ømhed i lænden pga....?


søren
 Share

Recommended Posts

er begyndt på hst med øvelser som squat, bent over og dødløft.. og får derfor trænet min lænd meget hårdere end jeg er vant til.. er næsten øm i den hele tiden(træner 3 gange om ugen) men det gør ikke ondt.. er rimelig stærk i lænden mener jeg selv da jeg kan presse back ext. maskinen helt i bund med mange reps..

kan ømheden skyldes at jeg er begyndt at træne lænden meget emre end dene r vant til.. eller kan det være fordi min stilling er forkert i de øvelser jeg nu kører...?

Link to comment
Share on other sites

er begyndt på hst med øvelser som squat, bent over og dødløft.. og får derfor trænet min lænd meget hårdere end jeg er vant til.. er næsten øm i den hele tiden(træner 3 gange om ugen) men det gør ikke ondt..  er rimelig stærk i lænden mener jeg selv da jeg kan presse back ext. maskinen helt i bund med mange reps..

kan ømheden skyldes at jeg er begyndt at træne lænden meget emre end dene r vant til.. eller kan det være fordi min stilling er forkert i de øvelser jeg nu kører...?

Det er svært at svare på. Der er ømhed og så er der ømhed ;) Hvor længe har du trænet HST? Hvis du lige er begyndt, så er det ganske normalt. Kroppen får mange flere tæsk ved brugen af frie vægte fremfor maskiner, og i specielt i de 3 øvelser du nævner kommer lænden virkelig på arbejde. Min ryg syntes også det var hårdt de første par uger med squat, rows og dødløft, men det var kun lige en tilvæningsfase, herefter kørte det fint.

Det turde dog være overflødigt at bemærke, at teknikken skal være på plads inden der fyldes for mange vægtskiver på. Sørg altid for at ryggen er ret, ikke noget med at krumme.

Læg specielt mærke til din bundposition i squat (tjek spejlet), runder lænden når du er i bund?

Du kan også, som jeg selv og en del andre herinde gør, nøjes med at træne henholdsvis squat og dødløft hver anden gang. Jeg tror det er de færreste der både squatter og dødløfter på samme dag, selvom der nok skal være nogle.

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

det er sikkert bare ømhed så.. har altid ryggen ret i alle mine øvelser, men synes det er lidt svært i bent over rows.. har kørt hst i 3 uger nu, så det er sikkert bare ømhed, da jeg før i tiden kørte 3-split træning.. skal nok bare lige vænnes til det som du siger..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du plejede at køre 3-split, så bliver lænden jo ramt meget hyppigere nu med dit HST program.

Hvis det ikke går væk ville jeg nok begynde at eksperimentere lidt med f.eks. udførelsen af rows - hér kan du prøve at stå lidt mere oprejst end du plejer. Og så selvfølgelig undlade at træne squat og dødløft på samme dag.

Link to comment
Share on other sites

er begyndt på hst med øvelser som squat, bent over og dødløft.. og får derfor trænet min lænd meget hårdere end jeg er vant til.. er næsten øm i den hele tiden(træner 3 gange om ugen) men det gør ikke ondt.. er rimelig stærk i lænden mener jeg selv da jeg kan presse back ext. maskinen helt i bund med mange reps..

kan ømheden skyldes at jeg er begyndt at træne lænden meget emre end dene r vant til.. eller kan det være fordi min stilling er forkert i de øvelser jeg nu kører...?

Jeg sjasker dig to ord: Teknik og tilvænning. Der er vist ikke noget odiøst i, at lænden skal vende sig til det show med squat og dødløft. Hvis du lige er begyndt, så vær pinligt bevidst om din teknik. Ingen på MOL kan bedømme din teknik uden at ha set dig. :)

Link to comment
Share on other sites

lyder godt..

jeg prøver lige at filme mig og min træningsmakkers teknik i øvelserne: squat, dødl, bænk og bent over..

hvis jeg står mere oprejst i min bend over rammer den vel ikke ligeså godt.. især delt. posterior, som jeg synes er lidt svære at finde gode øvelser for at ramme..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
lyder godt..

jeg prøver lige at filme mig og min træningsmakkers teknik i øvelserne: squat, dødl, bænk og bent over..

hvis jeg står mere oprejst i min bend over rammer den vel ikke ligeså godt.. især delt. posterior, som jeg synes er lidt svære at finde gode øvelser for at ramme..

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er helt med på at man skal have ret ryg i alle øvelser, men når jeg prøver at ha ret ryg, så har jeg meget svaj i lænden. Er dette dårligt? For efter 2-3 ugers træning (er lige begyndt på seriøs træning) er jeg også blevet noget øm i lænden, ved ikke helt om det er skidt eller dårligt. Kører ikke Dl men dog squat, har sådan et bælte på så man ikke kan bøje i lænden

Link to comment
Share on other sites

lyder godt..

jeg prøver lige at filme mig og min træningsmakkers teknik i øvelserne: squat, dødl, bænk og bent over..

hvis jeg står mere oprejst i min bend over rammer den vel ikke ligeså godt.. især delt. posterior, som jeg synes er lidt svære at finde gode øvelser for at ramme..

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fik idag af vide af Thepaintrain at du også træner i Varde fitness ligesom mig.. Det er dejligt der endeligt er nogle molere der hvor jeg træner :bigsmile:

Nå men jeg vil da med glæde kigge på din teknik.. har efterhånden selv trænet død, og squat i et år og har helt styr på teknikken :smile:

Jeg har osse selv været igennem HST, du smadre virkelig din lænd i 15 reps cyklussen hvis du ikke har helt styr på teknikken og ikke holder dig et godt stykke fra failiure :wink:

Pega

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke lige hvorfor i har hevet en 1 år gammel tråd frem...?

Har ingen problemer med ømhed eller teknik mere.. :smile:

Jeg fik idag af vide af Thepaintrain at du også træner i Varde fitness ligesom mig.. Det er dejligt der endeligt er nogle molere der hvor jeg træner

Ja - kunne se at du også trænede derovre. Fint at vi er nogle stykker..

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share