Hvilke kosttilskud mm.


chono
 Share

Recommended Posts

Protpulver

Designer prot

Druesukker

Kreatin

ALA

Hvidløgskapsler

Ledstyrkekapsler

Multivitamin ABCDE

Fiskeolie

B vitamin

Diverse prot barer

Listen er hvad jeg napper for tiden, det svinger lidt nogen gange er det uden ala.. prøver mig dog lidt frem, for at se hvad der virker og hvad der ikke gør, og har prøvet utallige kosttilskud, nogle bedre end andre :smile: Men dette er listen jeg syntes passer godt til mig, skal dog snart have tilføjet lidt zink på listen, men kan ikke lige finde det billigt nogen steder, eller ihvertifald ikke til den pris jeg gerne vi lhave det til :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Personligt tager jeg en multi-vitamin/mineral-pille uden jern samt 2 PIKASOL-kapsler (fiskeolie). Jeg har følgende kommentarer:

A. Der går et rygte om, at mangel på n-3-fedtsyrer kan medføre depression m.m. Så hvis man skal udtale det lidt "pop-videnskabeligt" kan man med lidt god vilje kalde fiskeolie-kapsler for havets blå "lykkepiller". Det bliver spændende at se, om tilskud af n-3-fedtsyrer kan lindre sindslidelser.

At mangel på n-3-fedtsyrer måske kan påvirke psyken, finder jeg ikke overraskende. Kroppens cellemembraner indeholder blandt andet fedt.

B. Da jeg er af hankøn, tør jeg ikke tage kosttilskud indeholdende jern. Dette mineral kan muligvis gøre skade, hvis mænd for det via tilskud. ( Mine oplysninger/kilder er dog her over 5 år gamle).

C. Det er efter min mening bedre at få en bredtdækkende multi-vitamin/mineral-pille med stoffer i lav mængde end et tilskud indeholdende et enkelt stof i stor mængde.

D. Personligt tør jeg ikke spise OMNIMIN. Jeg synes, at den indeholder for store mænder af nogle af vitaminerne.

E. Jeg har ikke forstand på ernæring til sportfolk. Så følgende råd er til folk i almindlighed. Mit UVIDENSKABELIGE råd som ikke-ekspert er:

Tag et bredtdækkende tilskud. (Uden jern, hvis du er mand).

Tilskuddet bør kun indeholde 50 % af ADT- Anbefalet Daglig Tilførsel af de fleste vitaminer og mineraler. (De øvrige 50 % kan fås gennem kosten).

Antioxidanter kan du dog tage i 100-150 % af ADT.

Desværre indeholder flere multi-vitamin/mineral-piller 100 % af ADT af de fleste vitaminer og mineraler. Derfor bør der efter min mening laves en "LIGHT"-pille, som kun indeholder 50 % af ADT.

Venlig hilsen

Jan hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

P.S: Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

Link to comment
Share on other sites

Nosa, hvorfra har du dit kassein protein? Gider du smide en PM.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan købes i matas.. 400 gram for 125,-

Og..:

1 x Ginseng

1 x multivitamin

1 x 40 gram kassein protein m. mælk inden sengetid

2 x whey shakes

4 x 15-20 gram kreatin om dagen i 5 dage, efterfulgt af 20 dage med 5 gram om dagen, efterfulgt af minimum 20 dage kreatin-deload-kure, om året. Gerne i bulk-perioder.

Ved hård eksamenslæsning eller skæve sovemønstre kan jeg godt finde på at snuppe en therma power :blush:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

I ny og næ en proteinshake, hvis jeg finder det nødvendigt.

Multivitamin pille og en multimineralpille.

Nogle gange supplerer jeg med lidt ekstra C vitamin og fiskeolie.

<{POST_SNAPBACK}>

'

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

For at kunne optage en øget mængde c-vitamin er det nødvendigt at supplere med E.vitamin ellers kan du slet ikke optage den øgede mængde c-vitamin.

Kan læses i et hvert dameblad,men du er sikkert en mand og læser ikke den slags

God nytår

Mads

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg ved arbejder vitamin c og e i synergi som antioxidanter, men optaget a vitamin c påvirkes hverken positivt eller negativt af e-vitamin indtag.

itamin C has been consumed in doses exceeding the European RDA (60mg per day) for many years without evidence of harm. Non-heme (vegetarian) iron absorption from a single meal is enhanced 2-3 fold in the presence of 25mg-75mg vitamin C. Vitamin C potentiates vitamin E activity in cells by regenerating alpha-tocopherol from its oxidised derivative. Vitamin C has also been shown to raise glutathione concentrations by 50 per cent with 500mg of vitamin C per day.
Link to comment
Share on other sites

B. Da jeg er af hankøn, tør jeg ikke tage kosttilskud indeholdende jern. Dette mineral kan muligvis gøre skade, hvis mænd for det via tilskud. ( Mine oplysninger/kilder er dog her over 5 år gamle).
Tag et bredtdækkende tilskud. (Uden jern, hvis du er mand).
Desværre indeholder flere multi-vitamin/mineral-piller 100 % af ADT af de fleste vitaminer og mineraler. Derfor bør der efter min mening laves en "LIGHT"-pille, som kun indeholder 50 % af ADT.

Livols Multi Total 50+ indeholder en lidt anderledes fordeling end "normale" vitmainpiller.

Indhold af 2 tabletter:

Vitamin A - 800 μg - 100 %

Thiamin (B1) - 2,1 mg - 150 %

Riboflavin (B2) - 1,6 mg - 100 %

Vitamin B6 - 3,0 mg - 150 %

Vitamin B12 - 3 μg - 300 %

Folsyre - 400 μg - 200 %

Niacin - 27 mg - 150 %

Pantothensyre - 9,0 mg - 150 %

Biotin - 150 μg - 100 %

Vitamin C - 90,0 mg - 150 %

Vitamin D - 10 μg - 200 %

Vitamin E - 40,0 mg - 400 %

Calcium - 320,0 mg - 40 %

Magnesium - 90 mg - 30%

Jern, organisk bundet - 7 mg - 50 %

Zink - 22,5 mg - 150 %

Kobber - 2 mg - 100 %

Jod - 150 μg - 100 %

Mangan - 2,5 mg - 100 %

Chrom - 50 μg - 100 %

Selen, organisk bundet - 125 μg - 250 %

Molbydæn - 150 μg - 100 %

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

1 stk. Matas vitamin/mineral pille

3000 mg n-3 fiskeolie

1600mg kalk-tabletter (de dage hvor jeg ikke får kalk på andre måder mælk mv.)

300mg koffein (de dage hvor jeg laver cardio)

Er grunden til der er nogle af jer der tager to vitaminpiller at det er det der står anbefalet på pakningen..?

Link to comment
Share on other sites

Hej Saint Pauli. :wink:

Tak for din mail om LIVOL TOTAL PLUS.

Ja, hvis den ikke indeholdt jern, ville den være spændende for mænd. Man kunne jo bare nøjes med en om dagen.

venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Desværre indeholder flere multi-vitamin/mineral-piller 100 % af ADT af de fleste vitaminer og mineraler

Det lyder lidt som om du mener at, hvis man spiser en vitaminpille med 100 % anbefalet daglig tilførsel så må man ikke spise anden føde som indeholder vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel :wink:

I de fleste tilfælde vil der nok ikke ske noget forkert ved at indtage en multi-vitamin/mineral-pille, der indeholder 100 % af ADT - Anbefalet Daglig Tilførsel.

Men for at være på den sikre side - det vil sige undgå overdosering - tager jeg aldrig selv en pille indeholdende 100 % af Anbefalet Daglig Tilføsel.

Det kan selvfølgelig være, at jeg godt turde spise en almindelig multi-vitamin/mineral-pille indeholdende 100 % af ADT, hvis jeg vidste mere om emnet. Men man kan ikke komme uden om, at man kommer op i unaturlige høje mængder, da ens mad også indeholder vitaminer og mineraler.

Derfor er mit UVIDENSKABELIGE RÅD som IKKE-EKSPERT følgende:

Et bredtdækkende "LIGHT"-tilskud med:

50 % ADT af de fleste vitaminer og mineraler.

100-150 % ADT af de forskellige antioxidanter.

Intet jern, hvis man er mand.

Desværre fører fabrikanterne en slags overbuds-politik, hvor det gælder om at have minimum 100 % ADT i deres produkter.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Hej Saint Pauli.  :wink:

Tak for din mail om LIVOL TOTAL PLUS.

Ja, hvis den ikke indeholdt jern, ville den være spændende for mænd. Man kunne jo bare nøjes med en om dagen.

venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bruger New nordic multivitamin til mænd det indeholder ca. 50% af ADT pr tablet og ingen jern. Jeg mener at jeg fandt det i matas.

Ellers Bruger jeg protein pulver og til tider kreatin.

Link to comment
Share on other sites

I de fleste tilfælde vil der nok ikke ske noget forkert ved at indtage en multi-vitamin/mineral-pille, der indeholder 100 % af ADT - Anbefalet Daglig Tilførsel.

Men for at være på den sikre side - det vil sige undgå overdosering - tager jeg aldrig selv en pille indeholdende 100 % af Anbefalet Daglig Tilføsel.

Det kan selvfølgelig være, at jeg godt turde spise en almindelig multi-vitamin/mineral-pille indeholdende 100 % af ADT, hvis jeg vidste mere om emnet. Men man kan ikke komme uden om, at man kommer op i unaturlige høje mængder, da ens mad også indeholder vitaminer og mineraler.

Derfor er mit UVIDENSKABELIGE RÅD som IKKE-EKSPERT følgende:

Et bredtdækkende "LIGHT"-tilskud med:

50 % ADT af de fleste vitaminer og mineraler.

100-150 % ADT af de forskellige antioxidanter.

Intet jern, hvis man er mand.

<{POST_SNAPBACK}>

Anbefalet Daglig Tilførsel er fastlagt efter hvad man MINIMUM behøver for ikke at få mangel relaterede sygdomme. Vitamin C er således fastlagt efter hvor meget man skal indtage for ikke at få skørbug, og ikke hvor meget man reelt har brug for.

Vitamin overdocering er så godt ikke ekisterende. Ved de fleste er foriftningsniveau over 100x anbefalet daglig dosis. Og dette kun såfremt at man indtager det i denne mængde i længere tid.

Lige et citat fra Netdoktor om overdosering af jern:

Hvad er symptomerne på overdosering af jern?

Tager du for meget jern over en kort periode kan du få mavesmerter, diarré, opkastning. Over 30-60 mg jern per kg. legemsvægt per dag kan være farligt. Bivirkninger ved jernindtagelse kan være kvalme, afføringsforstyrrelser som forstoppelse og mavesmerter. Jernet forårsager, at afføringen farves sort.

Forgiftning med jern som lægemiddel er ikke ufarlig og specielt hos børn denne form for forgiftning ofte. Dosis skal dog helt op over 200 milligram per kg legemsvægt, før det kan være dødeligt. Det svarer til mere end 1000 gange den anbefalede daglige dosis for mænd.

Der er mistanke om at for højt indtag af jern kan føre til øget åreforkalkning og måske kræft hos mænd. Mænd uden jernmangel bør derfor ikke tage kosttilskud med højere indhold end i en almindelig vitamin-mineral-tablet.

Du kan læse mere om vitaminer og deres funktioner her: :wink:

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/index.shtml

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hej Saint Pauli.

Du skriver, at ADT-værdierne er fastlagt efter, hvad man som MINIMUM skal have for at undgå sygdomme.

Jeg kender godt dette synspunkt. Men det er altså langt mere nuanceret.

Nu kan jeg her på stående fod ikke komme med de helt nøjagtige værdier. Men ADT-værdien for c-vitamin ligger vist på ca. 0-75 milligram. Den er i så fald langt højere end den værdi, man skal have for at undgå skørbug. Hvis jeg husker rigtigt, ligger minimums-værdien for c-vit. vist helt nede på 10 milligram.

Jeg kan ikke helt huske de nøjagtige værdier. Men faktum er, at der er indbygget en sikkerhedsmargen i ADT. Så ADT er ikke minimumsværdien. Derfor er din fremstilling ikke rigtig.

ANGÅENDE JERN: For cirka 5 år siden tog jeg nogle kurser på KVL-landbohøjskolen. Der talte vi om, at mænd skulle være påpasselig m.h.t. jern. Min egen konklusion er, at mænd IKKE bør have spor jern i deres multvitamin/mineral-piller.

Jeg bruger selv et produkt fra New Nordic.

Venlig hilsen

Jan hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share