Træn på 4 minutter!


jsc
 Share

Recommended Posts

De primære årsager til at benytte Tabata-metoden er

- Øgning af maksimal iltoptagelse, altså kondition.

- Øget fedtforbrænding. Mængden af HGH (væksthormon) stiger proportionalt med mængden af mælkesyre i blodet. HGH spiller en stor rolle i fedtforbrænding.

- Øget forbrænding. Som med al anden træning, der overskrider VO2 max, opstår EPOC (Excess Post-exercise Oxygen Consumption) for at restituere systemet.

- Hvis udført med styrketræningsorienterede øvelser som et led i et større, sammensat program, er der også basis for at opnå hypertrofi gennem maksimal udmattelse af muskelfibre (Repeated effort-metoden).

- Generel livslede.

Et eksempel

(For lav vægt. Udmattelsen var ikke helt intens nok, synes jeg)

Edited by HLS
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsa...

Prøvede det af igår, med db thrusters... f*ck det var hårdt, men kunne godt ha presset den lidt ekstra med noget mere vægt på db's... idag er jeg så bare kvæstet i hele ryggen, fra den ene ende til den anden, men hva, så ved man den er blevet brugt ;)

Go' dag...

Link to comment
Share on other sites

prøvede thrusters for 2 dage siden. og har stadig DOMS i lårene. men jeg synes det er mærkeligt at jeg ikke har fået DOMS i skuldrerne overhovedet.

nogle der kan forklare hvorfor? syntes ellers det var ret hårdt til sidst! tahbata er en god afveksing.

EDIT: når jeg går føles det vildt underligt, og kan ikke gå helt normalt, pga DOMS

Edited by BlaziN
Link to comment
Share on other sites

Nu er DOMS jo ikke en endegyldig indikator på hvor god en træning man har haft. Prøv at tage 500 curls med en mælkekarton i hånden, så får du sikkert også DOMS i morgen.

God pointe ;)

men det er ihvertfald et sikkert tegn på at man har kørt sig selv helt over...

jeg har også stadig lidt doms i lårene og r*ven... skønt...

/Peter

Edited by betteped
Link to comment
Share on other sites

Øger denne metode kun kondition, eller også styrke og muskelvækst?

Da belastning i sagens natur vil være meget lav, så vil effekten på styrke og muskelvækst være ringe. Der skal tunge vægte til for at opnå væsentlig styrke og muskelvækst (+70% af 1RM).

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

jeg vil bare spørge om man ikke kan lave dem sådan, så når man har lavet et squat, og skal løfte vægtene over skuldre og bagefter skal ned med dem, så gå ned i squat imens? for det er sådan jeg har lavet dem de 2 gange jeg har prøvet.

Lige i denne her øvelse, tror jeg ikke at det betyder det store, med lidt variationer i teknikken. Så hvis det føles naturligt for dig, er det helt fint.

Det er et stykke tid siden jeg har kørt dem, men så vidt jeg husker, kørte jeg dem på samme måde som dig.

Link to comment
Share on other sites

Lige i denne her øvelse, tror jeg ikke at det betyder det store, med lidt variationer i teknikken. Så hvis det føles naturligt for dig, er det helt fint.

Det er et stykke tid siden jeg har kørt dem, men så vidt jeg husker, kørte jeg dem på samme måde som dig.

Ok. vil også mene man får mere ud af det, da man jeg kommer til at kunne tage flere reps på de 20 sek man nu har inden man skal holde pause

Link to comment
Share on other sites

Har fået helt mod på at prøve det Tabata geil med thrusters, men jeg har lige et spørgsmål til jer garvede cardio-masochister der har god erfaring med metoden. Hvor ofte anvender i den, og kan man evt. smide den ind som afslutning i et let styrkeprogram? Jeg kan desværre ikke på nået hands-on experience lige pt. da jeg er på krykker.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Har fået helt mod på at prøve det Tabata geil med thrusters, men jeg har lige et spørgsmål til jer garvede cardio-masochister der har god erfaring med metoden. Hvor ofte anvender i den, og kan man evt. smide den ind som afslutning i et let styrkeprogram? Jeg kan desværre ikke på nået hands-on experience lige pt. da jeg er på krykker.

Personligt bruger jeg ikke længere selv Tabata, men har ud over at eksperimentere med protokollen brugt den med klienter i forbindelse med fedttab. Jeg har aldrig brugt den mere end en gang om ugen, hvilket jeg heller ikke vil anbefale dig - til at starte med i al fald. Du kan dog uden problemer gøre det efter styrketræning, her bør du dog have øvelsesvalget in mente og huske at du kan køre tabata med meget andet end thrusters.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nogen der har ideer til en form for stort stopur - evt. med alarm? Når man nu træner uden makker...

Jeg sætter bare et digitalt æggeur på 4:20... Starter så når den siger 4:00 og kigger bare på det mens jeg kører. Det virker helt problemløst. :)

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share