bænkpres og rotatorcuffen


søren
 Share

Recommended Posts

Nogen der kan specificere hvad rotator cuff øvelser kunne være? Ligger selv lige på grænsen til at jeg burde bruge håndledsstøtter, men jeg vil helst undvære dem, så måske man bare kan styrke muskulaturen i stedet?

Rotator cuff har ikke noget med håndledet at gøre. Sidder i skulderen.

tilføjelse: fandt lige den her øvelser

Edited by laraag
Link to comment
Share on other sites

Hej ..

ja den er, prøv at køre nogle rotatator cuff øvelser, efter hver gang du har kørt press øvelser, det hjalp hos mig!![

Enig :bigsmile:

Her er et link til nogle øvelser :

Der findes en del sider med øvelser mm. ( brug google og søg rotatator cuff ) hvis man vil læse mere.

Jeg havde selv problemer med skulderne ved bænkpres, og fik det råd af en styrkeløfter, at jeg skulle droppe stangen og bruge håndvægte i stedet - da øvelsen var en mere naturlig bevægelse og ikke så hård ved skulderen... Meget skeptisk gik jeg i gang.. Men manden havde ret.. :)

Så prøv evt. at bænke med håndvægte.. Droppe flyers , skulderpres bag nakke, og rygøvelsen " træk til nakke" .. Skulder pres bag nakke kan erstattes af militær pres og " træk til nakke" med chins med medium greb..

Have fun :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Rotator-cuff skader kommer fordi man udsætter skulderen for for store belastninger i situationer hvor disse meget små muskler er ekstra sårbare/involverede...

Skaderne kan nemt undgåes ved at udelade øvelser der sætter musklerne i de ovennævnte situationer. Disse øvelser omfatter:

-træk til nakke

-Military press (variant hvor stangen bevæges ned bag hovedet til nakken)

-bench press, hvor man lader stangen "bounce" på brystet - stop i stedet for ca. 5 cm over brystet.

-flyers med tung vægt.

Der er også andre øvelser der ikke er hensigtmæssige. Generelt kan det siges at øvelser, hvor bevægebanen føles unaturlig (hvor man føler en kraftig udspænding af skulderen) er skadelige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde selv problemer med skulderne ved bænkpres, og fik det råd af en styrkeløfter, at jeg skulle droppe stangen og bruge håndvægte i stedet - da øvelsen var en mere naturlig bevægelse og ikke så hård ved skulderen... Meget skeptisk gik jeg i gang.. Men manden havde ret..

Pres med håndvægte er optimalt mhb på skulderena sundhed - hvis man vel og mærke kan få kørt hånvægtene i "stilling" uden at skade sig selv ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

-Military press (variant hvor stangen bevæges ned bag hovedet til nakken)

Det er ikke militærpres. Milipres er netop kendt som en skulderskånsom øvelse. :angry:

Det, du nævner, er behind neck press og det er ganske rigtigt en dum ting, med mindre man har ekstremt meget styr på, hvad man laver.

Link to comment
Share on other sites

jeg kører netop heller ikke øvelser hvor skulderen overbelastes ekstar som f.eks. "bag nakke øvelser" osv. men har stadig problemet med smerter i rotater cuffen/skulderen når jeg kører øvelser som bænkpres, one arm lat raises..

- tak for de forsk. øvelser..

- har aldrig lagt mærke til det med flad/skrå bænk og håndvægte.. men nu når jeg tænker over det har det aldrig givet smerter som i de andre øvelser.. men det er vel lidt sværere at få mange kg på og mere besværgeligt i forhold til bænkpres..

når man nu har døjet med skaden i længere tid uden at gøre noget særligt ved det, andet end at undgå de aktuelle øvelser i et stykke tid.. kan skaden så stadig genoprettes ved genoptræning eller er det permanent at man har en lidt mere udsat skulder..

- nogen der har nogle links til sammenligninger af bænpres og db bænkpres...?? elelr lidt viden om hvor godt de stimulerer i forhold til hinanden..?

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle

De fleste skulder skader kommer fra ulige styrke forhold imellem for og bagside af skulderpartiet. I konkurrence svømning er skulder skader desværre mere reglen end undtagelsen. Dette skyldes den styrke bryst og forsiden af skulderen opnår ved den store mængde træning der ugentligt foregår (8-10 x vandtræning á 5000-7000 meter pr. pass).

I fitness verdenen hvor træning af skulderen og brystet er klart mest udbredt (det er jo det man selv kan se i spejlet), ender mange desværre med problemer med skulderen.

Hvis man prioterer træning af bagsiden af skulderen herunder rotator cuffen, lige så højt som bryst og forside skulder træningen kan en stor del af skulderskaderne undgåes. Grundig opvarmning og stretching vil også give skulderen (og alle andre muskler) større flexibilitet og afhjælpe nogle af disse problemer.

Ovenstående vil afhjælpe en stor portion af de skulder problemer, men sikkert ikke alle. Husk også at lade træningen have progression (periodisering), for at give musklerne tid til bla. at restituere.

Fortsat god træning.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share