To overflødige træningsmaskiner som findes overalt


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Tårerne trillede da jeg læste, at Morten Z mener de 2 kone-maskiner "Abduktionsmaskinen" og "Adduktionsmaskinen" bedst egner sig som tørrestativer.

Jeg elsker den slags artikler hvor fitness-myter gennemhulles med saglige argumenter. Mere af den slags tak. :)

Læs den fra forsiden - den er for god! :)

Link to comment
Share on other sites

Har også læst den,skidego´ kan kun være fuldstændig enig, overvejer at printe den ud og lime den fast til de to maskiner nede i centret, hver gang jeg er nede at træne kommer de samme mennesker, de laver to ting, stepper/løber i en 20 mins tid og derefter sidder de og køre uendelige reps og sets i de to maskiner, i håb om at kunne fjerne fedtet/appelsinhuden, og selv de helt unge/slanke piger sidder også i de to maskiner i uendeligehder...

Har overvejet flere gange at informare om de to maskiner, men nu tror jeg vil vise dem artiklen som de kan bruge som gonatlæsning, og se at komme igang med nogle ordentlige øvelser, for det er sku sund at de skal bruge deres penge og tid, på noget som de ikke får en pind ud af...

Link to comment
Share on other sites

snøft snøft - Squatrack... :weeping: :weeping:

Sådan et har vi sku ikke engang, jeg er ved at være træt af mit center har sagt 100 gange om ikke du skulle smide nogle af de overflødeige maskiner i fjorden, og så investere i et squatrack og nogle flere kilo...

Må nøjes med bænkpress stavivet som squatrack, så sådan en artikel du snakker om XAX, det kunne være at den kunne ændre ledelsens øjne.......... :devil:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det minder mig om en af perlerne fra Beavis & Butthead. De sidder (til en afveksling) og ser TV-reklamer. En reklame toner frem med  en fitness-babe der netop skal til at demonstrere en abduktionsmaskine - hvortil Butthead siger:

"Beavis, you're about to see the promised land!"

Link to comment
Share on other sites

Der skete ikke så meget mere - desværre - maskinerne står der endnu, og han mener stadig de er uundværlig i ethvertprogram (næsten).

Ved ikke helt hvad det er med folk der har taget en instruktøruddannelse - er det sidste de hører inden de forlader anstalten:

        Og husk det er den gyldne sandhed I har lært, andre meninger er forkerte, fysiologiske fakta er underordnet

Ovenstående er ikke ment så slemt, det iriterer mig bare, at trods en glimrende argumentation mv. at folk ikke ønsker at forstå hvordan det hænger sammen. For han er sgu skarp nok, og tror egentlig godt han kan sit "maskin"kram. Men lidt lydhør overfor andre velbegrundede meninger skader ikke nogen. Henviste ham efterfølgende til siden her - lidt i håb om at han havde lyst til at suplere sin viden... eller dele ud til andre af sin egen.

Og ja, jeg har testet 1max :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

'eiiiij Sloek; hvis ikke det var sidste gang jeg sad i maskinerne da jeg læste Morten's artikel.......så er det med sikkerhed efter dit indlæg......:o)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Må jeg som kvinde lige komme med en kommentar til adduktionsmaskinen? Jeg startede med at træne for to måneder siden og har allerede opnået gode resultater i min lille konkurrence med mig selv. Allergladest er jeg dog for ovennævnte maskine, for den kan nemlig træne noget helt specielt - men kun hvis man er kvinde :-)

Nu må I ikke tro, at jeg laver sjov med Jer, når I læser den næste sætning: det er ment helt seriøst! Jeg har opdaget, at adduktionsmaskinen er helt utrolig god til at træne de muskler, der findes inde i skeden - dem jeg bruger til at holde min mands ... fast med, når han er inde i mig!!! Og ja, han har selv (be)mærket det - i allerhøjeste grad :-)Så grin I bare, men skynd Jer at få Jeres kærester og koner op i adduktionsmaskinen...

Rasmussen

Link to comment
Share on other sites

hehe, det vidste jeg dog ikke den kunne bruges til. Det er dine bækkenbundsmuskler du snakker om, og dem er der faktisk ikke noget nyt i at træne, dermed ikke ment noget negativt :) Kvinder der har svært ved at holde på vandet (inkontinens mener jeg det hedder med et fint ord) laver ofte disse øvelser. Det er heller ikke noget nyt at træne dem i forbindelse med sex, fx kvinder der har født og er blevet "slappe" kan, som jeg husker det, lave bækkenbundsøvelser for at blive "strammere" igen. Jeg vidste dog ikke man kan bruge denne maskine til det......så KAN den alligevel bruges til noget fornuftigt :) .....jeg må tilbage i et motionscenter og finde mig sådan en lille nips ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Havde som instruktør en dag også fat i 2 unge piger der lige var startet med at træne og mente de 2 maskiner var guds gave til træningscentre.

Efter en LAAAAAAAANG forklaring fik jeg dem endelig overtalt til at squatte.

DET var noget de kunne mærke - de var lige ved at tude, og var sikre på at de måtte være gået i stykker. Det kunne da umuligt være så hårdt at træne.

Efter en 2-3 sæt hver hvor jeg pressede dem lidt, syntes de faktisk at det var en ret fed øvelse. Så nu squatter de hver gang de træner ben.

At de så stadig træner alt andet 10 reps fra failure i diverse jeg-kan-brygge-kaffe-men-ikke-træne-din-krop-maskiner, er en anden side af sagen.

Fik faktisk også et par middelaldrende kvinder til i det mindste at lave benpres. Squat så LIDT farligt ud.

Til gengæld er min chef ikke så glad for det. Nu er man jo nødt til at holde øje med folk, hvis de squatter. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Så grin I bare, men skynd Jer at få Jeres kærester og koner op i adduktionsmaskinen...

Hvad med at prøve at squatte et par måneder, og så spørge din mand om han ligeledes (be)mærker en forskel.

Jeg siger ikke at adduktionsmaskinen ikke virker til ovenstående formål - men har du overvejet at du måske kunne få samme effekt med squat, bare samtidig med at du også træner HELE underkroppen.

Når du squatter burde din bækkenbund efter min nødtørftige biomekaniske overbevisning også skulle arbejde for at stabilisere. Det vil godt nok blive mere statisk, men det er jo også præcis den opgave din bækkenbund har til daglig.

Og så vidt jeg husker (og jeg er ret distræt), så er det m. pupococcygeus der sidder rundt om vagina. Men den har så vidt jeg husker intet at gøre med adduktion i hoften. Når du spænder den muskel, så laver du faktisk en knibeøvelse, men den bevæger IKKE benet indad. Så med andre ord lyder det som om at grunden til at du får trænet bækkenbunden med adduktionsmaskinen er, at du faktisk laver en knibeøvelse i slutpositionen, inden du fører benet i abdukterende retning tilbage til udgangspositionen.

Så hvorfor ikke bare squatte, og spare de 5-10 min du det tager også at lave adduktionsøvelsen i maskine???

Hvis jeg tager fejl i ovenstående må I endelig rette mig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Rasmussen, hvis du er så ny i faget synes jeg ikke der er nogen grund til at springe over på ihvertfald den frie squat - det er ret vigtig først at få opbygget en fornemmelse for dine muskler, og det gør du udmærket ved disse øvelser. En squat i smith-stativet ville dog være udmærket.

Derudover, disse to - altså adductor og abductor, KAN godt bruges....men der skal vægt på, der skal trænes hårdt i dem, så giver de hvor de skal. De fleste bruger dog disse øvelser med meget lidt vægt, og mange gentagelser.....og så er det ren tidsspild. Men læg noget vægt på så du skal knokle, og de vil absolut være funktionelle så længe du ikke squatter.

Men hvis i har stativ hvor du træner, så prøv squatten der - og lav den bredstående og almindeligt - og du rammer de muskler også, som disse to maskiner - og kan undvære dem helt. Så kan powersquat - den frie - komme senere når du er rutineret, og kan mærke de forskellige muskler du træner bedre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share