Kan det lade sig gøre?


Spinx
 Share

Recommended Posts

QUOTE(T @ 29. Dec 2004, 16:52)

Med al respekt for de to herrer Blackice og Xjyden, så tror jeg ikke at Spinx vil få problemer med at løfte de 120 kg. Da han allerede løfter 105 kg, er han godt på vej. En tur gennem et WSB program burde kunne gøre det.

Søg på WSB og kig bl.a. tilbage i MASS log, der er en BB hybrid af WSB som TJ har lavet, som både giver masse og styrke. Jeg har selv brugt den med fremragende resultater.

Xjyden: hvordan har du trænet? for mig lyder det meget mystisk at man skal bruge år på at komme over de 120 kg, medmindre du vejer meget lidt.

Jeg er ikke enig, og dermed enig med både xjyden og blackice. Kan selvfølgeligt kun tale udfra mine personlige erfaringer, samt træningsbuddy..og bænkpres kan altså være en rigtig grim en at stalle i....der er altså et pænt stykke fra 105 til 120, så godt på vej...tjaaaah.... det er ikke pga. de 105 at han er tæt på, men det kan sagtens være at han kan stige det, men umiddelbart ikke af den grund.

Og mht din kommentar vedr xjyden vil jeg påstå at det tager år for de fleste at komme op på 120, medmindre man har fingerene i snavs, eller har en suveræn genetik....

Det er min overbevisning at de fleste burde være i stand til at bænke 120 kg på 6 måneder, hvis de træner målrettet. Der er selvfølgelig faktorer der gør det vanskeligere såsom:

- vægt.

- højde.

- alder.

Men 120 kg er altså ikke ret meget, hvis man træner korrekt og kontinuerligt, spiser rigtigt og sover det man skal.

<{POST_SNAPBACK}>

Du er godt nok meget skråsikker i dine udtalelser.

Det er altså ikke alle, der er bygget til at være stærke i bænkpres. 120kg er sgu en del. Det tog mig 2 år at komme derop.

Hvad bænker du siden du skriver: "120kg er altså ikke ret meget"?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Fistandantilus: Jeg er hverken ude på at lyde skråsikker eller at træde nogen over tæerne. Hvis du læser hvad jeg skriver, nævner jeg højde, vægt og alder som faktorer for hvad man kan opnå.

Eksempler fra HSK:

Højde:Det er immervæk sværere for en kæmpe stodder som Klaus Jensen :nissegrin: at bænke 120 kg. end en lille dværg som mig pga. hans længere vandring.

Vægt:Selvom SAB og jeg er lige lave vejer jeg trods alt næsten 30 kilo mere end han gør og derfor burde jeg også bænke mere end han gør (jeg yder den påstand at nogle af de 30 kilo er muskler :nissetunge: ).

Alder:Morten Sørig er ældre end mig, derfor har han trænet længere...nej ok dårligt eksempel. Men med alderen falder ens testosteronniveau, ens muskelmasse svinder ind osv.

Derudover er der jo masse at hente i at få en kyndig hånd til at hjælpe en med sine løft om det så er bænkpres, dødløft eller squat. Jeg hentede f.eks. 15 kilo i mit bænkpres på at lære at spænde op som en anden 14-årig russisk gymnast.

Link to comment
Share on other sites

Kim Lynge trænede i AK Jyden, da jeg trænede der. Derfor kan i roligt se bort fra de øvrige indlæg, for jeg har selvfølgelig ret!

Det er noget ævl, det ved jeg godt!!!

(Bortset fra, at Kim Lynge trænede i AK Jyden, da jeg trænede der)

Det er da helt uhyrligt, hvad folk kan finde på at postulere, og det er endnu mere uhyrligt, at de bliver ved, selvom adskillige kommer med eksempler på, hvor de selv er gået i stå mellem 105 og 120 kg.

Det er også uhyrligt, at sammenligne nogen som helst med MASS.

MASS er (eller i hvert fald var sidst jeg så ham) en af de 5-10 mest dedikerede her på MOL (dog ikke som styrkeløfter). Man kan stadig ikke bruge hans resultater som reference for, hvad folk kan opnå.

Det er ikke umuligt, at stige fra 105 til 120 kg i bænkpres på et halvt år, men med mindre vedkommende sætter hele sin tilværelse ind på det, så kan der altså ikke gives nogen garantier.

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt uhyrligt, hvad folk kan finde på at postulere, og det er endnu mere uhyrligt, at de bliver ved, selvom adskillige kommer med eksempler på, hvor de selv er gået i stå mellem 105 og 120 kg.
Jeg postulerer på intet tidspunkt. Alle mine tidligere posts er lavet ud fra personlige erfaringer fra mig selv og dem jeg har hjulpet med træningsprogrammer.
Det er også uhyrligt, at sammenligne nogen som helst med MASS.

MASS er (eller i hvert fald var sidst jeg så ham) en af de 5-10 mest dedikerede her på MOL (dog ikke som styrkeløfter). Man kan stadig ikke bruge hans resultater som reference for, hvad folk kan opnå.

Min henvisning til hans log var ikke for at henvise til MASS som person men til WSB trænings hybriden som jeg også selv har brugt med rigtig gode resultater.

Det er ikke umuligt, at stige fra 105 til 120 kg i bænkpres på et halvt år, men med mindre vedkommende sætter hele sin tilværelse ind på det, så kan der altså ikke gives nogen garantier.

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal kunne stige fra 105 kg. til 120 kg. uden at have et liv ved siden af. Jeg kan sagtens se problematikken, hvis man er en non responder eller i det hele taget har nemt ved skader eller er meget svag fra starten af. Men her er tale om en ung mand der selv mener han kunne tage 110 kg. på dagen hvor han maksede. Jeg går ikke udfra han har eksperimenteret med grebsbredde, opspænd, fodplacering osv. endnu. Alene her er der måske 10 kg at hente efter meget kort tid. Træner han samtidig målrettet ved siden af sin tekniktræning ser jeg ingen grund til at han skulle kunne løfte de 120 kg. inden for 6 måneder.

Link to comment
Share on other sites

T, jeg er stadig interesseret i at høre, hvad du løfter?

<{POST_SNAPBACK}>

Tak, T, fordi du ikke forurener tråden og din argumentation med egne arbitrære træningsresultater.

PS. Følger diskussionen med stive øre, idet mit BP ikke rigtig har flyttet sig i nogle år, men det er en anden historie :(

Link to comment
Share on other sites

Mine fremskridt i bænk er kommet meget i hop. jeg var i lang tid fanget under de 100 kg (selvom jeg var stor og havde store pecs). Bedre tekniok og bedre motivation da jeg skiftede gym kylede mig hurtigt over de 110. Der stod jeg så igen stille i lang tid indtil der kom nye hop. Nogen hop kom når jeg øgede muskelmassen, andre hop med bedre teknik.

Hvor nemt det er er sgu forskelligt.

Link to comment
Share on other sites

T, jeg er stadig interesseret i at høre, hvad du løfter?

Sidst jeg maxede var i november sidste år, der fik jeg 145 kg. med en kropsvægt på 84 kg. Ved dog ikke pt. hvad jeg er god for. Kører dog triples med 130 kg. i min træning.

Nu har jeg forholdsvis korte arme, har lært at køre bænkpres, squat og dødløft i HSK med hjælp fra alle mulige lige fra Johan(den tidligere landstræner), Morten Sørig mfl. Det vil jeg mene giver mig en hvis fordel.

Men hele den her diskussion om hvorvidt det er muligt at løfte 120 kg. efter 6 måneder når ens maks pt. er 105 kg(måske 110 kg.) bliver vi vel nok aldrig enige om. Jeg har oplevet at det kan lade sig gøre med mange af dem jeg har set i dagligdagen og dem jeg har hjulpet. Nogle af jer har så oplevet at de 120 kg. er meget svære at nå. Men jeg vil lige pointere at jeg hele tiden har forholdt mig til hvad Spinx har givet af oplysninger.

Jeg undrer mig dog stadig over at man kan kæmpe med 120 kg i flere år. Måske er det fordi jeg har været heldig med dem jeg har trænet sammen med og at de har haft nemt ved at øge i deres løft, men jeg har altså trænet med mange forskellige slags mennesker ligefra eliteatleter til weekendwarriors. Så kan jeg så stille et spørgsmål til dem som kæmper med de 120 kg: Hvad har i prøvet og gjort for at komme videre?

Til slut vil jeg pointere at det på intet tidspunkt har været min intention at træde nogen over tæerne med mine indlæg. Jeg har bare udtalt mig ud fra egne erfaringer og oplevelser.

Link to comment
Share on other sites

PS. Følger diskussionen med stive øre, idet mit BP ikke rigtig har flyttet sig i nogle år, men det er en anden historie :(

Hvilke træningsprogrammer har du prøvet?

Jeg har selv prøvet WSB med fantastiske resultater. Det kan jeg varmt anbefale!

Link to comment
Share on other sites

T, jeg er stadig interesseret i at høre, hvad du løfter?

Sidst jeg maxede var i november sidste år, der fik jeg 145 kg. med en kropsvægt på 84 kg. Ved dog ikke pt. hvad jeg er god for. Kører dog triples med 130 kg. i min træning.

Nu har jeg forholdsvis korte arme, har lært at køre bænkpres, squat og dødløft i HSK med hjælp fra alle mulige lige fra Johan(den tidligere landstræner), Morten Sørig mfl. Det vil jeg mene giver mig en hvis fordel.

Men hele den her diskussion om hvorvidt det er muligt at løfte 120 kg. efter 6 måneder når ens maks pt. er 105 kg(måske 110 kg.) bliver vi vel nok aldrig enige om. Jeg har oplevet at det kan lade sig gøre med mange af dem jeg har set i dagligdagen og dem jeg har hjulpet. Nogle af jer har så oplevet at de 120 kg. er meget svære at nå. Men jeg vil lige pointere at jeg hele tiden har forholdt mig til hvad Spinx har givet af oplysninger.

Jeg undrer mig dog stadig over at man kan kæmpe med 120 kg i flere år. Måske er det fordi jeg har været heldig med dem jeg har trænet sammen med og at de har haft nemt ved at øge i deres løft, men jeg har altså trænet med mange forskellige slags mennesker ligefra eliteatleter til weekendwarriors. Så kan jeg så stille et spørgsmål til dem som kæmper med de 120 kg: Hvad har i prøvet og gjort for at komme videre?

Til slut vil jeg pointere at det på intet tidspunkt har været min intention at træde nogen over tæerne med mine indlæg. Jeg har bare udtalt mig ud fra egne erfaringer og oplevelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Okay, vi er ikke så langt fra hinanden alligevel kan jeg se. :)

Og jeg kan da kun være enig i, at folk der har siddet fast på et bestemt niveau i længere tid, bør ændre et eller andet.

Og meget pudsigt, at vi ligger på samme kropsvægt og samme bænkstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke træningsprogrammer har du prøvet?

Jeg har selv prøvet WSB med fantastiske resultater. Det kan jeg varmt anbefale!

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vil jeg ikke kapre tråden ... men fakta er at mit BP har rykket sig max. 5-10% siden 1997.

Programmer: Add 20-40 lbs to your BP og 5*5 er dem jeg lige husker.

For tiden prøver jeg Pavel Ts Bear program, som på 1 måned har bragt mig tæt på min hidtidige top.

Kan du henvise til en WSB begynderguide?

Jeg må lige sige, at jeg ikke kan bruge et meget stringent program. Min fornemmelse er, at WSB kræver en del. For mig er det pt. nødvendigt med at min træningsprotokol tilpasses mit liv og ikke omvendt, selv om det måske kunne være f.eks. 5% mere effektivt.

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share