Motions CrossFit


Guest DBM
 Share

Recommended Posts

Ja, klart den bedste jeg har prøvet. I starten synes jeg den var ækel, men nu er jeg faktisk ret vild med den laugh.gif 5/3/1 er noget der duer - og perfekt til mig fordi det kan twistes på så mange måder. Hvad med at prøve det i stedet for alt det split gøgl, du ligger og roder med? wink.gif

Wendler har bestemt også været overvejet, men pt. hvor mit fokus ligger så meget på styrkelse af knæet, synes jeg ikke det passer så godt. Så skulle jeg evt. kun hoppe på i bænk??

Din fremgang sælger den i hvert fald meget godt. :devil:

Jeg vil prøve en gang Ajax Super Charge..

PS: det er ikke splitgøgl, der er BB :superman:

Edited by JUNKER
Link to comment
Share on other sites

Præcis. :wink:

T jeg er muligvis langsom, men jeg er SLET ikke med på, hvad du mener? Var du ironisk i første indlæg? Virkede ikke lige umiddelbart sådan?

..............................

Jeg overvejer i øvrigt at bytte military press ud med dips i min 5/3/1 (noget som er Wendler approved). Nu har jeg så en diskussion med Ivan-Igor om, hvordan det skal gøres - da det er en BW-øvelse:

A) Siger, at man skal tage sin 1RM (fx 50kg) og så sige 50+kropsvægt = 130 kg og bruge det tal i regnearket og så trække det fra igen for at få den rigtige vægt, da det er en BW-øvelse.

B) Siger at man smider de 50kg ind i regnearket og bruge det tal uden forbehold for BW.

Hvad siger loggens læsere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter B.

Squat eksemplet er et fint eksempel. Når du kører så tunge vægte i Dips, som du gør, virker det andet sgu' for gokket, når du står i centeret.

Hvis man var en pind, ville jeg understøtte B, men det er du ikke! Hvis man var en pind, var man også nødt til at veje sig hver gang inden træning, for at finde den korrekte vægt - det er sgu' for bøvlet, når man dipper med 50 kg.+

Derudover tror jeg, at Wendler ville sige, at du bare skal komme igang med at løfte noget jern! "Keep it simple!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer i øvrigt at bytte military press ud med dips i min 5/3/1 (noget som er Wendler approved). Nu har jeg så en diskussion med Ivan-Igor om, hvordan det skal gøres - da det er en BW-øvelse:

A) Siger, at man skal tage sin 1RM (fx 50kg) og så sige 50+kropsvægt = 130 kg og bruge det tal i regnearket og så trække det fra igen for at få den rigtige vægt, da det er en BW-øvelse.

B) Siger at man smider de 50kg ind i regnearket og bruge det tal uden forbehold for BW.

Hvad siger loggens læsere?

OK.

Eksempel A, hvis jeg har forstået det rigtigt.

BW + MAX KG JERN bliver til TOTAL.

For at finde DAGENS TRÆNINGSVÆGT tages DAGENS TRÆNINGS% af TOTAL, hvorefter BW trækkes fra.

Eksempel:

BW: 80 kg.

MAX KG JERN: 70 kg.

DAGENS TRÆNINGS% sættes til 50%

DAGENS TRÆNINGSVÆGT: 50% af 150 kg. = 75 kg. - BW = -5kg.

Derved Skal Bro DBM på Wendler 50% dage altså lave assisted dips?

Eksempel B:

MAX KG JERN: 70 kg.

DAGENS TRÆNINGS% sættes til 50%

DAGENS TRÆNINGSVÆGT: 50% af 70 kg. = 35 kg.

Der spændes altså 35 kg. om livet og dippes til den store fest!

At dip er en kropsvægtsøvelse er rigtigt, det er en squat sådan set også.

I DBM's tilfælde er det en BW + JERN øvelse, derfor regner vi ikke kropsvægten med, ligesom vi ikke gør i squat.

Hilsen

Overgokken

Link to comment
Share on other sites

OK.

Eksempel A, hvis jeg har forstået det rigtigt.

BW + MAX KG JERN bliver til TOTAL.

For at finde DAGENS TRÆNINGSVÆGT tages DAGENS TRÆNINGS% af TOTAL, hvorefter BW træ

kkes fra.

Eksempel:

BW: 80 kg.

MAX KG JERN: 70 kg.

DAGENS TRÆNINGS% sættes til 50%

DAGENS TRÆNINGSVÆGT: 50% af 150 kg. = 75 kg. - BW = -5kg.

Derved Skal Bro DBM på Wendler 50% dage altså lave assisted dips?

Eksempel B:

MAX KG JERN: 70 kg.

DAGENS TRÆNINGS% sættes til 50%

DAGENS TRÆNINGSVÆGT: 50% af 70 kg. = 35 kg.

Der spændes altså 35 kg. om livet og dippes til den store fest!

At dip er en kropsvægtsøvelse er rigtigt, det er en squat sådan set også.

I DBM's tilfælde er det en BW + JERN øvelse, derfor regner vi ikke kropsvægten med, ligesom vi ikke gør i squat.

Hilsen

Overgokken

Du kom mig i forkøbet :smile:, men ja klart B, jf. ovenstående udredning.

Link to comment
Share on other sites

Kaufs opstilling er fin og den underbygger eksempel A.

Hvordan det spørger i jer selv?

Kauf kommer frem til at 50% af 1RM (50% er en vægt der skal domineres, en vægt der ikke har noget med styrketræning at gøre - en kardiovægt. Det er en vægt man som minimum bør kunne tage 25-30 reps med) er =BW+35kg. Jeg vil meget gerne se den person der dipper BW+70kg, der kan lave så mange reps med BW+35kg. At han skulle kunne tage ~30reps med BW(-5kg) virker lidt mere realistisk på mig. I praksis ville han bare bruge BW i sit sæt.

Lad mig komme med et andet eksempel:

Forestil jer at personen sidder i en dip-maskine. Hvilken vægt ville i beregne hans træningsvægt ud fra? Den vægt der står på maskinen eller den vægt der står på maskinen -kropsvægt?

Netop fordi kropsvægt er den primære del af belastningen er man nødt til at basere træningsvægten på hele belastningen. Regn lidt på procenterne og i vil se en kæmpe forskel.

Hvis vi holder os til Person X der vejer 80kg og dipper BW+70kg så gælder disse træningsvægte:

A90%: 135kg total, BW+55kg

B90%: 143kg total, BW+63kg

A75%: 112,5kg total, BW+32,5kg

B75%: 132,5kg total, BW+52,5kg

A60%: 90kg total, BW+10kg

B60%: 122,5kg total, BW+42,5kg

Kig på procenterne og tænk over hvor let eksempelvis 60% bør være. 60% er den vægt man bruger i GVT f.eks...

Som Jhax så simpelt sagde det - hvis man bruger eksempel B, så ødelægger de procentberegningerne.

Link to comment
Share on other sites

Kaufs opstilling er fin og den underbygger eksempel A.

Hvordan det spørger i jer selv?

Kauf kommer frem til at 50% af 1RM (50% er en vægt der skal domineres, en vægt der ikke har noget med styrketræning at gøre - en kardiovægt. Det er en vægt man som minimum bør kunne tage 25-30 reps med) er =BW+35kg. Jeg vil meget gerne se den person der dipper BW+70kg, der kan lave så mange reps med BW+35kg. At han skulle kunne tage ~30reps med BW(-5kg) virker lidt mere realistisk på mig. I praksis ville han bare bruge BW i sit sæt.

Lad mig komme med et andet eksempel:

Forestil jer at personen sidder i en dip-maskine. Hvilken vægt ville i beregne hans træningsvægt ud fra? Den vægt der står på maskinen eller den vægt der står på maskinen -kropsvægt?

Netop fordi kropsvægt er den primære del af belastningen er man nødt til at basere træningsvægten på hele belastningen. Regn lidt på procenterne og i vil se en kæmpe forskel.

Hvis vi holder os til Person X der vejer 80kg og dipper BW+70kg så gælder disse træningsvægte:

A90%: 135kg total, BW+55kg

B90%: 143kg total, BW+63kg

A75%: 112,5kg total, BW+32,5kg

B75%: 132,5kg total, BW+52,5kg

A60%: 90kg total, BW+10kg

B60%: 122,5kg total, BW+42,5kg

Kig på procenterne og tænk over hvor let eksempelvis 60% bør være. 60% er den vægt man bruger i GVT f.eks...

Som Jhax så simpelt sagde det - hvis man bruger eksempel B, så ødelægger de procentberegningerne.

Jeg følger din forklaring, men er stadig ikke enig.

Der er stadig et stort gabende hul - og det er føromtalte squat.

Hvorfor gør man ikke det samme i squat?

En mand på 80 kg. og en mand på 120 kg., der squatter det samme, bør i forhold til almindelig udregning have det samme på stangen, men i forhold til ovenstående eksempel IKKE.

Det samme lader sig gælde i dips OGSÅ selvom de har samme max.

Hvis person A vejer 80 kg. og dipper 70 kg. max. bliver hans 50% på -5 kg. i forhold til ovenstående udregning.

En person på 120 kg. dipper også de 70 kg. max., hans 50% bliver -35 kg. i forhold til ovenstående udregning.

Hvis de begge har samme antal kg. i deres maxløft, hænger det simpelthen ikke sammen - omend jeg er enig i, at din ovenstående forklaring med at 30 reps. med BW for manden på 80 kg. heller ikke er forkert.

Link to comment
Share on other sites

50% af 1RM det er et 130kg trap bar DL. :superman:

Det er så nemt det skal føles.

Lad os bruge en anden BW-øvelse som eksempel, pullups.

Samme person, 80kg BW, 1RM=BW+70kg. Hvis han laver pulldowns er hans 1RM 150kg (teoretisk eksempel). 50% af 1RM i pullups er ifølge eksempel B=BW+35kg og 75kg pulldowns. Er disse to vægte sammenlignelige? 50% af 1RM bør være det samme...

Link to comment
Share on other sites

Tillad mig at være diplomatisk!

Det her er det rene kolbøtte. B, er ikke Wendler - det er bare noget hjemmebiks, om end med de samme repranges.

Og det der med at inddrage ens BW i squatberegninger som eksempel - det er.... well, ikke halal. Nuff said!

Svaret er A A og A.

Hvis SkinnyManGuru ikke er stærk nok til at kunne lave en 5x10 @ 50% som assisted main lift. (1RM er fx 50kg og BW 80 - total = 130) Så man på de dage tilpasse reprange således at man rammer samme tonnage 5x8@BW (som fx. 4x10x80= 3200. Det er kun 50 kg off - i eksemplet her. Ellers kunne man bruge en elastisk - men det er trist.

Hvis nu det er 80 + 50 kg, så er disse waves fint udførbare.

Wave A. Warmup, 75% x 5, 80% x 5, 85% x 5

Wave B. Warmup, 80% x 3, 85% x 3, 90% x 3

Wave C. Warmup, 75% x 5, 85% x 3, 95% x 1

Wave D. Deload wave – 60% x 5, 65% x 5, 70% x 5

Link to comment
Share on other sites

I er nogle fordømte aber, som har ret!

MEN!!!

I squat løfter man for helvede også sin egen kropsvægt - (hvilket man ikke gør i maskiner, derfor er Pullup og Pulldowns ikke et så godt eksempel).

Jeg synes i skal tage jeres matematiske klogskab og inkludere jeres BW i jeres squats også! Så kan det være, at der bliver sagt bum! og ikke BUM!!!

Link to comment
Share on other sites

I er nogle fordømte aber, som har ret!

MEN!!!

I squat løfter man for helvede også sin egen kropsvægt - (hvilket man ikke gør i maskiner, derfor er Pullup og Pulldowns ikke et så godt eksempel).

Jeg synes i skal tage jeres matematiske klogskab og inkludere jeres BW i jeres squats også! Så kan det være, at der bliver sagt bum! og ikke BUM!!!

Jeg har fandme aldrig indtastet min BW i et Smolov program - eller noget andet der har med POWARRRRHHHG at gøre. Man kan ikke bare dividere med sin fedme - eller undervægt som i tilfældet her.

Nu må i stoppe dette her Alt for damerne sudoku gone bad.

I.ø synes jeg at Mili burde udskiftes med Pusher Press og ikke Dips. Hvis man vil Dips’e - så tag og fjern bænkpressen i stedet. Det kan man jo sagtens når man ikke er SL’er.

Link to comment
Share on other sites

I.ø synes jeg at Mili burde udskiftes med Pusher Press og ikke Dips. Hvis man vil Dips’e - så tag og fjern bænkpressen i stedet. Det kan man jo sagtens når man ikke er SL’er.

Jeg synes, at du er en klog mand, mr. EuromanMatematik!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne bidrage med at det er bøs at fjerne press fra sit program.

QED

Jeg føler mig ulækker over at have deltaget i diskussionen ang. A vs. B, uden så meget at have overvejet din betragtning.

Goddamn academia!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share