Den gode spinningtime! - Den gode instruktør!


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne diskussion kan vare næsten lige så lang tid som forrige århundredes diskussion

omhandlendes jordklodens dimension. Jeg vil lige komme med et input mere, inden jeg stopper

i denne diskussion. Det er ærlig talt ikke sjovt at diskutere med personer, der negligerer skadesrisikoen på bevægeapparatet :dry:

Et sted i diskussionen var der en der påpegede at, et fysiologisk argument ikke gør noget som helst til den rigtige form for spinning. Det er forkert! Hvis jeg afviste fysiologiske argumenter i mit arbejde med genoptræning af geriatriske patienter, så kunne jeg snart se mig om efter et andet arbejde. Når det handler om træning af bevægeapparatet, så SKAL det fysiologiske argument ind over!

Jeg underviser ikke kun "hardcore" timer. Jeg underviser også gerne basictimer, distancetimer eller lukkede hold med enten overvægtige, ældre eller børn. Hvorfor? Fordi jeg er i stand til at differentiere timernes niveau og kunne "læse" de medlemmer som jeg skal instruere.

Slut - og god træning, hvad enten det er i Viborg eller andre steder.

VH

Ulrik :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er da en lapsus her; i Viborg kører vi jo IKKE fysiologiske ukorrekt! Det eneste øvelse som I mener er forkert, som vi benytter er frys! Så burde det ligesom være en overstået debat!

Vi kører også en anden, meget populær øvelse vi kører er HEP! - Vi tager et nummer med en høj takt, og så skal der råbes "HEP" - og vi spurter i 20 sek.. Derefter ned og kører "alm" igen - og så er det op til kunderne selv.. Det virker super super godt.

Anna

Link to comment
Share on other sites

Hej

Spændende diskusion....

Nu er der jo ikke rigtig nogle videnskabelige undersøgelser der kigger på hvad skader der opnås ved forskellige øvelser og former for spinningtræning - mig bekendt. Der er dog en del kliniske undersøgelse af høj standard inden for cykling og dem kan man godt bruge (hvis man vil).

Men debatten kører - ikke kun i Danmark.

Man kan selvfølgelige bruge teori (ligesom Ulrik) og derfra anvende det på praksis. Og det er fint. Men det er vist ikke ligesom det debatten bæger præg af. Det er absolut ikke kun frys øvelsen der diskuteres.

Lidt at læse:

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,8127-1439182,00.html

Man skal også huske på - at fordi man ikke får ondt lige nu, kan man sagtens træne forkert. Vi skulle jo gerne kunne spinne i mange år. Flere gange træning om ugen der ligeså stille ødelægge dit knæ er jo ikke sagen.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle,

Jeg har i lang tid siddet og overværet forummet og især disse sider der omhandler spinning fordi jeg gik med et ønske om, at blive spinning instruktør. Det skal siges, at jeg er ”skolet” aerobic’er og uddannet indenfor Les Mills konceptsystemer ( ikke deres spinning koncept ) og jeg cykler kun udendørs, når det er højst nødvendigt, så kan bestemt ikke prale med at jeg har forstand på hverken cykling eller spinning. Jeg har haft glæden af at køre hos Ulrik i Århus op til flere gange og han var en af hovedårsagerne til at jeg begyndte at interesserer mig for spinning, især fordi han kørte rigtige gode og effektive timer, men også fordi vi talte godt sammen og var gode kollegaer i Equinox. Det var derfor naturligt for mig, at jeg lænede mig godt op af hans programmer da jeg selv skulle til at køre timer. Men jeg opdagede noget sjovt nemlig, at det jeg selv fandt var for mig en god time, var ikke den slags timer jeg følte mig ”på plads” i som instruktør. Når jeg selv træner spinning nyder jeg at lukke alt ude og køre til monotomt ( ikke dårligt ment ) musik og blive coachet ( undtagen når Ulrik drejede på min belastning…Har du ikke set hvor tynde ben jeg har, jeg kan jo ikke en gang træde min sko ud af en kokasse på en

mark :wink: ) Men min indre instruktør er bare så præget af min undervisningsstil inde for aerobic, at jeg måtte overføre den til min spinningtimer for at føle mig tilfreds i sadlen.

Det jeg går efter er, at skabe en lille rejse/time med musikken og derfor så blander jeg ofte meget. Jeg er ikke i tvivl om at mange instruktører kan skabe samme rejse for medlemmerne som jeg forsøger, og de kan helt sikkert gøre det bedre end jeg og derfor sluger jeg gerne tråde i forum som disse :4mewantfood: .

Men for at komme til min mening med dette indlæg, så vil jeg vise hvordan jeg kørte min time i dag, for i sidste ende, så handler denne her tråd vel egentlig om vores idé om hvad en god time og instruktør er og ikke udelukkende en diskussion ( hvilket i øvrigt er rigtig spændende ) på viden inden for fysiologi og anatomi ( har set at der er mange andre indlæg end lige det i denne her tråd ). Så her min time fra i dag kl. 11.15 skitseret.

( min timer opstår for det meste ud fra en ide om hvordan jeg vil køre og så finder jeg musik der "taler" til min idé om intervallet )

Timen i dag, niveau 2:

Phase tid Interval Musik

Opvarmning 3 min fri kørsel Alphabeat,Fascination

3 min blandet Keane, Any wonder

Siddende bakke 6 min belastning hvert minut Mix af The Creeps, Camille J./ Milkshake, Kelly

Blandet terræn 8 min 30 sid enk./30 stå enk x 3 Incredible ext. Album ver., the Shapeshifters

2 min ml. -”-

30 stå enk./30 sid enk x 3 SummerLovin, Musik feat. John Rock

Pace 10 min 1.30 ml / 30 stå enk / 2 min db Don’t call me Baby, Madisson avenue

60 fri – recovery -“-

1.30 ml / 30 stå enk / 2 min db Welcome to my world, Sound of Seduction

Sid Bakke 6 min Belastning hvert minut Speciel mix af Tell it to my Heart, Kelly Lorena

Afslutning,Tempo 7,30 min 2 min enk/2 ml/ 2 db/30 angreb/ Darude mix af Played – A - Live

Enk.takt tracket ud

Cooldown 3 min 2 min kørsel derefter let stræk af nakke o.l. Big City Life, Mattafix

Stræk på gulv 4 min Lette stræk ca. 20 sek til hvert stræk Libirian Girl, Michael Jackson

Ideen med timen var, at vi i slutning af opvarmningen skulle ligge omkring en 6’er for så at øge til en 8-8,5 i første bakkeinterval. Herefter var planen at holde os omkring 8’eren +/- (det jeg i dag kaldte for timens træningszone) frem til Sid bakke 2.gang. En lille pause skulle få os ned på 7’er og så ville det noget høje tempo i den anden siddende bakke få hævet os op på 9’er det sidste minut. Det afsluttende tempointerval skulle starte på en 7’er, stige til en 8’er, så en 9’er og de sidste 30 sek. se om vi kunne ramme en 10’er. Den efterfølgende enkelttakt var sat ind for at arbejde pulsen langsomt ned og ikke mindst vride det sidste ud af medlemmerne der hvor de allermest har lyst til at løsne op og hælde vand i sig – og det virkede rigtig godt.

Om timen ikke holder standarden indenfor en ”god spinningtime” og hardcore fysiologers mening om træning på cykel kan godt være, men jeg kan sige så meget, at medlemmerne var glade, smilede og sludrede som høns da de gik fra timen og det tager jeg som et tegn på, at i dag, der sad den sgu lige i øjet – også selvom jeg som taleglad aerobic’er slider godt på batteriet i mikrofonen.

Ser frem til flere indlæg, for lige meget hvor garvet og dygtig man er som instruktør, så kan man altid lære og få inspiration fra andre

God søndag aften :4thumbup:

Edited by FUNCZION
Link to comment
Share on other sites

Hold da op – jeg skal da love for at fordommene lever i bedste velgående i flere af indlæggende i denne debat.

I flere indlæg føler jeg at man i den grad overfortolker på de ting der bliver sagt, og maler et ekstremt billede af modparten – det er vel ikke helt fair??? Skal vi ikke nøjes med at forholde os til det der bliver skrevet – så må vi jo bede om uddybning, hvis vi ikke føler at vi har et helhedsbillede.

Jeg er enig i at der skal være plads til flere forskellige måder at køre på, men jeg mener nu, at der er nogle simple regler, som alle bør følge, og det er først og fremmest at man cykler på en sund og fornuftig måde = at man ikke risikerer skader til deltagerne.

Da jeg første gang stiftede bekendtskab med spinning var det i et center hvor fryseture og ”kravlen rundt på cyklen” var meget brugt. Da jeg blev instruktør i samme center var det derfor naturligt for mig at fortsætte i denne stil, og det havde jeg det rigtigt godt med.

Efter nogen tid kom jeg på et kursus, hvor vi blev undervist at Henrik Withen og Chris MacDonald – og jeg må erkende at dette kursus ændrede mit syn på spinning markant.

Nu fik jeg pludselig at vide hvorfor mange af de øvelser jeg kørte i bedste fald var træningsmæssigt ineffektive og i værste fald direkte skadelige.

Siden dengang har sikkerhed haft en høj prioritet på mine timer.

Indrømmet – at fjerne disse komponenter fra timerne giver færre muligheder for variation. Så sent som i aften har jeg været i gang med at lave nyt program til i morgen og haft mere end almindeligt svært ved at sætte noget sammen, som jeg var tilfreds med og som samtidig var tilstrækkeligt fornyende.

Men selvfølgelig kan det lade sig gøre og jeg har da også fået noget sat sammen :o)

Benne80 skriver et sted, at vi er der for medlemmernes skyld og bruger dette som et argument for at vi skal indlægge variation i form af at kravle frem/tilbage på cyklen, lave fryseture osv.

Jeg er absolut enig i, at vi er der for medlemmernes skyld, men i modsætning til dem, så skulle vi gerne være uddannede i at sidde der. Den uddannelse som vi har modtaget skulle gerne sætte os i stand til at give dem øvelser, som vi kan stå 100% inde for og som vi med sikkerhed ved ikke kan være skadelige for dem.

Man har ofte hørt meget om hvor skadeligt samlebåndsarbejde kan være fordi den samme bevægelse gentages gang på gang. På en cykel gentager du også den samme bevægelse gang på gang og derfor mener jeg at det er vigtigt at man har fokus på, at de ting man laver ikke bare på kort sigt, men også på lang sigt ikke kan skade medlemmet.

Jeg vil ikke påstå at jeg er et omvandrende orakel i relation til fysiologi på en Body Bike. Men er jeg i tvivl om en øvelse kan være skadelig, så vælger jeg den hellere fra end at tage den med.

Hvad betyder f.eks. øvelsen med enden langt tilbage ved stående kørsel eller ”vinkel”, hvor man indtager en nærmest enkeltstartsagtig meget foroverbøjet stilling ved sidende kørsel (men er også set stående) for ryggen???

Som jeg ser disse øvelser, så kan jeg have en frygt for at de giver en voldsom belastning på især den nederste del af ryggen pga. den store fremoverbøjning.

Men er de direkte skadelige???? Det ville være rart hvis ”et klogt hoved” måske kunne analysere lidt på de ”forbudte” øvelser, så vi kan få kastet yderligere lys over hvilke øvelser, der er direkte skadelige, så vi forhåbentligt kan få dem udryddet.

Men som jeg ser det, så har vi i spinningsalene en udfordring, som jeg mener får alt for lidt fokus, og hvor jeg mener at den gode instruktør (det er jo hvad denne tråd reelt omhandler) kan gøre en forskel.

Det er i det helt basale i spinningtimerne; nemlig hvordan cyklen indstilles og hvordan man sidder/står rigtigt.

Det er MEGET FÅ instruktører jeg har set rette på medlemmernes cykelindstillinger, men jeg mener ikke at det ikke har været nødvendigt.

Jeg har adskillige eksempler på medlemmer, som trods alt har fået rettet deres indstillinger og efter timen har sagt ”nu får jeg heller ikke ondt i ryggen/knæene mere”.

Ja, vi har mange forskellige mennesker på spinningtimerne – gudskelov for det! Netop derfor er det vigtigt at man bruger fornuftige øvelser på sin time, så man kan tage hensyn til dem.

Kan man ikke køre en time, hvor Hr. Pedersen på 130+ kg. sidder mellem fru Hansen på 70 år og den veltrænede Hr. Jensen på 30 år uden diverse fryseture, ture tilbage over sadlen og lign. og hvor de stadig har det sjovt???? Det mener jeg helt sikkert at man kan. Så timer uden disse øvelser behøver bestemt ikke at være elitære.

Men samtidig med at vi gerne skulle have det sjovt, så er der vel ikke noget kriminelt i at indrømme, at vi også skal træne??? Hvis vi KUN ville underholdes, så gik vi jo nok i biografen og ikke i et fitness center…….

Link to comment
Share on other sites

:tongue: Hej!

Ja, der skal være plads til forskellighed, så langt så godt!

Nej vi skal selvfølgelig ikke skade vores kunder! - og det gør man heller ikke ved 30 sek. frys!

Jeg er bare træt af technomusik, ensformig kørsel og andet som betegner "pop"-spinning(Det er ikke direkte henvendt til nogle det her!!) Jeg så et afsnit på TV med Michael Hammer og Charlotte Bircow, som i et eller andet fremmed land, kørte en spinning time (til træning derhjemme) De kørte SÅ umotiverende; ned - belastning af - op, belastning på.. INGEN variation, og ingen brug af musikken.. Her sidder vores kunder, og ser spinning for første gang med disse to - og det er det vi allesammen kæmper imod..

Tilbage til det EGENTLIG spørgsmål; DEN GODE INSTRUKTØR

Han skal ikke skrue på belastning, det ville være en stor stressfaktor for mig ikke selv at kunne bestemme (Som er en af de ting jeg elsker ved spinning, at jeg selv har kontrol (og kan sige fra))

Der skal spilles lækker musik med variation, og det samme program skal køres maks 3 gange(og IKKE i træk)

Holdes der små 1 min. pauser eller lign. skal han fortælle hvad vi skal næste gang, og under momentet, skal han oplyse om hvor lang tid der er tilbage af det pågældende moment.. Psykologisk set virker det (i hvert fald for mig); Kom så, 20 sek. tilbage - GIV den ALT!

Jeg er ikke fan af det med at tage sadlen af, mest fordi jeg ikke føler mig tryg ved det... Jeg kan ikke se pointen.. Det er jo ligesom at stå op alm..

Anna

Edited by AnnaPerenna
Link to comment
Share on other sites

:4mewantfood: Ahhhhh altid dejligt med en rask meningsudveksling...

Der er een ting i denne verden som jeg bekæmper - og det er begrænsninger. Det er også derfor jeg ikke falder på halen over, at der er en "regel" om, at diverse andre stillinger ikke må bruges.

Det er klart, at den gode instruktør skal have sikkerheden for øje - hvorfor bl.a. den gamle klassiker med sadlen ned er en gambling med medlemmernes sikkerhed. Pedaler knækker, og hvis der ikke er en sadel - uha.

I forhold til indstilling af cykler og at rette på fejl er der ingen som er for gode på vores hold til at vi retter. Alt kan lade sig gøre med et smil :nonono:

Men det er også klart, at instruktørens opgave er at motivere. Og jeg tror egentligt det er her grundforskellen er mellem min indgangsvinkel og andre. Min opgave er ikke at gøre folk til spinnere eller cykelryttere - og vise den "rette vej".

Min opgave er, at motivere folk til at komme igen og igen.

Jeg oplever gang på gang medlemmer som har været i andre centre og oplevet en spinningtime (for begyndere), hvor de ganske enkelt er blevet kørt agterud. Hver eneste gang de har været inde i mit "cirkus" (du har helt ret Buje - der tolkes meget) siger de: Jeg vidste slet ikke det kunne være så dejligt!

Det er motivation :superman: For det er muligt, at min time ikke er 100 % effektiv, men måske så kun 95 %.

Jeg syntes dog det er en god byttehandel. Så for mig er den gode instruktør en person, som (uagtet form) formår at skabe glæde og begejstring for sit produkt og hjerteblod.

Link to comment
Share on other sites

Kan se at diskussionen fortsat kører i højeste gear her flere år efter starten. Selv om Ulrik har proklameret han er stået af kan jeg ikke dy mig for at kaste lidt benzin for bålet.

Første dog lige at de akrobatiske aerobicøvelser (som de fleste andre også påpeger ikke hører hjemme i spinning både pga. sikkerhed og en fysiologisk korrekt træning. Hvorfor ikke? - spørges der.

Ganske simpelthen fordi idræt ikke kun er underholdning, men i høj grad også fysisk træning og denne bør følge de gældende grundprincipper for alt fysisk træning og bevægelse (andet ville være uforsvarligt og set ud fra et træningsmæssigt synspunkt forkert). Dernæst er den afgørende forskel ift. aerobic og andre holdprogrammer, at man her i princippet har fri bevægelsesmulighed på gulvet. Omvendt med en racercykel eller spinningcykel, hvor benene er fastlåst i en bestemt stilling til cyklen, hvor grundprincippet er dynamisk arbejde. Derfor ingen serieprægede øvelser eller statistisk positioner (end off story). Gider man ikke det så fair nok, men spinning tager sit udgangspunkt i cykeltræning alene af den årsag at man sidder på en cykel.

Dernæst vil jeg dog gerne angribe holdningen om at instruktøren overhovedet overvejer at kontrollere deltagernes puls og/eller ændrer/skruer på deltagernes belastning. Havde det været mig ville den pågældende instruktør direkte have fået svar på tiltale. Det er da en af de mest tålelige ting man kan bruge sin tid til som instruktør. Ud over at dette for mange kan være meget provokende ikke selv at kontrollere frekvens og belastning vil det i mange tilfælde sandsynligvis være en forkert og måske skadelig ændring instruktøren foretager. Hvis det havde været enetimer var det måske ok, ellers hvis man har nogle "stamkunder" man kender ud og ind.

Ellers vil instruktøren ikke have en kinamand chance for at vurdere om niveauet hos den enkelte er hensigtsmæssigt. Max.puls, hvilepuls, træningsbaggrund, optræningsniveau, træningsformål generelt og konkret med den pågældende time, restitutionsniveau de foregående dage, styrke i muskler og led, sammenhængen til niveauet resten af timen etc. Dette bare for at nævne nogle vigtigt komponenter, der alle bør indgå hvis instruktøren skulle give konkrete anbefalinger. Desuden er det kun den pågældende spinningdeltager, der mærker kroppens signaler og mærker dagsformen. Tankeløst at bare forventet max.puls eller bestemte pulsværdier hos alle deltagere er både forkert og absolut ikke diffentieret træning.

Dermed ikke sagt at det kan være fornuftigt med generelt at understrege ting omkring intensitet, belastning og kadance og måske endda i nogle tilfælde drøfte dette med deltagere bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Kan se at diskussionen fortsat kører i højeste gear her flere år efter starten. Selv om Ulrik har proklameret han er stået af kan jeg ikke dy mig for at kaste lidt benzin for bålet.

Første dog lige at de akrobatiske aerobicøvelser (som de fleste andre også påpeger ikke hører hjemme i spinning både pga. sikkerhed og en fysiologisk korrekt træning. Hvorfor ikke? - spørges der.

Ganske simpelthen fordi idræt ikke kun er underholdning, men i høj grad også fysisk træning og denne bør følge de gældende grundprincipper for alt fysisk træning og bevægelse (andet ville være uforsvarligt og set ud fra et træningsmæssigt synspunkt forkert). Dernæst er den afgørende forskel ift. aerobic og andre holdprogrammer, at man her i princippet har fri bevægelsesmulighed på gulvet. Omvendt med en racercykel eller spinningcykel, hvor benene er fastlåst i en bestemt stilling til cyklen, hvor grundprincippet er dynamisk arbejde. Derfor ingen serieprægede øvelser eller statistisk positioner (end off story). Gider man ikke det så fair nok, men spinning tager sit udgangspunkt i cykeltræning alene af den årsag at man sidder på en cykel.

Dernæst vil jeg dog gerne angribe holdningen om at instruktøren overhovedet overvejer at kontrollere deltagernes puls og/eller ændrer/skruer på deltagernes belastning. Havde det været mig ville den pågældende instruktør direkte have fået svar på tiltale. Det er da en af de mest tålelige ting man kan bruge sin tid til som instruktør. Ud over at dette for mange kan være meget provokende ikke selv at kontrollere frekvens og belastning vil det i mange tilfælde sandsynligvis være en forkert og måske skadelig ændring instruktøren foretager. Hvis det havde været enetimer var det måske ok, ellers hvis man har nogle "stamkunder" man kender ud og ind.

Ellers vil instruktøren ikke have en kinamand chance for at vurdere om niveauet hos den enkelte er hensigtsmæssigt. Max.puls, hvilepuls, træningsbaggrund, optræningsniveau, træningsformål generelt og konkret med den pågældende time, restitutionsniveau de foregående dage, styrke i muskler og led, sammenhængen til niveauet resten af timen etc. Dette bare for at nævne nogle vigtigt komponenter, der alle bør indgå hvis instruktøren skulle give konkrete anbefalinger. Desuden er det kun den pågældende spinningdeltager, der mærker kroppens signaler og mærker dagsformen. Tankeløst at bare forventet max.puls eller bestemte pulsværdier hos alle deltagere er både forkert og absolut ikke diffentieret træning.

Dermed ikke sagt at det kan være fornuftigt med generelt at understrege ting omkring intensitet, belastning og kadance og måske endda i nogle tilfælde drøfte dette med deltagere bagefter.

Jeg er sådan set enig med dig Jan :smile: Det skal siges at når Chris gør det - så er det folk der har kørt med ham længe. Jeg har kun set ham skrue på belastningen hos ganske få - personlig synes jeg det er en uvane - og alle andre end ham ville få en over nallerne!!!

Link to comment
Share on other sites

Fedt indlæg Jan. Du viser igen, at spinning er svært fordi det er dybt individuelt hvordan man oplever en time.

Mht. til din end of story "spinning tager sit udgangspunkt i cykeltræning alene af den årsag at man sidder på en cykel", kan jeg kun trække lidt på smilebåndet, og konstatere, at det er så din holdning.

Jeg vil nu hæve mig over kanten af mit aerobic-spinning skyttehul og gå op. For jeg er helt enig i, at de dynamiske øvelser er de mest effektive. Og ja: Når jeg kører de hårdeste hold er der meget få (hvis nogle) statiske øvelser.

Men det er nu engang morsomt, at med den negative fokus der er på disse øvelser, har ingen set på de positive.

Ja, ved at fryse overkroppen udvikler vi meget syre. Ja, vi belaster eksempelvis lægmusklerne meget ved at stå fremover styret. Ja, ryggen belastes ved at have enden tilbage.

Men ved I hvad? I den time hvor disse ting sker - er der ingen som skades. Ej heller er der nogen der udvikler skader.

I stedet er der glade mennesker, som måske kunne have kørt endnu hurtigere, længere - som måske ikke er så seje som mange andre. Men de har rørt sig i en time: Og kommer igen.

Der er ingen udvikling i vores diskussion omkring de statiske øvelser - og det er cool. Jeg syntes dog det er enormt fedt, at vi alle forsvarer vores udgangspunkt med næb og klør, for det viser at det her er hjerteblod for os alle.

Link to comment
Share on other sites

Men det er nu engang morsomt, at med den negative fokus der er på disse øvelser, har ingen set på de positive.

Ja, ved at fryse overkroppen udvikler vi meget syre. Ja, vi belaster eksempelvis lægmusklerne meget ved at stå fremover styret. Ja, ryggen belastes ved at have enden tilbage.

Men ved I hvad? I den time hvor disse ting sker - er der ingen som skades. Ej heller er der nogen der udvikler skader.

- og det ved du rigtig meget om! :dry:

Link to comment
Share on other sites

Ej, Ulrik - det var sgu da et surt opstød der ville noget.. Der tabte du lige point..

I sidste ende må man jo lave noget ris/ros med sine egne kunder og se hvad de siger.. Der er helt sikkert også forskel på at køre spinning i KBH og i Aalborg..

Anna

Ved du hvad? Når vedkommende skriver så skråtsikkert at der ingen skade sker ved disse belastninger på bevægeapparatet, så bliver jeg nødt til at reagere. På samme måde som når du i en anden tråd skriver at der er træsprit i cola light. På dette board er udsagn, de seriøse af slagsen, altid underbygget ud fra teorier, undersøgelser eller principper på området.

I samme omgang tvivler jeg på at vedkommende er uddannet ergo-/ fysioterapeut, idrætsuddannet, fysiolog eller læge, dvs han mangler basal viden om bevægeapparatet - og derfor pisser det mig af, at han er SÅ skråsikker i sine udsagn (der iøvrigt er forkerte).

VH

Ulrik

Link to comment
Share on other sites

:cool: Kæreste Ulrik...

Det klæder dig virkelig ikke at hidse dig sådan op. For det første tror jeg du engang imellem skal prøve at erkende, at der findes faktisk andre mennesker end dig i denne verden der har viden om motion og spinning for den sags skyld.

Endvidere skal vi så ikke bare konstatere, at du ikke aner hvem jeg er - og at jeg for øvrigt heller ikke aner hvem du er (og er temmelig ligeglad med det).

Hvis du tror, at en debat handler om at få ret, har du efter min mening ikke forstået hvad det handler om. Når meninger brydes sker der udvikling. Og jeg har tænkt meget over de indlæg jeg har læst her i tråden.

At du tilsyneladende jagter en endegyldig sandhed er fint med mig - lad bare vær med at forvent det af andre.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ulrik

Der er træsprit i Light Cola (Prøv selv at google: Cola Light + træsprit)

Light-sodavand indeholder samme sødemiddel: aspartam.

Det, der er "problemet", er at når vi indtager aspartamen,

der er i colaen, så ved kroppen hvordan den skal nedbryde aspartamen

til i hvert fald de to første dele, nemlig asparginsyre og

phenyalanin. Tilbage er blot en lille rest, CH3OH kaldet methanol. Og jo,

methanol er bedre kendt som træsprit, den mest simple form for

alkohol. Til gengæld er det aldrig blevet bevist at det er farligt,

og ingen forskere kan endnu skrive under på at der sker noget ved

indtagelse af aspartam i de mængder, som de fleste coladrikkere

indtager. Hvorfor? Simpelthen fordi mængderne er så små,

at de er ubetydelige.

Anna

Link to comment
Share on other sites

:cool: Kæreste Ulrik...

Det klæder dig virkelig ikke at hidse dig sådan op. For det første tror jeg du engang imellem skal prøve at erkende, at der findes faktisk andre mennesker end dig i denne verden der har viden om motion og spinning for den sags skyld.

Endvidere skal vi så ikke bare konstatere, at du ikke aner hvem jeg er - og at jeg for øvrigt heller ikke aner hvem du er (og er temmelig ligeglad med det).

Hvis du tror, at en debat handler om at få ret, har du efter min mening ikke forstået hvad det handler om. Når meninger brydes sker der udvikling. Og jeg har tænkt meget over de indlæg jeg har læst her i tråden.

At du tilsyneladende jagter en endegyldig sandhed er fint med mig - lad bare vær med at forvent det af andre.

Tjah...dén sætning var rimelig overflødig i hele sammenhængen :blink:

Det jeg opponerer imod er at du skråsikkert udtaler dig om noget som du faktisk ikke aner noget om. Det kan godt være at du ved noget om at kunne coache forskelligartede mennesker med forskellige holdninger til træning. Det kan også være at du er god til at motivere mennesker i en spinningsal. MEN! det er tydeligt at din basale viden om bevægeapparatet halter meget og derfor bør du ikke udtale dig om det. Thats it. Jeg er ikke ude på at få "ret", men folk der blander sig i en debat bør tjekke deres viden.

Slut

VH

Ulrik

Link to comment
Share on other sites

Ach so... altså hvis vi ikke er enige med dig så ved vi ikke nok - ok.. min fejl :laugh:

:blink::blink::blink: What the f... sker der med den her tråd? At kunne underbygge sine påstande med faglig viden og beviser må da være nok til, at enhver vil tro på det skrevne ord fra professorer og læger. Hvorfor er det så svært for dig at tro på og endog blive ved med at påstå andet uden at kunne bevise det? Giv os da et eksempel på, hvor din viden kommer fra, siden vi ikke hvem, hvem du fx er. Jeg kunne da godt tænke mig at vide det :smile:

Sys det her tog er ved at køre lidt af sporet.

Link to comment
Share on other sites

Sys det her tog er ved at køre lidt af sporet

:blink::blink::blink: Kørt af sporet er vist ikke nok i denne sammenhæng :nonono: som tråden starter var den faktisk en rigtig god ide da man som instruktør kunne suge lidt viden til sig :superman: dog gik der ikke lang tid før den blev et forum for fnider og personlige angreb :unhappy: jeg kan dog undre mig over at visse personer sætter sig op imod endog meget dygtige og kompetente instruktører :w00t: jeg hæfter mig ved at det er morsomt så mange forskelige opfattelser der er af en god spinningstime. jeg bruger selv musik jeg kan forholde mig til altså rytmer og ikke noget åndeligt snavs :laugh: og med hensyn til at råbe på mine timer er det noget jeg selv bruger dog ALDRIG uden et glimt i øjet da vi er der for at have det sjovt og samtidigt opnå en fed oplevelse træningsmæssigt og personligt ville jeg aldrig røre en kørers belastnings skrue. men det er jo netop det denne tråd drejer sig op. hvad synes du er den perfekte time :superman:

Hygge :superman:

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Så bare fordi man er dygtig, må man ikke have en anden mening end dem? Så er det sgu da tale om selvbestaltede guru'er med en ordentlig flok rygklappere...

Nå.. De personlige angreb startede i hvert fald ikke fra min side...

Ulrik; fik du svar på det med træsprit?

Anna

Kan næsten udlede at dette var et svar på mit indlæg :bigsmile: og til din oplysning må jeg starte med at fortælle dig at jeg aldrig bliver en rygklapper. men jeg vil dog meget gerne høre hvad du mener og med hvilken bagrund du mener du er så klog. dog har jeg svært ved at se hvad f træsprit har med en tråd om spinning at gøre. men det lyder som om du sidder på en masse viden som alle vi andre små dumme ikke fatter :nonono: og til din oplysning er jeg selv instruktør men kunne aldrig drømme om at diskutere med en gammel rotte i faget. dog er det ikke sikkert jeg er enig men det er jo derfor der er så mange instruktører der laver hver deres program. sidst men ikke mindst velkommen til MOL :superman: det bliver rart at følge dig med dine kloge og velbegrundet meninger :nonono:

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Træsprit: det var noget Ulrik nævnte i denne tråd, og det krævede en opklaring, og idet han bragte det op her, fik han svaret her.. Den var henvendt til Ulrik

Hvorfor kunne du ikke drømme om at diskutere med en gammel rotte i faget?

Jeg synes det virker som om der er en lille flok der ser Chris Mac. og Ulrik som "toppen af poppen" - og det er de garanteret også i spinnng verden.. MEN det imponerer mig bare ikke..

Du spørger til hvem er jeg? Som om jeg være en eller anden autoritet for at stille spørgsmål ved måden at være instruktør på - eller måden at køre en time på.. Jeg er en ganske almindelig spinner, som har været igang i 1½ års tid.. Jeg er 173 høj, vejer 57 KG, 19 år.., er af hunkønsvæsen, og ELSKER spinning.. Derved er jeg LIGE så berettiget som ALLE andre til at deltage i debatten, og stille spørgsmål og kritisere det jeg vil.. Nå ja, så er jeg forøvrigt politiker, men det er en helt anden sag!! hehe..

Anna

Edited by AnnaPerenna
Link to comment
Share on other sites

Træsprit: det var noget Ulrik nævnte i denne tråd, og det krævede en opklaring, og idet han bragte det op her, fik han svaret her.. Den var henvendt til Ulrik

Hvorfor kunne du ikke drømme om at diskutere med en gammel rotte i faget?

Jeg synes det virker som om der er en lille flok der ser Chris Mac. og Ulrik som "toppen af poppen" - og det er de garanteret også i spinnng verden.. MEN det imponerer mig bare ikke..

Du spørger til hvem er jeg? Som om jeg være en eller anden autoritet for at stille spørgsmål ved måden at være instruktør på - eller måden at køre en time på.. Jeg er en ganske almindelig spinner, som har været igang i 1½ års tid.. Jeg er 173 høj, vejer 57 KG, 19 år.., er af hunkønsvæsen, og ELSKER spinning.. Derved er jeg LIGE så berettiget som ALLE andre til at deltage i debatten, og stille spørgsmål og kritisere det jeg vil.. Nå ja, så er jeg forøvrigt politiker, men det er en helt anden sag!! hehe..

Anna

Jeg kunne ikke drømme om at diskutere med en gammel rotte i faget da jeg som rimelig ny instruktør suger en hel masse viden til mig. og noget kan jeg bruge og andet synes jeg er så langt fra det jeg mener mine timer skal køres på. med hensyn til din opfattelse af Chris Mac. og Ulrik som toppen af poppen. har de da ramt noget enhver instruktør ville elske nemlig at folk kører langvejs for at køre på deres hold. ( Selv Arne gør det) og det ville jeg også selv gøre når jeg får tiden til det :wink: grunden til jeg undrede mig over dine fremlægninger var at jeg gik ud fra at med dine negative udtagelser havde en dybere uddanelse indenfor sporten :wink: med hensyn til at du er politiker kan jeg kun gisne radikal eller socialdemokrat :tongue: for de kan da altid komme i vælten ved at sætte kritiske spørgsmåltegn ved andres sejre.

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Alle har selvfølgelig lov til at deltage i debatten - og selvfølgelig har man lov til at være uenig med hvem som helst!!!

Man bør dog også respektere når folk har en særlig viden. Ulrik er f.eks uddanne ergoterapeut og har arbejkdet seriøst og metodisk med spinning i mange år - jeg synes derfor man gør klogt i at lytte til hvad han siger mht. at statiskk arbejde og sjove øvelser har et stort skadespotentiale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share