Mystisk "skade"


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Håber nogen har et godt bud på følgende problem:

Jeg har de seneste tre uger døjet med en mystisk "skade". Når jeg sætter det i anførselstegn, så er det fordi jeg ikke rigtigt kan se, hvad jeg har fået en skade af og at skaden opfører sig ret mærkeligt.

En dag for ca. uger siden begyndte jeg i løbet af dagen at føle lidt ømhed omkring højer knæ. Jeg tænkte ikke nærmere over det, idet det slet ikke hæmmede mig.

Den følgende dag blev det lidt værre, og nu var det direkte generende.

På tredjedagen var ømheden erstattet af en lynende smerte ala syle stukket lige i en nerve. Gik jeg mere end en 2-3 min så var det uudholdeligt og op af bare et par trin på en trappe en umulighed.

Okay alvorligt tænkte jeg. Må hellere se om lidt hvile af knæet ville hjælpe på det. Mine gåture blev skåret væk, til arbejde tog jeg bussen istedet for at gå til toget og det (ultra lette) løbeprogram jeg var igang med blev stoppet. Efter ca. 2 dage var knæet så godt som nyt - igen ømhed eller smerter overhovedet.

Jeg kastede mig dog ikke ud i fristelsen med at genoptage mine gåture og løbeprogram med det samme - ville lige se tiden an.

Og bizart nok, så gik der ikke mere end et par dage førend sylende smerte igen var der. Og lige siden har det kørt og op ned. Den ene dag intet problem overhovedet - den næste er man næsten invalid (dog har der tidsmæssigt været langt flere "raske" tidspunkter end "syge).

Men jeg simpelthen ikke forstå, hvad det er.

Smerten er svær at placerer. Men sidder vel nærmest på yderkanten den højer sene i knæhaserne og spreder sig en anelse op ad siden på knæet - næsten "op til" kanten af knæskallen.

I løbet af dagen så kommer og går det. Nogen dage er knæet total iorden hele tiden på nær måske 5 min i løbet af hele dagen, hvor det gør nas. Andre dage er det i orden hele dagen. Atter andre dage gør det ondt det meste af dagen. Og der ingen systematik i det.

Smerten er altid mest markant når jeg går på trapper - men igen, nogen dage går jeg op ad trappen uden problemer overhovedet og andre dage er tre trin en uoverkommelig forhindring.

Og jeg ved jeg med sikkerhed ikke er faldet eller på andre måder har oplevet slag på området. Ligeledes har jeg svært at tro på at nogen få (meget lette) løbeture skulle kunne give træthedsskader. Og hvorfor skulle mine sædvanlige mængde gåture ligepludselig forårsage et sådant problem??

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det. Og udover at det genere mig en del i hverdagen, så er det mest irriterende at jeg hverken får gået nogen gåture eller igangsat mit løbeprogram. :( :angry:

Link to comment
Share on other sites

Det havde vi ligesom på fornemmelsen afsted med dig :4whip: :4whip:

Hold det i ro. Hvis det er en inflammation skal det have hvile.

Har du nogle fornuftige løbesko du har købt efter løbebåndstest for at sikre sig de passer til dig ?

Hvordan er det ultralette løbeprogram du er i gang med ?

Jeg selv havde købt fornuftige sko efter løbebåndstest og startede med 5 km 3 gange om ugen hvor jeg gik noget af vejen. det tog mig 2 uger at pådrage mig en skinnebensbetændelse, og 10 måneder at slippe helt af med den fordi jeg ikke holdt nok pause.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har nogen helt nye løbesko købt efter en løbetest. Programmet - det hed noget så stille og roligt som 8 min løb 1 min gang og 8 min løb.

Bare bizart. Jeg har aldrig startet så blødt ud med et løbeprogram og har endog for første gang rigtige løbesko - og så skulle det betyde træthedsskade. Det er jo sygt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har nogen helt nye løbesko købt efter en løbetest. Programmet - det hed noget så stille og roligt som 8 min løb 1 min gang og 8 min løb.

Bare bizart. Jeg har aldrig startet så blødt ud med et løbeprogram og har endog for første gang rigtige løbesko - og så skulle det betyde træthedsskade. Det er jo sygt.

Jarvig > Mon det er så simpelt ? Det kunne jo have været under opsejling længe. Jeg døjer også med et irriterende skinneben ligenu og jeg har kun løbet i ca. 2 uger :cry: Jeg er også for fee' ! det gør det ikke bedre <_<

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

Er der smerte irritation når du trykker grundigt på det/de områder der tit er problemer med når du gør det mens du er smertefri

Hvis det er noget seneværk/overbelastning burde du kunne fremprovokere det ved at trykke med en finger på området.

under alle omstændigheder opsøg læge ;)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg trykker, så gør det en lillebitte smule ondt (altså mere end selve trykket burde gøre uden "skade"). Men omvendt er det en smerte som er langt, langt mindre end de smerter der kommer af at bruge benet (når det gør ondt, for det er i tid meget lidt det gør ondt målt over f.eks. uge).

Som en ekstra detalje er det også pudsigt at det gør ret ondt at strække benet ud. Specielt når man "lægger benene" op, så fødder og hofte/bagdel har stødte, mens benet ligesom skal bære sin egen vægt og det endog er så uheldigt at vægten af benet presser knæet på ydersiden - så gør det jævlens ondt. Var faldt i søvn i toget med "benene oppe" (uden sko naturligvis ;) ) - men vågnede med sæt, da ovenstående skete. Damnnn. :devil:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Som en ekstra detalje er det også pudsigt at det gør ret ondt at strække benet ud. Specielt når man "lægger benene" op, så fødder og hofte/bagdel har stødte, mens benet ligesom skal bære sin egen vægt og det endog er så uheldigt at vægten af benet presser knæet på ydersiden - så gør det jævlens ondt. Var faldt i søvn i toget med "benene oppe" (uden sko naturligvis  ) - men vågnede med sæt, da ovenstående skete. Damnnn.

Nogen forskel til det værre når du roterer dit underben/fod til højre ell. venstre?

Link to comment
Share on other sites

Nogen forskel til det værre når du roterer dit underben/fod til højre ell. venstre?
Det gør lidt ondt at roterer udad - dvs. mod højer.
Er knæledet løsere end det venstre ?

Niks

Jeg tænker på minisklæsion, eller forstrækning af sener
Det tror jeg ikke. Har hverken haft fald, fået slag eller på nogen vrækket om.
Det lyder meget som et løberknæ, hvor man får en inflammationstilstand i den slimsæk som sidder imellem knæet og senen fra m. biceps femoris (én af hasemusklerne)... Prøv at undersøge lidt om "løberknæ" og se så om ikke det kunne være det.

Det vil jeg kigge på

Tak til alle for svarene indtil videre. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Efter lidt søgning må jeg sige, at det lyder som et løberknæ.

I så fald er der ikke en egentlig behandling. Eneste generelle forslag er at man i mindst 4-6 uger belaster knæet mindst muligt. Hvsd mindst muligt er, er derimod usagt. Nogen siger at hvis man løber normlat, så er det rigeligt (= okay) blot at gå. Andre siger derimod, at mindst muligt skal forstås netop sådan, så meget hvile til knæet som overhovedt muligt.

Hmmm, i en uges tid eller to, vil jeg fortsætte på mit ret inaktive niveau og så håbe det bedres. :)

Link to comment
Share on other sites

I så fald er der ikke en egentlig behandling.

Du burde med fordel kunne putte is på området når det værker.

Biomekaniske årsager

Thomas Kaiser er bandagist og fysioterapeut. Gennem mange år tilknyttet Team Danmark og idrætsenheden på Bispebjerg Hospital. Driver egen klinik og specialforretning for løbere.

Opstår typisk ved en for stor pronation af bagfoden. Indadrotationen af underbenet får tractus iliotibialis til skridt for skridt at glide frem og tilbage over den laterale epicondyl, og derved kan en inflammation af sene eller bursa opstå.

Behandling:

Den mest effektive behandling af løberknæ og andre skader udløst af en overpronation af bagfoden er et dynamisk fodindlæg, som korrigerer bagfodens bevægemønster - samt sko med den fornødne stabilitet.

Udspænding af tractus og rotatorer over hofteleddet kan supplere modifikationen af de biomekaniske belastningsforhold. Herved normaliseres muskulaturens arbejdsbetingelser i fod og underben, og vævet aflastes

kaisersport

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det er godt nok sygt. Nu har jeg haft et løberknæ i et ½ år. :mad: Har passet på det, og ikke dyrket nogen belastende aktiviteter overhovedet. Så længe jeg holder mig til ca. maks 1 times gang om dagen, så brokker det sig sjældent. Men skulle jeg formastige mig op på f.eks. 2 timer en enkelt dag, så gør knæet afsindigt ondt i 2-3 dage derefter.

Det kan bare ikke være rigtigt. Kan man ikke få et eller andet imflationsbekæmpende middel? Jeg er ved at blive sindsyg af ikke at kunne løbe, dyrke nogen sportsgrene eller endog bare gå en god lang tur på 2 timer.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok sygt. Nu har jeg haft et løberknæ i et ½ år. :mad: Har passet på det, og ikke dyrket nogen belastende aktiviteter overhovedet. Så længe jeg holder mig til ca. maks 1 times gang om dagen, så brokker det sig sjældent. Men skulle jeg formastige mig op på f.eks. 2 timer en enkelt dag, så gør knæet afsindigt ondt i 2-3 dage derefter.

Det kan bare ikke være rigtigt. Kan man ikke få et eller andet imflationsbekæmpende middel? Jeg er ved at blive sindsyg af ikke at kunne løbe, dyrke nogen sportsgrene eller endog bare gå en god lang tur på 2 timer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hallo!! Min umiddelbare indskydelse var "runners knee", det har jeg haft for 10 år siden, da jeg var en habil fodboldspiller...vævet var inflammeret og kraftige smerter hæmmede mig...jeg var hos lægen, der blev helt vild med idéen om at jeg skulle have en sprøjte (eutanasi - nej dog ikke :laugh: )...det lykkedes ham at injicere binyrebarkhormon inden jeg kunne sige nej...2 dage efter var det forsvundet og jeg havde aldrig mere problemer...jeg var meget overrasket, da jeg normalt ikke tyr til lægemidler...det virkede...

For ikke så længe siden havde jeg lidt akillesseneinflammation og min første indskydelse var "sprøjten"...det gik dog i sig selv igen...men jeg vil anbefale blokaden og lad så være med at træne lige efter og giv plads til heling!

Link to comment
Share on other sites

Ingen væskeansamlinger.

Jamen jeg går også snart til doktoren. Har også læst at binyrebarkhormon skulle virker - ligesom en bestemt type gigtmedicin skulle.

Troede jeg kunne stoppe det selv ved i længere tid ikke at overbelaste knæet. Men det fortsætter bare i det uendelige. Og imellemtiden så falder og falder konditionen og vægten stiger og stiger. :mad::dry::sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share