problemer i dødløft


søren
 Share

Recommended Posts

Synes selv jeg har et problem når jeg dødløfter- nemlig at jeg ikke får et svej i lænden og ofte kommer til at bøje lidt(tror jeg selv)

det skyldes at jeg er meget "stram" i mine baglår og kan ikke bøje min overkrop særligt langt forover når jeg også skal lidt ned i knæ...

er der noget jeg kan gøre for at forhindre en eventuel skade pga. min dårlige stilling.. ville et bælte hjælpe..?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det vitterligt skyldes manglende fleksibilitet i hasemuskulaturen, så vil Rumænsk Dødløft min. 1 gang om ugen afhjælpe det problem.

NB. Rumænsk Dødløft er en dødløft-variant, hvor du starter bevægelsen fra topposition (start med at dødløfte stangen almindeligt til du er nået i top). I stedet for at fokusere på at sænke stangen, skal du nu udelukkende fokusere på at skyde røven bagud og holde ryggen ret. Det er vigtigt, at du kun bøjer minimalt i knæene (dog skal de ikke være helt udstrakte). Samtidig med, at du skyder røven bagud, bevæger stangen sig nedad. Sørg for, at den er så tæt på kroppen som muligt.

Stangen skal ikke røre gulvet. Når du har opnået maksimalt stræk i haserne, kører du op igen. Det kan være en god idé ikke at lave maksimalt stræk på de første par reps.

Hvis du bliver fleksibel nok til at stangen kan nå gulvet, så stå på klodser.

Hvis du ikke kan mærke det i haserne, kører du den ikke rigtigt! ;)

Øvelsen minder meget om Stivbenet Dødløft, men lad være med at låse knæene som fyren her, og hold desuden ryggen mere ret.

Link to comment
Share on other sites

men det er stadig baglåret/harmstrings den er gal med..

Så er det bare igang med at strække ud...og lave andre former for rows imens .Har du stramme baglår vil jeg ikke anbefale Rumænsk dødløft - da du nemt kan få en skade fordi du netop er usmidig. Det skete for mig og kostede mig i sin tid 6 måneders genoptræning. Når du R.dødløfter mærker du ikke nødvendigvis i kampens hede når grænsen for meget baglåret kan strækkes er nået (overstrækkes).

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share