Mest overvurderet/undervurderet øvelse!


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Tid til en af de lidt mere fornøjelige emner...

Hvad er de mest overvurderet/undervurderet øvelser som I kendet til, baseret på hvordan folk omkring jer træner, altså den generelle stemning på jeres træningssted.

Her er mine bud...

Mest undervurderet øvelse: Dødløft

Som nævnte et andet sted, har jeg kun set 1 person foruden mig og min egen træningspartner køre denne øvelse der hvor vi træner...

Mest overvurderet øvelse: Cable crossover til bryst

Ufattelig hvor mange der egentlig træner denne øvelse, uden at træne de vigtige/bedre øvelser som Bænkpres og Dips, der hvor jeg træner

Så er det jeres tur!

:spinface:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Undervurderet: dødløft, squat og goodmornings.

Overvurderet: concentration curls, cable crossovers og pulldowns (ikke fordi pulldowns er en dårlig latissimus øvelse, men fordi jeg MEGET ofte ser folk træne wide grip pulldowns, behind the neck pulldowns og close neutral grip pulldowns og så tror de at de har trænet en komplet omgang ryg. Tsk tsk tsk).

Link to comment
Share on other sites

Arnold presses ?? Den kender jeg vist ikke!! Lyder også til at det er godt det samme :)

Jeg synes måske, at det mest overflødige er den mængde triceps-øvelser som bliver kørt der hvor jeg træner! Præcis som Thomas skriver: ikke fordi det i sig selv er dårligt, men jeg synes nu nok at 4-5 forskellige øvelser er spild af tid! Især hvis man forinden har kørt bænkpres og dips!

DBM

Link to comment
Share on other sites

Lad mig så lige tilføje lidt til listen...

Overvurderet: Samtlige bicepsøvelser

Det kender I vel alle til...Biceps/Bryst syndromet.

Folk går fuldstændigt amok især når det gælder biceps..."Vi skal lige have 17 sæt af Barbell Curl, Concentration Curl, Hammer Curl, Preacher Curl, etc."

Der er sådan set ikke noget i vejen med at træne biceps, men når det sker på bekostning af ryggen/ben fordi man lige skal køre 17 sæt af hver bicepsøvelse, så er det sku helt galt...! :angry:

Jeg tror sku snart jeg konverterer over til styrkeløft... :lily:

(Redigeret af xax ved 8:00 pm på Sep. 27, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Thomas:

Jo tak, det går derudaf!... jeg er allerede gået fra kosteskaft til tom stang! :)

Nej seriøst - så er jeg startet helt fra bunden og kører et rent begynderprogram ca. 3 dage hver 7. dag.

træk: 8 doubles

stød: 8 singles

frontsquats: 5x5

skulderpres: 5x3 (skifter hér mellem 1 arms pushpres (håndvægt) og jerks fra squat-racket fra træningsdag til træningsdag.

Jeg lægger STOR vægt på teknik, teknik og atter teknik - derfor er mine vægte i de klassiske løft stadigt lave (30 kg. i træk og 40 kg. i stød) men er passende til indlæring af teknik/hastighed/koordination og smidighed.

Jeg øger ikke de ovennævnte vægte det første stykke tid - først når jeg virkeligt føler tingene begynder at hænge sammen - og så stille og roligt i 2½ kg´s hop.

Derudover træner jeg lidt mave - situps, leg-raise og sidebend et par gange i løbet af ugen... og så udstrækning stort set hver dag...

Das war´s ... simpelt ik?? :)

Den "lokale" klub har ferie(??) dvs. ingen trænere og mulighed for at få nøglekort før på lørdag... men jeg klarer mig fint med skiftevis at træne hjemme og i træningsrummet på arbejde (der har vi Eleiko OL-stang + bumpers i rigelige mængder!)

Slutteligt har jeg bestilt Art Dreschlers encyclopædi... skulle være det mest omfattende værk om emnet...

Og JA - konkurrence er IKKE utænkeligt ude i fremtiden - men nu ser vi hvad der sker. :)

hej

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en god plan.

Jeg har selv "The Weightlifting Encyclopedia" af Art Dreschler. Det er virkelig den mest komplette bog omkring OL løftning som man kan finde. Den dækker simpelt hen alt. Den er også temmelig interessant for folk som ikke dyrker sporten aktivt.

Held og lykke med din olympic lifting quest :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil være stærkere er BASIS øvelserne(de der påvirker flere led/muskelgrupper) de mest undervurderede og de "små" isolerings øvelser de mest overvurderede.Min ynglings aversion er de der tror de kan træne sig til større bryst muskulatur ved hjælp af flyers og pec deck!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Sidder lige og keder mig paa arbejde for tiden saa fandt lige en sjov gammel traad frem, :bigsmile:

Mine bud

Overvurderet: Flyes... du kan ikke traene rigtigt bryst uden den da det er den der danner dit inderste bryst :blink:

Undervurderet: Doedloeft... Det er en meget farlig oevelse, den skal helst koeres let og med mange reps... plus du skal have traenet i mange aar for at tage den :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Undervurderet: Doedloeft... Det er en meget farlig oevelse, den skal helst koeres let og med mange reps... plus du skal have traenet i mange aar for at tage den :sneaky:

Jeg har trænet ~3-4måneder, og jeg kører den da?

Ville nu ikke sige den er spor farlig, let og mange reps? ahhh, sku vi nu ikk liiiiiii'

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Da jeg sidste år havde temmelig ondt i det, der med et pænt ord hedder bækkenbundsmusklerne, var det netop denne øvelse, som gjorde h....... ondt at udføre.

Idet man trækker sammen vil bækkenbunden også blive aktiveret, i hvert fald de muskler der sørger for at man ikke ufrivilligt lader vandet.

Det er da muligt, at det er en naturlig forholdsregel for netop ikke at få våde bukser, men jeg synes at det er en meget effektiv form for knibeøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share