Kreatin og Koffein


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Ved kreatin indtagelse, anbefales det, at man undgår koffeinindtag samtidigt - i og med det skulle modvirke kreatinens posivtive effekt på gentagende maksimale muskelkontraktioner, samt muskelens relaxionstid. Mit spørgsmål går så på, om der er nogle der sidder inde med mere viden omkring emnet, evt andre studier ?

Jeg er ikke den store kaffedrikker, men drikker MANGE pepsi max, som jo også indeholder en del koffein, så rent personlig er jeg selvfølgelig også interesseret i at vide om det har en negativ effekt på min egen brug af kreatin.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, er der kun et studie, der kunne påvise at koffein resulterede i manglende effekt af creatin.

Det er interessant at i det første studie af creatins præstationsfremmende effekt der opløste man creatinen i the :smile:

Jeg tror ikke det har noget på sig at coffeinen skulle indvirke negativt.

Men du kunne jo søge på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

Link to comment
Share on other sites

I den store kreatin-artikel står:

Indtagelse af koffein modvirker ikke alene den ergogene effect af kreatinindtagelse under gentagne maximale muskelkontraktioner (Vandenberghe 1996), men synes også at modvirke den positive effekt af kreatin på muskel relaxationstid (Hespel 2001b). Kombinationen af koffein og kreatin synes at medføre en reduceret resyntesehastighed af kreatinfosfat i intervalpausen mellem gentagne muskelkontraktioner, sammenlignet med den situation hvor kreatin indtages alene (Vandenberghe 1996). På baggrund af disse resultater anbefales det, at man i forbindelse med kreatinindtagelse minimerer eller helt undgår kaffedrikning forinden træning eller konkurrence med gentagne højintense arbejdsintervaller med kort til moderat pauselængde (< 2 min).

Referencerne er der link til i bunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share