Den gode spinningtime! - Den gode instruktør!


Arne
 Share

Recommended Posts

Den gode spinning time fås i Fitnessdk lørdag kl 11.15 i Prinsensgade. Der bliver man for alvor tæsket igennem på alle mulige sindsyge måder, og hvis man elsker majormetoden så må det absolut være her man skal køre. :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Det her er et dabatforum - ikke en personlig reklameplads :dry:

Mvh

Gårdvagten

<{POST_SNAPBACK}>

Det var bestemt ikke ment som en reklame. I så fald burde jeg jo reklamere for mine egne hold. Så nope. Det var bare et forslag fordi jeg tror at mange overser de gode hold i Nordjylland. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

:smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den instruktør, der vil finde vejledning i øvelser med stærkt bøjede knæ, går forgæves til Aagaards bog. Øvelser af den kaliber omtales vist ikke.

Den instruktør, der vil finde ud af, om låsninger/frysninger er udtryk for pulstræning, syretræning, styrketræning eller balancetræning går også forgæves. Fænomenet omtales kortfattet side 108 under ’Rytmik og teknik øvelser’. Ulrik1973s synspunkter er derimod refereret her.

Et sidste citat (side 107): ’Specialøvelser hvorunder saddel/saddelpind fjernes (for at cykle med bagdelen langt bagude) kan dog generelt frarådes da det giver en dårlig holdning og teknik og ødelægger timens flow’.

<{POST_SNAPBACK}>

Lørdag den 27/11 har vi i Skive netop inviteret Aagaard og Bobby Croshaw til at komme med noget inspiration. Det bliver spændende om de kan hjælpe til med at får gang i takten, og få ryddet op de dårlige vaner der floerer i stor stil. Herunder frysning, balletræning uden sadel, kadence på +140, røven bagud, armbøjninger og tjuhej hvor det går.

Jeg vender tilbage når kurset er overstået.

Finn

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm bemærkelsesværdigt er det jo at Bobby IHVERTFALD bruger mange øvelser på sine hold. Jeg kan meget godt lide hans timer, men de er ikke særlig hårde og jeg bruger dem kun som underholdning :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Finn,

Jamen det lyder jo som det rene anarki du bliver udsat for, derovre i købstaden :blink:

Jeg er en af dem med en baggrund i sportsverden, og jeg kender godt til modviljen imod at køre i takt. Den var jeg selv ramt af, jo.. og jeg skulle jo ikke bruge 135 bpm til noget som helst på en 120 km enkeltstart :tongue:

Men nu træner jeg en flok triatleter, og de kører alle sammen i takt.. Metoden: Lav snigeren. Sørg for at vælge musik der ligger tæt på det naturlige enkeltstart-tempo (75-115 bpm på flad vej/kuperet terræn - 65-75 ved (stående) bakkekørsel).

Spiller du musik der er meget rytme-dominerende - fx. Swan Lee's "I don't mind", kan de næsten ikke lade være med at køre i takt... Så ka' de lære det :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Den gode instruktør er i min opfattelse den uselviske opmærksomme og indfølende instruktør. Der er 3 ting der kan få mig til at forlade en spinningklasse:

1) instruktører der råber og skriger som afdankede officerer i et elelr andet amerikansk marinekorps. Råben og skrigen er udtryk for agressioner, og ikke et udtryk for gennemtænkt motivation

2) Instruktører der pifter - jeg er per definition IKKE en hund

3) Hjernedød musik, der er ikke gennemtænkt i forhold til det instruktøren vil opnå. (har seriøst oplevet en instruktør der spillede mere end 120 decibel HÅRD Dance - samtidig med hun ivrigt forsøgte at få folk til at slappe af... things that makes me go hmmm...)

Instruktører må forstå at spinninglokalet ikke er fyldt med "elever" - det er KUNDER ! Men endnu mere skal man forstå hvad disse kunder er der for. Spinninglokalet er ikke instruktørens personlige skueplads. Selv om det unægteligt minder om fortidens arenaer for riddere og skuespillere, er dette et forum hvori det er kunden der er den vigtigste. Forstå som instruktør det mentale aspekt. Folk der har kørt med instruktører som Skotten, Lasse Träff, Jimmy trolle og mig selv (uden samligning med de 3 første i øvrigt) - eller måske endda i udlandet har oplevet en af de største, nemlig Johnny G - vil vide at råben skrigen og stillen sig til skue ikke er nødvendig for succes på holdene. kunderne kommer ikke for at blive mejet ned (jeg ved det, en mindre procentdel gør - og fred være med dem), det kommer for at sejre. De vil se ind i øjnene på en instruktør der brænder for dem, der er dedikeret, og som TROR på det han/hun gør. Så vil de yde deres yderste i motivationens kølvand på instruktørens passionata. Før der går for meget filosofisk Jørgen Leth i min beskrivelser af instruktørens personlighed, så er min pointe, at enhver instruktør i denne verden skal gøre op med sig selv, om man instruktør fordi det er cool og man kan score på det, eller fordi man rent faktisk har noget på hjertet. De sidste - dem med en pointe og en historie at fortælle, det er dem der år efter år efter år efterspørges i centrene.

Naturligvis følger enhver instruktør med et minimum af tankespind alle advarsler mod at kører for alternativt, såsom et ben stående sadler nede og etc.

Musikvalg og timeopbygning - tjaa - det er individuelt. Jeg selv spiller musik der er gennemtænkt. Ca. 80% af min musik er ukendt for den almindelige gennemsnitskunde. Det er typisk Loungemusik af en eller anden art. Ideen er at musikken i de passager ikke skal være til at synge med på, idet jeg arbejder en del med fokus på åndedræt, visualisering og kropsbevidsthed. Derfor bruger jeg musikken til at indfange en bestemt følelse, motivation, billede eller give en "pause" fra alt det andet med. Vigtigst synes jeg det er at musikken afspejler øvelsen og instruktøren.

Nu er der rørt en del ved det med stående i de forskellige takter. Jeg vil gerne give mit lille og sikkert ubetydelige besyv med.

Mange har den holdning at indendørs cykeltræning så meget som muligt skal ligne den udendørs. Korrekt, jeg er ikke uenig. MEN ! - når nu vi har et så fantastisk et træningsredskab skal vi også tage nogle andre aspekter med. Først og fremmest vil jeg sige at jeg personligt ikke arbejder med takter, alligevel rammer min musikvalg jo et eller andet sted en "takt" der passer til det jeg vl have mine kunder til at yde, jeg syntes at Aagaards betegnelser med jog og sprint er gode. I Spinningen arbejder man med kandence og modstand. Og så betegner man med begreber som bakker, stående bakker, stående fladt etc. Det er mine øjne komplet ligegyldigt hvad man så instruktør bruger, hvis bare kunderne forstår hvad man mener - og forstår det med det samme. den der "jog", "mellemtakt" eller whatever den skal kaldes, har i mine øjne en træningsrelevans, idet den øger stabiliteten i kropsstammen. At holde stillingen, de små rotationer i rygsøjlen, spændingen i "inner core" i maveregionen og så videre, giver helt bestemt øvelsen relevans. Vi skal nemlig huske på at mere end 80-90% af de mennesker der deltager på sådanne hold er der for at træne, ikke for at blive cykelryttere.

Mit lille indkast i en ellers god debat.

Hilsen Claus

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser den gode spinningtime ud for jer personligt?

Som de fleste andre værdsætter jeg velstrukturerede og planlagte timer.

På spinning II og III (S.A.T.S. niveauer, ca. 55 min.) foretrækker jeg timen delt op i opvarmning, tre hovedintervaller, en spurt og udstrækning. De tre store intervaller skal være simple og hårde - f.eks. flere minutter stående mellemtakt, skiftevis siddende/stående med progressiv belastning eller skiftevis siddende dobbelttakt og stående mellemtakt etc.

På udholdenhedstimerne foretrækker jeg endnu længere intervaller med stigende intensiteter.

Musikken skal passe til øvelserne, og der må gerne være få velvalgte numre som overrasker. F.eks. Niarn "Dobbelt A" til stående mellemtakt :4thumbup:

Og som de fleste andre, afskyr jeg malplaceret koreografi og underlige øvelser. Har prøvet det - gider det ikke.

Hvad kan den gode instruktør?

Hun/han kan først og fremmest motivere! Jeg værdsætter instruktører der kan få hver enkelt i salen til at yde sit bedste - vel at mærke uden at råbe eller skabe sig. I den sammenhæng er det vigtigt instruktøren viser overblik og kan sætte hele timen ind i en sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser den gode spinningtime ud for jer personligt?

Musikken skal passe til øvelserne, og der må gerne være få velvalgte numre som overrasker. F.eks. Niarn "Dobbelt A" til stående mellemtakt  :4thumbup:

Nu har jeg lige, for at teste, prøvet... jeg vil påstå at 99 ud af 100 ikke kan køre mellemtakt til det nummer... :laugh:

Ellers er jeg da enig!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsa.

Som en newbie i spinning...(Har vel kørt 10-12 timer) foretrækker jeg pt. 3 ting. God musik jeg kender og gerne musik jeg kan nynne/synge med på (i hovedet, for der er ikke luft til at nynne/synge!) Men jeg er ikke til tekno og larmene rytmer, for de forstyrrer min hjerne mere end jeg kan finde mit eget indre....(til at yde det sidste).

Og så motivationen.........enten den motivation hvor instruktøren maler et billede for os ad den/de bakker vi skal passere og hun/han hjælper os op over bakkerne og ikke mindst at instruktøren siger de berømte ord, UDFORDRE DIG SELV, sidst i et interval før en pause. (Så får belastningen lige lidt ekstra.)

Til sidst betyder musikkens grundrytme meget så jeg pt. forsøger alt det der med takterne.........Enkelttakt kan jeg nogenlunde finde ud af, men så snart vi ryger i stående, finder jeg hurtigt ud af at jeg kører mit eget tempo..... Jeg har hørt det handler om teknik og måske også overskud, da flere end 2-3 minutter får mig til at tabe modet i forhold til at skrue op for belastningsknappen pr. minut. Ofte skruer jeg kun op det sidste minut.

Men ingen har jo sagt at dette er let og jeg mærker dog også at tingene bliver bedre og overskuddet (fra kun at overleve en HEL time) bliver større, så om et halvt års tid, kan jeg nok snakke meget mere med.

Men jeg syntes lige at selv den gode instruktør skulle høre lidt fra en newbie, i den tanke at nogle instruktører jo kører begynderhold og let øvede hold. (Kører selv på det let øvede hold) Må vel betegnes som I.

Joanna

Link to comment
Share on other sites

Hej Joanna,

- du har helt ret, der er nok en tendens til at gå ud fra hvad man selv godt kan lide - og hvad der er eens egen mening om en god spinningtime.

Dog vil jeg sige, at jeg tror at, når du bliver mere erfaren, vil have en tendens til at ønske mindre og mindre sang til musikken, fordi du ønsker mere at køre i din egen "sfære". Her virker sang "forstyrrende" elementer.

Men som begynder kan jeg da sagtens følge dig det med ting og sager man kan "nynne med på i hovedet". Det får een til at abstrahere lidt fra strabadserne.

Men som sagt, tendensen er at jo mere erfaren du er og bliver, jo mere vil dine musik-ønsker til en time ændre sig.

Det med at stå op osv - er rigtigt meget teknik. Naturligvis også en vis form for kondition. Det kommer stensikkert lynhurtigt for dig også. Her afhænger det jo også lidt af eens kropsvægt. Vejer man 120kg er det i sagens natur langt sværere at køre stående, end hvis man er en lille spirrevip på 48kg.

Link to comment
Share on other sites

Hej Joanna,

- du har helt ret, der er nok en tendens til at gå ud fra hvad man selv godt kan lide - og hvad der er eens egen mening om en god spinningtime.

Dog vil jeg sige, at jeg tror at, når du bliver mere erfaren, vil have en tendens til at ønske mindre og mindre sang til musikken, fordi du ønsker mere at køre i din egen "sfære". Her virker sang "forstyrrende" elementer.

Men som begynder kan jeg da sagtens følge dig det med ting og sager man kan "nynne  med på i hovedet". Det får een til at abstrahere lidt fra strabadserne.

Men som sagt, tendensen er at jo mere erfaren du er og bliver, jo mere vil dine musik-ønsker til en time ændre sig.

Det med at stå op osv - er rigtigt meget teknik. Naturligvis også en vis form for kondition. Det kommer stensikkert lynhurtigt for dig også. Her afhænger det jo også lidt af eens kropsvægt. Vejer man 120kg er det i sagens natur langt sværere at køre stående, end hvis man er en lille spirrevip på 48kg.

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt lige ud af mit hoved...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med jer drenge. Men det er vigtigt at huske på at vi alle er forskellige, og der skal være plads til alle former for timer (min mening ikke), ellers vil spinning til sidst blive alt for monotont.....og jeg ville nok r..kede mig.

Jeg er selv fortaler for de her trancelignende tilstande, hvor man arbejder selv, men indimellem kan en god spark r.. time med vild musik også være fornuftig.

Der må I da være lidt enige ikke? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Julie>> for mig at se er det en svær balancegang. På den ene side skal man tilgodese at folk er forskellige og ligger på forskellige niveauer.

På den anden siden kan et forsøg på at være alt-omfavnende være katastrofalt - man opnår intet andet end at alle bliver utilfredse.

Hvis jeg skulle forsøge at spille "bredt", så ville jeg føle at jeg prostituerede mig selv. Ja, jeg er ansat for kundernes skyld. Men hvis jeg ikke spiller hvad jeg selv synes er godt, ja, så får de ikke det optimale ud af MIg.

Det bedste er imho stadig at man finder sin egen stil, og så lader man kunderne vælge de instruktører / niveauer der passer til dem.

Hvis folk vil høre Birte Kjær og syng-med, jamen så skal de da have lov til det, hos den instruktør der laver den slags.

Jeg vil ihvertfald aldrig bide an på timer/musik der favner så bredt at alle kan være med. Faren for at jeg taber alle istedet, er alt for stor. Måske det bare er min manglende erfaring der spiller ind, who knows.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ihvertfald aldrig bide an på timer/musik der favner så bredt at alle kan være med. Faren for at jeg taber alle istedet, er alt for stor. Måske det bare er min manglende erfaring der spiller ind, who knows.

<{POST_SNAPBACK}>

Den er a hel hunner mæ å.

Det er bl.a. derfor at jeg primært køre Ulriks timer. At jeg så er heldig at hans timer ligger, hvor jeg kan være med, er et svineheld (for at blive i landbrugsjagonen). Øink-øink.

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg helt med på det I siger. Jeg kan også bedst selv li at køre timer, der bare lægger vægt på ultimativ træning. Men jeg mener bare, at det er fedt, at der er noget for alle, og det skal der blive ved med......Ja Ulriks timer er mega seje ingen tvivl om det, men jeg kan også godt li at bruge musikken som rød tråd i min egne timer. Jeg gør begge dele, men bruger nok mest musikken, og sjældent der er sang på. Forstår drengene bedre nu :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Forstår drengene bedre nu :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror egentlig ikke at vi er uenige med dig og JEG forstår dig fin-fin :4smartass: . Jeg opfatter de sidste indlæg som en almindelig meningsudveksling. :bigsmile:

Jeg havde hellere set et rask skænderi, men nu er det nok for sent at fremprovokere noget. :devil:

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Forstår drengene bedre nu :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror egentlig ikke at vi er uenige med dig og JEG forstår dig fin-fin :4smartass: . Jeg opfatter de sidste indlæg som en almindelig meningsudveksling. :bigsmile:

Jeg havde hellere set et rask skænderi, men nu er det nok for sent at fremprovokere noget. :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja så er vi da enige hehe :cooldance: utroligt at være enig med RØNNE

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ideen med at køre i takt har ikke rigtig indfundet sig her i midtjylland, nærmere betegnet Skive.

Årsagen tror jeg skyldes gammel vane hos "gamle" instruktører, der aldrig er blevet oplært i denne ædle kunst.

Jeg selv har været på kursus ved Body Bike Acedemy, et godt kursus iøvrigt, og lærte lidt af det at køre i takt. Desværre har jeg ikke formået få det overført til mine timer, da hovedparten af deltagerne mener at det er noget lort at køre i takt, og at det ikke giver en skid. Jeg har efter bedste evne forsøgt forklare at det sagtens kan blive hårdt nok at køre i takt, da det i bund og grund afhænger af belastningen. I starten prøvede jeg at liste lidt takt ind i timerne, bare 5 minutter, men højst 5 ud 20 fulgte med. Efter 10 timer opgav jeg, og kører nu uden at bruge takten, og kunderne er glade, hvilket egentligt er væsentlige.

Men efter at have læst jeres indlæg, pønser jeg på at give det endnu en chance, når jeg selv lige finder takten i musikken igen.

mvh

Finn

Finn hvor træner du henne i Skive? I Skive Fitness kører vi meget i takt, så træk lige det tilbage...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dejligt at kunne blive provokeret at en flok spinninginstruktører som er enige i, at enhver spinningtime skal være lige så lidt inspirerende som kompost.

Hvis man tror, at der er een rigtig måde at køre en time på, så har man ikke forstået noget som helst. Medlemmerne er der ikke for instruktørerens skyld - vi er der for medlemmernes skyld.

Det betyder, at hvis variation f.eks. igennem korte accellerationer, enden tilbage, fremover styret, fryse (uden skader!)mv. giver en time det kolorit der skal til for at det ikke bliver som en sort-hvid-film uden lyd, så er det vel essensen af at motivere og instruere.

Fitness er ikke længere kun for mennesker uden andet indhold i deres liv - det er en folkesport for alle: Så gør dog timerne til noget for alle!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Åha, sidder her og bliver så gal! Fryseture? Hvorfor er det yt? Så må jeg nok sige at du gør det forkert; måske med for lidt belastning på.. Syretræning er jo også en del af træningen? Måske skal man sætte sig et mål før man som instruktør laver et program; er det en syretræning, muskeltræning, udholdenhed, acceleration, hvide/røde blodlegmer; hvad vil man?

Mht. makkerpar: Hvorfor er det også yt? Det virker SUPER for mig; hvis jeg er kørt lidt træt i det, og vi skal lave makkerpar, føler jeg at jeg skal give den lidt ekstra, for ikke at "tabe" ansigt overfor min makker.. På den måde yder jeg altså mere!

DEN GODE INSTRUKTØR!

Han skal først og fremmest ikke gå rundt blandt spinnerne; han skal KUN gå af cyklen, hvis der er en der har brug for justering af cyklen, eller har probemer af anden art.. Jeg HADER det simpelthen, jeg kigger på instruktøren mht takt (følger benene) og hvor hurtigt/langsomt/tungt det skal være (lytter til instruktioner, men benene hjælper) - går han rundt mellem spinnerne, jae det virker ikke kun umotiverende, og træls (!!!) ; men man mister et holdepunkt.

Om han skal råbe? Jeg synes det er helt OK, når man f.eks. kører en hurtig enkeltstart, er begyndt at gå i "Boksen" som jeg kalder den, hvor man virkelig er 100 % koncentret, og yder alt.. Der kan han fint råbe" Kom Så" - "Giv den lidt mere"..

Der er en der skriver at han gerne vil have opvarming, 3 hovedintervaller, en spurt og udstrækning /noget lignende i hvert fald.. Så er timen altså ALT for forudsigelig! Det eneste "krav" jeg har til en time er at den er planlagt, har været hos nogle instruktører, der bare kom på det undervejs, og der risikerer man at lave de samme øvelser igen og igen..

En skriver at han aldrig bruger musik med sange? Hvorfor ikke? Cuba m. Gibson brother bruger vi f.eks. sådan at når der synges Cuba, skal vi spurte siddende eller stående (ca. 30 sek.) Vi bruger også 99 Luftballon m. Nena, hvor vi står op med tung, og når omkvædet kommer, følger vi tempoet, som stiger.. Altså er det udtryk for meget lidt kreativitet ikke at bruge numre med sang..

Anna..

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Åha, sidder her og bliver så gal! Fryseture? Hvorfor er det yt? Så må jeg nok sige at du gør det forkert; måske med for lidt belastning på.. Syretræning er jo også en del af træningen?

Godt med nye indlæg omkring dette interessante emne. Der er ingen tvivl om at vi alle har forskellige ønsker til en spinningtime, men grundlæggende håber jeg at vi alle ønsker at vores træning er effektiv og sikker. Hvis du havde læst hele dette emne eller havde kendskab til grundlæggende fysiologi, så ville du vide, at fryseture er statisk arbejde og (heller) ikke hører hjemme i en spinningtime. Jeg orker ikke at copy/paste mine gamle indlæg, men du kan læse mere i McArdles "Exercise Physiology", "Idrættens træningslære" eller Schibyes "Menneskets Fysiologi".

VH

Ulrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil først lige byde de nye medlemmer velkommen i diskussionen :smile:

Jeg vil lige tillade mig at copy/paste et af Ulriks tidliger indlæg:

"Fryseture" eller "låsninger":

Denne øvelse er velkendt blandt alle instruktører og bruges stadig på timerne rundt omkring i centrene. Øvelsen går ud på at "låse" hele kroppen imens man stadig træder rundt i pedalerne i et langsomt tempo.

Umiddelbart skulle den øvelse også være velegnet til spinning. Det er en hård øvelse og giver en god variation på cyklen, hvor der iforvejen ikke er de store variationsmuligheder. Det man skal være opmærksom på i denne øvelse, er de dybere fysiologiske aspekter når denne øvelse bruges.

Øvelsen er ikke en del af det naturlige bevægemønster og i denne øvelse bruger man mange kræfter på at bremse dette mønster. Øvelsen er udelukkende en statisk arbejdsform, dvs de arbejdende muskler har konstant spænding og længde under arbejdet. Der sker en stor lokal karafklemning der medvirker til trætheden i musklerne. Som et eksempel på overførsel af fryseturen til overkroppen, kan du prøve at holde armene ud fra kroppen i en 30 graders vinkel og holde denne stilling. Ikke særlig behageligt, vel?

Denne statiske muskeltræthed vil bevirke at medlemmet fysiologisk ikke vil kunne få det optimale træningsudbytte af timen.

Som min gamle fysiologilærer sagde engang: "Statisk arbejde er noget lort" .

Samme argumentation kan bruges om en række andre øvelser - spm f.eks positionbag sadlen og den slags.

En spinning cykel er fremragende til dynamisk træning af kondition - så lad os bruge den til det!'

Fryserture og ligende mener jeg er objektivt forkert - det er fysiologisk ufordelagtigt - oget godt program musik, instruktion og stemning er det der skal skabe den gode time. Folk der skal lave akrobatik på cyklen for at føle sig tilstrækkeligt underholdt skull finde sig en anden træningsform.

Jeg har ikke tilsvarende objektive argumenter mod f.eks makkerkørsel. Personligt hader jeg det - jeg vil køre en time hvor instruktøren har tænkt sig om og obygget et fysiologisk fornuftigt program og sat musik og coaching til i et sammenhængende forløb! Makkerkørsel ender ofte i noget med spurter med en helvedes masse omdrejninger ved relativt lav belastning - det bliver man forpustet af - men træningtsmæssigt er det faktisk ikke så meget værd... Igen - jeg vil have god gennemtænkt træning - det skal ikke overlades til en gang tilfældigt makkerkørsel!

Link to comment
Share on other sites

Lækkert!!

Det er så morsomt at læse, at den "gamle garde" af spinninginstruktører ikke kan slippe deres forestilling om at spinning er cykling indendørs. :tongue:

Først til Ulrik og modstandsgruppen imod statisk arbejde: At der kommer statisk træning ind i træningen som medfører

træthed er jo netop hvorfor det kan være genialt at bruge! Giver fryseture skader? Næ. Er modstanden mod brungen af det udtryk for en forstokket holdning - ja.

Det er altså også skønt, at der i tidligere indlæg er mange som mener, at fryseture forstyrrer "flowet" i en time, for så er det jo bare mangel på kreativitet fra instruktørerens side der er tale om. :blink:

Vi mennesker har alle sammen billeder i vores hoved på hvad spinning er. Det er klart, at hvis man (som flertallet herinde) ser på spinning som en form for cykeltræning, så er jeres indvendinger forståelige. Jeg ser dog på spinning som en helt anden ting. Spinning er en motionsform, hvor vi bruger cyklen til alle de øvelser vi kan. At sidde en time på cyklen hvor temposkift og belastningsskift er variationen er ganske enkelt lige så underholdende som at se på tapetet eller græsset gro.

Spinning i 2006 er ikke indendørs cykeltræning.

Det er fitness for alle .

Holdningen om, at folk der ikke kan lide lugten i bageriet er netop hvad der har haft ødelagt fitnessverdenen i mange år og afskrækket helt almindelige mennesker.

På den måde er det skønt, at være en del af den nye generation :superman: instruktører, som ikke er bange for statisk træning i spinning eller at arbejde med at give alle en glæde ved træning fremfor at støde nogen fra.

Husk nu hvordan det gik med dinosauerne.... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Lækkert!!

Det er så morsomt at læse, at den "gamle garde" af spinninginstruktører ikke kan slippe deres forestilling om at spinning er cykling indendørs. :tongue:

Først til Ulrik og modstandsgruppen imod statisk arbejde: At der kommer statisk træning ind i træningen som medfører

træthed er jo netop hvorfor det kan være genialt at bruge! Giver fryseture skader? Næ. Er modstanden mod brungen af det udtryk for en forstokket holdning - ja.

Det er altså også skønt, at der i tidligere indlæg er mange som mener, at fryseture forstyrrer "flowet" i en time, for så er det jo bare mangel på kreativitet fra instruktørerens side der er tale om. :blink:

Vi mennesker har alle sammen billeder i vores hoved på hvad spinning er. Det er klart, at hvis man (som flertallet herinde) ser på spinning som en form for cykeltræning, så er jeres indvendinger forståelige. Jeg ser dog på spinning som en helt anden ting. Spinning er en motionsform, hvor vi bruger cyklen til alle de øvelser vi kan. At sidde en time på cyklen hvor temposkift og belastningsskift er variationen er ganske enkelt lige så underholdende som at se på tapetet eller græsset gro.

Spinning i 2006 er ikke indendørs cykeltræning.

Det er fitness for alle .

Holdningen om, at folk der ikke kan lide lugten i bageriet er netop hvad der har haft ødelagt fitnessverdenen i mange år og afskrækket helt almindelige mennesker.

På den måde er det skønt, at være en del af den nye generation :superman: instruktører, som ikke er bange for statisk træning i spinning eller at arbejde med at give alle en glæde ved træning fremfor at støde nogen fra.

Husk nu hvordan det gik med dinosauerne.... :crazy:

Et eller andet sted provokerer det jo også dig, at mange af de 'gamle' er imod din holdning, ellers ville du jo ikke blive ved med at puste til ilden. :tongue: + den der med dinosauerne går vist den anden vej rundt, efter som fryseture ganske stille og roligt er ved at blive elimineret mange steder. Så hvem er ved at uddø her. (sagt uden at føle sig provokeret)

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Makkerpar: Behøver altså ikke være i højt tempo med lav belastning; det styrer du jo også selv! Vi kører ofte med meget meget tung, og skal så følge en langsom rytme.. og det er fandme hårdt, når den ene skal stående, og den anden siddende...

Jeg har lige set en genudsendelse af "Forelsket i Fitness" med Ulrik - hvorfor går du (kan se du har svaret her) rundt blandt spinnerne? Det har virkelig undret mig?

Anna

Link to comment
Share on other sites

Benne80 - du argumentere på en måde der gør det svært. Ulrik og jeg med flere argumentere træningsfysiologisk - du argumentere for "underholdende indslag" og kalder os forstokkede. Den træningsform du repræsentere er den spinning der blev lavet for 5-10 år siden. Siden er man blevet klogere. Ulrik med flere er repræsentanter for en moderne måde at tænke træning på. Og jeg kan oplyse dig om at det er instruktører som Ulrik og Danfanatikker herinde fra - og andre der tænker som dem - som trækker fulde huse der hvor de er - så mon det er "så interessant som at se på tapetet" at køre med dem??

Der er ikke noget elitært i ordentlig træning - der er derimod noget dumt ved at lave ikke optimal træning med ligegyldige indslag der gør udbyttet af træningen ringere!!! Spinning er fitness for alle - men det skal være så godt som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share