Ondt i knæet


Skjold
 Share

Recommended Posts

Jeg har her den sidste uge gået og været "øm" i knæene,

det er kun noget jeg mærker til når jeg går ned i knæ,

eller f.eks sidder på knæ.. Det virjer som om de er ømme indeni,

på den side af knæet der vender indaf.

Er det noget man skal skal tage sig af, eller er det bare fordi jeg har

trænet "hård" Squat længe, og går over når jeg i næste uge holder

den oblikatoriske hvile uge...

Jeg har læst mange steder på nettet at de råder en til massage og at strække godt ud,

men som jeg har forstået det, er det på ingen måde bevist at udstrækning afhjælper

noget som helst.

Normalt ville jeg bare give det en masse hvile, men nu er det jeg har gået og ladet op

til nye max test i squat og DL og havde tænkt mig at fuldføre disse imorgen og så holde

10 dages fri fra træning, med mindre den generelle holdning er at det ville være totalt dumt og uforsvarligt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville - hvis det var mig - hvile (dvs. undlade maxtesten!!!).

Ømme knæ (på bagsiden af knæskallen - også kaldet patellofemoralt smertesyndrom) kunne tyde på enten bruskskade eller 'bare' inflammation - begge dele behandles med hvile, armebehandling og/eller brug af knæbind.

Det generelle råd må vel være: lyt til din krop

(eftersom du poster dette indlæg, er det måske også inderst inde din egen holdning ???) ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var jo ikke det jeg ville høre :4crutches:

Jeg tror jeg tager stilling til det til træning i morgen...

Har lige købt knæbind og sko må jeg se om det hjælper.

Tror selv det er en mindre overbelastning fra træning og for meget arbejde.

Har haft meget travl på jobbet her på det sidste, hvilket har

medført at jeg har måtte storme rundt, og gulvet derude er af cement,

og mine sko's sål er noget værre lort.

Så har også købt nye sko :(

Hvis det er inflammation, hvor længe skal det så have hvile?

Link to comment
Share on other sites

Du har vist allerede fået det bedste råd, du kunne få. ;) Det er ikke fedt at piske knæet så meget, at det til sidst ikke vil være med til så meget mere.

Hvile, hvile, hvile .... Et par uger er nok ikke for lidt. Min egen oplevelse, som jeg har udtrompetteret over MOL mange gange, er, at dødløft med absolut nul knævandring og smal fodstilling er godt i forhold til at styrke musklerne omkring knæet og mindske slid.

Lad være med at lege med ilden - det er det ikke værd på længere sigt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun anbefale dig at skåne knæet. Selv har jeg 3 gange kørt på med et ømt knæ i forbindelse med noget løb og cykling, og idag er mit knæ skadet for livstid. Og man finder først ud af, hvor ekstremt store implikationer det har for ens liv, når skadet for alvor er sket.

Og hvor vigtigt er sådan en enkelt test i forhold til din førlighed? Det er selvfølgelig sat på spidsen, men jeg kan ikke understrege nok, hvor surt det er med et skadet knæ.

Link to comment
Share on other sites

I know I know...

Det er sku bare så surt at træne hårdt i 2 mdr, for så at lige nå at være ved at overbelaste sit knæ i den sidste uge når man lige håbede at man skulle rykke sine max 1rm en god bid i den rigtige retning.

Har dog en lille mistanke om det er fra da jeg på job lå på knæ på vores iskolde cement-gulv

og biksede med en maskine i laaang tid. Var nemlig pænt øm derefter, havde dog bare regnet med det gik væk med det samme.

Nu må vi så se, tror lige jeg tager en lille omgang i morgen og ser hvad mit knæ siger (har lige brugt penge nogle ok knæbind). Og så 10-12 dages hvile til dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en inflammation, hvilket det godt kunne tyde på, kan man ikke sige hvor lang en pause, det kræver. Det kan også sagtens springe op med det samme du begynder at træne igen, ligegylgigt, hvor lang en pause, du har holdt. Jeg har prøvet det mange gange med både en skulder og en knæskade, der tit vender tilbage. Men jeg er heller ikke særlig god til at genoptræne efter en pause, hvilket er absolut nødvendigt!

Men jeg mener, du bør blive undersøgt af læge og fysioterapeut, for at få klarhed over, hvad der egentlig er galt. Hvis du bor i nærheden af Aalborg, kan jeg anbefale flere rigtig dygtige fysser. Så i så fald kan du bare sige til ;)

9000 Aalborg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu ikke det er så slemt. Jeg håber det ihverfald ikke.

Nu giver jeg det noget hvile i 10-12 dage, det passer nemlig med min dekonditionering

og så er der ikke andet for end at tage det derfra og skære lidt ned på squatten.

Nu har jeg aldrig været skadet før, så jeg ved faktisk ikke rigtigt noget om det.

Men jeg går ud fra inflammation skyldes overbelastning... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share