Mest overvurderet/undervurderet øvelse!


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Craw

Man kan vel godt argumentere for at den er overvurderet, men det bunder måske i man godt kan trække en del og stadig have en ærwelig ryg, fordi man bruger rygradden mere end musklerne.
XaX
Jep, det er faktisk det jeg mener.

Tvivler på at nogle løfter noget som helst med rygraden - hvad snakker i om ?! Det er squ da uanset hvordan man løfter vægten, musklerne der skal gøre arbejdet, dårlig teknik eller ej!!!!!!

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

i og med løftet afsluttes med en ekstension af ryggen, arbejder erector spinae vel også dynamisk uanset hvad. Men ja, vi er enige, uanset hvordan man løfter, så bruger man rygmusklerne. Og nej, en dårlig stil medfører ikke man bruger rygraden mere end musklerne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

i og med løftet afsluttes med en ekstension af ryggen, arbejder erector spinae vel også dynamisk uanset hvad. Men ja, vi er enige, uanset hvordan man løfter, så bruger man rygmusklerne. Og nej, en dårlig stil medfører ikke man bruger rygraden mere end musklerne :tongue:

Ok, tillad mig at omformulere det.

Hvis man er bedøvende ligeglad med hvor meget man krummer i ryggen, så kan man løfte mere end hvis man holder ryggen i "Korrekt" positur hele vejen i løftet. Når man krummer i ryggen er belastningen på rygsøjlen større end hvis man gør det "korrekt", og dermed vil belastningen på muskulaturen være anderledes eller mindre end hvis løftet blev foretaget "korrekt".

Link to comment
Share on other sites

For nu at svare på det oprindelige spørgsmål:

Mest overvurderede: Alle slags flyes og cable crossovers til bryst. Det kraftpetervæltema mange i shitty fitness der kører de øvelser.

Mest undervurderede: Dødløft og bentræning generelt. Folk der undgår det, er og vil altiv være - jeg gir et hint - det er i et ord og rimer på friskopumpere...

Link to comment
Share on other sites

Mest overvuderede: Bænkpres, kabel- og maskineøvelser (typisk af discopumpere)

Mest undervuderede: Squat og dødløft.

Jeg ved ikke om det kun er i obbc det er sådan, men det er kun de færreste der kør squat og dødløft. For mig er dette slet ikke til at forstå - da det jo netop er nogen af de bedste øvelser uanset hvad man vil med sin træning. Nok alle de latterlige myter der stammer fra fitnessfolket om hvor ryg og knæ ødelæggende de to øvelser er.

Edited by Anton
Link to comment
Share on other sites

Mest overvurderede : Dips og militærpres - verdens bedste måder at ødelægge skuldrene på. Dødløft, folk har det med at gøre den noget vildere end den er.

Mest undervurderede : Squat

Rettet : glemte lige at tilføje chins til overvurderede, hvad kan den som alle mulige andre øvelser ikke kan?

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Mest overvurderede : Dips og militærpres - verdens bedste måder at ødelægge skuldrene på. Dødløft, folk har det med at gøre den noget vildere end den er.

Mest undervurderede : Squat

Rettet : glemte lige at tilføje chins til overvurderede, hvad kan den som alle mulige andre øvelser ikke kan?

:blink::cry:

Dips, chins og military er kun til skade eller hvad? Jeg vil placere dem höjt paa min top 10 over de bedste styrke OG masseövelser overhovedet sammen med saadanne ting som squat og dödlöft (selvfölgelig), rows osv.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Søren W @ 10. Mar 2004, 00:31)

Mest overvurderede : Dips og militærpres - verdens bedste måder at ødelægge skuldrene på. Dødløft, folk har det med at gøre den noget vildere end den er.

Mest undervurderede : Squat

Rettet : glemte lige at tilføje chins til overvurderede, hvad kan den som alle mulige andre øvelser ikke kan? 

 

Dips, chins og military er kun til skade eller hvad? Jeg vil placere dem höjt paa min top 10 over de bedste styrke OG masseövelser overhovedet sammen med saadanne ting som squat og dödlöft (selvfölgelig), rows osv.

Dips: Jeg har ikke trænet dips særlig meget gennem tiden, på trods af dette har jeg ganske store og stærke triceps. Da jeg i en periode trænede dips kunne jeg på relativ kort tid lave 50 reps og køre 4x8 med 50kg extra vægt. Af dette konkluderer jeg at denne styrke ikke kan tilegnes dips, men det andet tricepstræning jeg har lavet før dette. Det eneste jeg har fået ud af dips er ondt i skuldrene.

Chins: Bevægelsen minder utrolig meget om træk til bryst, så hvorfor ikke bare træne den? Endvidere er der mange med ganske veludviklede rygge, samt stærke styrkeløftere, der aldrig kører øvelsen, det får mig igen til at konkludere at øvelsen ikke er så essentiel som nogle gerne vil gøre den.

Dødløft: Igen vil jeg referere til de mange velvoksne BB'ere, der aldrig har kørt øvelsen. I styrkesammenhæng er det også meget brugt at køre øvelsen forholdsvis sjældent. I WSB dødløftes der f.eks. kun for at teste formen, aldrig for at træne løftet.

Militærpres: Forskuldrene får rigeligt med tæsk gennem bænkpres, og mange kører sikkert også skråpres, der også går godt i forskuldrene. Alt det presseri giver let skader. I mine øjne er lateral raise en meget bedre skulderøvelse.

Link to comment
Share on other sites

-Elvirus- Postet den 10. Mar 2004, 13:12

 

Hvad kan squat som benpres ikke kan?!

(jævnfør Søren W's post)

Squat er en fri bevægelse, det er benpres ikke.

Du bærer vægten med stort set hele kroppen i squat, det gør man ikke i benpres.

Ryggen bruges meget i løftet, det gør den ikke i benpres. Det samme gælder for maven.

Bevægelsen i squat er en helt anden end i benpres, hvilket medfører aktivering af langt flere muskler end benpres. Når det er sagt så vil jeg mene benpres er bedre end squat til at træne forlåret.

Link to comment
Share on other sites

Søren W> jeg synes ikke rigtigt dine argumenter holder.....

Dips: Jeg har ikke trænet dips særlig meget gennem tiden, på trods af dette har jeg ganske store og stærke triceps. Da jeg i en periode trænede dips kunne jeg på relativ kort tid lave 50 reps og køre 4x8 med 50kg extra vægt. Af dette konkluderer jeg at denne styrke ikke kan tilegnes dips, men det andet tricepstræning jeg har lavet før dette. Det eneste jeg har fået ud af dips er ondt i skuldrene.
Jeg er enig i at dips kan være en skulderdræber for mange. Jeg har det selv på samme måde. Men at konkludere at øvelsen er dårlig fordi du har opbygget en grundform via andre øvelser sig da ikke så meget. Det er det samme som hvis jeg kører benpres, dødløft, goodmornings etc., uden aldrig at køre squat, og så prøver at maxe i squat, og så laver over 200 kg. Det gør da ikke squat til en dårlig øvelse. Det betyder bare at man ikke behøver at træne et løft for at blive stærkere i det. Men man behøver at træne det, hvis man vil være MAKSIMALT stærk i det. Og så må man ikke glemme at dips ikke er en triceps øvelse. Det er en komplet overkropsøvelse, som rammer mange af overkroppens muskler.
Chins: Bevægelsen minder utrolig meget om træk til bryst, så hvorfor ikke bare træne den? Endvidere er der mange med ganske veludviklede rygge, samt stærke styrkeløftere, der aldrig kører øvelsen, det får mig igen til at konkludere at øvelsen ikke er så essentiel som nogle gerne vil gøre den.

Ja, hvis man er så tung at man ikke kan lave chinups ordentlig, så er pulldowns det bedste alternativ. Men det er altså bare IKKE den samme øvelse. Jeg mener at det bla. er Poliquin som har ytret at chinups aktiverer langt flere motoriske enheder end pulldowns gør. Der er forskel på at trække en stang til brystet, og så på at trække kroppen op til en stang.

Dødløft: Igen vil jeg referere til de mange velvoksne BB'ere, der aldrig har kørt øvelsen. I styrkesammenhæng er det også meget brugt at køre øvelsen forholdsvis sjældent. I WSB dødløftes der f.eks. kun for at teste formen, aldrig for at træne løftet.
Igen er det jo ikke et argument for at øvelsen er dårlig i styrke-/massesammenhæng. Der er bodybuildere som er store selvom de ikke har kørt dødløft, men du finder altså ikke mange som har en mere massiv ryg end dem som dødløfter tungt. Ronnie Coleman og Dorian Yates har/havde de bedste rygge i gamet, og begge har lagt stor vægt på dødløft og rows. Faktum er at dødløft giver en kvalitet ingen andre øvelser kan, når det drejer sig om rygmasse.

Hvad angår WSB folkene, så har de jo netop lært af deres fejl. For år tilbage kørte de slet ikke dødløft overhovedet. Det var kun boxsquats, goodmornings og en række støtteøvelser for lænden, såsom reverse hypers. Men de blev gentagne gange kritiseret for ikke at have nogen gode dødløftere (udover Vogelpohl som er et naturtalent hvad angår dødløft). De tog åbentbart kritikken til sig, for Louie begyndte at opfordre hans løftere til at lave 5-10 speed singles hver i uge i dødløft. Og det gav lynhurtigt resultater. Stort set alle i WSB øgede deres dødløft. Man kommer altså ikke uden om at vil man være maksimalt god til et løft, så SKAL det også trænes. Man kan da sagtens blive bedre i dødløft ved bare at træne squat. Bare ikke optimalt bedre.

Militærpres: Forskuldrene får rigeligt med tæsk gennem bænkpres, og mange kører sikkert også skråpres, der også går godt i forskuldrene. Alt det presseri giver let skader. I mine øjne er lateral raise en meget bedre skulderøvelse.

Lateral raises er bestemt ikke en bedre skulderøvelse. Den rammer slet ikke ligeså stor en portion af deltoideus som military presses gør. Men du har da ret i at hvis man som styrkeløfter laver en meget stor portion bænkpres træning, så er det nok bedre at lave lidt side laterals og lidt rear laterals, istedet for at slide skulderen helt op med utallige presseøvelser. Det er bare ikke et argument for at military presses er undervurderet som masse-/styrkeøvelse. Det er en af de bedste. Uden tvivl.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kommentar til det Thomas skriver. :santa2:

Men bare rolig, jeg er såmænd enig i stort alt hvad du skriver...;)

Men har du (Thomas) noget konkret materiale liggende omkring forskellen på pulldowns og chinups. Jeg tenderer også til at være enig, men kunne godt tænke mig at se de hårde facts, og ikke bare sige at det har en eller anden person sagt en gang, hvis folk spørger mig. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Thomas, jeg har ikke skrevet at de nævnte øvelser er dårlige, blot at de er overvurderede. Med det mener jeg faktisk ikke overvurderede generelt i forskellige centre mv., men overvurderede herinde. Mange stoler helt blindt på hvad f.eks. du siger, og derfor betragtes det nærmest som dogme herinde at hvis man ikke kører dødløft, chins, dips, military mv. så er man en klovn.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er chins så god en øvelse? Fordi man kan lave den de fleste steder, men behøver ikke engang at gå i centeret for at lave øvelsen :) Udover god rygtræning, så er den også toll for bicepsen, og hvis man laver den korrekt altså uden sving, pænt op og ned er den efter min mening en af de bedste øvelser for overkroppen :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas, jeg har ikke skrevet at de nævnte øvelser er dårlige, blot at de er overvurderede. Med det mener jeg faktisk ikke overvurderede generelt i forskellige centre mv., men overvurderede herinde. Mange stoler helt blindt på hvad f.eks. du siger, og derfor betragtes det nærmest som dogme herinde at hvis man ikke kører dødløft, chins, dips, military mv. så er man en klovn.

Søren W, hvis vi snakker om gode øvelser til massebygning, så kan jeg ikke lade være med at notere mig at du udtaler dig på baggrund af personlig erfaring OG at din signatur er mr Twig.

Hvis du erstatter de nævnte dødløft, dips, chins og military med bencurls, liggende french pres, træk til bryst og laterals skal man efter min bedste overbevisning ikke brokke sig over at være en puny klovn B)

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" er jo at der findes en masse ganske muskuløse mænd derude der ikke kører disse "gudeøvelser".
Jo, men der findes også muskuløse mænd som slet ikke træner med vægte. Disse mænd ville ganske givet blive endnu mere muskuløse hvis de begyndte at træne med vægte. Og de muskuløse vægttrænere du snakker om, ville ganske givet bliver endnu mere muskuløse hvis de anvendte de nævnte øvelser. De øvelser er simpelthen tidstestet, og er blevet anvendt af de bedste igennem årtier.
Hvordan kan det så lade sig gøre, de MÅ jo være på hormoner.

Tro det eller lad være, men i mange af tilfældene, så er det netop forklaringen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share