Hvad går jeg galt?


Chriz
 Share

Recommended Posts

Claus B->

glukose er nødvendigt for hjerne men ikke for leveren

Jeg vil så tillade mig at være uenig. :)

Hvis det var tilfældet, ville vi jo dø når vores glycogendepoter er tomme, og vi hvis vi ikke får sukkerstof udefra. :(

Man har jo hørt om mennesker, det har overlevet længe uden føde indtag.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig, jeg fatter ikke, hvorfor du er uenig med mig og ikke med træningsmaskinen. Men vi kan da godt diskutere lidt.

Spredte fægtninger:

Selv hvis vi skulle blive enige om, at Chriz kun skulle have 1,2 gram protein pr. kg kropsvægt, så ser det ikke ud til, at han får så meget.

Som jeg forstår det, så indtager de store fyre meget mere end 2,5 gram protein pr. kg. kropsvægt.

Chriz kører cykel i 2-3 timer af gangen uden proteintilskud.

D.v.s. han spiser først protein ved næste måltid.

Det er uhensigtsmæssigt ifølge en artikkel her på mol.

Jeg tror ikke på, at cykling kun kræver 1,2 g protein pr. kg kropsvægt. Jeg tror cykling er meget værre, bl.a. fordi man overbelaster få muskler istedet for flere.

Bl.a. af samme grund ville jeg ikke vælge at forsøge at tabe mig ved cykling alene.

Jeg har selv argumenteret imod overdrevent proteinindtag, men dels er der jo forskel på, om man dækker sit behov vai mælk, eller man varierr indtaget, dels var det før jeg selv opdagede forskellen mellem at være i stort protein underskud og at spise de 40-70 gram ekstra om dagen, som jeg gør nu.

Link to comment
Share on other sites

Det er okay, xjyde. :) Jeg var sådan set uenig med dig, fordi du fremsagde nogle klare råd, til en person som ønskede at slanke sig. Og her mente jeg ikke det du sagde var "optimale" råd (det er mine sikkert heller ikke :D , men i dette tilfælde dog bedre ;) ).

Men når vi holder argumenter op mod hinanden, så lyder det som om, du primært fokuserer på en diæt til en intenst cardiotrænende personer (som samtidig vil tabe sig), mens jeg fokuserer på en person som vil tabe sig (og som samtidig dyrker intenst cardiotræning). Så måske er vi slet ikke uenige !

Meget af - eller nærmest det hele af - vores eventuelle uenighed afhænger af, hvor mange proteiner en intenst cardiotrænende person behøver. Jeg har ingen konkret viden om dette. Mit bud bygger på fakta om normale personer og intenst styrketrænende personer, og herefter logisk tænke mig frem til, hvor meget en intenst cardiotrænende person behøver. Men det kan som sagt være forkert ! Så hvis en person med konkret viden på dette område kunne udmelde noget, ville det være konstruktivt. :)

Link to comment
Share on other sites

Konkret viden og konkret viden, jeg faldt over følgende fra

http://www.cptips.com/protein.htm#hiprot som er en cykel side. Men det er jo bare en person som konkluderer noget, nogle andre vil sikkert konkludere noget andet. Man skal nok også være opmærksom på at hvis man er overvægtig holder reglen kropsvægt*X protein ikke.

Protein is essential for endurance athletes as well as to aid muscle development. As far back as 1983, scientists demonstrated that two hours of exercise can drain the body of essential protein stores. Based on their findings, Dr. Lemon makes the following recommendations for protein intake for strength and endurance athletes:

Strength - 1.6-1.7 grams of dietary protein per kg of bodyweight

Endurance - 1.2-1.4 grams of dietary protein per kg of bodyweight

The average 70 kg (154 pound) cyclist will need from 80 to 100 grams of protein per day. And for those at the elite level, the requirement may be as high as 1.7 grams of protein per kgm (120 grams for the ideal 70 kg rider). And as active athletes consume more daily Calories, a balanced diet without supplements will meet these increased needs.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, at det er "lean body weight", som er retvisende for angivelsen af, hvor mange gr protein pr. kg kropsvægt man skal have pr. dag. Og endvidere er tallene sikkert (men dette er en antagelse jeg selv står for - mener dog den er evident) kun gældende for en person med "normal" muskelmasse, idet forskellene i angivelserne kun svinger i forhold til motionstypen/-intensiteten. Det er kun en tommelfingerregel. Så med gode argumenter for, at den person man giver råd til, afviger væsentligt fra dette, så giver jeg mig da gerne. :)

Link to comment
Share on other sites

helix, du skal da også bare være uenig med mig :)

glukose er ikke nødvendigt for leveren, den foretrækker faktisk at forbrænde nedbrydningsprodukter af AA.

Den smule glykolyse, der finder sted, er hovedsagelig til at danne byggeklodser til biosyntese.

Og så er der jo også en lille ting ved navn glukoneogenese :)

Laktat, alanin, glycerol og glukogene AA fra kosten.

Det er da rigtig nok, at store mængder glukose i kosten kan optages af leveren, men den behøver det strengt taget ikke.

Link to comment
Share on other sites

Claus B-> Så er vi enige. :)

Man kan overleve unden glukose fra kosten, det kræver dog at man spiser en del protein, ellers er det nedtur.

Som du selv siger,så er glukoneogenese temmelig vigtigt under ketonisk diæt.

Nu må vi nok hellere lade være med, at afbryde den gode debat. :)

Hej igen.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg se, at Chriz åbenbart selv for længst er stået af diskussionen.

Oprindeligt tænkte jeg bare, at hans kost ikke ser meget anderledes ud end min, og ved en løselig gennemregning for et par uger siden fandt jeg, at jeg selv nærmere fik 50-100 gram protein pr. dag end omkring 150, som jeg havde gået og troet, jeg fik.

Det komer selvfølgelig an på, hvad jeg spiser, hvilket bl.a. afhænger af, hvad de har i kantinen.

Jeg kan se, at når man regner på det, så skal Chriz nok ikke helt op på 200 gram. Jeg havde fået ind i hovedet, at han vejede 120 kg, men det er fordi jeg blander han sammen med clausjensen.

Jeg har selv haft stor effekt af at spise proteinpulver, og hvis jeg lod rødvinen stå, så ville jeg tabe mig, men p.t. får jeg bare større muskler, mens jeg stort set holder vægten. ( der er synlig forskel fra uge til uge)

Link to comment
Share on other sites

Som altid: Det der begynder som uenighed, ender ofte i næsten enighed. :) Sådan er det med gode argumenter og når begavede mennesker udveksler tanker. :)

Lidt malplaceret måske, men hvorfor ikke her og nu: Tak for diskussionerne gutter. Jeg holder af dem på grund af Jer og fordi I kan fremfører dem på en begavet og sober måde. :thumb: :) - også når jeg selv tager fejl. ;)

Link to comment
Share on other sites

10000 tak til jer allesammen....jeg har fået god info som jeg kan gå videre med. Nu har jeg købt promax 85 protein, og det håber jeg hjælper mig videre i mine forhåbninger om at smide kilogram. På pakken fik jeg en dåse kreatin med, mne jeg er rent faktisk usikker på jeg får noget ud af at bruge det i forhold til cykling. Selvfølgelig vil jeg måske vinde lidt på bakker eller spurter, men giver det ikke en vægtforøgelse på grund af væskeophobning? .. er det en anden tråd eller....

TAK

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået at vide, at Kreatin hjælper på musklernes restitution og ikke andet, men det er vel også gavnligt for cyklister.

Jeg er netop selv blevet færdig med en tilsvarende portion, dog startede jeg senere på Kreatinen, såden er der stadig noget tilbage af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv har den opfattelse at kreatinen måske ville give mig en større ydeevne i spurt og på bakker hvor intensitet rammer max. På den anden side resulterer kreatinen i væskeophobning i musklerne, og dermed højere vægt. Som sagt før er jeg ikke interesseret i at øge min vægt...tværtimod. Jeg vil gerne opbygge muskelmasse..og veje mindre. Generelt tror jeg der er meget stor uenighed omkring anvendelse af kreatin i forhold til udholdenhedsidrætter, men jeg vil meget gerne høre fra nogen med erfaringer.

Chriz

Link to comment
Share on other sites

Chriz

Du skriver ikke noget om hvad du drikker i løbet af dagen….?

Mange mennesker glemmer nemlig ofte de mange kalorier der er i diverse drikkevarer.

I produkter som: Juice, mælkeprodukter, sodavand, bland selv saft  m.m. ligger en masss kalorier gemt, og hvis man skal i kalorie underskud, (og det skal du jo hvis du vil tabe dig), så skal du huske at tælle kalorier fra dine drikkevarer med….

Link to comment
Share on other sites

Chriz......

Du skriver ikke så meget om hvad du drikker i løbet af dagen….?

Mange mennesker glemmer nemlig ofte de mange kalorier der er i diverse drikkevarer.

I produkter som: Juice, mælkeprodukter, sodavand, bland selv saft  m.m. ligger en masss kalorier gemt, og hvis man skal i kalorie-underskud, (og det skal du jo, hvis du vil tabe dig), så skal du huske at tælle kalorier fra dine drikkevarer med….

Link to comment
Share on other sites

Hej lykke,

JEg er naturligvis opmærksom på energien i drikkevarer, og jeg drikker stort set kun vand og skummetmælk. Efter jeg er begyndt at tage proteinpulver som et eftermiddagsmåltid, og begyndt at fokusere mere på mit indtag efter træning er jeg begyndt at tabe mig stødt og roligt. Siden tråden startede har jeg tabt mig ca 3 kg kun ved at tage proteinpulver dagligt, og derudover fylde mine depoter hurtigt efter træning. Selve vægttabet gik ret stærkt, og samtidig kan jeg tydelig se forskel på mine ben, der er blevet større og mere markeret. Det har selvfølgelig betydet at jeg også er kommet i bedre form..og samtidig bliver jeg en bedre rytter. :) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share