Operation bedste våben mod fedme


EverLast
 Share

Recommended Posts

I min bog handler overvægt først og fremmeste om at bryde en ond cirkel og tage hånd om sit EGET liv!

Om overvægten skyldes gener, miljø eller psykiske påvirkninger så skal man godt nok være langt ude for ikke at kunne tage vare om sig selv i relation til nævnte problemstillinger - min forståelse af mange folks overvægt er at de dybest set ikke gider gøre det arbejde det kræves at komme fedtet til livs!

Første skridt i den retninger er også som Craw nævner at lægge alle undskyldninger på hylden...

Mennesker er så ufattelig kreative når det kommer til undskyldninger og i at undgå at stræbe mod deres mål. Til deres fordel kan man dog sige at desværre er nogle undskyldninger så indgroet, at man næsten kan tale sig selv fra at gøre ting som kræver at man tager et ansvar for den situation man har bragt sig selv i, samt man uden problemer kan tale sig selv fra at gøre de ting man reelt ved man bør gøre!

Men i sidste er undskyldningerr simpelthen IKKE en legitim barriere mod vægttab, og med lidt sund fornuft kan man sagtens vende bøtten.

Jeg forstår slet ikke hvordan folk kan være så blå-øjet og ikke prioritere deres helbred og velvære langt højere end mange gør i dag!!? Svær overvægt er meget sundhedsskadelig og ikke mindst socialt belastende.

Hvis man ikke føler sig sund og i fysisk form, så vil mange have svært ved at varetage både job, familie og ikke mindst sig selv så effektivt, som hvis de bare gjorde den mindste indsats!

I forhold til rygning så både ses og mærkes svær overvægt både af dig selv og din omgangskreds, hvorfor det er endnu mere åbenlyst at man bør gøre noget i stedet for at smide sig på sofaen.

For blot 4 år siden var der over 15% svært overvægtige i Danmark (BMI +30), 42% af danske mænd og 37% af danske kvinder var moderat overvægtige (BMI 25-30) og i dag er tallet højere :raisebrow:

Giver Craw ret i at det ville være helt hen i vejret at tro at de sociale og psykologiske problemer, som fører til grov overspisning, er steget så dramatisk de sidste 20 år.

... hvis det ikke holder vand så ser det ikke så lovende ud for DK med en befolkning hvor næsten 1 million mennesker er mere eller mindre fucked up :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Operation mod fedme

Formindskelse af mavesækken kan være en god vej ud af svær overvægt, fastslog Arne Astrup på Sundhedsstyrelsens konference om svær overvægt i går. Ifølge Astrup bør mange flere patienter behandles med operation.

En formindskelse af mavesækken kan være en god løsning for svært overvægtige mennesker, fastslog professor Arne Astrup fra Forskningsinstituttet for Human Ernæring på Sundhedsstyrelsens konference om svær overvægt, der i øjeblikket foregår i København. Han ser gerne, at der i fremtiden bliver foretaget langt flere operationer af de svært overvægtige, end tilfældet er i øjeblikket. Af Danmarks godt 400.000 svært overvægtige får kun 30 patienter årligt en operation.

I Sverige har operationen med en formindskelse af mavesækken givet gode resultater. Otte til ti år efter en operation havde patienterne tabt 16 % af deres oprindelige vægt. Også lande som USA, Italien og Tyskland opererer i stigende grad de svært overvægtige. Men i Danmark mangler man, ifølge Arne Astrup, en erkendelse af, at operationen ikke længere er kompliceret og bekostelig.

Kilde: Ulla Gunge Hansen, Information (13.9.02), s. 3.

sikken nogle gode resultater!! :dry:

16% af oprindelig vægt på 8-10år !!!

Dvs omkring 25 kg for en gut på 150 kg!! Det ville han jo kunne tabe i løbet af 10-12 uger med motion og kostomlægning!

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy- jeg har kun to positive ord som beskriver dine indlæg i denne tråd: uvidenhed og sludder.

Med mindre man ikke selv har styr på egne handlinger, så er det da en meget fornufftig kommentar. Med mindre man er fuldstændig viljeløs, har man altid muligheden for ikke at udføre en handling. At sige andet er fuldstændig at fritage folk for ansvar for deres handlinger. Hvis de har disse brister som du siger de har, så vil enhver behandling være 100% udsigtsløs, for hvad kan man da stille op med brister af den karakter?
Sludder. At de har en eller flere af disse brister, gør det sværere for dem selv at klare det, hvilket betyder at de behøves mere hjælp udefra, ikke at det er en umulighed.
Får rygere operationer så de ikke ryger så meget? Den hjælp rygere får til at stoppe med at ryge er rimelig begrænset. De kan købe tyggegummi, som de selv skal betale. Såfremt de er offentlige ansatte er der visse tilbud, mens det for privat ansatte ikke altid er tilfældet. Damn, de får sq i hoved og røv blink.gif

Prøv at læse hvad der blev skrevet mht. analogien igen. Hovedpointen ved at bruge den er at fastslå at grov fedme ikke er en sygdom, men en last, som rygning, der er svær at overvinde.

Sludder. Rygere som udvikler lungekræft, hjertekarsygdomme, rygerlunger osv. bliver opereret på lige fod med alle andre, hvorfor også fede personer som har udviklet følgesygdomme skal opereres på lige fod med andre. Havde der været en operation der effektivt hjalp rygere med at stoppe, vil den uden tvivl blive brugt, men det er en anden snak. Flere og flere steder har rygere mulighed for at få gratis rygestopkurser og få faglig bistand, det gælder virksomheder, institutioner, skoler, sygehuse mm. Jeg er selv uddannet rygestop instuktør og har været med i ung til ung rygestop. Svært overvægtige får i hoved og røv :laugh::4slap: Rygning giver en fysisk, psykisk og social afhængighed, hvilket nogle overvægtige også kan have overfor mad.

Newsflash!!! Alle har problemer, men ikke alle vælger at æde sig flommefede som respons på at have problemer. Hvor mange fede har genetiske eller metaboliske problemer? Meget få, med mindre man bruger en definition, der er så bred at rigtig mange vil falde ind under den. De få, hvilket jeg også tidligere har sagt, har patologiske årsager der gør at de er overvægtige og kan de hjælpes medicinsk, så fint.

Fede, som har sociale og psykologiske betingede problemer er der flest af, med mindre du seriøst mener at den danske genpøl er så defekt at op imod 20% af befolkningen har gener, der får dem til at æde som sindsyge og ikke kan stoppe igen. Spørger man dem hvorfor de er fede, så vil de med 100% sikkerhed kaste aben fra sig og skyde skylden på alt lige fra samfund til bussemanden. Den slags selvrapportering er vist en af de eneste måder at lave den slags undersøgelser på. At tage det seriøst at andelen af danskere, med social og psykologiske problemer, som fører til grov overspisning, er steget dramatisk indenfor de sidste 20 år, må du længere ud på landet med. Langt de fleste er med garanti bare for ugidelige/dovne til at gøre noget ved det og man gør dem kun en bjørnetjeneste ved at godtage syge undskyldninger om problemer i barndommen mm og synes at det er synd for dem.

Sludder. Din mangel af viden er trist. Ikke alle overvægtige indtager kæmpe mængder mad. Op imod 20%??? igen uvidenhed, uvidenhed og uvidenhed. Under 1% af danmarks voksne befolkning er svært overvægtige (BMI over 40). Et realistisk bud på hele danmarks befolkning vil være under 0,5%, og som nævnt tidligere er der mange forskellige faktorer hvoraf en genetisk defekt genpøl kun er en del af.
må du længere ud på landet med

Så vil jeg da gerne høre lidt faglig kritik fra dig på de bøger jeg tidligere refererede, da det meste af det jeg "påstår" kommer fra disse og lignende. Hvor kommer din viden fra? Nååå, det er dine personlige holdninger du lufter :laugh:

Langt de fleste er med garanti bare for ugidelige/dovne til at gøre noget ved det og man gør dem kun en bjørnetjeneste ved at godtage syge undskyldninger om problemer i barndommen mm og synes at det er synd for dem

Endnu en "Crawdaddy nedgørende udtalelse" af overvægtige :raisebrow:

Du siger de mangler viljestyrke, selverkendelse, er ugidelige, dovne, de er lade og lyver for sig selv. Du har sandeligt et stort sind :raisebrow: men det giver da et godt indtryk af dig som person :laugh:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Angel-

I min bog handler overvægt først og fremmeste om at bryde en ond cirkel og tage hånd om sit EGET liv!
Hvad er det for en bog?

Det tror jeg også vi allesammen er enige i. Problemet er at langt fra alle er i stand til at klare det selv. De behøves hjælp. Det er selvfølgelig ikke meningen at de skal have det hele serveret uden selv at gøre en indsats.

Jeg forstår slet ikke hvordan folk kan være så blå-øjet og ikke prioritere deres helbred og velvære langt højere end mange gør i dag!!? Svær overvægt er meget sundhedsskadelig og ikke mindst socialt belastende.

Hvis man ikke føler sig sund og i fysisk form, så vil mange have svært ved at varetage både job, familie og ikke mindst sig selv så effektivt, som hvis de bare gjorde den mindste indsats!

I forhold til rygning så både ses og mærkes svær overvægt både af dig selv og din omgangskreds, hvorfor det er endnu mere åbenlyst at man bør gøre noget i stedet for at smide sig på sofaen.

Kunne det måske være fordi nogle af dem har andre bagvedliggende årsager end blot overspisning??? :smile: Se det vil jo straks give mening.

For blot 4 år siden var der over 15% svært overvægtige i Danmark (BMI +30), 42% af danske mænd og 37% af danske kvinder var moderat overvægtige (BMI 25-30) og i dag er tallet højere raisebrow.gif

Giver Craw ret i at det ville være helt hen i vejret at tro at de sociale og psykologiske problemer, som fører til grov overspisning, er steget så dramatisk de sidste 20 år.

... hvis det ikke holder vand så ser det ikke så lovende ud for DK med en befolkning hvor næsten 1 million mennesker er mere eller mindre fucked up blink.gif

Nu snakker vi om overvægtige med et BMI på over 40, ikke over 30. Bjørn Richelsen skriver i Klinisk ernæring at ca 0,5-1% af de overvægtige har et BMI over 40.

Link to comment
Share on other sites

Angel og Crawdaddy repræsentere i denne tråd et meget moderne menneskesyn. Både krop og personlighed ses som plastisk og nærmest historieløst. Ved beslutning alene kan både krop og sind formes i den retning om det resultat som man beslutter sig for.

Har man dette syn så vil alle forklaringer som svært overvægtige måtte komme med – med mindre det er en konstatere objektiv fysisk defekt eller så sværere mentale problemer at selv de må anerkende det, ses som dårlige undskyldninger og svaghed – de pågældende må bare tage sig sammen. De vil sikkert fremhæve sig selv eller andre fitnessatleter som eksempler på rigtigheden af deres standpunkt.

Det gør heller ikke indtryk at Stubbe fremhæver at forskning viser at der bag de fleste massive overvægtsproblemer ligger alvorlige problemer – igen – det må man håndtere – den rigtige kost og motion vil jo producere det ønskede resultat

Nu er hverken krop eller sind efter min overbevisning plastisk endsige historieløst. Det skal jeg forsøge at forklare – jeg vil springe den generelle forklaring over i denne omgang – og bruge eksemplets magt

Jeg har tænkt mig grundigt om inden jeg skrev dette indlæg. Everlast ber mig om min egen historie i flere detaljer. Det finder jeg faktisk smågroft, men det skyldes jo måske at jeg har fortalt så meget i forvejen. Der er grænser for hvad jeg vil fortælle – men jeg har konstrueret en historie – så kan enhver gætte på hvor meget der er min historie hvis de har lyst.

Forstil jer et følsomt barn fra en akademikerfamilie der placeres på en rå arbejderskole. Forstil jer at dette barn udsættes for systematisk mobning gennem 4 år af elever OG lærere, Forstil jer at de 2 forældre ikke kan blive enige om hvad der skal gøres – skal drengen blive eller skal han skifte skole. Resultatet bliver at der intet gøres og at ingen af dem magter at tale med barnet. Barnet kan ikke læsse af og få trøst. Børn tror så at det er dem der er noget i vejen med. Sådan kunne en historie starte – en historie som føre videre i at social kontakt er svær og der skal opbygges et panser – dette panser bliver fysisk. I konflikt situationer reagere denne person med at begynde at spise, spise voldsomme mængder. Bag et fedt panser en grå sweatshirt og et fuldskæg kan man gemme sig. Man kan ind imellem træde frem som pauseklovn eller som klog mand .- men man kan undgå følelsesmæssige interaktioner som man ikke har lært hvordan man skal styre og udvikle.

Jeg tror der er mange af den slags historier. Det er ikke sådan at bryde. Min historie har elementer af ovenstående, nogle ting overdrevet andre det modsatte. Nå jeg kom i problemer til og med 1997 så spiste jeg. Jeg var ikke glad for det – jeg vidste det var dumt – men jeg måtte. Jeg anede jo ikke hvor problemets rod var – at jeg var et umodent menneske der havde en historie jeg var nød til at forlige med mig med – lægge bag mig så jeg i dag ikke bruger den destruktivt. Jeg viste selvfølgelig at det var helt galt – så jeg prøvede og jeg prøvede hårdt – og tabte mig også nogle gange rigtigt mange kg – men når jeg trådte frem på livets scene – så fik jeg stryg af livet – og brugte igen løsningen. I dag ved jeg hvordan det hænger sammen. Jeg har udlevet den vrede jeg havde og den sorg jeg havde – så i dag har jeg ingen undskyldning og bruger heller ikke nogen.

Mennesker er ikke plastiske – nogen gange kan mennesker ikke bare tage sig sammen men skal have hjælp. Nogle bare lidt, andre meget. Det mennesker i krise ikke har brug for er frelste smukke mennesker med golde menneskesyn der gør sig til letkøbte dommere over andre. Ja jeg er godt gammeldags vred!!

Link to comment
Share on other sites

JArne:

Everlast ber mig om min egen historie i flere detaljer. Det finder jeg faktisk smågroft, men det skyldes jo måske at jeg har fortalt så meget i forvejen. Der er grænser for hvad jeg vil fortælle – men jeg har konstrueret en historie – så kan enhver gætte på hvor meget der er min historie hvis de har lyst.

Hey hey, det skulle på ingen måde opfattes som en grovhed eller et personligt angreb eller hvad ved jeg - jeg spurgte faktisk om du havde lyst til det ? og havde da ikke brokket mig hvis du havde frabedt dig at kommentere det. Det er et interresant aspekt at få med, hvis det er den almene betragtning af overvægt er så afsporet som det tilsyneladende lægges op til.

Jeg kan godt se udfra historien at man måske ikke kan sammenligne dette med rygning (eller anden afhængighed) - selvom der er aspekter der minder meget om det, det virker mere som om det er et adfærdsmønster den er helt galt med.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da godt forstå at overvægtige for svære psykiske problemer, det må da også være et helvede med alle de følge Sydomme deres overvægt medfører, blodpropper, sukkersyge, manglede mobilitet, problemer med sexlivet, problemer på arbejdes marked, manglede accepts hos andre mennesker mm

Hvis man æder, æder og æder uden at tænke på de lang sigtet konsekvenser så må man da være dum, mindre begavet, eller måske bare ligeglad . Men det er et frit land vi lever i, det er folks eget valg om de vil æde, drikke, eller tage en overdosis heroin, konsekvenserne må man så selv tage.

Link to comment
Share on other sites

Sludder. Din mangel af viden er trist. Ikke alle overvægtige indtager kæmpe mængder mad. Op imod 20%??? igen uvidenhed, uvidenhed og uvidenhed. Som nævnt tidligere er under 5% af danmarks voksne befolkning svært overvægtige. Et realistisk bud på hele danmarks befolkning vil være 3%, og som også nævnt tidligere er der mange forskellige faktorer hvoraf en genetisk defekt genpøl kun er en del af

Hr. Stubbe>

Synes lige at du selv skal få styr på dine tal og egen viden før du slynger til højre og venstre samt dine def. på hvad fedme og svær overvægt er i forhold til BMI for det er to forskellige ting :dry:

Tal fra 2001

I år 2000 havde ca. 10% af mænd og 9% af kvinder over 16 år et BMI over 30 kg/m2, dvs. opfylder kriterierne for fedme

Det er en stigning på næsten 75% i løbet af blot 13 år

Disse opgørelser er baseret på, at deltagerne selv har rapporteret om deres højde og vægt. Erfaringsmæssigt bliver de beregnede forekomster derfor lavere end de faktiske forhold, idet mennesker generelt er tilbøjelige til subjektivt at angive en lavere vægt. En sammenligning af målte og selvrapporterede BMI-værdier viser således, at blandt mænd og kvinder i 50-60 årsalderen når man frem til, at 26-27% færre vil have et BMI over 30, såfremt deltagerne selv angiver deres højde og vægt, sammenlignet med at de objektivt bliver målt af

undersøgeren

Bare alene i aldersgruppen 30-60 årige var der i årene omkring dataoffenliggørelse i år 2000 omkring 350.000 danskere i denne aldersgruppe med egentlig fedme , næsten 100.000 danskere havde et BMI over 35

... hertil kommer de andre aldersgrupper + dem med fedme og så har du snilt +20% af danmarks befolkning med et BMI på +30

Du kan jo ringe til Statens Institut for Folkesundhed i morgen og spørge dem ad hvis du ikke tro på talene!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Her har du dine def....

Undervægt . . . . . . . . . . . . <18,5 kg/m2

Normalvægt . . . . . . . . . . . . 18,5-25 kg/m2

Overvægt . . . . . . . . . . . . . .25-30 kg/m2

Fedme . . . . . . . . . . . . . . . >30 kg/m2

Svær fedme . . . . . . . . . . . >35 kg/m2

Ekstrem fedme . . . . . . . . . >40 kg/m2

p.s. Når vi snakker gastric banding så siger de nye anbefalinger fra udlandet at det tilrådes personer med svær fedme og endda i visse tilfælde bare ved fedme og ikke kun til de ekstremt fede

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Her har du dine def....

Undervægt . . . . . . . . . . . . <18,5 kg/m2

Normalvægt . . . . . . . . . . . . 18,5-25 kg/m2

Overvægt . . . . . . . . . . . . . .25-30 kg/m2

Fedme . . . . . . . . . . . . . . . >30 kg/m2

Svær fedme . . . . . . . . . . . >35 kg/m2

Ekstrem fedme . . . . . . . . . >40 kg/m2

<{POST_SNAPBACK}>

I er jo enige om at ekstrem fedme er over 40 - det var jo det Stubbe selv skrev. Udgangspunktet for denne diskussion - og for mine argumenter er en diskussion om folk med svær til ekstrem fedme og en diskussion for eller imod gastric banding som tilbud til denne gruppe. Man skal altså have et BMI på over 45, samt en eller flere alvorlige følgesygdomme - så vi taler om en lille gruppe her!

Link to comment
Share on other sites

Nu behøver rækkefølgen jo heller ikke være sådan, at først opstår fedmen, og sidenhen kommer de psykiske og sociale problemer.

I dagens samfund er MEGET ændret i løbet af de sidste 20-30 år. Livet går hurtigere, rundsave på albuerne bliver et must for at begå sig i forretningsverdenen, der bliver flere ensomme - endda blandt de helt unge, folk er stressede, folk er egoistiske, folk går fra hinanden, skilsmisse % er oppe på 50. Jeg kan få øje på MASSER af årsager til, at der er flere mennesker idag, der har behov for at trøstespise, eller ikke kan finde motivation eller grund (i deres eget billede af dem selv) til at skulle tabe sig, eller lægge maden på hylden. At nogle af danmarks flotteste kroppe udtaler sig hånligt om alle de, der ikke deler deres motivation og vilje til at opnå idealet, synes jeg virker malplaceret.

Jeg er ganske sikker på, at enhver overvægtig (både svært og alm. fed) gerne ville være slank og lækker hvis det var muligt for dem! Alt er muligt i denne verden, og selvfølgelig er det også teorestisk muligt, at transformere deres tykke kroppe til slanke, faste rammer - men den teori falder til jorden, hvis ikke personen selv skønner det muligt. Der kan være masser af ting i personens liv, som overskygger drømmen om den ideelle krop. Herinde har vi naturligvis alle samme interesse i en sund og flot krop, og vi har gjort noget ved det - men vi må altså se i øjnene og respektere, at der er mange udenfor MOL, som har mere presserende problemstillinger. Det kan være en ulykkelig barndom, et forlist ægteskab, ensomhed etc. etc.

Psykologhjælp vil i mange tilfælde kunne gøre en forskel; men tro endelig ikke, at en psykolog kan kurere alt!

Link to comment
Share on other sites

Her har du dine def....

Undervægt . . . . . . . . . . . . <18,5 kg/m2

Normalvægt . . . . . . . . . . . . 18,5-25 kg/m2

Overvægt . . . . . . . . . . . . . .25-30 kg/m2

Fedme . . . . . . . . . . . . . . . >30 kg/m2

Svær fedme . . . . . . . . . . . >35 kg/m2

Ekstrem fedme . . . . . . . . . >40 kg/m2

<{POST_SNAPBACK}>

I er jo enige om at ekstrem fedme er over 40 - det var jo det Stubbe selv skrev. Udgangspunktet for denne diskussion - og for mine argumenter er en diskussion om folk med svær til ekstrem fedme og en diskussion for eller imod gastric banding som tilbud til denne gruppe. Man skal altså have et BMI på over 45, samt en eller flere alvorlige følgesygdomme - så vi taler om en lille gruppe her!

<{POST_SNAPBACK}>

Stubbe tager tingene ud af kontekst og starter sin egen diskussion eftersom nogle af de ting Craw og undertegnet har været inde over relatere til fedme og opefter ikke kun er ekstrem fedme...

Derfor bør han få styr på sine tal før han argumentere så groft og direkte nedladende :mad:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Stubbe:

Sludder. Rygere som udvikler lungekræft, hjertekarsygdomme, rygerlunger osv. bliver opereret på lige fod med alle andre, hvorfor også fede personer som har udviklet følgesygdomme skal opereres på lige fod med andre. Havde der været en operation der effektivt hjalp rygere med at stoppe, vil den uden tvivl blive brugt, men det er en anden snak.

Ja findes nogle mere eller mindre gode ting til ryger - det synes jeg dog også der gør når det gælder overvægt - og hvad angår psykiske problemer er der jo et sundhedsvæsen (som ja, måske ikke virker efter hensigten).

Men ja...hvis argumentet er at det er psykiske problemer der er årsagen, så ved jeg ikke helt om det smarteste så er at indsnøre folk's mavesæk ? i mine øjne virker det ikke som om der tages fat om problemets rod.

Anyway, jeg har intet imod at folk får et kirugisk indgreb - og jeg synes det er fint hvis man kan kategorisere nogle med et problem - og tage hånd om det - jeg kan bare godt frygte at fokus ryger lidt væk fra den fysiske årsag til fedme; hvilket altså ligegyldig hvordan vi vender og drejer det - er maden.

Hvis man kigger på nogle af de debatfora som drejer sig om overvægtige, så har jeg da set et par gode eksempler på den helt komplette benægtelse af at det er maden der er problemet, at det istedet er deres krop der har en defekt - og det holder altså ikke.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det finder jeg faktisk smågroft, men det skyldes jo måske at jeg har fortalt så meget i forvejen.

Everlast var meget, meget neutral i sin formulering, så jeg forstår ikke du kan synes det er groft.

En umiddelbar årsag til jeg har svært ved at sympatisere med svært overvægtige er, at løsningen er så latterligt enkel. Spis mindre, bevæg dig mere. det ER et overskueligt projekt at tabe sig, selv som svært overvægtig. Det tager bare tid. Det vi i stor grad ser (jeg mener ikke dette som et angeb på Arne) er netop survival of th fittest. Det ER de svagere der bliver svært overvægtige og dermed depressive. De magter simpelthen ikke at få sig selv ud af situationen, selvom løsningne på den reelle situation måske er meget enkel og ikke nødvendigvis så hård. Ja, der er sult fornemmelse. Men værre er det heller ikke.

Jeg tvivler på der er én eneste svært overvægtig (ok, måske et par) der ikke ved at mindre mad og mere motion er løsningen på alle deres problemer.

Overvægtige HAR min sympati, men jeg går samtidig ind for personligt ansvar. Og løsningen er så latterlig enkel, derfor har jeg lidt svært ved at sympatisere.

Og den med at det er dybe, psykiske problemer i alle tilfælde med svær overvægt, dne holder bare ikke... er 1/10 af den vestlige verden pludselig blevet ue af stand til at overskue, forstå og løse deres problem (overvægt)? Nej, for nogen gælder dovenskab, andre gælder dybe, psykiske problemer.

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy- jeg har kun to positive ord som beskriver dine indlæg i denne tråd: uvidenhed og sludder.

Sludder. Rygere som udvikler lungekræft, hjertekarsygdomme, rygerlunger osv. bliver opereret på lige fod med alle andre, hvorfor også fede personer som har udviklet følgesygdomme skal opereres på lige fod med andre. Havde der været en operation der effektivt hjalp rygere med at stoppe, vil den uden tvivl blive brugt, men det er en anden snak. Flere og flere steder har rygere mulighed for at få gratis rygestopkurser og få faglig bistand, det gælder virksomheder, institutioner, skoler, sygehuse mm. Jeg er selv uddannet rygestop instuktør og har været med i ung til ung rygestop. Svært overvægtige får i hoved og røv :laugh:  :4slap:  Rygning giver en fysisk, psykisk og social afhængighed, hvilket nogle overvægtige også kan have overfor mad.

Nu gik snakken på tilbud til henholdsvis rygere eller overvægtige FØR det hele ramler sammen. Som Everlast er inde på er langt de fleste tilbud til rygere noget de selv skal betale. Det du skriver er fuldstændig det samme som jeg siger :blink: Når først skaden er sket, får både rygere og fede fuldstændig lige så god behandling, så hvis du mener rygerne er "priviligerede" i den forstand, kan jeg ikke se hvor du vil hen??

Sludder. Din mangel af viden er trist. Ikke alle overvægtige indtager kæmpe mængder mad. Op imod 20%??? igen uvidenhed, uvidenhed og uvidenhed. Under 1% af danmarks voksne befolkning er svært overvægtige (BMI over 40). Et realistisk bud på hele danmarks befolkning vil være under 0,5%, og som nævnt tidligere er der mange forskellige faktorer hvoraf en genetisk defekt genpøl kun er en del af.
Se Angels tal, Svært overvægt defineres ikke som et BMI over 40! Ikke alle overvægtige indtager kæmpe mængder mad? Ok, de kigger på et glas vand og tager 20kg på eller? Du ved såvel som jeg at der skal enorme mængder mad til for at opnå at blive så fed som mange fede er, så med mindre der er patologiske årsager til overvægten har der været enorme mængder tarvelig mad involveret.
Endnu en "Crawdaddy nedgørende udtalelse" af overvægtige :raisebrow:

Jeg kan ikke se hvordan du ender med at fortolke mine holdninger til at nedgøre fede og da slet ikke som endnu en nedgørende udtalelse? Jeg konstaterer bare at de fejler fælt i det felt de forsøger at opnå noget i og leder efter årsager til dette. Jeg synes det er påfaldende at man bliver kritiseret for at være nedladende og et uhyre af en art, fordi man ikke godtager alverdens undskyldninger for at nogle vælger at fede sig selv op til monstrøse proportioner. Jeg synes ikke det er synd for dem i den forstand at jeg vil sætte mig ned og være med til at ynke dem og sige at det vel nok er synd for dem. Hvad skulle det nytte? Jeg har da alverdens sympati og selv medfølelse over den situation de kan være i, men jeg har bestemt ikke sympati overfor at de ofte aldrig kommer af startbanen.

Samtlige mennesker på jordkloden har oplevet modgang. Det er dog forskelligt hvordan vi reagerer på det. Nogle kommer over det, andre knækker. Ja gu er det ærgeligt, men hvad skulle det hjælpe at sætte sig ned og tude over det? Hvis så det førte handling med sig på sigt, ville jeg gerne være med til psykologer mm, men når det eneste det ender i er navlepilleri og i at man kan gennemtale sine diagnoser i al uendelighed, så taber jeg enhver respekt for det.

Hele "jeg gad godt, men kan ikke" mentaliteten er noget der skal drives langt ud af dem der hellere vil sidde og have ondt af sig selv.

Du siger de mangler viljestyrke, selverkendelse, er ugidelige, dovne, de er lade og lyver for sig selv. Du har sandeligt et stort sind :raisebrow: men det giver da et godt indtryk af dig som person :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Igen misser du fuldstændig pointen. Hvis de besad alle de ovenstående karakteristika, ville de så stadig være fede? Tænk engang imellem inden du håner andre som er uenige med dig.

Arne>

Angel og Crawdaddy repræsentere i denne tråd et meget moderne menneskesyn. Både krop og personlighed ses som plastisk og nærmest historieløst. Ved beslutning alene kan både krop og sind formes i den retning om det resultat som man beslutter sig for.

Har man dette syn så vil alle forklaringer som svært overvægtige måtte komme med – med mindre det er en konstatere objektiv fysisk defekt eller så sværere mentale problemer at selv de må anerkende det, ses som dårlige undskyldninger og svaghed – de pågældende må bare tage sig sammen. De vil sikkert fremhæve sig selv eller andre fitnessatleter som eksempler på rigtigheden af deres standpunkt.

Det gør heller ikke indtryk at Stubbe fremhæver at forskning viser at der bag de fleste massive overvægtsproblemer ligger alvorlige problemer – igen – det må man håndtere – den rigtige kost og motion vil jo producere det ønskede resultat

Jeg fremhæver hverken mig selv eller andre fitnessatleter i denne sammenhæng, da det er fuldstændig irelevant. Det der er relevant er hvilke undskyldninger man vil godtage for at visse mennesker ikke kan lade være med at æde som sindsyge. Er barndomstraumer en gyldig undskyldning? Er det en gyldig undskyldning at man ingen venner har osv? Er det overhovedet relevant at komme med undskyldninger, udflugter og begrundelser for hvorfor man har et BMI på 35+? Er det ikke bare et forsøg på at retfærdiggøre at man er i en situation, som man udemærket godt ved at man ike burde være i?

Slutteligt, hvad skal vi bruge alle de historier til, hvis ikke man lærer noget af dem? Så bliver de netop en grund til at man aldrig flytter sig, men istedet falder i selvmelidenhed og fortsætter et destruktivt mønster. Skal vi som omverden synes at det er synd for dem og hvad nytter det at vi synes det er synd? Kommer der handling ud af det?

Forstil jer et følsomt barn fra en akademikerfamilie der placeres på en rå arbejderskole. Forstil jer at dette barn udsættes for systematisk mobning gennem 4 år af elever OG lærere, Forstil jer at de 2 forældre ikke kan blive enige om hvad der skal gøres – skal drengen blive eller skal han skifte skole. Resultatet bliver at der intet gøres og at ingen af dem magter at tale med barnet. Barnet kan ikke læsse af og få trøst. Børn tror så at det er dem der er noget i vejen med. Sådan kunne en historie starte – en historie som føre videre i at social kontakt er svær og der skal opbygges et panser – dette panser bliver fysisk. I konflikt situationer reagere denne person med at begynde at spise, spise voldsomme mængder. Bag et fedt panser en grå sweatshirt og et fuldskæg kan man gemme sig. Man kan ind imellem træde frem som pauseklovn eller som klog mand .- men man kan undgå følelsesmæssige interaktioner som man ikke har lært hvordan man skal styre og udvikle.

En tragisk historie selvsagt, men et spørgsmål man så må stille er, hvor længe kan fortiden blive ved med at blive trukket frem som undskyldning for en skadelig adfærd? At fortsætte på den måde er at blive ved med at udleve fortiden og tjener absolut intet formål overhovedet. ALLE kommer ud for grimme ting i deres barndom, ungdom eller i voksenlivet. Det er ikke forbeholdt fede mennesker og det er bestemt ingen undskyldning for at blive ved med at rode rundt i samme adfærdsmønster. Specielt når man for længst har erkendt hvad årsagen er og ved hvad problemet er. Er den slags historier ikke netop en undskyldning eller sovepude for at komme videre i tilværelsen istedet for at klynge sig til fortiden?

Alle reagerer forskelligt på kriser. Nogle ved at blive voldelige, andre ved at forlige sig med det skete og nogle æder som gale. Vi accepterer ikke at man udøver vold mod andre, så hvorfor skal vi acceptere at nogle øver vold mod sig selv fordi de har haft det skidt i barndommen?

Mennesker er ikke plastiske – nogen gange kan mennesker ikke bare tage sig sammen men skal have hjælp. Nogle bare lidt, andre meget. Det mennesker i krise ikke har brug for er frelste smukke mennesker med golde menneskesyn der gør sig til letkøbte dommere over andre. Ja jeg er godt gammeldags vred!!

Jeg bliver sq lige så vred over at få stukket i skoene at jeg ikke har retten til at udtale mig, fordi jeg rent faktisk kan noget som andre mener de ikke kan uden reelt at have forsøgt og at jeg derfor har et goldt menneskesyn. Jeg mener også at folk skal have hjælp. Ikke hjælp til at genopleve tragiske hændelser og bruge det som en eviggyldig sovepude og undskyldning for aldrig at komme videre, men hjælp til at komme videre. For at komme videre er det 100% nødvendigt at være brutalt ærlig overfor dem man har med at gøre. Er det ubehageligt? Ja sikkert, men man flytter ingen ved at tage dem med fløjelshandsker på og pakke dem ind i vat. Jeg mener ikke jeg sparker nogen der ligger ned og ikke kan komme op ved egen kraft. Men hvis de ligger og ruller rundt og godt ved at de skal op og videre, så skal jeg gerne give dem et spark i røven alt andet er en bjørnetjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Det var så meget at quote så det opgav jeg lige. Jeg vil prøve at se om jeg kan få det hele med...

Jeg er godt klar over at vi snakker om ekstremt overvægtige men jeg kan altså ik lige lade være med at svare på de andre ting...

- Som udgangspunkt er vi alle forskellige, men vi fødes alle med mulighed for selv at vælge. At vi så kan påvirkes af vores fysiske og psykiske omgivelser der giver udslag i vores "aktivitets"adfærd er et nyt kapitel i livets gang ( som btw er kernen i mit studie - Ergoterapi). Vi er så blevet bevidste om psykiske sygdomme, disse var blot kendt som landsbytosser i de gamle dage, uden at kende grunden til deres opførsel.

Og med vores "frie" valg i baghovedet er det alt for let at fralægge sig ansvar og pådutte detailhandlen at de ikke har sat en pakke chokolade til at koste 500kr.

- Engang var der noget der hed survival of the fittets, det er ca. lige så meget eksisterende i den vestlige verdenen idag som en Nik & Jay cd. i en dansk mands cd-samling... Kan man dø af sult i Danmark?

- Hvornår er man svært overvægtigt :raisebrow: det er et lige så intetsigende tal som Arbejdstilsynet støj grænse på 80DB.

- Arne---> der vil sikkert være nogle af de ekstrem overvægtige vil have en klassifikation fra WHO's ICD 10. Men jeg tenderer til at sige hvem vil ikke kunne finde noget fra den... Det er efterhånden blevet så ekstrem svært at være normalt og alle psykiske lidelser bestemmes også ved en tidsfaktor. Hvilket alm. læger åbenbart kan skide højt og flot på og give recepter på antidepressiv uden at de overhovedet opfylder kriterierne. Det er det vi har psykiatre til, det er så vidt jeg ved de eneste der har beføjelse/myndighed til at klassificere psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser...

For at nævne nogle:

F50.4 Trøstespisning

Alle Danmarks pubertetsdrenge er psykisk syge = F52.7 Øget seksualaktivitet, alle danske koner er også = F52.0 Nedsat eller manglende seksuallyst...

At overvægtige eller ekstremt overvægtige også kan have "seriøse" psykiske lidelser skal bestemt ikke overses. Det er også derfor jeg finder det dybt latterligt at Behandlerne kigger på vægten og ikke tænker over at overvægten kunne være symptom på noget psykisk. Se bare på livet er fedt...

At man så dummer sig endnu mere i behandler verdenen med at give depressive (måske i forvejen overvægtige) medicin der påvirker stofskiftet er jo helt nonsens. Især når nyere forskning viser at motion kan være en ligeså hvis ikke bedre behandling til despressive...

Arne---> du siger at Angel og Crawdaddy har et moderne syn. Det sys jeg nu overhovedet ikke har noget med "tiderne" at gøre. VI har alle forskellige menneskyn. Folk der mener de er syge bliver snakket efter munden, ak ja det er jo også syndt for dig..... Istedet for at motivere folk til selvhjælp...

Link to comment
Share on other sites

De svært overvægtige BMI på +40 må have alvorlige brister.

En operation virker bare såå malplaceret. Det er ikke manglende mæthedsfølelse der er årsagen til overspisningen. gastric banding er et voldsomt indgreb, og det kan være vanskeligt at få mikronæringsstoffer nok når man pludseligt begrænser mavesækkens størrelse på denne måde.

Jeg forstår til fulde Craws og Angels holdning. En hver der har læst deres logbøger ved at de ikke kommer let til deres fantstiske præstationer/kroppe.

Angel har været sat tilbage af sygdomme, kroniske neurologiske problemer etc etc..

Powerwalking i timevis, streng diæt, tung tung styrketræning er ikke let for nogen. Det kræver at man arbejder med at udvikle sin mentale kapacitet hver dag. Sindet presses formes og udvikles i lige så høj grad som kroppen.

Når man presser sig på denne måde "for sjov" blot for at nå et personligt mål kan man ikke forstå at et menneske der vil forbedre sin livskvalitet og sit helbred drastisk ikke formår at gøre det samme.

Problemet for disse mennesker kan kun lægge 2steder: psykiske problemer eller i en råden indstilling til livet.

For moderat overvægtige der bitcher over deres manglende vægttab er løsningen altid simpel: tag dig sammen, eller erkend du ikke vil ofre det der skal til, og kom videre i dit liv.

"Move your fat ass and stop eating crap that aint good for you diet" virker hver gang.

Nej det er ikke nedsættende, vejer man nok så er man sq fed! Det kan være man ikke har lyst til at høre det, men fed det er man.

Den gradvise stigning i alle kategorier af overvægt vidner enten om en generel manglende evne til mådehold i samfundet eller (ud fra Arne og Stubbes holdning) om et samfund der progressivt bliver sygere i sin sjæl.

Jeg håber problemet ligger i dovenskab og manglende vilje, for ellers lever vi i et samfund der er så ulykkeligt at det gradvist er ved at slå sig selv ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Angel-

Hr. Stubbe>

Synes lige at du selv skal få styr på dine tal og egen viden før du slynger til højre og venstre samt dine def. på hvad fedme og svær overvægt er i forhold til BMI for det er to forskellige ting dry.gif

Vi har lige fra starten snakket om svært overvægtige og sagt at det er personer med et BMI på omkring 40 og derover, jeg er godt klar over at det ikke er den rigtige definition, men folk forstår den bedre end "adipositas grad 3". Der er kun et par enkelte personer, som ikke har forstået dette. Omkring 1% af den danske befokning har et BMI over 40, er vi uenige om dette?
Stubbe tager tingene ud af kontekst og starter sin egen diskussion eftersom nogle af de ting Craw og undertegnet har været inde over relatere til fedme og opefter ikke kun er ekstrem fedme...

Derfor bør han få styr på sine tal før han argumentere så groft og direkte nedladende mad.gif

Åhh har jeg været nedladende overfor Craw :sleeping:

Doc-

Og den med at det er dybe, psykiske problemer i alle tilfælde med svær overvægt, dne holder bare ikke... er 1/10 af den vestlige verden pludselig blevet ue af stand til at overskue, forstå og løse deres problem (overvægt)? Nej, for nogen gælder dovenskab, andre gælder dybe, psykiske problemer.
Langt fra 1/10 af den vestlige verden har et BMI over 40, et mere realistisk bud er 1-2%. Der er heller ingen der har sagt alle personer med et BMI over 40 har psykiske problemer. En del af dem har, ligeledes har en del af dem andre problemer og så er der en lille del der er ligeglade. Så vi snakker måske højest om 0,5% af voksne i den vestlige verden, med BMI over 40, som har psykiske problemer. Hvis vi samtidig kikker på hvor mange der har depressioner og andre psykiske problemer synes jeg faktisk det er et lille tal.

Crawdaddy-

Det du skriver er fuldstændig det samme som jeg siger blink.gif

Så er vi da enige om noget :laugh:

Når først skaden er sket, får både rygere og fede fuldstændig lige så god behandling, så hvis du mener rygerne er "priviligerede" i den forstand, kan jeg ikke se hvor du vil hen??
Nej, jeg mener ikke og har ikke ment at rygere er priviligerede. Jeg refererer tilbage fra side 1 hvor skjold antyder at svært overvægtige ikke bør behandles på lige fod med "almindelige" mennesker, hvilket jeg har argumenteret imod. Måske det er grunden til et par af vores uenigheder?
Se Angels tal, Svært overvægt defineres ikke som et BMI over 40! Ikke alle overvægtige indtager kæmpe mængder mad? Ok, de kigger på et glas vand og tager 20kg på eller? Du ved såvel som jeg at der skal enorme mængder mad til for at opnå at blive så fed som mange fede er, så med mindre der er patologiske årsager til overvægten har der været enorme mængder tarvelig mad involveret.

Svært overvægt og definition deraf har jeg svaret på. Det andet er netop en af mine pointer, at nogle af disse svært overvægtige har medicinsk eller genetisk grundlag for deres overvægt. Eksempel: I england har ca 1,5% af voksne kvinder for lavt stofskifte. Lur mig om ikke en sjat af dem også er svært overvægtige.

Er maden tilstrækkelig energitæt skal der heller ikke enorme mængder til. Bedre fødevarekendskab/ernæringslære hjælper nogle overvægtige, her taler jeg af erfaring på området.

Ptpoul-

Den gradvise stigning i alle kategorier af overvægt vidner enten om en generel manglende evne til mådehold i samfundet eller (ud fra Arne og Stubbes holdning) om et samfund der progressivt bliver sygere i sin sjæl.
Det du siger er sort/hvid? Enten ingen mådehold/syg sjæl. Jeg håber ikke det er sådan denne tråd læses. Jeg og andre er kommet med mange andre "årsager" som kan være med til at påvirke denne fedmeepidemi. Derudover udelukker den ene ikke den anden. Det kan sagtens være en kombination af "ingen mådehold", "syg sjæl" og nogle eller alle de andre faktorer, hvilket de fleste fagfolk vil mene.

PS-

En tragisk historie selvsagt, men et spørgsmål man så må stille er, hvor længe kan fortiden blive ved med at blive trukket frem som undskyldning for en skadelig adfærd? At fortsætte på den måde er at blive ved med at udleve fortiden og tjener absolut intet formål overhovedet. ALLE kommer ud for grimme ting i deres barndom, ungdom eller i voksenlivet. Det er ikke forbeholdt fede mennesker og det er bestemt ingen undskyldning for at blive ved med at rode rundt i samme adfærdsmønster. Specielt når man for længst har erkendt hvad årsagen er og ved hvad problemet er. Er den slags historier ikke netop en undskyldning eller sovepude for at komme videre i tilværelsen istedet for at klynge sig til fortiden?

Alle reagerer forskelligt på kriser. Nogle ved at blive voldelige, andre ved at forlige sig med det skete og nogle æder som gale.

Holdningen er stadigvæk: så kom da videre og lad vær med at æd så meget. Du spiller klog og tror du ved bedre end Arne. Arne har været turen igennem han ved hvad det drejer sig om. Hvor har du din viden fra på området? Du har ikke selv prøvet det og du har ikke nogen faglig viden på området. Så måske man bare skulle lade være med at kommentere Arnes indlæg?

Vi accepterer ikke at man udøver vold mod andre, så hvorfor skal vi acceptere at nogle øver vold mod sig selv fordi de har haft det skidt i barndommen?

Det skal vi heller ikke acceptere, det er derfor de skal have hjælp ligesom vi hjælper pyromaner, voldtægtsmænd osv.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Angel-
Hr. Stubbe>

Synes lige at du selv skal få styr på dine tal og egen viden før du slynger til højre og venstre samt dine def. på hvad fedme og svær overvægt er i forhold til BMI for det er to forskellige ting dry.gif

Vi har lige fra starten snakket om svært overvægtige og sagt at det er personer med et BMI på omkring 40 og derover, jeg er godt klar over at det ikke er den rigtige definition, men folk forstår den bedre end "adipositas grad 3". Der er kun et par enkelte personer, som ikke har forstået dette. Omkring 1% af den danske befokning har et BMI over 40, er vi uenige om dette?

Svært overvægtige er lig BMI +30, denne kaldes også fedme, og så har vi en anden def der hedder svær fedme - hvilket jeg gør ud fra er den du mener når du snakker om svær overvægt --> dette er en BMI +40

Det er korrekt at cirka 1% har et BMI på +40, men det ændre ikke det faktum at vi diskuterede generel fedme/overvægt hvorfor du har hevet nogle af vores tal og argumenter ud af kontekst!

Stubbe tager tingene ud af kontekst og starter sin egen diskussion eftersom nogle af de ting Craw og undertegnet har været inde over relatere til fedme og opefter ikke kun er ekstrem fedme...

Derfor bør han få styr på sine tal før han argumentere så groft og direkte nedladende mad.gif

Åhh har jeg været nedladende overfor Craw :sleeping:

Prøv nu at høre her min ven :raisebrow: der er ingen grund til at være direkte nedladende eller argumentere som du gør fordi vi har nogle andre holdninger...

En tragisk historie selvsagt, men et spørgsmål man så må stille er, hvor længe kan fortiden blive ved med at blive trukket frem som undskyldning for en skadelig adfærd? At fortsætte på den måde er at blive ved med at udleve fortiden og tjener absolut intet formål overhovedet. ALLE kommer ud for grimme ting i deres barndom, ungdom eller i voksenlivet. Det er ikke forbeholdt fede mennesker og det er bestemt ingen undskyldning for at blive ved med at rode rundt i samme adfærdsmønster. Specielt når man for længst har erkendt hvad årsagen er og ved hvad problemet er. Er den slags historier ikke netop en undskyldning eller sovepude for at komme videre i tilværelsen istedet for at klynge sig til fortiden?

Alle reagerer forskelligt på kriser. Nogle ved at blive voldelige, andre ved at forlige sig med det skete og nogle æder som gale.

Holdningen er stadigvæk: så kom da videre og lad vær med at æd så meget. Du spiller klog og tror du ved bedre end Arne. Arne har været turen igennem han ved hvad det drejer sig om. Hvor har du din viden fra på området? Du har ikke selv prøvet det og du har ikke nogen faglig viden på området. Så måske man bare skulle lade være med at kommentere Arnes indlæg?

Nu må vi pludselig ikke længere kommenterer eller have holdninger til denne problemstilling fordi vi ikke har været eller er lige så fede som Arne.... COME ON Stubbe - det var dog det mest latterlige af alle de ting du har skrevet hidtil og hvornår er Arne pludselig blevet en ophøjet person som man ikke må kommentere på :blink:

Og hvad kender du overhovedet til baggrunden for vores argumenter? Du har ingen mulighed for at vide hvad vores kendskab er til overvægt, om vi selv har været det igennem, om vi har bekendte eller familiemedlemmer med problemet osv.

Men jeg kan godt høre på det hele at du har udråbt dig selv til den helt store ekspert :bowdown: og hvad vi andre har at sige skal slet ikke høres eller også bliver man bare svinet ... jeg tager sgu hatten af for dig :4thumbup: det kræver sin mand at bære hele det ansvar alene... god fornøjelse :4slap:

Link to comment
Share on other sites

Stubbe> "Vi" er dig og Arne. Alle andre har talt om svært overvægtige på BMI 30+. Det er udelukkende jer der har talt om 40+. Det er så klart at gruppen er mindre og at sandsynligheden for virkelig problematiske skæbnefortællinger er til stede, det er klart nok. Taler vi om den bredere gruppe på de 30+, så holder det bare ikke at sige at alting er pyskologiske problemer, genetiske brister osv.

Holdningen er stadigvæk: så kom da videre og lad vær med at æd så meget. Du spiller klog og tror du ved bedre end Arne. Arne har været turen igennem han ved hvad det drejer sig om. Hvor har du din viden fra på området? Du har ikke selv prøvet det og du har ikke nogen faglig viden på området. Så måske man bare skulle lade være med at kommentere Arnes indlæg?

Ja selvfølgelig er det holdningen at man skal komme videre, hvilket på sigt også indebærer en reduktion af madindtaget. Men hvad er alternativet? At sætte sig ned og have ondt af folk? Hvem gavner det at vi synes det er synd for de fede? Jeg synes nærmere det vidner om mangel på forståelse at man har så stor berøringsangst som man har. Man må endelig ikke sige noget som måske kan fortolkes som værende nedsættende. Det umuliggør nærmest at man kan diskutere tingene på en fornuftig måde, hvis man ikke må sætte de rette ord på tingene.

Dernæst synes jeg at det er komplet absurd at du mener at man ikke kan udtale sig om fede personer mm. man enten selv er/har været fed eller er specifikt udddannet indenfor området. Personligt mener jeg ikke at egne erfaringer med at være fed er nogen specielt god forudsætning for at have nået en højere erkendelse om det. Specielt hvis man stadig er fed, vil jeg mene at man vil have utrolig svært ved at udtale sig nøgternt om problemet. Selve det at have en BMI på 30+ kvalificerer ikke en til ekspertvidne indenfor noget som helst og det er indlysende at der skal andre menneskelige kvaliteter til.

Så kan vi tale om at uddannelse indenfor fedmeforskning er en forudsætning for at udtale sig om fedme overhovedet. Min holdning er et klart nej. Fedme er et menneskeligt problem og som mennesker, med mange års erfaring i at omgås mennesker og i at være mennesker, har vi alle forudsætningerne for at udtale os om dette. Hvis man kan se at nogen opfører sig på en fuldstændig idiotisk måde, fordi de er bange for livet, skal man så tie fordi man ikke har en cand. mag? Enhver med bare den mindste indsigt i sine medmennesker, som ejer den mindste form for empati kan sagtens udtale sig om emnet!

Til sidst vil jeg sige at jeg ikke kan forstå hvorfor Arne skal have status af at være uangribelig? Må man ikke stille spørgsmålstegn ved de ting Arne siger fordi han er Arne? Det mest endegyldige punktum man kan sætte i en diskussion her, er at Arne kommer på banen og siger "Jeg blev mobbet som 5 årig, derfor har jeg ædt mig fed som værn mod en ond omverden i 35 år"! Så bliver der sagt "Ja ok" og så kommer vi bare ikke videre. Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg ærlig talt at det lyder en smule absurd at det er gået så vidt pga nogle slemme år i folkeskolen. Helt ærlig, hvor lang tid kan man svælge i det uanset hvor grimt det har været? Ja det var slemt, men nu er det altså 35 år siden! Hvis ikke det er selvmelidenhed/frygt for at leve at svælge i ting der skete i en skolegård for 35 år siden, så ved jeg virkelig ikke hvad er. For at komme det i forkøbet, så vil jeg sige at det jeg skriver ikke er ment som nedsættende eller et angreb på Arne. Jeg kan bare konstatere at han, udfra den historie han har fortalt, har levet med skolegården på ryggen de sidste 35 år. Det er sq da enormt sørgeligt. Selvfølgelig er det det. Men hvis vi sætter os ned og ynker ham, er det så særlig konstruktivt? Jeg mener det er langt mere humant og medmenneskeligt at sige "ok, det var slemt, du har haft det hårdt, men nu skal du altså videre i teksten". Alt andet er at svigte og give folk en sovepude samt en enkeltbillet tilbage til fortiden.

Vi accepterer ikke at man udøver vold mod andre, så hvorfor skal vi acceptere at nogle øver vold mod sig selv fordi de har haft det skidt i barndommen?

Det skal vi heller ikke acceptere, det er derfor de skal have hjælp ligesom vi hjælper pyromaner, voldtægtsmænd osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vi enige om, men ikke om hvordan man hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg orker dårligt at komme med flere svar - folk kan danne sig deres egen mening ud fra det der er skrevet. Lad det være helt klart - jeg fortalte ikke min historie for at få ynk - jeg har lagt de ting bag mig i dag. Jeg fortalte en flig af en historie for at vise hvad det er man kan slås med - jeg tror også de fleste vil kunne læse ud af historien at det ikke var mobningen i sig selv der gjorde skaden - men som sagt det var en flig af historien.

Jeg er jo enig i at det er afgørende at folk med tilsvarende skæbner konfrontere deres problemer og kommer videre - herunder med kostomlægning og motion - det vi diskutere er jo bare hvilken grad af hjælp vi/de skal have fra resten af samfundet - ynk er der ikke brug for det er vi sådan set enige om.

Hvad bragte mig videre? Faktisk en der stillede krav til mig og hjalp mig med den fysiske side - det var en nødvendig start -bare ikke nok - men det betalte jeg mig så fra. Ikke alle kan smide 45.000 til at hjælpe sig selv - jeg tog ikke skade af at gøre det, måske tværtigmod - men jeg vil nu mene at der burde være et tilbid om en evaluering om der er brug for psykologisk hjælp for svært overvægtige- og efterfølgende et tilbud - evt. med egen medfinanciering.

Jeg vil fastholde at der ikke er brug for afvisning og andrss atitude om at "du skal da bare tage dig sammen - det er da let" - Det er ikke let.

Link to comment
Share on other sites

Angel siger-

Svært overvægtige er lig BMI +30, denne kaldes også fedme, og så har vi en anden def der hedder svær fedme - hvilket jeg gør ud fra er den du mener når du snakker om svær overvægt --> dette er en BMI +40

Det er korrekt at cirka 1% har et BMI på +40, men det ændre ikke det faktum at vi diskuterede generel fedme/overvægt hvorfor du har hevet nogle af vores tal og argumenter ud af kontekst!

Der er ikke nogen klassifikation som hedder "svær overvægt". Jep vi snakker om BMI over 40, hvilket vi gjort gennem hele tråden, men det har selvfølgelig også været svært at forstå. På det meste af første side omtales personer 140+kg, det første indlæg på side 2 siger Arne
Det som vi diskutere her er patienter med BMI over 45 og som skal have alvorlige følgesygdomme for at komme i betraktning til den operation.
. Dette, altså vægt over 140 kg eller BMI over 40, er herfra og herefter omtalt som svært overvægt. Arne siger det igen her, faktisk til dig selv
Vi taler om svært overvægtige - bmi 45+
hvor du svarer dette
Nu vejede Jenny faktisk over 25 kg for meget før hun fik den ide at hun ville vende op og ned på sit liv... så skuffet synes jeg ikke man bør være selvom hendes BMI kun har være "lidt" over 33 blink.gif

Synes dog diskussionen går lidt i både retning af generelt overvægtig som du skiver er 5-25 kg (ville dog ikke mene 25 kg er moderat overvægt hvis man i forvejen ligger i den tunge ende af BMI) og så snakker vi også om de svært overvægtige....

så umiddelbart finder jeg ikke indlægget malplaceret!

og her siger jeg igen at BMI over 40 er det vi har kaldt svært overvægtig
Under 1% af danmarks voksne befolkning er svært overvægtige (BMI over 40)
Så det er da godt nok en nyhed at vi snakker om BMI over 40 i denne tråd :sleeping:
Nu må vi pludselig ikke længere kommenterer eller have holdninger til denne problemstilling fordi vi ikke har været eller er lige så fede som Arne.... COME ON Stubbe - det var dog det mest latterlige af alle de ting du har skrevet hidtil og hvornår er Arne pludselig blevet en ophøjet person som man ikke må kommentere på blink.gif

Selvfølgelig må i kommentere og have holdninger. Men at sætte spørgsmålstegn ved alt det Arne siger er da komplet latterligt, især når ikke man selv har personlige erfaringer eller faglig viden på området. Det er helt fint at folk kommer med meninger og holdninger, det har da også givet et godt billede af jer som personer, men når man gentagne gange har fået at vide man er galt på den skulle man måske overveje hvad man bidrager med.

Og hvad kender du overhovedet til baggrunden for vores argumenter? Du har ingen mulighed for at vide hvad vores kendskab er til overvægt, om vi selv har været det igennem, om vi har bekendte eller familiemedlemmer med problemet osv.
Jamen fortæl da. Jeres indlæg stråler af holdninger uden relevans til virkeligheden, men jeg kan da tage fejl.
Men jeg kan godt høre på det hele at du har udråbt dig selv til den helt store ekspert bowdown.gif og hvad vi andre har at sige skal slet ikke høres eller også bliver man bare svinet ... jeg tager sgu hatten af for dig 4thumbup.gif det kræver sin mand at bære hele det ansvar alene... god fornøjelse 4slap.gif

Tak.

Link to comment
Share on other sites

... Jeg vil fastholde at der ikke er brug for afvisning og andrss atitude om at "du skal da bare tage dig sammen - det er da let" - Det er ikke let.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvølgelig er det ikke let - det er sgu hårdt arbejde at tabe sig og ikke mindst den mentale proces man skal igennem!

Selv for et menneske som mig er det svært at tabe sig og til tider er man kugleskør og kan ikke overskue projektet ... det ved især Arne som på trods af hans eget projekt altid har haft overskud :wink:

Jeg mener ikke der er meget forskel på selve den mentale proces man skal igennem under en fedtreduktion når det gælder om at sætte sig selv op til et fedttab ... tyk som tynd!

Men at nogle få mennesker har andre mentale belastninger som kan blokere igangsætningen af et fedttab er jeg helt med på, men det er ikke en grund til at give dem en sovepude og ynke deres overvægt samt ikke tør konfrontere dem med det!

Jeg mener at et kirugisk indgreb er helt hen i vejret - på sigt uden tvivl billigere for Staten - men for individet så absolut NEJ!

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy siger-

Stubbe> "Vi" er dig og Arne. Alle andre har talt om svært overvægtige på BMI 30+. Det er udelukkende jer der har talt om 40+. Det er så klart at gruppen er mindre og at sandsynligheden for virkelig problematiske skæbnefortællinger er til stede, det er klart nok. Taler vi om den bredere gruppe på de 30+, så holder det bare ikke at sige at alting er pyskologiske problemer, genetiske brister osv.
Som sagt er der ikke noget der hedder svært overvægtig, hvis vi skal snakke om korrekte betegnelser. Skjold snakker 140, ptpoul snakker 140, chris27 snakker 140, Torben F snakker svær overvægt, Docholliday snakker ekstrem overvægt, everlast snakker til dels om svær overvægt, maxp snakker svær overvægt, så det er langt fra kun Arne og jeg. 140 kg vil svare til et BMI omkring 40 for en person af almindelig højde, og svær overvægt er i denne tråd defineret til BMI over 40, hvilket er gået op for disse personer.

Eftersom du ikke magter at læse noget faglitteratur vil jeg quote for dig:

Basisbog i medicin og kirurgi, 2. udgave, s. 63 - Vedrørende adipositas generelt:

Mulige patogenetiske mekanismer er bedst undersøgt hos postobese personer, dvs. mennesker der har været adipøse, men nu efter afmagringskure har opnået en normal vægt, eller hos normalvægtige som senere bliver adipøse. Hos disse mennesker er energiforbruget nedsat både i hvile, under arbejde og ved måltidsstimulation. Dette tyder på at adipositas skyldes en defekt ekskretorisk regulering, dvs. oksidation og efterfølgende ekspiration af CO2, men andre mekanismer, fx appetitregulering i forhold til størrelsen af fedtdepoter, kan også tænkes at bidrage. Der er ikke holdepunkter for at adipositas primært skyldes overdreven kostindtagelse, men adipøse har naturligvis en større kostindtagelse end normalvægtige. Der er en genetisk disposition til adipositas.

Så endnu engang vil jeg påpege at dine indlæg bygger på uvidenhed og forkerte antagelser.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share