Er der nogen, der stadig kan huske denne her debat


Rasmussen
 Share

Recommended Posts

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...wtopic=4311&hl=

Jeg så lige det fantastiske program "Forelsket i fitness" i går og fik sådan lyst til at fortælle om, hvordan det er gået med mig, siden jeg skrev mit første indlæg herinde.

Kort fortalt, hvis du ikke orker at læse hele den gamle tråd, så handlede det om, at jeg havde fundet ud af, at jeg led af en spiseforstyrrelse og ville prøve at tabe mig.

Jeg startede i en motionscenter, og der skete ikke så meget andet fra 2002-2003, end jeg kom i god form. Ikke at det ikke var godt, men lige så snart jeg stoppede i motionscenteret, så tog jeg det hele på igen + lidt ekstra.

I sommerferien 2003 vejede jeg således 87 kg., og jeg er 1.64 høj!!! Mit humør blev rigtig dårligt, og jeg orkede ikke at gøre noget ved det eller min vægt, og træningen blev lagt helt på hylden.

I februar i år startede jeg så hos Marianne Clausen, www.marianneclausen.dk, der er psykoterapeut med speciale i spiseforstyrrelser. Jeg kan kun sige, at det har været godt!

Jeg ved godt, at jeg ikke er en typisk MOL-bruger, men jeg skriver dette indlæg til de, der ikke kan forstå, at de aldrig taber sig, eller taber sig og så tager det hele på igen. Jeg ville gerne selv have læst dette indlæg her i 2002...

I dag vejer jeg 74 kg., og jeg håber på at være kommet ned på 65 kg. til næste år. Jeg tager det stille og roligt, for det her skal vare resten af livet. Jeg er kommet i gang med at træne igen, og jeg nyder det noget mere end før, og så er jeg begyndt at spise helt, helt anderledes. jeg sørger for at dyrke minimum en times motion hver dag, og det kan være alt fra styrketræning til en gåtur i hurtigt tempo eller en cykeltur.

Ja, sådan kan det gå...

Tak fordi du læste indlægget.

Link to comment
Share on other sites

og så er jeg begyndt at spise helt, helt anderledes.

Hvordan spiser du nu? Og hvordan er det helt, helt anderledes end før? (Bare i grove træk...)

Iøvrigt: Stort Tillykke! Det er rigtigt flot klaret, og jeg håber, at din nye livsstil holder. :)

Først og fremmest har jeg koncentreret mig om at få styr på mit forhold til mad. At være overspiser betyder, at man bruger mad til at dulme alle de følelser, som roder rundt inde i hovedet - præcis på samme måde som en anoretiker, bare med omvendt fortegn.

Jeg har skullet lære at mærke, hvornår jeg var sulten og så spise efter det, og det er der gået en del måneder med.

Af samme grund er jeg gået langt uden om DDV og WW og andre "slankekure" af den grund, at de ikke ville lære mig at få et helt normalt og afslappet forhold til mad. Jeg har selv skullet lære helt forfra, hvad jeg kan lide, hvad der er sundt for mig, og hvor meget, jeg har brug for at indtage, for at kunne holde vægten og senere at tabe mig.

I mit vægttab kan jeg aldrig "falde i", og der er ikke noget mad, der er forbudt. Min "kur" går ikke i spåner, hvis jeg spiser et stykke chokolade: øvelsen går ud på IKKE at tømme hele pladen ;) .

Når jeg siger "kur", så mener jeg ikke slankekur, for det skal jeg aldrig mere på. Jeg har indset, at jeg ikke bliver lykkelig af at veje mindre, men at det kommer indefra, og jo bedre jeg har det med mig selv, jo nemmere er det at smide de overflødige kilo. Ja, det lyder mærkeligt, men jo mindre jeg presser mig selv til at spise "rigtigt", jo nemmere er det at gøre det.

Jeg er for et stykke tid siden begyndt at spise meget sundt, dvs. masser af grøntsager, helst ingen sukker eller hvede, da jeg har fundet ud af, at jeg er overfølsom overfor begge dele, og så en masse magert kød og ris eller kartofler. I den rækkefølge! Nogen vil sige "drop kartoflerne" andre "spis masser af tang" eller hvad ved jeg, men jeg gør bare det, der virker for mig.

Efter vægten i lang tid har stået stille, så er der pludselig begyndt at ske noget igen, og det er rart. Jeg fortsætter med at tage et kilo af gangen, og jeg har ikke travlt.

Link to comment
Share on other sites

og så er jeg begyndt at spise helt, helt anderledes.

Hvordan spiser du nu? Og hvordan er det helt, helt anderledes end før? (Bare i grove træk...)

Iøvrigt: Stort Tillykke! Det er rigtigt flot klaret, og jeg håber, at din nye livsstil holder. :)

Hov, jeg glemte lige at svare på "anderledes end før"-delen:

Jeg har aldrig spist decideret usundt, altså levet af junkfood, men jeg har haft et sygeligt forhold til mad. Som de fleste andre, så elsker jeg mad, og helst noget med masser af fedt i, tyk, brun sovs, kager, chips og slik.

Det ville i sig selv ikke have været et problem, hvis jeg kunne nøjes med bare at smage på det, men jeg har lidt af "spis-til-posen-eller-gryden-er-tom" ;).

Tak for opmuntringen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share