrød med 20+ ost og kalkunkød samt peberfrugt til frokost, banan eller æble eller gulerødder til eftermiddag og grøntsager og fedtfattig kød til aften.

Er der ikke nok kød og fibre???

drop evt bananen og spis 2 æbler istedet..

1 banan = ca 136kcal

1 æble = ca 85kcal

Hvis det var mig ville jeg spise 0,5 skive rugbrød med noget kylling + en gulerod til formiddag istedetfor bananen..

Bare lige ... Hvor mange kcal for du om dagen???

*Flemming*

Silenced > Min erfaring med at spise æbler når man er sulten er, at jeg bare bliver mere sulten ! Jeg ved ikke om det skyldes syren eller sukkeret fra æblet. Jeg kan dog ikke anbefale at spise æbler når man er sylten. Jeg ville holde mig til bananen. :)

Link to comment
Share on other sites

Du spiser sikkert det forkerte..

Du skal have dine fibre op..

Du skal sikkert også have noget mere kød..

Hej Flemming

Jeg spiser havregryn til morgen med skummetmælk, banan til formiddag, rugbrød med 20+ ost og kalkunkød samt peberfrugt til frokost, banan eller æble eller gulerødder til eftermiddag og grøntsager og fedtfattig kød til aften.

Er der ikke nok kød og fibre???

drop evt bananen og spis 2 æbler istedet..

1 banan = ca 136kcal

1 æble = ca 85kcal

Hvis det var mig ville jeg spise 0,5 skive rugbrød med noget kylling + en gulerod til formiddag istedetfor bananen..

Bare lige ... Hvor mange kcal for du om dagen???

*Flemming*

Silenced > Min erfaring med at spise æbler når man er sulten er, at jeg bare bliver mere sulten ! Jeg ved ikke om det skyldes syren eller sukkeret fra æblet. Jeg kan dog ikke anbefale at spise æbler når man er sylten. Jeg ville holde mig til bananen. :)

Min erfaring er at jeg bare skal stoppe et eller andet i hovedet og 2 æbler fylder / mætter mere end 1 banan i min mave..

*Flemming*

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nøjagtigt samme problemer med sult og mavesyre. Jeg har kæmpet og racet imod denne (falske) sultfølelse, som har været den største hindring under det store vægttab, jeg har gennemgået. Jeg har også specielt mange problemer med æbler og rå gulerødder - og så rugbrød. Jeg får halsbrand og sultfølelse af disse madvarer.

Jeg har prøvet en masse - herunder diverse naturprodukter mod den ene og den anden form for mave- og fordøjelsesproblemer uden held. Jeg har spist proteinrigt og kulhydratrigt, jeg har undgået gær og mælk og hvedemel og afprøvet div. andre mere eller mindre gode råd - og ikke en pind har det hjulpet.

Men hvad der til gengæld HAR hjulpet har været at disciplinere mig selv til at tygge maden frem for at sluge den - dvs. VIRKELIG gennemtygge AL mad - gerne op til 50 gange (afhængig af madens art, selvfølgelig) før jeg synker det. Du skal være helt konsekvent med det - så hjælper det i løbet af 1 uges tid, vil jeg gætte på. Et simpelt, men effektivt slankeråd (og jeg har tabt 35 kg. gennem de seneste 16-17 mdr.). Tygger jeg maden ordentligt, kan jeg endda spise et æble engang imellem og endda også en smule gulerodssalat. Rugbrød bliver dog ved med at være et problem, så det undgår jeg i reglen selvom jeg gerne ville have det. En anden positiv bivirkning ved at tygge maden ordentligt er, at man føler, at man får meget mere mad, end hvis man sluger maden.

Dertil synes jeg også, at du spiser for lidt. Du skal hellere lade dit vægttab tage lidt længere tid, så du grundlægger nogle kostvaner, du senere kan holde ved. Du mister også for meget muskelmasse ved at tabe dig for hurtigt. 1/2 - 1 kg. pr. uge er passende - IKKE mere. Jeg selv spiser primært tilberedte grøntsager grundet maveproblemerne, jeg spiser 6 gange om dagen, og spiser lidt, når jeg er sulten og stopper med at spise, når jeg ikke længere føler mig sulten - også selvom jeg ikke har spist hele portionen. Dertil holder jeg nøje regnskab med, hvor meget jeg spiser, så jeg holder mig indenfor den mængde, der får mig til at tabe mig - og snart skal jeg søreme have mere mad, da jeg er ved at nå min ønskevægt.

Link to comment
Share on other sites

Dertil synes jeg også, at du spiser for lidt.

tikla - tak for din info. Jeg vil forsøge at tygge maden MANGE gange.

Mht. at spise for lidt...igår da jeg var til træning (1 times hård spinning efterfulgt af 1 times BodyPump) måtte jeg simpelthen i time 2 holde pauser siddende fordi det sortnede for øjnene og jeg var ved at falde om. Min instruktør kommenterede også på at 1200 kcal er en sultekur og det ikke er nok til at træne på!! Hun foreslog 1800-2000 kcal, men jeg forsøger til at starte med som sagt at øge til 1400 kcal og så må jeg se, hvordan det kommer til at køre ;)

Jeg får medicin mod min mavesyre, men den kan alligevel ikke klare æblet, så jeg holder mig nok til bananerne og noget melon.

Link to comment
Share on other sites

56 kg !!!!!!!!!!!!!!!!! :blink::blink::cry: Jeg har godt bemærket at du "kun" er 162 cm, men er 56 kg ikke grænsende til rad-mager? Hvor gammel er du og hvilket køn? (har jeg overset det i tråden).

Prøv nu at høre på hvad alle siger til dig: spis noget mere. Du spørger selv efter råd og alle er enige, men du tager ikke imod <_<. Pas nu på at det ikke bliver en besættelse for dig.

Link to comment
Share on other sites

56 kg !!!!!!!!!!!!!!!!! :blink::blink::cry: Jeg har godt bemærket at du "kun" er 162 cm, men er 56 kg ikke grænsende til rad-mager? Hvor gammel er du og hvilket køn? (har jeg overset det i tråden).

Prøv nu at høre på hvad alle siger til dig: spis noget mere. Du spørger selv efter råd og alle er enige, men du tager ikke imod <_<. Pas nu på at det ikke bliver en besættelse for dig.

Rønne - jeg er en mor til 2 og 34 år.

Ja ja ja... <_< jeg skal nok spise noget mere.... :) Jeg kan jo alligevel ikke klare så lidt kalorier, så der er jo ikke nogen anden udvej :(

Mht. om 56 kg grænser til det radmagre...NEJ - det gør det ikke - det giver en normal figur uden for meget fedt, men naturligvis (i mit tilfælde) heller ikke en meget markeret figur. Jeg vil gerne midt i mellem og det tror jeg er 56 kg, men viser det sig i "kampens hede" at 58 eller for den sags skyld 60 kg er pænest, ja, så holder jeg den der!

Link to comment
Share on other sites

eksempel:

Frossen spinat i netto:

næringsindhold pr. 100 gram (15 kcal).

protein 2 gr.

kulhydrat 0-1

fedt 0-1

varmes på panden sammen med kyllinge filleten og smides oven på til servering.

grønsagsblanding med blomkål,ærter,gulerødder:

næringsindhold pr. 100 gram (34 kcal.)

protein 3 gr.

kulhydrat 5

fedt 0-1

spises som tilbehør med soyasauce

etc. etc.

Wizz - det er nøjagtig sådan vores aftensmåltider er :-)

Problemet er morgenmaden. Jeg spiser 50 g havregryn med mælk (skifter nu over til Cheasy A38) og bliver bare overhovedet ikke mæt. Frokosten på arbejdet er 4 skiver rugbrød (halve) med magert pålæg og masser af agurk og peberfrugt....

Men jeg er sulten......

Tak for input

Link to comment
Share on other sites

Wizz - det er nøjagtig sådan vores aftensmåltider er :-)

Problemet er morgenmaden. Jeg spiser 50 g havregryn med mælk (skifter nu over til Cheasy A38) og bliver bare overhovedet ikke mæt. Frokosten på arbejdet er 4 skiver rugbrød (halve) med magert pålæg og masser af agurk og peberfrugt....

Men jeg er sulten......

Tak for input

Lav havregrød - det mætter MEGET bedre!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er endelig kommet rigtig godt i gang med et vægttab (minus 3kg på 3 uger), som er passende, men jeg er stadig her efter 3 uger ekstrem sulten. Jeg er 162 cm høj og vejer 63 kg og holder mig til ca. 1200 kcal om dagen. Jeg spinner ca. 3 timer ugentligt og styrketræner også 3 timer ugentligt - dvs. det er ikke hver uge det bliver til så meget, så mit gæt er vel alt ialt ca. 4 timers motion om ugen.

Men mit kalorieindtag er ifl. min læge ganske passende hvis jeg vil tabe mig 1 kg ugentligt, men jeg kan bare ikke forstå at sulten bliver ved - det går i den grad ud over humøret :devil:

Nogen der kan komme med lidt opmuntring om hvornår kroppen finder et mere tilpas leje???

hello petit

har selv tabt 9 kg ved få kalorier og vægttræning. kender selv til problemet med mavesyren. husk at drikke meget vand og derudover kan 5-6 mandler med skal tygges grundigt, en ad gangen. du får her desuden lidt sundt fedt som hjælper din krop med at udnytte de fedtopløselige vitaminer.

bare klø på!!!! hilsen en anden lille på 160 cm :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ikke nødvendigt at leve kun af kød og grøntsager for at tabe sig....

Min kostplan ser nogelunde sådan ud:

Tidlig morgen (kl. 6.00): Havregrød af 1 dl. havregryn og 2 dl. vand sødet med sødemiddel.

Senere morgen (kl. 8.00): 50 g. magert grovbrød, 2 skiver magert pålæg

Endnu senere morgen: (kl. 10-11.00): 50 g. magert grovbrø, 2 skiver magert pålæg

Frugt ind imellem.

Frokost: 100 g. 6% oksefars, 1/2 ds. hakket tomat, ca. 100 g. grøntsager efter eget ønske, 1/2 dåse kidneybønner - kogt sammen til noget lignende chili con carne krydret med chile naturligvis

eller

omelet af 4 æggehvider, 100 g. kød og grøntsager efter smag - evt. et par skiver mager ost.

Eftermiddag: Pureret grøntsagssuppe lavet på grøntsager, vand og bouillon evt. tilsat kogte grøntsager. Hvis jeg er ekstra sulten 1 stk. knækbrød eller et par riskiks.

Aften: 100 g. magert kød (max. 6% fedt) ca. 100 g. fuldkornspasta (tør vægt) eller ca. 300 g. kartofler, ca. 200 g. grøntsager og lidt mager sauce af forskellig art. Nogle aftener står den kun på kød og grøntsager, men ikke ALLE aftener.

Sen aften: 2 dl. frosne hindbær blendet med 1 dl. Cheasy A38 og sødet med sødemiddel efter behov.

Dette taber jeg mig af og jeg er kvinde, 165 cm. høj og vejer 63 kg. (skal ned på 58-60 kg.). Jeg træner 2x1-1,5 times konditionstræning og 2xstyrketræning (full-body) pr. uge og prøver dertil at være så aktiv som muligt med gå- og cykelture samt ridning i dagligdagen. Jeg spiser slik i weekenderne (ca. 300 g.), så ovennævnte kostplan bør holde, også uden så meget motion som jeg får - og jeg får da rimeligt mange kulhydrater, men ikke så meget fedt. Jeg bruger en smule til stegning og tager fiskeoliekapsler. Jeg ved godt, at det er oppe tiden at spise meget fedt og få kulhydrater, men jeg kommer til at hungre alt for meget efter kulhydraterne, hvis jeg ikke får dem og jeg har erfaret, at hvis jeg passer på med fedtet, kan jeg tillade mig ret så mange kulhydrater, også de usunde i form af sukker. Dette er ingen opfordring til bare at æde løs, men kan man ikke leve med kosten i længere tid, så holder vægten sig ikke hvor den skal. Slik er ikke sundt, men det er så MIN last - til gengæld rører jeg stort set aldrig alkohol, chips, kager og fed mad. Man kan godt gå 5 kg. ned i vægt på en ekstrem kost, men ikke hvis det som for mig var 40 kg. det drejede sig om, og selvom det kun er 5 kg. så er det stadig en fornuftig politik at omlægge sine kostvaner så man kan holde dem ud i længden, og der er nok ikke mange, der synes, at overvejende kød og grøntsager er rigtig sjovt eller tilfredsstillende i mange år. I princippet kunne jeg også godt spare sovsen og osten væk, men det er nu engang sovs og krydderier, der giver maden forskellig smag, og jeg ved med mig selv, at det er den gode smag, der får mig til at holde ud og holde ved de gode vaner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share